Renault Austral je (zatím) největším modelem, který francouzská značka nabízí. Jak si povede v testu v základní výbavě a se základní motorizací? Vyzkoušeli jsme jej.
Typický moderní Renault
Pohledné SUV Renault Austral stojí na největší podvozkové platformě CMF-CD a nabízí délku čtyři a půl metru, díky čemuž stojí přibližně mezi Škodami Karoq a Kodiaq. Jestli se vám auto líbí, ale chtěli byste ještě větší a sedmimístnou verzi, můžete ještě chvíli počkat na nový Espace. Ten totiž nabídne podobný vzhled, ale bude ještě větší a právě až sedmimístný.
Designově není žádných pochyb o tom, o jaký automobil jde už na první pohled. Přední části dominuje typický světelný podpis s hokejkami v náraznících a maska chladiče s velkým (samozřejmě už novým) 2D logem značky. Podobný případ je to i vzadu, kde jsou dlouhé světlomety ve tvaru „C“, mezi nimiž je opět logo automobilky. Dnešní Renaulty byste si s žádnými jinými modely splést neměli.
A to ani uvnitř, přestože ty nejnovější modely kabinu trochu upravily. Stále je tu na výšku orientovaný displej infotainmentu se systémem OpenR link, který dodal Google a nahrazuje původní vlastní řešení automobilky Renault. Díky tomu obsahuje nejen vestavěné Google mapy, ale i vyhledávač nebo hlasové ovládání. Systém je rychlý, stabilní a má povedenou grafiku. Podobně povedenou grafiku má i displej v kapličce přístrojů, který nabízí několik šablon zobrazení.
Čtyřválec, ale jedna trojka
Základní motorizací je pro Renault Austral 140koňový benzinový motor. Jde o 1,3litrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, který najdeme nejen v Renaultech, ale i v modelech Dacia, Mitsubishi a dokonce i Mercedes-Benz. Pokud by pro vás bylo jeho 103 kW/140 koní a 260 Nm málo, nabízí se i jako mild-hybrid se 160 koňmi – jeho test si můžete přečíst tady. Všechny Australy v nabídce jsou ovšem poháněny pouze předními koly, čtyřkolka v nabídce chybí.
Testovaný Renault Austral TCe 140 ale nejede špatně. Podle technických údajů zrychlí z místa na stovku za 10,7 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 175 km/h. Auto by jelo víc, ale nemůže. Pružnost motoru není špatná, ale potřebuje vyšší otáčky, přestože maximální točivý moment je k dispozici od 1750 ot./min. Díky manuální převodovce si ovšem motor můžete držet v jakýchkoliv otáčkách chcete. Automat u základní motorizace mít nemůžete, pro ty výkonnější je naopak ve standardu.
V nižších otáčkách potřebuje motor nějaký čas k nadechnutí a tak chvíli trvá, než auto začne zrychlovat. Počítat byste s tím měli hlavně při předjíždění na okreskách anebo při rozjezdu na dálnici. Jakmile se ovšem dostane alespoň do středních otáček, reakce na pohyby plynovým pedálem jsou o poznání lepší. Nejde ale o žádného „trhače asfaltu“, spíše o auto, s nímž splynete v davu a nebudete nutně muset předjíždět kolonu až dopředu.
Mimochodem, všechny motorizace jsou elektrifikované, ačkoliv prakticky neznatelně. Testovaná 140koňová i výkonnější 160koňová verze jsou 12V mild-hybridy s maličkatou baterií s kapacitou jen 0,15 kWh. Jeho pomoc při jízdě ale nepoznáte, auto se chová prakticky jako jakékoliv jiné s čistě spalovacím motorem se systémem Start/Stop. Zda má takový systém nějaký přínos na snížení spotřeby paliva, je otázkou. Nutno ovšem uznat, že ta není úplně vysoká. S autem jsme v rámci testovacího týdne najeli asi šest stovek kilometrů, přičemž jsme vyrazili hlavně dálnice a doplnili jsme je městem (asi 30 % cest) a okresními silnicemi (asi 10 % cest). Palubní počítač ukazoval nakonec sedmilitrovou spotřebu paliva.
Slušný podvozek
V nabídce pro Renault Austral jsou kola od 17 do 20 palců, přičemž testované auto mělo devatenáctky. Zajímavý byl ovšem rozměr pneumatik 205/55 R19. Ty jsou totiž docela úzké, přesto vysoké. To se má pozitivně projevit nejen na spotřebě paliva – díky vyšší setrvačnosti – ale i na komfortu jízdy – právě díky vyššímu profilu.
A jízda je v Australu opravdu komfortní. Nerovnosti tlumí dobře, od kol se do kabiny nedostávají žádné nepříjemné zvuky a náklony karoserie nejsou nijak velké. Jestliže máte ale čas od času nějaké „sportovní“ ambice, v tomhle autě uspokojení opravdu nebudete. Stejně jako motor, tak ani podvozek se pro rychlejší jízdu v zatáčkách nehodí. V přímce je nicméně stabilita auta naprosto bezproblémová i při jeho maximální rychlosti.
Závěr a cena
V základní motorizaci je Renault Austral autem s dostatečnou dynamikou, musíte jej ale držet ve správných otáčkách. To se díky manuálnímu řazení bude dařit dobře. Jeho naladění je hlavně komfortní, čemuž odpovídá i fungování podvozku. Uvnitř je dostatek místa i pro pětici cestujících, kteří si s sebou mohou vzít až pět set litrů zavazadel.
A kolik Renault Austral stojí? Pohled do ceníku prozradí, že základní testovaná verze ve výbavě Techno s motorem TCe 140 startuje na 770 tisících korunách. Potěší, že už tak nabídne poměrně hodně standardní výbavy a za další věci nutně není potřeba připlácet. Chybí zejména některé (aktivní) jízdní asistenty.
Technické údaje:
Auto: | Renault Austral TCe 140 (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1333 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 103 kW/140 koní při 4500 – 5750 ot./min |
Točivý moment: | 260 Nm při 1750 – 3500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,7 s |
Maximální rychlost: | 175 km/h |
Převodovka: | 6° manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6,1 – 6,5 l/100 km |
Emise CO2: | 138 – 147 g/km |
Objem nádrže: | 55 litrů |
Délka: | 4510 mm |
Šířka: | 1825 mm |
Výška: | 1644 mm |
Rozvor: | 2667 mm |
Provozní hmotnost: | 1448 – 1565 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 487-575 dm³ |