V rámci testu jsme vyzkoušeli (zatím) nejnovější model z dílny Renaultu. Nové SUV s názvem Austral se nám do redakce dostalo s prostřední pohonnou jednotkou, kterou je 160koňový benzinový mild-hybrid.
Svěží design
Nový Renault Austral stojí na podvozkové platformě CMF-CD a v nabídce francouzského výrobce nahrazuje dva modely: Kadjar a Koleos. S délkou čtyř a půl metru stojí velikostně přibližně uprostřed mezi škodovkami Karoq a Kodiaq. Na cestě už je i větší auto, z nového Australu totiž bude vycházet nedávno představený Espace, který nabídne sedmimístný interiér.
Pohled na Renault Austral ve vás nezanechá jakékoliv pochyby, že jde o Renault. Na první pohled to prozradí nejen (nové) velké logo v masce chladiče, ale také typicky tvarované přední světlomety ve tvaru C se zakousnutím do nárazníku. Podobný tvar mají i zadní světlomety, které navíc téměř propojuje svítící linka přes celou šíři dveří kufru. Vzhledově se Austral podobá elektromobilu Mégane E-Tech. Zajímavostí jsou verze Esprit Alpine, což bohužel nebyl případ testovaného kusu. Jde o verze výbavy, které dostávají „duch Alpine“, tedy sportovnější značky koncernu, který nahrazuje dřívější R.S. Line od divize Renault Sport. To znamená ostřejší design s černými a šedými doplňky, které zvýrazňují například i část předního nárazníku, ale i jiná a kola či bohatší výbavu.
Ani uvnitř Austral podobnost s elektrickým Méganem E-Tech nezapře a oproti starším modelům Renault je to poměrně významná změna. Kabina působí o poznání moderněji, což má na svědomí nejen její inovované uspořádání, ale také dvojice digitálních displejů s jemnou grafikou a perfektní čitelností. K tomu je tu parádní zpracování a dobře vybrané materiály. Potěší, že ačkoliv jsou tu dva digitální displeje, stále zůstaly i fyzické ovladače pro ovládání klimatizace a topení a pár dalších důležitých funkcí, není tedy třeba vše nastavovat pouze dotekem na displeji.
Infotainment už není z dílny Renaultu, ale dodal jej Google. Systém OpenR link, jak jej automobilka nazývá, má 12″ dotekovou obrazovku a obsahuje nejen vestavěné Google mapy, ale i vyhledávač nebo hlasové ovládání. Ovládat se dá samozřejmě dotekem, v rámci čehož potěší posuvná středová opěrka, o níž se dá pohodlně opřít ruka. Slouží také jako podložka pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu.
Ergonomicky nepříliš zvládnuté jsou páčky na sloupku řízení. Těch je tady totiž moc. U moderních Renaultů jsme zvyklí na to, že kromě levé páčky blinkrů a pravé páčky stěračů najdeme na sloupku i ovládání rádia, ale Austral sem přidal i volič automatické převodovky. Ten se nachází vpravo úplně nahoře. Pod ním je páčka stěračů a pod ní ještě ovládání multimédií. Tempomat se v tomto případě ovládá na levé části volantu.
Je prostorný
Renault Austral může být pouze pětimístný s dvěma řadami sedadel, ale pro pětici cestujících nabízí dostatek prostoru. Přední sedadla mohou být elektricky ovládaná, mohou mít vyhřívání a odvětrávání a to řidičovo nabídne dokonce i masážní funkci se třemi programy. Řidičskou pozici není problém najít a potěší, že head-up displej už netvoří průhledná destička, ale údaje se promítají přímo na sklo.
Zadní lavice je pro pasažéry se 180 cm naprosto bezproblémová, místa mají ve všech směrech dostatek. Je dělená v poměru 1 : 2 a navíc se dá i v rozmezí 16 cm posouvat vpřed a vzad. Díky tomu můžete vytvořit buď více místa pro cestující na zadních sedadlech anebo naopak pro zavazadla. V závislosti na poloze zadních sedadel tak může mít kufr objem od 487 do 575 dm³. Po sklopení opěradel zadních sedadel, kdy bohužel vznikne značný schod, je to až 1455 dm³.
Za volantem
Pod kapotou testovaného modelu mohou být pouze elektrifikované motory, přičemž základem jsou mild-hybridy. U nich však elektrifikaci prakticky téměř vůbec nepoznáte. Důvodem je i fakt, že mild-hybrid pracuje ve 12V síti a akumulátor má kapacitu jen 0,15 kWh. Na elektřinu tedy samostatně jezdit neumí, ale auto umí vypnout motor a plachtit – třeba i na dálnici. Mild-hybridy jsou v nabídce dva: základní 140koňový a testovaný 160koňový. Nedávno se do ceníku dostala i nová nejvýkonnější verze, kterou je full-hybridní 200koňová jednotka, která už čistě na elektřinu jezdit umí. Bude to ale pouze v řádech jednotek kilometrů, což pomůže hlavně při popojíždění v městských kolonách. Nenabíjí se ze zásuvky.
Už jsme zvyklí na to, že z nabídky nových modelů a generací vypadávají naftové motory, ale i pohony všech kol nebo manuální převodovky. A je to tak vlastně i u Australu, který nabídne manuální převodovku pouze pro jedinou motorizaci (mild hybrid 140), ale jinak má automatickou bezestupňovou převodovku. V každém případě jsou poháněna pouze přední kola, čtyřkolka v nabídce není.
O pohon se v našem případě stará čtyřválec s objemem 1,3 litru s přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon je 116 kW/158 koní a točivý moment 270 Nm. Dynamika je podle technických údajů taková, že z 0 na 100 km/h zrychlí toto SUV za 9,7 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 175 km/h. Dynamika není špatná, ačkoliv o tom, že by auto mělo nějakou bezpečnou výkonovou rezervu, se mluvit nedá. Že by se motor pod kapotou trápil, to se ale také říci nedá.
Při jízdě Renault Austral potěší parádním odhlučněním motoru, který – i díky převodovce držící jej v co nejnižších otáčkách – není skoro slyšet. Ačkoliv jde o převodovku CVT, při jízdě to spolujezdci vlastně nepoznají, protože simuluje rychlostní stupně (má i páčky na volantu k „přeřazení“, tedy vlastně jen změně převodového poměru). Za jízdy tedy funguje tak, že mění otáčky motoru společně s rychlostí, nezní tedy jako starší CVT převodovky, které motor vytočily na nějaké otáčky, v nichž zůstal, přestože rychlost rostla. Renaultu se bezestupňovou převodovku podařilo naladit velmi dobře a to i při ostřejší jízdě.
Že má motor s autem práci ovšem poznáte na spotřebě paliva. Pokud budete často jezdit po dálnicích a velkých městech, počítejte s tím, že bude někde kolem 9 l na 100 kilometrů. Pokud vynecháte dálnice a podíváte se do města jen občas, pak se spotřeba benzinu dostanete i pod osm. Objem palivové nádrže je 55 litrů.
Škoda jen, že mild-hybridní verze nemohou mít systém natáčení zadních kol 4Control, ten je totiž dostupný pouze pro full-hybrid. I tak je nicméně Austral překvapivě obratným autem. Řízení sice nemá žádný cit, ale auto má díky malému motoru lehký předek a ochotně zatáčí. Podvozek je spíše tužší, díky tomu se ale v zatáčkách auto téměř nenaklání. Testovaný kus obouval 20″ kola, nedá se ovšem říci, že by bylo odpružení tvrdé anebo snad Austral nepohodlný.
Závěr a cena
Renault Austral je autem, které se francouzskému výrobci povedlo. Nejvíce potěší zejména při klidné jízdě, kdy oceníte velmi dobré odhlučnění a povedenou kabinu. Ceník startuje na 770 tisících korunách za verzi mild hybrid 140 s manuální převodovkou. Testovaný Austral mild hybrid 160 ve druhé nejvyšší výbavě Iconic vyjde minimálně na 925 tisíc korun. Konkrétní testovaný kousek se s příplatky (Matrix LED přední světlomety, panoramatické střešní okno, pack Advanced driving assist, head-up displej, rezervní kolo, vyhřívané přední sklo, pack Harmann Kardon, indukční nabíječka, pack Lounge) vyšplhal na 1,088 milionu korun.
Technické údaje:
Auto: | Renault Austral TCe 160 mild hybrid (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1333 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 116 kW/158 koní při 5250 – 5500 ot./min |
Točivý moment: | 270 Nm při 1800 – 3750 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,7 s |
Maximální rychlost: | 175 km/h |
Převodovka: | bezestupňová (CVT) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6,2 – 6,5 l/100 km |
Emise CO2: | 140 – 147 g/km |
Objem nádrže: | 55 litrů |
Délka: | 4510 mm |
Šířka: | 1825 mm |
Výška: | 1644 mm |
Rozvor: | 2667 mm |
Provozní hmotnost: | 1 539 – 1 621 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 487-575 dm³ |