Peugeot 408 je autem, které není ani typickým hatchbackem, ani crossoverem, ale ani liftbackem. Stojí tak nějak mimo všechny třídy, ovšem na pohled vypadá opravdu zajímavě. Vyzkoušeli jsme ho v rámci redakčního testu se základním benzinovým motorem 1,2 PureTech 130 s automatickou převodovkou.
Design zaujme
Nový Peugeot 408 zaujme hned na první pohled. S trochou fantazie připomíná Lamborghini Urus, ačkoliv zejména z čelního pohledu v něm Peugeot poznáte hned. Mohou za ty typicky tvarované přední světlomety s výstupky dolů do nárazníku, které mají evokovat lví tesáky, což je už pár let naprosto jasné poznávací znamení nových Peugeotů. Decentně zamračené světlomety (za příplatek mohou mít funkci LED Matrix s vykrýváním ostatních aut) doplňuje maska chladiče s novým logem značky a nárazník s poměrně velkým nasávacím otvorem.
Při pohledu zboku se ukáže rychle klesající střecha, která přechází do víka kufru končícího odtrhovou hranou. Možná jste si všimli i dvou „křidélek“ v místě, kde končí střecha a přechází ve víko kufru. Ta jsou tam z jednoduchého důvodu, který není designový ani aerodynamický. Jsou v nich totiž uschovány panty pátých dveří, aby nesnižovaly střechu uvnitř auta a na zadních sedadlech mohly bez většího omezení sedět i vyšší postavy. Na 180cm pasažéra jsou zadní sedadla s prostorem pro hlavu úplně v pohodě, opravdu hodně místa je tu i pro kolena.
Peugeot 408 má pětidveřovou karoserii, takže se do jeho 536litového kufru (1611 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel) dostanete naprosto parádně. Ještě, než dveře kufru otevřete, můžete si všimnout designově zajímavé zadní části auta. Tady jsou černým plastem propojené světlomety. V poměrně mohutném zadním nárazníku pak nalezneme mlhové a couvací světlomety.
Uvnitř se oproti tři sta osmičce prakticky nic nezměnilo. Palubní deska je stejná včetně budíků na vrchu Peugeot i-Cockpit a nechybí ani novinka i-toggles. To jsou digitální a plně konfigurovatelné virtuální přepínače. Najdeme je pod displejem infotainmentu a každý přepínač představuje jedno programovatelné tlačítko (fakticky je to dotekový displej). To si může řidič nadefinovat přesně podle sebe. Může tam být nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice, spuštění aplikace a podobně. Tyto ovladače se nastavují přes displej multimédií podobným způsobem jako domovská obrazovka ve vašem mobilním telefonu.
Čtyři sta osmičce dodal technický základ Peugeot 308. Kromě podvozkové platformy používají i téměř stejná pohonná ústrojí (až na pár výjimek) a pohon pouze předních kol. Karoserie je samozřejmě úplně jiná nejen na pohled, ale i co se samotných rozměrů týká. Na délku měří čtyři sta osmička o necelých 5 cm více než kombík Peugeot 308 SW (celkem 4687 mm), široká je 1859 mm (308 SW: 1852 mm) a vysoká je 1480 mm (308 SW: 1442 mm). Delší je o 55 mm také rozvor náprav (2787 mm) a o čtyři centimetry je větší i světlá výška.
130 benzinových koní
Na rozdíl od 308 nenabídne 408 naftový motor, vybírat lze pouze mezi benzinovým tříválcem anebo dvěma čtyřválcovými plug-in hybridy (180 koní a 225 koní). Ve všech případech jsou poháněna pouze přední kola a převodovka je osmistupňová automatická.
Auto v testované konfiguraci váží bezmála 1,5 tuny, ale základní motor pro něj při běžné jízdě dostačuje. Výkon 1,2litrového přeplňovaného tříválce je 96 kW/130 koní a 230 Nm. Peugeot v technických údajích slibuje, že zrychlit z místa na stovku dokáže za 10,4 sekundy a jede maximálně 210 km/h. Motor má lineární zátah, nedoprovází jej žádná výkonová špička. Výrazněji zabere ve středních otáčkách a točit ho k červenému poli nemá smysl. Zaprvé proto, že už víc stejně nepojede, a zadruhé proto, že je pak vcelku hlučný. On je motor obecně docela dost slyšet, má poměrně hrubý zvukový doprovod. Pružnosti napomáhá automatická převodovka, která se nebojí při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu podřadit i o dva stupně. Jakmile auto potřebuje zrychlovat, převodovka se motor do otáček nebojí poslat. Standardně se ovšem snaží držet otáčky co nejníže, aby šetřila palivo, přesto tříválec zbytečně nepodtáčí.
A spotřeba paliva? Peugeot slibuje, že to bude kolem šesti litrů na 100 ujetých kilometrů v kombinovaném režimu. Nám palubní počítač nejčastěji ukazoval hodnoty mezi 6 a 7 l/100 km, přičemž hodně záleželo na tom, kde se s autem pohybujeme a jestli jezdíme svižněji anebo naopak klidně. Objem palivové nádrže je 52 litrů.
Podvozek je naladěný komfortněji, přesto nepůsobí vyměklým dojmem. Na testovaném autě jsme obouvali velká 19palcová kola. Že jsou velká na nerovnostech poznáte, od podvozku se totiž občas ozývají drobné rány, ale kontakt s vozovkou se kola díky naladění tlumičů a pružin snaží držet co nejlepší. Řízení má silný účinek posilovače a řidiče od silnice prakticky izoluje. To je už dneska docela běžný jev, ale testovaná 408 nemá být zábavné okreskové auto, takže to vlastně nevadí.
Závěr a cena
Peugeot 408 nejvíce boduje svým vzhledem, přestože jeho karoserii je těžké zařadit do nějaké tradiční automobilové třídy. Nabízí se s dvěma druhy pohonných jednotek s pohonem předních kol a automatickou převodovkou. Se základním benzinovým motorem nejde o nijak rychlé auto, jeho výkon je spíše dostatečný, ale boduje povedeným podvozkem i dobře fungujícími brzdami. V interiéru zůstalo řešení Peugeot i-Cockpit a prakticky výhradně dotekové ovládání. To je alespoň o poznání lepší než ve starších modelech Peugeotu. V interiéru je pro běžného Evropana dostatek místa a odvézt může i poměrně dost zavazadel.
A co prozradí pohled do ceníku? Například to, že nejdražší verze je o polovinu dražší než ta základní. Nejnižší cena 830 tisíc korun je za testovaný benzinový motor 1,2 PureTech 130 ve výbavě Allure. V testované prostřední výbavě Allure Pack si připlatíte minimálně 40 tisíc korun a pokud byste chtěli tu nejvyšší GT, pak musíte přidat dalších 75 tisíc. Plug-in hybridy jsou dražší o 240 tisíc v nejnižší výbavě, kde je k dispozici jen ten 180koňový, respektive 220 tisíc (180 koní) a 270 tisíc (225 koní) v obou vyšších.
Technické údaje:
Auto: | Peugeot 408 1.2 PureTech 130 EAT8 (2023) |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 1199 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 96 kW/130 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment: | 230 Nm při 1750 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,4 s |
Maximální rychlost: | 210 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6,0 l/100 km |
Emise CO2: | 135 g/km |
Objem nádrže: | 52 litrů |
Délka: | 4687 mm |
Šířka: | 1859 mm |
Výška: | 1480 mm |
Rozvor: | 2787 mm |
Provozní hmotnost: | 1467 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 471 / 1611 litrů |