Test Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4 103 kW (AT)

Autor: Pavel Srp - 13. 12. 2016


Opel Mokka X. X v názvu označuje nejen modernizaci, která je ještě velmi čerstvá, ale také fakt, že jde o SUV, respektive crossover. Písmeno „X“ v názvu budou mít všechna nová SUV v portfoliu značky. Mokka X je tím prvním, ale už příští rok se můžeme těšit na další dvě.

Otestovali jsme Opel Mokka X ve verzi s benzínovým motorem 1.4 Turbo, který prostřednictvím automatické převodovky poháněl všechna kola.

Design

Z hlediska designu se na autě žádné výrazné změny neudály, tedy pokud nemluvíme o přední části. Ta dostala zcela nový tvar světlometů, masky chladiče, ale i nárazníku a oproti verzi před modernizací již nevypadá tak zženštile. Boční i zadní část prošly pouze drobnými změnami, z nichž ty nejvýraznější jsou zmenšení plochy ochranného oplastování, nová grafika světel nebo jiná kola.

Interiér se proměnil důkladněji. Zcela nový je středový panel, z něhož ubyla spousta tlačítek a je mnohem přehlednější. Většinu funkcí přebírá místo tlačítek displej infotainmentu, kterým se nyní funkce ovládají. Palubní deska se nyní podobá nové generaci Astry. Škoda, že na velkém (za příplatek až 8″) displeji ještě více vynikne tristní rozlišení parkovací kamery.

Bohatá výbava

Opel nabízí pro Mokku X velmi bohatou výbavu, o čemž svědčí testovaný vůz, který byl všemi novinkami samozřejmě vybaven.

Mezi ty nejzajímavější novinky jistě můžeme zařadit systém Opel On Star, který kombinuje bezpečnostní funkci a funkci „poradce a pomocníka na dálku“. Co si pod tím představit? Je to vlastně jednoduché. Systém je spojen s bezpečnostními systémy ve voze a tak je schopen automaticky volat pomoc v případě nehody – pokud vystřelí airbagy, automaticky je spojen příchozí hovor s operátorem. Ten zjišťuje, v jakém stavu je posádka. Pokud posádka nereaguje, posílá na místo nehody (auto odešle GPS souřadnice, kde k nehodě došlo) složky integrovaného záchranného systému. Zároveň je také možné si od operátora nechat do navigace nahrát trasu a podobně.

Druhou funkcí je možnost kontrolovat auto na dálku prostřednictvím počítače (webového rozhraní) a nebo mobilního telefonu (aplikace). Pomocí rozhraní MyOpel nebo aplikaci v mobilním telefonu je možné vidět, kde se auto nachází, zda je odemčeno nebo zamčeno, jednoduchý technický stav a podobně. Je možné jej také na dálku odemknout nebo zamknout a nebo aktivovat funkci alarmu, při níž bude troubit a budou blikat blinkry.

Systém Opel OnStar toho nabízí ale ještě mnohem více. Ve vyšších výbavách je ve standardu, jeho měsíční provoz je však po prvním zkušebním roce zdarma nutné platit, aby bylo možné využívat všechny jeho funkce. Veškeré informace je možné nalézt také na webových stránkách českého zastoupení automobilky Opel.

A ještě na závěr dodám, že můžete využít také funkce, která umí vytvořit Wi-fi hotspot. K tomu je možné připojit až 7 různých zařízení najednou. Cenové balíčky se vyplatí zejména při cestách do zahraničí, protože nabízejí data za poměrně výhodné ceny.

Nová jsou také například přední světla. Jak je dnes obvyklé, bixenony nahradily LEDky. Ty jsou adaptivní (tzv. AFL LED), ovšem kvalit světel IntelliLux LED Matrix v nové Astře zdaleka nedosahují. Jsou sice adaptivní, ovšem pouze v tom směru, že umí měnit světelný kužel v závislosti na prostředí a jízdě, tzn. že ve městě svítí světla jinak než na dálnici. Nutno dodat, že špatně ale vůbec nesvítí, ba právě naopak.

Motor a převodovka

Testované auto poháněl slabší z motorů 1.4 Turbo s výkonem 103 kW/140 koní a s točivým momentem 200 Nm. Pohyb zajišťují všechna čtyři kola prostřednictvím automatické šestistupňové převodovky. Motor je po startu klidný, výkonný „tak akorát“, rozhodně to není na žádné divoké ježdění na okreskách. Mokka – včetně motoru – je naladěna spíše na klidnou jízdu.

Tomu odpovídá i automatická převodovka. Ta při klidné jízdě řadí intuitivně, ale pokud zostříte tempo, občas váhá, stejně jako při jízdě do kopce, kdy váhá jestli přeřadí a nebo nepřeřadí. Vůbec se mi nelíbil manuální mód řazení. Opel totiž přišel se systémem, který se hodí spíše k počítačovým hrám než do auta. Manuální režim se aktivuje přesunem páky doleva, což není nic až zase tak neobvyklého. Změna rychlostních stupňů ale pak neprobíhá pohyby páky dopředu nebo dozadu, ale stiskem tlačítek na její hlavici. Páčky pod volantem chybějí, takže je to jediná možnost.

Přílišnou radost jsme neměli ani ze spotřeby paliva. V technických dokumentech se uvádějí hodnoty 8.2 l/100 km ve městě, 5.1 l/100 mimo město a 6.2 l/100 km v kombinovaném režimu. Spotřebu jsme málokdy dostaly pod 9 l/100 km při běžné jízdě. K dobru autu budiž fakt, že teplota se výjimečně podívala nad bod mrazu.

Podvozek a pohon všech kol

Stavba auta je vyšší, na výšku měří téměř 166 cm, takže je podvozek spíše tužší. Mokka se příliš nenaklání, vyšší stavba karoserie se tak projeví hlavně při přesunu hmotnosti při střídání levých a pravých zatáček. Příjemné je, že podvozek umí většinu výtluků a nerovností poměrně slušně odfiltrovat, ovšem občas za doprovodu tlumené rány. I tak bych si podvozek dokázal představit o fous pohodlnější.

Opel Mokka X nabízí i pohon všech kol, výlety mimo silnici ale bude limitovat světlá výška pouhých 140 mm. Pohon všech kol označuje Opel jako Adaptive 4×4 a funguje na principu elektromagnetické spojky. Za ideálních podmínek jsou poháněna kola přední nápravy, ale v případě nutnosti lze poslat na zadní kola až 50 % točivého momentu. Nechybí ani asistent sjíždění z kopce, ten mnohdy nemají ani větší SUV.

Závěr

Opelů Mokka se prodalo již více než 600 000 kusů. Za první pololetí letošního roku je to třetí nejprodávanější malé SUV v Evropě. Mluvíme o verzi před modernizací. Ta aktuální ale vylepšuje spoustu nedostatků, zejména vyřešila zastaralý a nepřehledný interiér s mnoha tlačítkami. Přidává k tomu velmi moderní prvky výbavy a omlazený vzhled a pro klidnou jízdu příjemné jízdní vlastnosti, ačkoliv posilovač řízení má velmi vysoký účinek, který příliš nekoresponduje s tužším nalazením podvozku.

Základní akční cena startuje na částce 377 900 Kč, dostanete za to poměrně spartánskou výbavu Selection a benzinový motor 1.6 85 kW. Nejlevnější čtyřkolka s testovaným motorem 1.4 Turbo 103 je za akčních 503 900 Kč, nejlevnější verze spalující naftu vyjde na 491 900 Kč (obě ceny jsou akční). Příplatek za pohon všech kol je podle verze 50-60 tisíc Kč.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Po modernizaci lépe vypadá,Manuální režim automatické převodovky
Po modernizaci lépe jezdí,Poměrně tuhý podvozek
Pořizovací cena,Spotřeba paliva
[/table]

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5578″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″] 

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Mokka
Motor:,1.4 Turbo
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 364 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,103 kW/140 koní při 4 900 – 6 000 ot./min
Točivý moment:,200 Nm při 1 850 – 4 900 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.7 s
Maximální rychlost:,191 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.2 / 5.1 / 6.2
Emise CO2:,144 g/km
Objem nádrže:,53 litrů
Délka:,4 275 mm
Šířka:,1 781 mm
Výška:,1 658 mm
Rozvor:,2 555 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 334 kg
Objem zavazadlového prostoru:,356 / 1 305 litrů
Ceník:,ke stažení zde
Konkurence např:,Nissan Juke; Peugeot 2008; Renault Captur; apod[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru