Opel už se nějaký ten pátek nachází pod křídly francouzského koncernu PSA. Své ovoce to začalo nést poměrně rychle, model Grandland X tak není žádnou žhavou novinkou mezi středně velkými SUV, ale spíš trochu opomíjenou stálicí. Technický základ má společný s Peugeotem 3008, což znamená, že se kromě modulární platformy EMP2 spoléhá také na pohonné jednotky s francouzským rodným listem.
Sázka na klasiku
Jestli se ovšem v Rüsselsheimu vydali v nějaké oblasti vlastní cestou, byl to design. A hádám, že velký důraz kladli hlavně na to, aby se od francouzského sourozence lišil co možná nejvíce. A povedlo se. Zatímco peugeot má ostře řezané rysy a dravý design, opel je jeho naprostým opakem. Jeho vzhled je líbivý, ale možná trochu nevýrazný. Což nemusí být zákonitě nevýhoda, možná prostě jen nestojíte o neustálou pozornost okolí, a v tom případě Grandland X dokonale splní svůj účel.
U země se Opel držel i klasickým pojetím interiéru. Jenže zatímco hodnocení zevnějšku je ryze subjektivní kapitola, v interiéru přijde kromě designu ke slovu také ergonomie. Právě díky konzervativnímu přístupu se tady rychle zorientujete, palubní deska má klasické uspořádání, volant (kulatý!) je na svém místě a i nastavení teploty klimatizace ovládáte klasickým otočným ovladačem. To 3008 nemá.
Pochvalu si zaslouží i multimediální systém, který má mechanická tlačítka, snadné ovládání a samozřejmě, že umí zrcadlit displej vašeho mobilu. Oceníte i fantastická sedadla, která výborně kombinují vedení těla a pohodlí při delších cestách. Certifikát od německých ortopedů asi nemají jen tak pro nic za nic. Uvnitř mě tak ve výsledku zamrzelo jen povrzávání madel dveří, a těch necelých třicet tisíc najetých kilometrů pro mě není omluvenka. Místa na zadních sedadlech je spíš průměrně, vyšší pasažéry by mohl trápit omezený prostor pro hlavu, kufr má ovšem slušných 514 litrů.
Technická příbuznost s ostatními modely PSA znamená i totožnou nabídku převážně maloobjemových pohonných jednotek. Nám dělal společnost vrcholný zážehový motor 1.6 Turbo naladěný na 180 koní, který grandlandu umožní zrychlení z klidu na stovku za rovných 8 sekund a slušnou maximální rychlost 222 km/h. Jinými slovy, při běžném cestování má motor bohatou rezervu.
Polykání kilometrů zvládá bravurně. Motor je krásně odhlučněný, má měkký chod a s automatickou převodovkou si dobře rozumí. Motor zbytečně nepodtáčí a díky osmi převodům drží otáčky příjemně nízko při jízdě po dálnici. Že nemusí být zážehová šestnáctistovka špatnou volbou potvrzuje i spotřeba benzinu. Ta se ve městě drží okolo deseti litrů, mimo město počítejte se 7 až 8 litry.
Celek doplňuje hodně pohodlný podvozek, který obstojně pohlcuje nerovnosti navzdory docela velkým devatenáctipalcovým kolům. V zatáčkách se moc nenaklání, umí se ale pěkně opřít o vnější kolo a ochotně se vrhne do zatáčky. Lehký motor v přídi je tady opravdu znát, stejně jako celková hmotnost, 1425 kg je na takto velké auto hodně slušná hodnota. I ta je na dobré ovladatelnosti hodně znát.
Závěr a cena
Jestli dáváte přednost klasice, jste na správné adrese. Opel vzal futuristický Peugeot 3008 a přizpůsobil ho pro řidiče, kteří dávají přednost tradičnímu interiéru a ladným, byť možná trochu nevýrazným tvarům. Jenže právě to z něj dělá jeden z těch případů, kdy žák překoná svého učitele. Grandland X si na nic nehraje, a právě to se nám na něm tak líbí. Je to dobře postavené SUV, které má pohodlný podvozek a velmi příjemný interiér.
Díky akčním cenám se teď Opel Grandland X vejde pod půl milionu, za 499 990 Kč dostanete tříválcovou dvanáctistovku s manuálem. Lepší motorizace už se pojí s osmistupňovým automatem. Testovaná šestnáctistovka vás tak přijde nejméně na 716 990 Kč, my ovšem jezdili verzí Ultimate za 836 990 Kč. Pokud si nedokážete představit život bez čtyřkolky, musíte sáhnout výhradně po plug-In hybridní verzi, která zadní kola roztáčí prostřednictvím elektromotoru. Ta vás ovšem přijde nejméně na 1 149 990 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Grandland X
Motor:,zážehový čtyřválec
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,133 kW/180 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.0 s
Maximální rychlost:,222 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.1 / 4.9 / 5.7
Emise CO2:,161 g/km
Objem nádrže:,53 litrů
Délka:,4477 mm
Šířka:,1856 mm
Výška:,1609 mm
Rozvor:,2675 mm
Provozní hmotnost:,1425 kg
Objem zavazadlového prostoru:,514-1652 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]