GSi je mrtvé, ať žije GSe. Trojice známých písmenek, kterou Opel používal už před desítkami let, pak ji na čas vyměnil za OPC, aby se k ní u modelu Insignia zase vrátil, skončila. Tentokrát už asi nadobro. Nahrazuje ji označení GSe, které se teď na nejvýkonnějších modelech objevuje. A my jsme jeden takový model vyzkoušeli, do testu dorazil Opel Astra Sports Tourer GSe.
„e“ jako elektřina
Možná si vzpomínáte, že ani GSe není úplnou novinkou, i to totiž Opel už v minulosti používal, jde ale o minulost hodně vzdálenou. Šlo o zkratku pro slovní spojení „Grand Sport Einspritzung“ a avizovalo použití nejmodernějšího systému vstřikování u modelů Opel Commodore GS/E či Opel Monza GSE.
Asi už vás ovšem napadlo, že dnešní „e“ ve zkratce asi bude mít spíše něco společného s elektřinou, že? A skutečně tomu tak je. Dnes GSe zkracuje slovní spojení „Grand Sport electric“, ale neoznačuje to zcela elektrické auto, nýbrž „pouze“ elektrickou pomoc. Modely GSe jsou totiž plug-in hybridy, které mají kromě baterie a elektromotoru také benzinový motor a palivovou nádrž.
Základ pohonného ústrojí tvoří stejně jako u všech dalších plug-in hybridních modelů koncernu Stellantis benzinový 1,6litrový čtyřválec s výkonem 133 kW/180 koní a točivým momentem 250 Nm. Tomu pomáhá elektromotor s výkonem 81 kW/110 koní a točivým momentem 320 Nm. Celkový výkon pohonného ústrojí je tak 165 kW/225 koní a točivý moment vrcholí 360 Nm. Auto dokáže akcelerovat z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy a ve zrychlování pokračuje až k 235 km/h, čistě na elektřinu dokáže jet 135 km/h.
Elektrickou energii uchovává v lithium-iontové baterii s kapacitou 12,4 kWh, což by podle Opelu mělo stačit až na ujetí 64 kilometrů. Pokud budete chtít jezdit dál jen na elektřinu, budete muset baterii dobít. V takovém případě může Astra GSe nabíjet 7,4 kW (za příplatek, standardně jen 3,7 kW), což znamená, že dobití z prázdné do plné kapacity zabere asi dvě hodiny. Nemusíte se ale bát, že pokud byste baterii zcela vybili, už na elektřinu jezdit nebudete. Budete, ale výrazně míň. Auto totiž samozřejmě umí dobíjet i rekuperací. Vystačí to ale tak na popojíždění v kolonách, na žádnou delší jízdu už nikoliv.
A pak je tu i možnost, že si dobijete baterii přímo motorem při jízdě. V Menu infotainmentu si lze nastavit hodnotu, na kterou má motor baterii dobít (od 10 % do 100 %). To je však to nejméně ekonomické řešení, protože nejen, že budete spalovat benzin, ale kvůli nabíjení bude mít benzinový motor o poznání větší spotřebu paliva. Hodit se však tato možnost může v situacích, kdy jedete někam, kde chcete (nebo musíte) jet pouze na elektřinu a nemáte po cestě kde nabít. Pokud ale máte baterii nabitou a víte, že vás pak „čistě elektrická jízda“ někde čeká, ještě si můžete vybrat režim, ve kterém si energii v baterii tzv. schováte a pojedete pouze na spalovací motor.
Vypadá vážně dobře
Současná generace Opelu Astra se nabízí jako pětidveřový hatchback anebo jako testované kombi ST. V obou případech jde o parádní auto, které charakterizují ostré rysy. Přídi dominuje maska černá chladiče s černým logem, kterou výrobce označuje jako Opel Vizor, a v případě verze GSe také speciálně tvarovaný nárazník a pár dalších drobností. Nechybí ani znak GSe na dveřích do kufru.
Nejsou to ale jen změny na designu, ovšem i na technice. Opel říká, že Astra GSe dostala přepracované řízení, výkonnější brzdy a jinak naladěné a o 10 mm snížené odpružení. Opel na auto namontoval tlumiče KONI, které jsou vybaveny technologií FSD (Frequency Selective Damping), která umožňuje různé charakteristiky tlumení vysokých frekvencí (zavěšení kol) proti nízkým frekvencím (pohyby karoserie). Nejde ovšem o elektronické adaptivní tlumiče, ale o mechanické „adaptivní“ tlumiče, jejichž účinek se mění podle frekvence jejich stlačování. Nakonec Opel přeladil i stabilizační systém, který by teď měl zasahovat o něco později než u běžných modelů Opel Astra.
A GSe má novinky také uvnitř. Tady jsou sportovněji tvarovaná přední sedadla s výraznějším bočním vedením s čalouněním Alcantarou. Přestože jsou to sportovní sedadla, mají ergonomický certifikát AGR. A sedí se v nich vážně skvěle. Podrží tělo v zatáčkách, ale ani po dlouhé cestě jsme si nepřipadali nijak „rozlámaní“. Sedadla také nabízejí možnost prodloužení sedáků. A přidejte k tomu ještě „sportovněji“ vypadající volant a kovové nášlapy pedálů.
Za volantem
Jakmile se posadíte za volant, všimnete si, že na rozdíl od většiny ostatních modelů koncernu Stellantis nabízí Opel na palubní desce překvapivě dost fyzických ovladačů, nepřešel na téměř kompletní ovládání přes dotekové displeje. A to je dobře, protože tlačítka přeci jen nahmatáte lépe než malou dotekovou plošku na displeji. Například Peugeot to ale řeší kompromisem, protože sice už nenabízí fyzické ovladače, ale naopak nabízí digitální tlačítka i-Toggles, u kterých lze měnit jejich funkci.
Po stisknutí startovacího tlačítka se Astra GSe standardně aktivuje na elektřinu, spalovací motor zpravidla nestartuje. Nastartuje ho jen v případech, kdy je venku velká zima nebo naopak teplo, aby se interiér vytopil nebo vychladil. Jestliže je baterie nabitá, bude k jízdě využíván primárně elektromotor. A platí to i při vcelku výrazném sešlápnutí plynového pedálu, vždyť elektromotor má sám o sobě docela vysoký výkon i točivý moment.
Při běžné jízdě je Astra GSe vcelku dobře odhlučněná, do kabiny proniká okolní zvuk jen tak vzdáleně, ale jakmile dáte plný plyn a motor se vytočí, už o něm uslyšíte. Není to ovšem nic, co by vás mělo nějak znepokojovat, protože i tak si můžete povídat klidným hlasem.
Při klidnější jízdě se může stát. že když se připojuje spalovací motor, auto s sebou cukne. Při odpojování už se to nestane. Když se ale spalovací motor k elektromotoru připojuje při větší rychlosti, už se to zpravidla neděje. Potěší také prvotní reakce na sešlápnutí plynového pedálu, protože ta je prakticky okamžitá a auto hned ochotně zrychluje. A zrychlovat umí vlastně hodně slušně, a to nejen v městských rychlostech, ale i mimo město nebo na dálnici. Pokud pak nohu z plynového pedálu sundáte, spalovací motor se často opět deaktivuje a auto bude plachtit jen na elektřinu.
Lehce se to změní, když se baterie vybije (i když ukazuje nulový dojezd, není vybitá úplně, protože si v vždy nechává asi desetinu své kompletní kapacity jako ochranu před zničením a pomoc při případné potřebě plné akcelerace), protože pak budou reakce na sešlápnutí plynového pedálu s drobným zpožděním.
Podvozek je spíše tužší, ale rozhodně by se nedal popsat jako nepohodlný. Nerovnosti dokáže tlumit překvapivě dobře, ale zároveň dokáže podržet auto i v rychlých zatáčkách. Karoserie se skoro nenaklání a i na nekvalitní silnici drží auto zvolenou stopu. Jakkoliv má být Opel Astra GSe sportovní verzí, sportovní auto to není (i když má třeba i ostřejší a tužší naladění řízení). Ostrá jízda po okreskách se jí úplně nelíbí a řidiči nakonec taky úplně ne. Největší podíl na tom má právě plug-in hybridní pohonné ústrojí, které prostě a jednoduše nedokáže fungovat tak precizně jako čistě spalovací verze (anebo naopak jen čistě elektrická). Svižně se svézt přesto dokážete, Astra GSe dokáže chytit pěkný rytmus a v zatáčkách se rozhodně neztratí.
U plug-in hybridu může být docela zajímavá spotřeba paliva. V technických údajích se dočtete o tom, že v kombinovaném režimu může tohle auto jezdit za 1,3 l/100 km, ale to je v praktickém světě samozřejmě nereálné. Pokud budete nabíjet, můžete se v pohodě při častých cestách po městě dostat na hodnoty začínající trojkou, pokud nabíjet nebudete, pak počítejte s hodnotami začínajícími spíše sedmičkou, výjimečně šestkou.
Závěr a cena
Opel Astra GSe anebo testovaný kombík Opel Astra Sports Tourer GSe je minimálně podle nás nejhezčí verzí modelu Astra. A vlastně se nám líbí i ve srovnání s většinou svých konkurentů. Přestože je to nejsportovnější model z nabídky Opelu, auto samo o sobě nijak výrazně sportovní není. Svižné být umí, nejen v přímce, ale i v zatáčkách, ale když vybijete baterii, jeho dynamika začne být nekonzistentní a nikdy přesně nebudete vědět, jak moc a jak dlouho bude akcelerovat „naplno“. Hot-hatch, respektive hot-combi z toho není a nebude, ale svižné rodinné auto být může.
A cena? Testovaný kombík Opel Astra Sports Tourer GSe aktuálně startuje na akční ceně 1 039 990 korun s daní z přidané hodnoty, ale můžete mít i prakticky stejně vypadající, ale slabší 180koňovou plug-in hybridní Astru Sports Tourer GS , která vyjde minimálně na akčních 979 990 Kč s DPH. Oproti hatchbacku je příplatek jen 20 tisíc korun.
Technické údaje:
Auto: | Opel Astra Sports Tourer GSe |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1598 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 133 kW/180 koní při 6000 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 250 Nm při 3000 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,6 s |
Maximální rychlost: | 235 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 1,3 l/100 km |
Emise CO2: | 29 – 30 g/km |
Objem nádrže: | 42 litrů |
Délka: | 4642 mm |
Šířka: | 2062 mm (se zrcátky) |
Výška: | 1403 mm |
Rozvor: | 2732 mm |
Provozní hmotnost: | 1746 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 516 / 1553 litrů |