Test Opel Astra 1.6 Turbo Plug-In Hybrid AT8 (2022)

Test Opel Astra 1.6 Turbo Plug-In Hybrid AT8 (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 27. 12. 2022


Nejnovější generace Opelu Astra je v nabídce s benzinovými a naftovými motorizacemi, ale také jako plug-in hybrid. A právě ten jsme vyzkoušeli v testu. Jak nás tahle Astra zaujala?

Benzín a elektromotor

U plug-in hybridních pohonů se dnes elektromotory nejčastěji kombinují s benzinovými motory, i když například Mercedes-Benz je kombinuje i s nafťáky. V případě Opelu Astra jde o elektromotor spolupracující s 1,6litrový přeplňovaným čtyřválcem. Poháněna jsou přitom výhradně přední kola přes automatickou osmistupňovou převodovku, v níž je integrovaný elektromotor. Toto řešení používá koncern Stellantis, respektive hlavně značky PSA, pro všechny své plug-in hybridy s pohonem pouze předních kol, liší se jen spalovací motor.

V případě Astry je v nabídce pouze varianta se systémovými 180 koňmi, ale například Peugeot 308 může mít i 225koňový plug-in hybrid. U testované Astry je základem spalovací motor se 110 kW/150 koňmi při 6000 ot./min a točivým momentem 250 Nm. Elektromotor přidává dalších 81,2 kW/110koní a 320 Nm. Výsledkem je celkový systémový výkon 133 kW/180 koní a 360 Nm točivého momentu.

Test Opel Astra 1.2 Turbo (2022)

Dynamika auta není vůbec špatná, ale bude záležet na tom, zda bude baterie dostatečně nabitá. Opel v technických údajích udává, že akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne auto za 7,6 sekundy a maximální rychlost je 225 km/h, čistě na elektřinu pak 135 km/h. Elektromotor se ovšem výrazněji než na absolutním zrychlení projevuje na pružném zrychlení, kdy obstarává prvotní akceleraci, k níž se vzápětí připojuje spalovací motor. O takové pružnosti si čistě spalovací motory mohou nechat pouze zdát.

Baterie je u testovaného plug-in hybridu o kapacitě 12,4 kWh, přičemž Opel slibuje bezemisní dojezd až 60 kilometrů. To je spíše hodnota z říše snů, počítejte spíše kolem 40 kilometrů. Také plug-in hybridní Astra dostala režim převodovky „B“ se zvýšenou rekuperací a i několik klasických jízdních režimů, v nichž se liší způsob využívání elektřiny při jízdě. Základní je ten „čistě elektrický“, kdy se auto snaží jezdit výhradně na elektřinu a spalovací motor zapojí až ve chvíli, kdy je baterie vyčerpaná anebo je potřeba co největší akcelerace. Nechybí hybridní režim, kdy by měla pohonná jednotka využívat oba pohony co nejideálněji pro co nejnižší spotřebu. Nechybí ani režim, který naopak využívá hlavně spalovací motor a to jak pro samotnou jízdu, tak i pro dobití baterie. Ten se bude hodit po zavedení normy Euro 7, kdy budou muset i plug-in hybridy jezdit ve městech čistě elektricky. Nevýhodou je, že sice dokáže baterii nabít, ale zároveň velmi výrazně zvyšuje spotřebu benzinu.

Za volantem

Po stisknutí startovacího tlačítka se primárně aktivuje elektromotor, pouze když je hodně chladno anebo není v baterii dostatek energie, naskakuje i spalovací motor. Spalovací motor se podle potřeba připojuje i odpojuje při jízdě, přičemž zpravidla je to tak hladce a plynule, že to posádka ani nepozná. Plynulá je také osmistupňová automatická převodovka.

Test Opel Astra 1.6 Turbo Plug-In Hybrid AT8 (2022)

To, že auto jede na elektřinu podle zvuku skoro nepoznáte, v kabině je při klidné jízdě klid tak i tak. Poznáte to buď podle grafiky v infotainmentu, kde si můžete zobrazit toky energií, ale třeba i podle běžného ukazatele rychlosti. Opel totiž v Astře použil jednoduchou, ale velmi chytrou věc. Pokud auto jede na spalovací motor, je zobrazení rychlosti bílé, ale ve chvíli,kdy jede čistě na elektřinu (a to je poměrně často), čísla jsou modrá.

Astra stojí na podvozku EMP2, který vyvinul koncern PSA a používá jej i Peugeot 308, z něhož Astra vychází. Jeho finální ladění si však německá automobilka provedla sama a chlubí se tím, že oproti Peugeotu jezdí Astra jinak. A dodávají, že jsou tu jiné tlumiče, pružiny, stabilizátor zadní nápravy s torzní příčkou, upravené zavěšení kol, řízení i dorazy. Jak moc se od 308 jízda liší nedokážeme bohužel posoudit, museli bychom s oběma auty jet najednou, ale co posoudit dokážeme, to je to, že Opel Astra Plug-In Hybrid vůbec nejezdí špatně.

Tohle auto se nicméně úplně nehodí rychlou nebo snad dokonce sportovní jízdu. I kvůli pohotovostní hmotnosti bezmála 1,7 tuny je prostě moc těžké, přesto se v zatáčkách příliš nenaklání a dobře drží stopu. Jenže převodovka je ve sportovním režimu docela pomalá – a to i reakcemi na povely páčkami na volantu – a i při ostřejším brzdění je vyšší hmotnost auta cítit. Předjet ovšem pomalejší auto na okresce, vykroužit pěkný oblouk na kvalitním asfaltu  anebo vyrazit na dlouhou cestu po dálnici zvládá skvěle.

Test Opel Astra 1.6 Turbo Plug-In Hybrid AT8 (2022)

A co spotřeba paliva? U plug-in hybridů hodně záleží na tom, zda budete hodně nabíjet anebo ne. Na udávaných 1,1 l/100 km se ale prakticky nelze dostat ani s neustále plně nabitou baterií. Pokud budete mít nabitou baterii, dá se město přejet se spotřebou kolem 4 l/100 km. Když nabíjet nebude, přidejte k tomu cca 3 l/100 km navíc.  Problémem je, že palivová nádrž je malá, má jen 42 litrů.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Závěr a cena

Opel Astra 1.6 Turbo Plug-In Hybrid je v současné generaci povedeným autem a to jak designově, tak i jízdně. V interiéru sází na fyzická tlačítka namísto všudypřítomného digitálního ovládání přes dotekové displeje, ačkoliv některé funkce jinak ovládat nelze. Nabízí jak klasické spalovací motory, tak i plug-in hybrid a chystá se i čistě elektrická verze, vybere si tedy prakticky každý. K tomu jsou tu dobré jízdní vlastnosti, které u testovaného plug-in hybridu vyhoví spíše klidnějším řidičům.

Ceník prozradí, že nejlevnější Opel Astra startuje na akčních 549 990 Kč. Za tuto částku dostanete základní výbavu Edition s benzinovým motorem 1,2 Turbo 81 kW. Plug-in hybrid je ovšem výrazně dražší, je to také nejvýkonnější motorizace v celé nabídce. Dobrou zprávou je, že je k dispozici už od nejnižší výbavy Edition, tou horší je ale fakt, že startuje na akčních 939 990 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Test Opel Astra 1.6 Turbo Plug-In Hybrid AT8 (2022)

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

předních kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 6000 ot./min (spalovací motor)
+ 81 kW/110 koní (elektromotor)
= 133 kW/180 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

250 Nm při 1750 ot./min (spalovací motor)
+ 320 Nm (elektromotor)
= 360 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

7,6 s

Maximální rychlost:

225 km/h

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

1,1 l/100 km

Emise CO2:

24 – 26 g/km

Objem nádrže:

42 litrů

Délka:

4374 mm

Šířka:

1860 mm

Výška:

1442 mm

Rozvor:

2675 mm

Provozní hmotnost:

1678 kg

Objem zavazadlového prostoru:

352 / 1268 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru