test-ojetiny-porsche-macan-s-2017-2

Test ojetiny Porsche Macan S | 2017

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 27. 11. 2025


Porsche Macan první generace mělo (i když vlastně ještě má) poměrně dlouhý život. Na trh přišlo v roce 2014 a v Evropě se přestalo prodávat letos. My jsme se v rámci testu ojetiny podívali na kousek z roku 2017. Vyzkoušeli jsme ojeté Porsche Macan S s benzinovým třílitrovým šestiválcem.

Co je Porsche Macan zač?

Když Porsche těsně po přelomu milénia představilo své první SUV Cayenne, vyslechlo si spoustu hejtů, ale byl to jeden z nejlepších kroků, které mohlo udělat. Auto sice budilo vášně, ale z obchodního hlediska fungovalo skvěle. I proto o dalších více než deset let později přijelo i další SUV, tentokrát menší: Macan. Automobilka začala tohle auto prodávat v roce 2014 a už v roce 2015 se stalo nejprodávanějším autem značky, když přeskočilo právě Cayenne.

Pod kapotou mohly být čtyřválce a šestiválce spalující benzin a naftu. Podvozkovou platformu sice sdílelo s tehdejším Audi Q5 první generace, ale oba modely vypadají i jezdí úplně jinak. A není to vlastně žádné překvapení, protože platforma byla zcela přepracována a z Audi se použil pouze základ odpružení, ale Porsche má vlastní naladění. Standardem byl klasický podvozek s tlumiči a pružinami, za příplatek bylo možné pořídit adaptivní vzduchové odpružení.

test-ojetiny-porsche-macan-s-2017-11

Motory, převodovky i systém pohonu všech čtyř kol jsou z vlastního vývoje Porsche a s Audi nemá společného nic. To se ovšem v průběhu času změnilo. Zpočátku výroby byl testovaný Macan S základem nabídky, který poháněl turbodmychadlem přeplňovaný vidlicový třílitrový šestiválec. Výkon byl 250 kW/340 koní, standardem byl pohon všech čtyř kol a 7stupňová automatická (dvouspojková) převodovka PDK, což platilo pro všechny verze. Nad tím stál Macan Turbo s 3,6litrovým motorem s 294 kW/400 koňmi a vedle pak naftový Macan Diesel s třílitrovým šestiválcem se 190 kW/258 koňmi.

Postupně přibyly další verze (Macan GTS) a některé modely prošly evolucí, případně generační výměnou (například Macan Turbo měl později až 440 koní). V průběhu prodeje se pod kapotu dostal také 2,0litrový čtyřválec z dílny koncernu VW (EA888), který tvořil základ nabídky. Ten jsme testovali v roce 2021 v modernizovaném Porsche Macan.

V roce 2019 Porsche přišlo s faceliftem. Auto dostalo výrazně modernější vzhled, který následoval aktuální designový jazyk německé automobilky. Rozdíl mezi verzí před modernizací a po ní byl na pohled obrovský. A platí to jak pro exteriér, tak i pro interiér.

test-ojetiny-porsche-macan-s-2017-17

Za volantem

My jsme si z AAA Auto půjčili ojeté Porsche Macan S z roku 2017, kterému na počítadle ujetých kilometrů svítilo něco málo přes 123 tisíc kilometrů. Auto bylo technicky v perfektním stavu, poslední servisní prohlídku mělo v lednu při 116 tisících kilometrech. Zvenku ale za těch 8 let pár šrámů utržilo. Jsou to ale jen drobnosti jako odřený levý přední roh a popraskané ozdobné kryty B-sloupků na dveřích. To je ale typická nemoc Macanů, na kterou si stěžují majitelé po celém světě. Porsche tyto popraskané ozdobné kryty jak na standardní záruku, tak i v rámci prodloužené záruky Porsche Approved často měnilo zdarma.

A co nás čeká po otevření dveří? Parádní kožené sedačky i robustní palubní deska se spoustou tlačítek. Interiér je zachovalý, vypadá skoro jako u nového auta. Ta hromada tlačítek na středovém panelu vypadá na první pohled složitě, ale poměrně brzy se v ní zorientujete a začne to dávat smysl. Tlačítka po faceliftu ovšem zmizela a nahradil je dotekový panel. To už tak praktické nebylo. Na druhou stranu, někteří majitelé předfaceliftových verzí si stěžují na odlupující se povrch tlačítek a rámečků ve středovém tunelu. To jsme u našeho auta nepozorovali, u něj se jen loupal znak na klíči.

Posed za volantem je parádní. Přestože jde karoserií o SUV, nejen tím, jak se tu sedí, ale i tím, jak auto jezdí, připomíná spíše zvýšený hatchback. Ven má přitom řidič velmi dobrý rozhled. Průměrně vzrostlý cestující bude mít v autě vpředu i vzadu navíc dostatek prostoru.

Protože je to Porsche, klíč se vkládá do zapalování nalevo od volantu. Po jeho otočení se nastartuje benzinový šestiválec a ze čtveřice koncovek výfuku se ozve příjemné zabrumlání. Jo, tohle auto má hodně pěkný zvuk. Ten ještě není svázán až tak přísnými emisními a hlukovými limity jako dnes, není tu ani filtr pevných částic. Navíc výfuky vydávají hezký zvuk i při jízdě, přestože to není hlučné ani nijak výrazné. Tohle je příjemně decentní tak, aby si to užíval ten, kdo to má rád, ale zároveň to neobtěžovalo toho, kdo to rád nemá.

Označení Macan S na víku kufru prozrazuje, že pod přední kapotou máme turbodmychadlem přeplňovaný benzinový šestiválec s objemem tří litrů. Jeho výkon je 250 kW/340 koní (při 5500–6500 ot./min) a točivý moment vrcholí 460 Nm  (při 1450–5000 ot./min). Díky tomu mohlo tohle auto jet až 254 km/h a na stovce bylo z místa za něco málo přes pět sekund.

V přímce tohle auto neoslní, pomalé samozřejmě není, ale oči do hlavy vám nezarazí. O to víc budete překvapení v zatáčkách. Naladění vzduchového podvozku i geometrie náprav je totiž přizpůsobeno tak, aby tohle auto dokázalo řidiči dopřát geny Porsche. Od volantu byste si na klikatých silnicích spíše řekli, že je to hatchback, nikoliv SUV, protože to, jak ochotně reaguje na pohyby volantem, je rozhodně působivé. Tohle auto se do zatáček vrhá opravdu radostně. Největším limitem tak jsou pneumatiky, tím spíš v našem případě, protože na autě jsme měli 10 let staré zimáky…

test-ojetiny-porsche-macan-s-2017-4

Ale i díky tomu bylo zajímavé objevovat fungování auta, zejména od zadní nápravy. Zadní diferenciál je totiž naladěn tak, že při ostřejší jízdě cítíte, jak vás příjemně tlačí, a pokud je vlhko, můžete si užívat tancující zadek (pokud chcete a budete šlapat na plyn výrazněji). Auto nabízí standardní i sportovní režim motoru a převodovky, ale také tři naladění vzduchového podvozku (komfortní, sportovní a nejsportovnější). Vše se přepíná samostatným tlačítkem na středovém tunelu. A stejně jednoduché je i vypínání stabilizace. I k tomu tady slouží fyzické tlačítko, které stačí jen déle podržet.

Velkým překvapením je celkové sladění auta. Všechno tady působí jako jeden celek, nic nad ničím nevyčnívá, nic na sebe neupozorňuje a celkově je to komplexní auto. To se v autech zase tak často nestává a vždy na sebe něco strhává větší pozornost. Jen málo aut působí takto sladěným dojmem, tím větší potěšení je to u 8 let starého auta. Řídit Porsche Macan S je radost a je jedno, jestli vás řízení baví anebo to berete jen jako nutnost. Něco si tady najde každý, kdo se posadí za jeho volant.

A to je na tom vlastně to nejzajímavější. Porsche Macan je sice sportovně laděné SUV, ale to neznamená, že by bylo nepohodlné nebo nezaujalo běžného řidiče. Ono je totiž vyvinuto a naladěno tak, že ani v nejsportovnějším nastavení (podvozku i motoru) není tvrdé, ono je spíš „pevné“. I po těch 8 letech, co testovanému autu je, jde o velmi příjemné svezení, za které v případě pořizovací ceny nezaplatíte až zase tolik peněz. Autobazar AAA Auto jej aktuálně nabízí za 850 tisíc korun. Jenže pořád je to Porsche, takže je potřeba počítat s tím, že i u ojetého auta budete platit za servis a náhradní díly jako u nového Porsche…

test-ojetiny-porsche-macan-s-2017-28

Jo, a spotřeba? Ta bude záležet na tom, jak s tímhle autem budete jezdit. Na palubním počítači svítila za posledních necelých sedm tisíc kilometrů hodnota 12,6 l/100 km. Pokud vyrazíte mimo město, dokážete se dostat pod 10, ale ve městě nebo pokud využíváte potenciál auta a užíváte si jeho podvozek, řízení a i šestiválec pod kapotou, natankování za tři stovky vám vydrží na 10 minut…

A co spolehlivost?

Dobrou zprávou je, že ojeté Porsche Macan je auto, které je na tom se spolehlivostí podle statistik i podle samotných majitelů poměrně dobře. Netrpí žádnými fatálními problémy. U první generace Porsche Macan se nejčastěji objevují tyto závady:

Rozvodovka

Jednou z nejznámějších slabin starších Macanů (zejména z let 2014–2018) je rozvodovka pohonu všech kol. Projevuje se cukáním při akceleraci, pocitem prokluzu nebo trhavými přechody při rozdělování síly mezi nápravy. U řady aut už byla rozvodovka vyměněna, což je při koupi spíš plus.

V6 motory (S, GTS, Turbo – starší ročníky)

U šestiválcových verzí se častěji vyskytují tyto potíže:

  • únik oleje z víka rozvodů kvůli praskajícím hliníkovým šroubům (mastnota v oblasti mezi motorem a převodovkou),
  • únik chladicí kapaliny z plastových trubek pod sacím potrubím.

Opravy nebývají levné, zvlášť pokud je nutná větší demontáž příslušenství kolem motoru nebo samotného motoru.

test-ojetiny-porsche-macan-s-2017-30

Čtyřválec 2.0 T (EA888)

Dvoulitrový čtyřválec má obecně méně „velkých“ problémů, nicméně se u něj objevují:

  • úniky chladicí kapaliny zejména z vodní pumpy a termostatu,
  • u vysokých nájezdů a ostřejšího zacházení i výraznější opotřebení turbodmychadla.

Podvozek

  • S vyšším nájezdem se objevují vůle v ramenech a silentblocích (klepání, nejisté vedení v zatáčkách),
  • u verzí s adaptivním tlumením PASM nebo vzduchovým podvozkem časem odcházejí tlumiče či vzduchové měchy.

Brzdy

Brzdová soustava u Macanu je výkonná, ale má své specifické projevy:

  • časté je pískání brzd, typické pro sportovně laděné vozy Porsche, zejména při klidné jízdě,
  • díky vyšší hmotnosti a výkonu je nutné počítat s rychlejším opotřebením destiček i kotoučů než u běžných SUV.

test-ojetiny-porsche-macan-s-2017-10

Zatékání a odtoky střechy

Modely s panoramatickou střechou mohou trpět ucpanými odtokovými kanálky. Výsledkem je zatékání do A-sloupků, prostoru u nohou nebo k autobaterii. Prevencí je pravidelné čištění odtoků, u zanedbaných kusů ale již může být poškozen interiér nebo elektroinstalace.

Karoserie a ozdobné plasty

Kromě mechaniky má Macan i několik estetických slabin:

  • praskání a „pavoučkování“ lesklých černých krytů B a C sloupků a dalších lišt kolem oken,
  • silné ostřelování laku kamínky na zadních prazích a v oblasti za zadními koly – často se řeší ochrannou fólií nebo dodatečnými kryty.

Interiér

Interiér Macanu působí kvalitně, přesto se u ojetin objevují typické kosmetické neduhy:

  • odlupující se povrch některých tlačítek a rámečků ve středové konzoli (metalický/chromovaný povrch),
  • drobné vrzání dveřních těsnění a plastů, které obvykle vyřeší promazání těsnění vhodným přípravkem.

Technické údaje: Porsche Macan S | 2017

  • Motor: benzinový, vidlicový šestiválec (V6), 2997 cm³, přeplňovaný dvěma turbodmychadly
  • Výkon: 250 kW/340 koní při 5500–6500 ot./min
  • Točivý moment: 460 Nm při 1450–5000 ot./min
  • Převodovka: automatická, 7stupňová dvouspojková PDK
  • Pohon: všech čtyř kol
  • Maximální rychlost: 254 km/h
  • Zrychlení 0–100 km/h: 5,4 sekundy
  • Objem palivové nádrže: 65 litrů
  • Pohotovostní hmotnost: 1865 kg

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru