Chevrolet Camaro je jedním z nejznámějších představitelů amerických muscle cars a vznikl jako reakce na Ford Mustang. Zatímco Ford Mustang letos slaví své 60leté výročí, Camaro je o dva roky mladší. Poprvé bylo oficiálně představeno 29. září 1966. My jsme si do testu vybrali auto z poslední šesté generace, které pohání skvělý osmiválec. A jaké tohle pětileté auto je? Jak jezdí? A na co si u něj dát pozor?
Navigace:
- Strana 1: Ojetý Chevrolet Camaro 6. generace: představení a recenze
- Strana 2: Ojetý Chevrolet Camaro 6. generace: rady před koupí, fotogalerie, technické údaje
Modernější a velké auto
Auto, které před námi stojí, jsme si půjčili v autobazaru AAA Auto a bylo vyrobeno v roce 2019. Jde o kus ze šesté generace vyráběné od roku 2016 až do letoška. Oproti páté generaci přivezla ta šestá modernizace jak v designu, tak i v technologiích. A projevilo se to i na samotné jízdě. Zatímco předchozí generace se zaměřovaly především na surový výkon, ta poslední nabídla sofistikovanější jízdní vlastnosti a technologické vymoženosti, aniž by ztratila svůj původní charakter.
Z designového hlediska rozvíjí šestá generace tu pátou, má ovšem mnohem agresivnější design, což je patrné zejména v přední části. Přední světlomety jsou zamračené, přední část vystupuje před auto a ostře řezaný je i nárazník. U toho je potřeba si dát pozor při parkování u vyšších obrubníků, protože tam by jinak mohl spojler přijít velmi brzo k úhoně. Přestože je to jen dvoudveřové kupé, je to opravdový kus auta. Na délku měří bezmála 4,8 metru, na šířku má se zrcátky dva metry a vysoké je jen necelých 1,4 metru. Přestože má rozvor náprav přes 2,8 metru, zadní sedadla jsou spíše nouzová, dospělý člověk, který má i nohy, si na ně prakticky nesedne.
Poměrně moderně působí i kabina, kde převládají fyzické a mechanické ovladače. Interiér je čistý (některé ovladače můžeme znát z dobových Opelů), není tu moc zbytečností, například teplota topení/klimatizace se ovládá přímo spodními výdechy před voličem převodovky – pro zvýšení teploty celým výdechem jednoduše otočíte doprava, pro snížení teploty doleva. Zvláštní je displej multimédií, respektive jeho sklonění, protože je skloněn směrem do země. Z uživatelského hlediska to nevadí, protože vidět je na něj i tak dobře. Displej je dotekový, ale je potřeba se jej dotýkat o něco výrazněji než jsme zvyklí z moderních aut. Grafika odkazuje na dobu vzniku auta a potěší přehledností systému Chevrolet MyLink. Výhodou také je, že může být vybaven konektivitou Apple CarPlay a Android Auto.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.
Camaro může mít obecně docela pěknou výbavu, která se dá srovnat s mnoha dnešními auty. Samozřejmostí je bezklíčkový přístup (v infotainmentu si můžete navíc nastavit, že se odemkne a zamkne samo, pokud se k němu přiblížíte s klíčem anebo naopak budete odcházet) i startování, kompletní ovládání oken a zrcátek v elektrice, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla, prémiový audiosystém, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, ale nechybí třeba ani head-up displej nebo bezdrátové dobíjení telefonu. To se nachází ve středovém tunelu za předními sedadly, ale bohužel je malé a některé dnešní velké telefony se tam nevejdou.
Nepotěší ani minimum odkládacích přihrádek. Vpředu si tak své věci musíte odložit buď do přihrádky před spolujezdcem, do kapes ve dveřích anebo do loketní opěrky. U voliče převodovky nic není, takže třeba nápoje nebo telefon nejsou kam dát. Telefon by se sice před volič odložit mohl dát, ale často se vám s tím povede aktivovat výstražné blikače, protože tlačítko je nízko a jde velmi zlehka.
4 až 8
Šestá generace Chevroletu Camaro dostala novou platformu GM Alpha, kterou využívají například i modely Cadillac CTS a ATS. Díky tomu se ušetřilo na hmotnosti a přidalo se lepší rozložení hmotnosti (přeci jen vpředu je obrovský osmiválec), což se pozitivně projevilo na jízdních vlastnostech. A to bylo nakonec to největší překvapení celého testu. O tom ale až o pár odstavců později.
Nabídka motorizací byla opravdu velká. Základ tvořil dvoulitrový čtyřválec Turbo s 275 koňmi a nad ním stál 3,6litrový vidlicový šestiválec s 335 koňmi. To jsou ale motorizace, které si, pokud chcete opravdový americký muscle car, pravděpodobně nevyberete. Vyberete si pravděpodobně osmiválec. Šestá generace má pod kapotou osmiválec 6,2 V8 s atmosférickým plněním, ale i s přeplňováním kompresorem s výkonem až 659 ve verzi ZL1.
Naše Camaro poháněl „základní“ atmosférický osmiválec LT1, který se může pochlubit výkonem 333 kW/453 koní v 5700 otáčkách a točivým momentem 617 Nm při 4600 ot/min. To jsou parádní čísla, která i tomuto bezmála 1,7 tuny vážícímu autu udělují skvělou dynamiku. Technické údaje prozrazují, že z klidu na stovku zrychlí za 4,4 sekundy a jede až 290 km/h.
Za volantem
Dostat se do auta nemusí být pro některé hůře pohyblivé jedince úplně jednoduché, protože po otevření hodně dlouhých a docela těžkých dveří si sedáte hodně nízko. Elektricky si seřídíte sedačku i volant a pak vás překvapí, že z auta není tak úplně dobře vidět. Okna jsou nízká, zpětná zrcátka naopak velká a speciálně přes to pravé je doprava dopředu vidět špatně. Na to si budete muset chvíli zvykat, ale stačí na to pár kilometrů jízdy.
A pak už stisknete startovací tlačítko a nastartujete motor. To je činnost, na kterou jsme se těšili pokaždé, když jsme s autem někam jeli. Pokud máte rádi zvuk motorů, budete americké motory milovat. Chevrolet Camaro totiž po nastartování vyštěkne a pak poběží několik sekund se zvýšeným volnoběhem. Motor si parádně brumlá sexy hlubokým tónem. Zvuk motoru je to, co jízdu v tomhle autě dělá tak charakterní. V nízkých otáčkách sice nebublá tak parádně jako třeba Ford Mustang, ale ve vyšších otáčkách naopak zní líp než Mustang. A je hlučný.
Tedy může být, protože hlučnost výfuku se dá měnit klapkami. Chevrolet Camaro má možnost volby ze čtyř jízdních režimů (od kluzkého povrchu až po závodní trať), které mění nastavení auta i klapek ve výfuku. V infotainmentu ovšem najdeme ještě jedno další podmenu, v němž si lze některé funkce nastavit „defaultně“ a ty se pak nebudou měnit se změnou jízdních režimů. Jde o tuhost podvozku, intenzitu posilovače řízení a právě zvuk výfuku. Ten jsme měli u testovaného auta nastavený na režim jízdní tratě, tedy s otevřenými klapkami. Ani tak ovšem klapky nejsou otevřeny pořád, výfuk funguje podobně jako u nedávno testovaných modelů Abarth 695 Turismo nebo Alfy Romeo Stelvio QV, při klidné jízdě se občas zavřou a otevřou se zase až s výraznějším přidáním plynu.
Pokud ale hlučný z nějakého důvodu výfuk nechcete (bolí vás hlava, vezete spící dítě, přijíždíte domů pozdě v noci a zatím máte dobré vztahy se sousedy nebo jste třeba divní), můžete si klapky zcela zavřít. Pak bude auto výrazně tišší, ale i tak poznáte, že máte pod kapotou americký osmiválec.
Tohle auto je sice „Amerika“, ale je to moderní „Amerika“. Navíc testovaný kousek je verze pro Evropu, která byla jako nová v roce 2019 prodána v České republice. Má i kompletně vedenou servisní knížku v češtině a z českého servisu, přičemž poslední servisní prohlídka byla asi přes 7 tisíci kilometry. A protože jde o auto pro Evropu, dokáže jezdit i po evropských silnicích. A to i rychle. A nejen v přímce.
To, jak je tohle auto rychlé, nás popravdě překvapilo. A opět ukazuje, že charakter mu nechybí. Sešlápnutí plynového pedálu totiž znamená prakticky okamžitou reakci a je jedno, jestli ve dvou nebo v pěti tisících otáčkách. Ve dvou se totiž ukáže přes šest set newtonmetrů a v těch pěti pak přes čtyři sta koní. Tohle auto chce jet dopředu, navíc se vzrůstajícími otáčkami jeho chuť graduje. K tomu je tu osmistupňový automat, který má speciální sportovní režim, do kterého se sám přepíná, pokud začnete drtit plynový pedál. A v něm dokáže řadit vážně rychle. Pokud byste chtěli řadit jinak, máte tu páčky na volantu.
Poháněna jsou pouze zadní kola, přičemž jejich pneumatiky mají s přenosem veškeré síly od motoru často docela problém. S přenosem na silnici jim pomáhá poměrně ostrý mechanický samosvorný diferenciál. Na mokru se záď auta při nešikovném přidání plynu s trakcí poměrně často potýká, ale na suchu problémy nebývají. S přilnavostí pneumatik pomáhá standardně dodávaný stabilizační systém i kontrola trakce. Ty se ale dají tlačítkem jednoduše vypnout. Pak může Camaro na silnici docela jednoduše kreslit dvě tlusté černé čáry.
Samosvor docela znatelně pomáhá i v zatáčkách, kdy se auto dá řídit plynem. Jakmile víc přidáte, pomůže to zadek do zatáčky stočit. Díky dlouhému rozvoru ale není Camaro nebezpečně kousavé, i tak je ale převod jeho řízení o něco pomalejší než u evropské konkurence. A taky má trochu slabší brzdy.
Podvozek u testovaného auta byl vybaven příplatkovým adaptivním podvozkem Magnetic Ride Control, který v komfortním nastavení překvapí velmi dobrým tlumením nerovností. Podvozek je naladěn parádně, ani v nejtvrdším nastavení není auto prkenné a naopak v tom nejměkčím není vyměklé. Celkově by se dalo říci, že podvozek je za všech okolností „pevný“. Platí to nejen pro jízdu po hladkých klikatých okreskách, ale i pro jízdu v centru Prahy.
A co spotřeba paliva? Velký benzinový motor samozřejmě nebude jezdit za 5, nebude jezdit ani za 10. Na palubním počítači našeho auta svítila dlouhodobá spotřeba 15,5 l/100 km. Platí to ale pro „normální jízdu“. Pokud si budete užívat parádní dynamiku a skvělý zvuk motoru, pak počítejte s tím, že obsah 60litrové palivové nádrže vám dlouho nevydrží. Projet tisícovku dokážete za 100 kilometrů… Speciálně mimo město se ale při klidné jízdě dokážete samozřejmě dostat i na znatelně nižší čísla, klesnout mohou i pod deset.
Závěr
Chevrolet Camaro je pravý americký muscle car, se kterým si užijete skvělý zvuk osmiválcového benzinového motoru, překvapivě dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách a hodně rychlosti. Užijete si ale také všudypřítomnou pozornost. Budou se na vás dívat nejen chodci, ale i ostatní řidiči a děti budou vyndávat mobilní telefony a natáčet si vás. Pokud vás tohle všechno láká – a popravdě se tomu nedivíme – testované auto je k mání. Jestli se vám líbí, dáte za něj 900 tisíc korun. Potěší, že kromě drobných ran od přední nápravy na některých větších nerovností, jsme na něm nepozorovali žádný problém.
Na další stránce si můžete přečíst tipy, na co si dát u ojetého Chevroletu Camaro šesté generace pozor, prohlédnout fotogalerii a prozkoumat technické údaje.
Mám svého z Německa, v bílé barvě, najeto 60 tisíc a nemohu si stěžovat. Jsou trochu narezlé šrouby v přední části pod kapotou a špinavý kryt kapoty zevnitř, pak jsem si obnovil barvu nápisu na motoru, která se loupala a ještě sháním zadní brzdové světlo. Jako ojetina je v hodně dobrém stavu a za podobnou sumu jsem ji také pořidil. Ceny za pravidelný servis jsem čekal vyšší, překvapily mě. Je to krásná Amerika, kterou je radost řídit :)
Díky za doplnění, ať slouží. Tohle auto se nám hodně líbilo :-)
K tomu není co dodat
Kolik má najeto?
78 tisíc, je to napsané v textu i vyfocené v galerii.
prej Hemi. To je trocha jiný koncern :-)