Volkswagen nadělil cestovatelským duším auto, které svobodu povyšuje na novou úroveň. Jestli chcete cestovat ve vlastním a spát třeba každý den na jiném místě, měli byste zbystřit.
Označení 680 v názvu Volkswagen Grand California představuje délku auta v centimetrech. V nabídce je ještě kratší šestistovka, přičemž oba modely je možné konfiguraci natáhnout do výšky a rozšířit tím tak kapacitu pro čtyři osoby. U verze 680 se tím ale přehoupnete do kategorie C1 se všemi nevýhodami, které se k nákladním autům vážou. Kromě omezení na trase vás taky čeká platba mýta, tachograf a spousta dalších nepříjemností, které vás v případě požadavku na čtyřmístnou verzi pravděpodobně nasměrují do menší californie.
Pokud ovšem cestujete výhradně ve dvou a chcete si dopřát ten správný luxus, je verze 680 tím pravým ořechovým. Necelý metr délky k dobru se projevil v několika dalších skříňkách a hlavně delší, zcela plnohodnotné posteli, ve které se na rozdíl od kratší verze nespí napříč, ale podélně.
Místa je tady dost, hlavně po stranách, uprostřed je matrace docela výrazně vykrojená. I tak jsem se první noc nevyspal úplně dorůžova, auto se na pružinách zhoupne při sebemenším poryvu větru nebo pohybu uvnitř, a pár dní jsem si na to musel zvykat.
Postel je jako u jiných obytňáků situována do zadní části auta, a protože se tady využívá každý centimetr prostoru, je pod matrací pochopitelně i spousta dalších úložných skříněk třeba pro kabelový buben, nájezdy nebo hadici na vodu. Vedle toho se tady nachází i technické zázemí přestavby, vedle jističů to jsou třeba dvě velké plynové bomby, což vám na pár dní kempování někde v divočině bohatě stačí.
Jako z katalogu
Design interiéru je jak vystřižený z katalogu moderního bydlení. Moc se mi líbí podlaha imitující dřevo v kombinaci se světlými skříňkami. Působí to minimalisticky, vzdušně a velmi útulně.
Zvlášť když si interiér nasvítíte ambientním osvětlením (má 4 barvy) nebo nepřímým světlem, které se táhne kolem celé zadní části. Na všech oknech samozřejmě najdete jak záclonku, tak i síťku proti hmyzu, čelní a boční okna se zakrývají nepropustnou tkaninou s všitými magnety a instalace je velmi jednoduchá.
Všemožných přihrádek je v autě jak v tokijském bytečku, myslelo se navíc i na elektronické hračky, takže u postele jsou dva USB konektory, další jsou u venkovního baru nebo třeba u vnitřního stolku, společně s bezdrátovou dobíječkou. Stejně hojně jsou po autě rozesety zásuvky na 230 V.
U stolku se na moment zastavím, protože ten vás bude při častějších přesunech asi trochu otravovat. Před každou jízdou je totiž nutné ho demontovat a připevnit popruhy k posteli. Naštěstí je to operace na pár minut, přesto bych si pro něj asi dokázal představit lepší místo než na druhé straně auta, kam se musíte protáhnout úzkou chodbou.
Voda živá
Zásoba pitné vody je u obytného auta zásadní. V autě je nádrž na 110 litrů čisté a 90 litrů špinavé vody. O její ohřev se stará buď elektrické nebo plynové topení, případně pak jejich kombinace. To samé platí i pro vytápění celého auta, v letním parnu ale ani jedno nebylo potřeba.
Koupelna funguje v zásadě tak, jak jste zvyklí z domova, jen je všechno smrsknuté zhruba na prostor čtverečního metru. Záchod je tady společně se sprchou i umyvadlem. To se vyklápí do prostoru, pro sprchování se zase hlavice vytáhne. Samotná podlaha je zároveň sprchový kout a pro jistotu má dva odtokové kanálky pro případ, že byste s autem nestáli na úplné rovině.
Záchod je chemický s klasickým splachováním. Zvládne nějaké dva až tři dny provozu, pak vám indikátor signalizuje nutnost vyprázdnění. Obavy stranou, je to úplně jednoduché. Zvenku vytáhnete kazetu, která připomíná kabinové zavazadlo (má dokonce kolečka i madlo), a do klasické toalety vypustíte obsah. Díky chemii je obsah prakticky bez zápachu, kvůli tomu ho ale pochopitelně musíte vypustit výhradně do kanalizace a nikoli někam do přírody.
A neméně důležitá je také elektřina, v případě grand californie se můžete na externích zdrojích stát do značné míry nezávislí. Vyřeší to za 43 tisíc solární panely, drobný háček to ale má. Zatímco pokud auto pojede jen na solární panely a bude odpojeno od externího zdroje elektrické energie lednice nebo USB zásuvky fungují, klasické zásuvky na 230 V už nikoli.
Je to pořád dodávka?
Zvenku se Volkswagen Grand California od klasické dodávky odlišuje vedle svého dvoubarevného lakování hlavně výsuvnou markýzou a elektrickými schůdky. Když jsem ji zaparkoval vedle italských obytňáků, nemohl jsem se ubránit dojmu, že grand california působí mnohem dražším dojmem.
Klasická německá strohost se objevuje i v prostoru pro řidiče. Ergonomie je velmi dobrá, snad jen USB konektor by mohl být na lepším místě než za kapličkou, přesně pod čelním oknem. Telefon je pak špatně přístupný a hlavně na něj celou cestu pere slunce.
Infotainment je ale navzdory svému stáří pořád velmi dobrý. Displej už možná svojí úhlopříčkou neohromí, ale mechanická tlačítka společně s kolečky fungují výborně, navíc neztrácí ani v podpoře Apple Carplay.
Samotná jízda je v zásadě stejná jako s normální dodávkou. V ohromných zrcátkách je krásně vidět a při parkování pomůže parkovací kamera. Musíte si dávat velký pozor hlavně při nájezdu do zatáčky, auto má velký rozvor, přijde to ale rychle pod kůži a pak už je jízda srovnatelná s běžným autem. Pak už jen stačí pustit adaptivní tempomat a hlídání v pruzích, opřít ruce na područky a grand california se postará o zbytek.
Pohonnou jednotku tvoří výhradně vznětový dvoulitr o výkonu 135 kW/177 koní spojený s osmistupňovou automatickou převodovkou. Sladění pohonného ústrojí se povedlo na jedničku, převodovka řadí hladce a logicky. To motoru by se pár koní k dobru hodilo, hlavně v kopcích musí převodovka často podřazovat i o dva stupně. Na dálnici ale dokáže auto bez problémů udržovat dálniční stotřicítku, a to s velmi dobrou spotřebou pod 9 litrů. Ve městě už si motor řekne o 11 až 12 litrů.
Kde se bohužel grand california nezbavila své příbuznosti s klasickou dodávkou, je hlučnost. A to hlavně od pohonné jednotky, která je na delších cestách docela nepříjemná. Další ruchy přidává samotná vestavba, ale když se auto naloží, o skříňkách prakticky nevíte.
Závěr a cena
Jestli jsou luxusní limuzíny obývákem na kolech, tak Volkswagen Grand California 680 je pojízdným rodinným domkem. Je to skvěle zkonstruované auto se spoustou chytrých řešení. Řídí se jako normální auto, s sebou si ale vezete všechno, co k životu potřebujete, se vší volností, co osobní auto může nabídnout.
Volkswagen si Grand Californii cení na nejméně na 1.520.018 Kč. Náš kousek stál lehce přes dva miliony, což je sice ohromná spousta peněz, na podobnou sumu vás ale přijde i menší California. Když se na to podíváte z toho správného úhlu, je to vlastně docela výhodná nabídka.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Grand California
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,135 kW/177 koní při 3600 ot./min
Točivý moment:,410 Nm při 1500 – 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,ano
Maximální rychlost:,165 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.3/8.7/8.1
Emise CO2:,218 g/km
Objem nádrže:,75 litrů
Délka:,6800 mm
Šířka:,2040 mm
Výška:,2840 mm
Rozvor:,4490 mm
Pohotovostní hmotnost:,3253 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]