Mercedes-Benz GLC nastupuje do portfolia německého prémiového výrobce jako nástupce hranatého modelu GLK. Přestože už facelift středně velkého SUV dost výrazně zakulatil hrany, nové GLC hraje v této disciplíně úplně jinou ligu. Na voze byste marně hledali ostré hrany, vnější a vlastně i vnitřní design se nese na vlně křivek. Kolik změn se mimo této ještě odehrálo, to jsme zjišťovali v tradičním redakčním testu.

Mercedes-Benz GLC byl pro nás vozem, na jehož test jsme byli vážně zvědaví. Předchůdce, model GLK nás totiž vozil po rumunské Transylvánii a přestože ty nejhorší offroadové prvky projížděl s lehce zapoceným čelem řidičů, projížděl všechny nástrahy rumunských lesů a hor se ctí. Navíc ještě, než jsme ho pořádně viděli, už jsme o něm od zahraničních kolegů četli, jak moc povedené auto to je. A takové předpoklady mohou být dost problémové. Nebudeme mít zbytečně vysoká očekávání?

Test Mercedes-Benz GLC 220d (3)

Mercedes-Benz se snaží sjednotit nejen označování modelů podle „Mercedesí abecedy” – A, C, E, S; ale také jejich design. Proto není pochyb o tom, kam GLC patří. Ať už to jsou světlomety, nebo rozložitá maska s hvězdou ve znaku, nové GLC je zkrátka typickým zástupcem rodiny moderních medvědů. Nové SUV však přijíždí s trojicí variant. Sáhnout můžete po provedení Exclusive, Off-Road, či AMG Line. Ty se mezi sebou vzájemně liší především jinými nárazníky, potom použitými disky kol, provedením masky chladiče a u AMG Line dostanete ještě sportovněji naladěný podvozek. Stačí krátký pohled na fotografie vozu a musí vám být jasné, že testované provedení se snaží hrát především na elegantní notu. A to jde provedení Exclusive vážně na jedničku.

Pokud nejste vysloveně skalními fanoušky předchozí hranaté generace, dejte novému GLC šanci. Zadní uhlazené partie by, nebýt jedné malichernosti, neměly chybu. Mluvím tu o falešných chromovaných koncovkách výfuku, které končí strukturovaným plastem. Nelíbilo se nám to u klasického Céčka, tady je to vzhledem k typu karoserie ještě o něco výraznější. Boční profil je jednoduchý a přední části dominují krásné fullLED světlomety, obří hvězda a nárazník s chromovaným výrazným zdobením. GLC se zkrátka povedlo a pokud jste fanoušky současného designového jazyka automobilky Mercedes-Benz, budete nadšení. Vozům tohoto typu také velmi sluší tmavě hnědá metalíza.

Test Mercedes-Benz GLC 220d (4)

Slušivá hnědá barva se dostala také do interiéru. Pokud vám přijde palubní deska povědomá, samozřejmě se nemýlíte. Díváte se totiž na zdařilý klon interiéru, který již nějakou dobu můžeme znát z Mercedesu třídy C. Zpátky ale k té hnědé barvě. Vrchní část palubní desky je obšitá kůží, která spolu s koženým potahem a středovou částí volantu ctí právě hnědou barvu. Vypadá to jednoduše výborně a k celkovému stylu GLC se hnědo-černá kombinace náramně hodí. Jak jsem již zmiňoval, z třídy C si GLC vzalo to nejlepší, a proto i zde najdete stylové kruhové výdechy ventilace a středový panel, který si zachoval strukturu dřeva a je lakovaný matným lakem. Interiér je příjemně zaměřený na řidiče. Jakmile usednete za volant, máte opravdu pocit, že tu je vše jen pro vás. Již nějakou dobu si zvykáme na vysunuté „tablety“ na palubních deskách nových Mercedesů. V tomto interiéru to však působí přirozeně a nemáte pocit, že byste si displej palubního systému při odchodu měli utrhnout a odejít i s ním.

Přečtěte si také:  Test SEAT Leon 2.0 TDI 110 kW DSG (2020)

Ovládání systému Comand Online je zajištěno typickým otočným ovladačem a po vzoru třídy S také pomocí dotykového touchpadu. Ten je asi nejlépe použitelný pro zadávání adresy pomocí „kresby“ písmen. Zajímavý způsob, který se ale možná nemusí uchytit pro každodenní použití v reálném provozu. Jinak palubní systém chválíme za povedenou grafiku a svižné reakce. Pokud jste zaměřením trochu audiofil, zauvažujte nad úžasným příplatkovým audiosystémem Burmester, ten základní má trochu nevýrazné, respektive nepřirozené basy a poměrně omezený rozsah. Sedadla, která kombinují již zmiňovanou hnědou kůži na krajích a textilní středovou část, mají solidní rozsah nastavení a nabízí příjemný posez a to i na delší cesty. Cestující na předních sedadlech mají k dispozici ideální prostor. Prostoru pro cestující ve druhé řadě je překvapivě dost, jen ten prostřední se musí smířit s výrazným tunelem v podlaze daný pohonem všech čtyř kol. V základním uspořádání disponuje GLC objemem zavazadelníku 550 litrů, po sklopení opěradel dostanete objem 1 600 litrů. Sedadla lze sklopit tlačítkem ze zavazadelníku nebo dalším tlačítkem umístěným u zadního sedáku, což je velmi praktické. Bohužel mám k jinak téměř dokonalému interiéru také jednu výtku. Automobil měl v době testu najeto zhruba 15 000 km a na dvou místech vydávaly středový tunel a palubní deska po přejezdu nerovností nepříjemné zvuky.

Paleta motorů byla v době představení vozu poměrně omezená. Za zážehové jednotky zde figuroval benzínový dvoulitr s výkonem 211 koní a označením GLC 250. Naftu pak reprezentovaly motory 220d a 250d. V současné době se k tomu připojily ještě verze 43 AMG s benzínovým šestiválcem a verze 350e. Nicméně jak správně vidíte, naftový šestiválec v nabídce chybí. Přestože se v poslední době setkáváme s typickými zástupci, kteří dokazují, že downsizing je nesmysl, GLC dokazuje, že zrovna v tomto případě není absence šestiválce tak zásadní problém. Přestože jsme testovali základní provedení 220d, dynamika vozu nebyla vůbec špatná.

Test Mercedes-Benz GLC 220d

V případě modelu GLC 220d je pod kapotou je uložen dvěma turbodmychadly přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,1 litru. Přestože tento agregát nepatří mezi nejkultivovanější jednotky, je výborně odhlučněn a v interiéru maskuje své naftové neduhy velmi dobře. Motor nabízí výkon 170 koní (125 kW) a maximální točivý moment s hodnotou 400 Nm. To vše v poměrně širokém rozpětí otáček, kdy svého maxima výkonu dosahuje při 3 000 – 4 200, a kroutícího momentu při 1 400 – 2 800 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 8,3 sekundy a především pružné zrychlení je velmi slušné. Když uvážím, že se jedná o nejslabší motor v nabídce, který musí navíc rozpohybovat 1 845 kg těžké SUV, dynamické parametry jsou vážně solidní. Motor má ve sportovních režimech příjemně ostrou reakci na plynový pedál.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8 (2020)

Plynovým pedálem se dá také výborně ovládat automatická převodovka 9G-Tronic, kterou jsme vyzkoušeli například ve třídě E. Pokud jsme tam k ní měli menší výhrady, v GLC s tímto motorem to zvládá téměř bez ztráty květinky. Změny převodových stupňů jsou velmi plynulé, o její práci v běžném režimu ani při zatížení téměř nevíte. Její kvality a nastavení softwaru vyniknou zejména ve chvíli, kdy si vzpomeneme na konkurenční převodovkou v Land Roveru Discovery Sport. Výběr jízdních režimů otočným ovladačem ovlivňuje převodovku, hned po ostrosti plynového pedálu, asi nejvíce. V režimu Eco drží motor jen lehce nad 1 000 otáčkami. 9G-Tronic má také funkci „plachtění”, která na táhlých rovinkách, které jsou lehce z kopce dokáže vyřadit a šetří tak palivo. Při dálniční rychlosti točí motor na devátý převodový stupeň pouze 1 700 ot./min. Když budeme  extrémně kritičtí, převodovka občas zacuká při jemném dobržďování, které se děje většinou v kolonách a ve městech.

Pokud sáhnete po základním naftovém provedení, bude vás pravděpodobně také zajímat spotřeba. Už ta tabulková slibuje zajímavé hodnoty, nicméně víme, jak to je… Pár indicií k tomu, že to nebude špatné, tu však je. Kromě vylepšené aerodynamiky je GLC navzdory větším rozměrům o celých 80 kg lehčí než GLK. Kilogramy se podařilo ušetřit především na karoserii a podvozku. Mercedes stejně jako případě modelu C použil trik s malou nádrží. Oficiálně je vůz k dispozici s 50l nádrží, nicméně za příplatek 0 Kč dostanete nádrž na 66 litrů. Důležité však je, že i realita nabídne dobré výsledky. Dálniční přesun z nádrže odsaje zhruba 6,7 litru na 100 ujetých kilometrů, pokud si budete hrát na ekoteroristu, dá se jezdit do šesti litrů. Celkový průměr za týdenní ježdění se ustálil na hodnotě 7,3 l/100 km a to jsme se nijak neomezovali. To považuji vzhledem k automatu, velikosti a váze vozu za perfektní hodnotu.

Test Mercedes-Benz GLC 220d (1)

Kde GLC ale zcela kraluje, to je jistá plavnost jízdy. Celkový dojem z řízení, to jak se podařilo sladit motor a převodovku, výborný a pohodlný podvozek, to je skutečná devíza nového GLC. V tuto chvíli se dostáváme k tvrzení ohledně downsizingu, a že čtyřválec stačí. 220d je pohodlný motor, který nabízí poměrně slušnou dynamiku a výbornou spotřebu. Nicméně právě k plavnosti a celkovému pohodlí jízdy by se ten naftový šestiválec zrovna náramně hodil. Přestože se jednalo o konvenční podvozek, který používal klasické pružiny a tlumiče, podařilo se Mercedesu vybrat téměř dokonalý kompromis mezi komfortem a jistotou a tuhostí. Nové GLC se tak nezalekne ani zatáček, kde vás může překvapit jedině vyšší těžiště. Málem bych zapomněl na geniální fullLED světlomety, které dokážou s automatickými dálkovými světly zahrát neskutečný koncert na silnici. Dálková světla téměř nezhasínají, pouze vypínají a přesunují aktivní segmenty diod. Do zatáček se natáčejí, do těch ostrých, případně do křižovatek ještě přisvětlují mlhovkou a především téměř bezchybně osvětlují vše kam potřebujete vidět a přitom neoslňují. Mercedes-Benz na těchto světlometech, které vás vyjdou na 46 143 Kč odvedl výborný kus práce a je to přesně ta položka příplatkové výbavy, kterou jednoznačně musíte zvolit. Když už jsme nakousli ty finance. Základní 220d vás vyjde na 1 170 070 Kč. V našem případě se cenovka kvůli příplatkové výbavě vyšplhala na 1 561 282 Kč.

Přečtěte si také:  Test Mazda MX-5 RF G184 (2020)

Mercedes-Benz GLC nejenže splnil všechna očekávání, ale většinu jich dokonce předčil. Přestože se dost často dostáváme do situací, kdy nám všechna ta nová SUV doslova lezou krkem, GLC na tom nemá ani kousek viny. Jedná se o opravdu univerzální vůz, který nejenže nabídne dostatek prostoru a díky pohonu 4Matic vás opravdu doveze tam kam budete chtít i za zhoršených podmínek, ale nebude vás urážet ani na silnici. Díky geniálnímu podvozku a výborné souhře převodovky a motoru to bude přesně to auto, ve kterém strávíte cestu přes celou Evropu a vylezete odpočatí a s nezruinovanou peněženkou. Tohle auto se Mercedesu velmi povedlo a zanechalo ve mně kacířskou myšlenku o vlastnictví SUV, a to je vážně výkon!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: GLC 220d 4Matic
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2 143ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 125 kW/170 koní v 3 000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1 400 – 2 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.3 s
Maximální rychlost: 210 km/h
Převodovka: automatická devítistupňová (9G-Tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.5 / 4.7 / 75.0
Emise CO2: 129 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4 656mm
Šířka: 1890 mm
Výška: 1 639mm
Rozvor: 2 873mm
Pohotovostní hmotnost: 1845 kg
Objem zavazadlového prostoru: 505 / 1 600litrů
Ceník: ke stažení zde