Test Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC (2023)

Test Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 20. 4. 2023


Nová generace Mercedes-Benzu GLC udělala obrovský skok v tom, jak jezdí. V mnohém se teď vyrovná většímu GLE. Vyzkoušeli jsme jej s úsporným naftovým motorem ve verzi 220 d s pohonem všech čtyř kol, ale hlavně se vzduchovým odpružením a natáčecí zadní nápravou.

Evoluční proměna vzhledu

Nová generace GLC z pohledu vzhledu evolučně navazuje na tu předchozí, ale zároveň jde v aktuálním designovém jazyce značky. Přepracované jsou přední i zadní světlomety, které dostaly novou grafiku, i oba nárazníky. Jiná je také maska chladiče, ta jako výplň dostala malé trojcípé hvězdy jako odkaz na logo automobilky.

Decentně se změnily i rozměry. Na šířku zůstalo sice 1890 milimetrů, ale novinka je mezigeneračně o 60 milimetrů delší, celkem nyní naměříme 4716 mm, na 2888 mm byl prodloužen rozvor náprav (+15 mm). Naopak nižší je výška, ta klesla o 4 mm na 1640 mm.

Test Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC (2023)

Interiér se mezigeneračně změnil radikálně. Jde cestou, kterou poprvé nastavila současná generace třídy S s velkým a na výšku umístěným displejem infotainmentu. Toto řešení přebírají všechny nové generace mercedesů a GLC není výjimkou. Displej je opravdu velký, ovládá se dotekem nebo dotekovou ploškou v pravé části volantu. Potěší jemná grafika, parádní rozlišení i skvělá čitelnost. To se týká i displeje před řidičem, u kterého lze vybírat zobrazení z několika šablon. Displej před řidičem se ovládá levou dotekovou ploškou na volantu. Většinu funkcí v autě lze ovládat i hlasem prostřednictvím systému MBUX, který umí česky.

Z interiéru už fyzická tlačítka prakticky zmizela, ta poslední jsou pro výstražné blikače, startování a systém start/stop. Všechno ostatní se ovládá přes dotekové plošky nebo právě přes displej multimédií, ale ten je naštěstí velký a díky chytrému zobrazení není třeba pokaždé něco nebo někam přepínat. Další dotekové plošky pro rychlé nastavování některých funkcí jsou pod displejem. Tady je právě tlačítko na výstražné blikače i ovládání hlasitosti multimédií, ploška na otisk prstu pro případné nastartování auta, přístup do rychlého nastavení auta a změna jízdního režimu.

Dotekové je i nastavování sedadel nacházející se na dveřích, ukládání polohy sedadla do paměti nebo aktivace vyhřívání, případně odvětrávání sedadel, pokud je jimi auto vybaveno. Na dotekové plošce se nastavují i vnější zpětná zrcátka. Jakkoliv je to moderní a designově čisté, někdy to nereaguje úplně tak, jak bychom si představovali, a povedlo se nám „stisknout“ jinou plošku, než tu, kterou jsme chtěli.

Test Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC (2023)

Dostatek místa pro posádku i zavazadla

Interiér nové generace Mercedes-Benzu GLC nabízí dostatek místa pro běžně vzrostlé pasažéry jak vpředu, tak i na zadních sedadlech. Nedostatkem prostoru nebude posádka trpět na nohy (vzadu potěší opěradla předních sedadel s vytvarováním pro kolena) ani na hlavu či ramena. Sedadla jsou navíc pohodlná, dají se seřídit v mnoha směrech (bude záležet na tom, co si vyberete v ceníku). Ta přední poskytují dostatečné boční vedení.

Podobné je to i v kufru, který má pravidelný tvar. Všechny modely GLC mají standardně elektricky ovládané víko kufru, které se otevírá hodně rychle. Po jeho otevření se před vámi ukáže pravidelně tvarovaný prostor, jehož základní objem je 620 litrů (zahrnuje i místo pod dvojitou podlahou). Sklopením opěradel (lze to i přímo z kufru) se dá zvětšit dokonce až na 1680 litrů. Kromě toho se dá v kufru ovládat i výška zadní části auta, měchy vzduchového podvozku lze tlačítkem jednoduše vyfouknout, aby nákladová hrana byla níž.

Tichý, kultivovaný, úsporný

Pod kapotou už mohou být pouze elektrifikované motorizace, všechny pohonné jednotky jsou minimálně mild-hybridní. Je to ovšem taková elektrifikace, kterou v praxi skoro nepoznáte. Čistě na elektřinu totiž auto jet neumí, ale umí plachtit. Může se stát – a často se také stává – že po uvolnění plynového pedálu motor zhasne a auto dál jede s vypnutým motorem. Na chování auta to poznáte vlastně jen tak, že ručička otáčkoměru spadne nulu. Auto ale dál funguje tak, jako by byl motor v činnosti. Na rozdíl od některých jiných mild-hybridů umožňuje Mercedes-Benz tuto funkci deaktivovat společně se systémem Start/Stop. V nabídce jsou i tři plug-in hybridy.

Test Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC (2023)

Testovaný modrý kus poháněl naftový motor 220 d s pohonem všech čtyř kol 4MATIC. Jde o dvoulitrový naftový čtyřválec s přeplňováním, jehož výkon je 145 kW/197 koní a točivý moment 440 Nm. Mild-hybrid pracuje se startér/generátorem, který je s motorem spojen řemenem a přidává dalších 17 kW a 200 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h se podle technických údajů odehraje za rovných 8 sekund a maximální rychlost je 219 km/h.

Motor spolupracuje s devítistupňovou automatickou převodovkou, která je jedinou možnou volbou (manuální převodovku Mercedes-Benz pro GLC vůbec nenabízí), a s pohonem všech čtyř kol (také standardně). Ten hnací sílu rozděluje v poměru 45:55 ve prospěch pohonu zadní nápravy. Kola zadní nápravy jsou navíc u testovaného kusu (za příplatek) natáčecí o 4,5°, což v malých rychlostech pomáhá obratnosti, v těch vyšších stabilitě. Na jízdě to poznáte poměrně významně.

Mimochodem, naftový mild-hybrid u GLC umožňuje přes aplikaci Mercedes me aktivovat chlazení nebo vytápění kabiny. To uměly dříve pouze plug-in hybridy anebo čisté elektromobily. V zimě nebo naopak v parném létě takovou funkci opravdu oceníte. Umí to sice jen na pár minut, ale i tak to na prvotní vytopení/vychlazení rozhodně pomůže.

Test Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC (2023)

Za volantem

Už od prvních metrů poznáte několik věcí. Za prvé je to perfektně odhlučněný motor, za druhé pohodlné odpružení a za třetí celkovou pohodu, kterou GLC na palubě vytváří. Odhlučnění motoru je opravdu skvělé – a to jak ve městě, tak i mimo něj. Sekunduje mu i neméně povedené odhlučnění zbytku kabiny od okolního světa, takže aerodynamický odpor nebo odvalování pneumatik se do kabiny také prakticky nedostane.

Převodovka s motorem perfektně spolupracuje, při běžné jízdě prakticky ani nepoznáte, že řadí. A tak to má u takového auta být. Její fungování se trochu změní při přepnutí jízdného režimu do sportovního, kdy se nebojí držet vysoké otáčky motoru, aby byl k dispozici optimální výkon. V komfortním režimu se ale spíše opírá o točivý moment a i při poměrně výrazném sešlápnutí plynu nutně nepotřebuje podřazovat. Dynamika auta není vůbec špatná, ba právě naopak. Jezdit se s ním dá svižně (i když nikoliv sportovně, motor nemá žádnou výbušnost, spíše lineárně táhne), ale přesto úsporně.

Mercedes-Benz sice u testované motorizace udává 5,2–5,9 litru na sto kilometrů, ale takové hodnoty jsme nedosáhli. Jezdit ovšem mezi šesti a sedmi litry nám přijde také jako velmi slušná hodnota. Tím spíše, když jde o docela velké auto s dvoutunovou pohotovostní hmotností. Objem nádrže je 62 litrů.

Test Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC (2023)

Skvělý je podvozek, zejména na kvalitních silnicích, kdy se auto jen tak příjemně pohupuje jako by snad jezdilo na obláčku. Jde o novou generaci, která ovládá každé kolo nezávisle. Celkový dojem kazila jen velká 20″ kola s nízkými pneumatikami, které dávaly posádce na vědomí o větších ostrých nerovnostech. Vzduchový podvozek je společně v příplatkové sadě Engineering za 85 tisíc korun. Přestože jej nevolí mnoho zákazníků, my jej jednoznačně doporučujeme, protože z GLC udělá opravdu příjemné auto na cestování.

Závěr a cena

Druhá generace Mercedes-Benzu GLC je opět o kus lepší než ta první. I když je design exteriéru evoluční, tak interiér je revoluční. V případě testovaného kusu potěší pohoda na palubě, kterou vytváří nejen povedené odhlučnění, ale i chování auta se vzduchovým podvozkem. K tomu jsou tu povedené materiály i zpracování. Naftový čtyřválec ve verzi 220 d známe i z ostatních mercedesů a vždy vynikal dostatečnou dynamikou a zároveň nízkým apetitem, což se potvrzuje i tentokrát.

A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevněji se nabízí benzinová motorizace GLC 200 4MATIC s dvoulitrem je 150 kW, startuje na 1 414 490 Kč s DPH. Základní testovaná naftová 220 d 4MATIC je o necelých 50 tisíc dražší, začíná na ceně 1 462 890 Kč. Stejně jako v první generaci si můžete GLC pořídit nejen jako testované SUV, ale i jako GLC kupé.

Technické údaje:

Auto:

Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC (2023)

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1993 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

145 kW/197 koní při 3600 ot/min

Točivý moment:

440 Nm při 1800 až 2800 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

8,0 s

Maximální rychlost:

219 km/h

Převodovka:

devítistupňová automatická (9G-Tronic)

Spotřeba paliva:

5,2–5,9 l/100 km

Emise CO2:

136–155 g/km

Objem nádrže:

62 litrů

Délka:

4716 mm

Šířka:

1890 mm

Výška:

1640 mm

Rozvor:

2888 mm

Provozní hmotnost:

2000 kg

Objem zavazadlového prostoru:

620/ 1640 litrů

Štítky: , , , ,

1 názor na “Test Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC (2023)”

  1. GLC vlastnim a je to proste TOP auto…Vzhledem k tomu ze rocne najedu 150.tis. km vim o cem pisu…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru