Mercedes-Benz nabízí nejen osobní auta, ale i dodávky několika velikostí. Tou nejmenší je Citan, který přijel ve druhé generaci. Tentokrát jsme otestovali osobní verzi Tourer s nejsilnějším benzinovým motorem označeným 113.
Užitková i osobní verze
I druhá generace Mercedes-Benzu Citan se nabízí v užitkové, nákladní verzi, kterou jsme testovali před nedávnem, ale i v osobní verzi Citan Tourer. A i ve druhé generaci jde o výsledek spolupráce mercedesu s Renaultem, u kterého z toho vzniklo Kangoo.
Obě auta spolu sdílejí pohonné jednotky, ale designově se zásadně liší. A to jak zvenku, tak i uvnitř. Jak na Mercedes-Benzu Citan, tak na Renaultu Kangoo na první pohled poznáte příslušnost k té které značce. Splést si jedno s druhým z čelního pohledu nelze, z bočního i zadního už to bude složitější, protože profil i tvary zadní části včetně světlometů jsou stejné.
Také uvnitř je na první pohled je jasné, za volantem kterého z aut sedíte. Palubní desky se opravdu výrazně liší a stejné je to i s volantem nebo kapličkou přístrojů. Mercedes-Benz Citan má i ty typické kulaté výdechy klimatizace a navíc dostal infotainment s MBUX. Ovladače příplatkové automatické klimatizace však svůj původ v Renaultu nezapřou.
Benzin, nafta nebo elektřina
Mercedes-Benz má pro Citan poměrně bohatou nabídku motorizací. Vybírat můžete z benzinových, naftových motorů, ale nechybí ani elektromobil, ačkoliv pouze pro užitkovou verzi.
Do redakčního testu dorazila nejvýkonnější benzinová motorizace s označením 113, která prozrazuje výkon 130 koní. Jde o 1,3litrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem s výkonem 96 kW/131 koní a točivým momentem 240 Nm. Poháněna jsou pouze přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku. Díky tomu dokáže uhánět maximálkou až 183 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za rovných 13 sekund.
Za volantem
K autu dostanete trochu retro sklopný klíč a ten budete muset používat. Bezklíčové odemykání ani startování totiž Mercedes-Benz nenabízí. Motor je po startu kultivovaný, příjemně tichý a nezmění se to ani při jízdě. Odhlučnění kabiny je celkově povedené.
Jakkoliv nepůsobí dynamika na papíře nijak oslnivě, v praxi auto vůbec nejede špatně. Pokud budete motor držet ve správných otáčkách – přibližně od 2000 ot./min výše – bude pružnost dostatečná, přičemž se motor nejvíce probírá nad 4000 ot./min. Pokud chcete jet dynamicky, práci s manuální převodovkou si užijete dosyta. Dráhy řadicí páky jsou ale jasně vymezené a celkově je manipulace s ní příjemná.
Mercedes-Benz uvádí, že testovaný Citan Tourer 113 spotřebuje průměrně 6,7 – 6,8 litrů benzinu na 100 ujetých kilometrů. Na takové hodnoty jsme se ale nedostali, po týdenním testování jsme auto vraceli se spotřebou 8,3 l/100 km. Objem palivové nádrže je 54 litrů, takže akční rádius je dostatečný.
Povedlo se i naladění podvozku. Ten je totiž hodně komfortní, čemuž jistě pomohla i kola s průměrem jen 16 palců a vysokými pneumatikami (205/60 R16). Podvozek nerozhodí ani rozbitá silnice, kola se snaží držet neustále na povrchu. Ani na větších nerovnostech se od kol ani neozývají žádné nepříjemné rány. Že jde o dodávku s vyšší karoserií ale v rychleji projížděných zatáčkách samozřejmě poznáte.
Praktičnost
Podobná auta, tedy malé dodávky jako je Mercedes-Benz Citan Tourer, dnes ve velkém nahrazují MPV, která z trhu už téměř zmizela. Větší rodiny se totiž do běžných osobních aut zpravidla nevejdou a potřebují více vnitřního prostoru. A ten právě Citan Tourer nabízí. K tomu tu navíc je už ve standardní výbavě dvojice posuvných bočních dveří ve druhé řadě i nestejně velké zadní křídlové dveře, případně výklopné víko zavazadelníku.
Samotný zavazadlový prostor je čalouněný a nabídne pravidelné tvary. Jeho objem je 517 litrů, ale dá se sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit. Ta se sklápí najednou i se sedákem a v kufru pak vznikne téměř rovný prostor s délkou téměř 1,7 metru.
Ve druhé řadě sedadel jsou tři místa, přičemž opěradlo je dělené v poměru 1 : 2. Sedí se o něco výše, ale přesto je tu pro 180cm pasažéra dostatek prostoru na hlavu, ale i pro kolena. Ve třech se tu sice usadit dá, ale pro ramena už pak mnoho místa nezbyde. Na předních sedadlech nedostatkem místa trpět nebudete. K tomu je tu velká spousta odkládacích přihrádek, zahrnující velké kapsy ve dveřích, prostor ve středovém tunelu, na vrchu palubní desky, ale i nad čelním sklem u stropu.
Závěr a cena
Testovaný Mercedes-Benz Citan Tourer ve výbavě Pro je autem, které osloví rodiny, ale i další potenciální zákazníky vnitřním prostorem, ale i svým komfortem a na poměry podobných aut také tichým interiérem. Stejně tak může posloužit i firmám, které potřebují převézt i pracovníky i s trochou nářadí nebo materiálu.
A kolik vás to bude stát? To bude hodně záležet i na vás, protože v základu má auto pouze nezbytnou výbavu a pokud chcete pěkně vybavené auto, budete si muset připlatit. U testovaného auta jsou příplatky za více než 200 tisíc korun a zahrnují například žlutou metalickou barvu limonit (15 891 Kč) a lakovaný nárazník (6 544 Kč), kožený volant (7 260 Kč), paket navigace (34 896 Kč), koberec na podlaze v prostoru pro cestující (3 553 Kč), aktivní parkovací asistent (21 031 Kč) a couvací kameru (10 438 Kč), automatickou klimatizaci Thermotronic (10 407 Kč) a tak dále.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,Citan Tourer 113
Motory:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1332 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,96 kW/131 koní při 5000 ot./min
Točivý moment:,240 Nm při 1600 ot./min
Maximální rychlost:,183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:,13.0 s
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba:,6.8-6.7 l/100 km
Objem nádrže:,54 litrů
Emise CO2:,154-153 g/km
Délka:,4498 mm
Šířka:,1919 mm
Výška:,1811 mm
Rozvor:,2716 mm
Hmotnost:,1558-1694 kg
Objem zavazadlového prostoru:,517 / 2 390 litrů
[/table]