Mercedes-AMG jsou rychle deriváty běžných modelů, které se nabízejí prakticky pro všechny řady. Tedy až na výjimky, kterou je například třída B, která se ve verzi AMG nenabízí. My jsme v krátkém sledu po sobě vyzkoušeli dvě, tentokrát se budeme věnovat GLA 45 AMG, později mnohem divočejšímu éčku.
Je středem pozornosti
Oproti běžnému Mercedes-Benzu třídy GLA vypadá sportovněji laděné AMG mnohem divočeji, speciálně v testované příplatkové verzi Yellow Night Edition. Ta k už dost odvážně tvarované karoserii přidává několik designových prvků. Základem je temný černý lak v odstínech Night a Cosmos, jenž doplňují doplňky v matném šedém grafitu a v kontrastní žluté. Z fotek si můžete všimnout, že jde například o detaily na předním nárazníku, na krytech vnějších zpětných zrcátek, na prazích, v zadním difuzoru, ale i na příplatkovém střešním spoileru. Naše auto bylo vybaveno i „rychlými pruhy“ AMG z matné šedé fólie. K tomuto paketu patří ještě 19″ černá kola se žlutými proužky po obvodu. V předepsaném rozměru se ale nevyrábějí zimní pneumatiky, a tak testované auto dostalo nudnější, obyčejné stříbrné 18″ disky.
A co má oproti obyčejnému GLA to ve verzi AMG navíc? Je toho poměrně dost. Hlavně jde o nový bodykit, přední nárazník je větší a agresivnější s otvory pro přívod vzduchu nejen k motoru, ale i k brzdám. Modernizovaná verze, kterou máme v testu, dostala nárazník ještě výraznější. Zadní část dostala nový, výraznější difuzor v nárazníku a odtoková hrana na víko kufru, případně příplatkové střešní křídlo – jako v našem případě. V základní výbavě jsou pro AMG také LED přední světlomety nebo speciálně tvarovaná 20″ litá kola.
Liší se i interiér, jsou to však spíše detaily. Kromě speciálního čalounění jsou to nové dekory, řadící páka umístěná na středovém tunelu či několik log AMG, včetně toho v nové kapličce přístrojů. Zapomenout nesmím ani tenký proužek na vrchu volantu, který má pomoci k rychlému informování o natočení kol.
Nejvýkonnější čtyřválec na světě
Verze AMG 45, které se nabízejí pro modely třídy A, CLA a GLA, pohání čtyřválcové dvoulitrové turbomotory, které nabízejí dokonce vyšší výkon než šestiválce v modelech 43 AMG. Motor totiž disponuje působivými 280 kW/381 koňmi a točivým momentem 475 Nm, což z něj dělá nejvýkonnější sériový čtyřválec na světě! A to jde o motor, který přeplňuje pouze jediné dvoukomorové turbo, ačkoliv pěkně velké. Jeho tlak může být ve špičce až 1,8 baru! GLA 45 AMG dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 4,4 sekundy a jede až (elektronicky omezených) 250 km/h.
Mercedes-AMG GLA 45 je sériově vybaven pohonem všech čtyř kol AMG Performance 4MATIC, který je tu řešen elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou spojkou. Tento systém rozděluje v reálném čase hnací sílu mezi obě nápravy, přičemž primárně jsou poháněna kola přední nápravy, k nimž se v případě potřeby připojuje ta zadní, lze to až v poměru 50:50. Sériově je auto vybaveno také sedmistupňovou automatickou převodovkou AMG SPEEDSHIFT DCT.
Než se rozjedu
Už první nastartování prozradí, že tohle auto v sobě sílu má. Po prvotním vyštěknutí se volnoběh studeného motoru usadí na poměrně hutném, nikoliv nenápadném uchu lahodícím barytonu. Po nějaké chvíli se otáčky sníží, ale zvuk se ani pak nedá nazvat tichým. Není to ale ten hluk tuningových výfuků, je to příjemné. V testovaném autě jsme měli ale ještě speciální tlačítko se symbolem koncovky výfuků, kterým se aktivoval „hlučnější režim“. Otevírala se jím totiž klapka, která zvuk ještě zvýraznila. Ve sportovním režimu navíc tohle auto prská a střílí, což je velmi dobře slyšet ve videu výše. Takové tlačítko dostanete v rámci příplatkového AMG Performance výfuku.
Posez tu je o něco nižší než u běžné verze, stále je ale vyšší a se svými 180 cm jsem nad hlavou příliš místa neměl. Ani výhled není úplně ideální. Potěší ale, že se tu usadí čtveřice cestujících, i když celkově by tu mohlo být místa klidně více. Do zavazadlového prostoru se ale vejde stejný objem zavazadel jako do obyčejné verze, v základu 421 litrů.
Jezdí jako ďábel
Po rozjezdu si nelze nevšimnout opravdu tvrdého podvozku, a to i přesto, že zimní kola jsou dokonce menší a pneumatiky měkčí než v případě tech letních. Pokud by to nestačilo, dá se podvozek ještě více přitvrdit. To na kvalitní silnici způsobí to, že auto bude v zatáčkách prakticky prosto náklonů a bude se jimi protahovat jako had. Hbitě, rychle a s naprostou jistotou.
Slova chvály zaslouží i sedmistupňový automat, protože jeho řazení je bleskové. A to nejen směrem nahoru, ale i dolů. Povely, které mu řidič dává páčkami pod volantem, následuje ochotně, navíc v režimu manuálního řazení prostě nepřeřadí a nechá auto klidně v omezovači. A věřte mi, že do toho se motor dostane hodně rychle… Tohle auto se žene kupředu s obrovskou razancí, převodovka při plném plynu sází jeden kvalt za druhým s doprovodem pořádného hromobití. Ani se nenadějete a porušujete všechny maximálně povolené rychlostní limity.
Auto je sice čtyřkolka, ale s primárně hnanou přední nápravou. V zatáčce tak nejde čekat výjezdy s utíkajícím zadkem jako u verzí AMG 43 a některých verzí AMG 63, které jsou vybaveny pohonem všech kol 4Matic+. Tohle auto je neutrální, na limitu pak i decentně nedotáčivé. I tak ale projíždí zatáčky vážně vysokými rychlostmi, navíc jistě. Ostré jsou také brzdy, dají se slušně dávkovat a jsou k neutahání.
Tohle auto totiž působí tuhým dojmem, takové ale i je. Neznamená to však, že by bylo nepoddajné a nebo prkenné, ačkoliv jízda po městských dlažebních kostkách nebude to, co byste dobrovolně vyhledávali ani s nejkomfortnějším nastavením podvozku (má speciální tlačítko jen pro tuhost tlumičů). Přesto jde o auto, které se podle mého názoru dá úplně bez problémů používat každý den a hodí se na to více, než na nějaké dovádění na okruhu.
Ale co spotřeba paliva? Mercedes-Benz uvádí v technických údajích město s 10litrovou spotřebou, kombinovaný provoz za 7.4 l/100 km a mimo město má jezdit za 6.1 l/100 km. Jak asi tušíte, jsou to hodnoty, kterých se dosáhnout nedá. Při běžné jízdě se dá jezdit lehce nad 10 l/100 km. Pokud budete ale tlačit na pilu, pak můžete počítat s tím, že vám 56litrová nádrž zdaleka nevydrží ani na 300 km.
Závěr a cena
Mercedes-AMG GLA 45 4Matic překvapil tím, že i s vyšší světlou výškou dokáže řezat zatáčky opravdu vysokými rychlostmi, aniž byste měli pocit toho, že by mu to nedělalo dobře. I při ostré jízdě působí jistě, na nekvalitním asfaltu neodskočí a jízdu může v případě příplatkového výfuku doprovázet poměrně rozjíveným projevem. Navíc ani ve verzi AMG nepřišel o praktičnost jakékoliv jiné, například naftové verze.
Pokud nahlédnete do ceníku, všimnete si, že nejnižší cena startuje na 794 970 Kč. Za tuto částku dostanete GLA 180 s čtyřválcovým přeplňovaným motorem 1,6 s 90 kW. Testovaná verze je ale samozřejmě z druhého konce ceníku a stojí téměř dvakrát tolik. Cena Mercedes-AMG GLA 45 4Matic startuje na 1 500 400 Kč.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Výkonný motor a jeho dynamika,Velikost nádrže vs. spotřeba paliva
Jisté jízdní vlastnosti,V interiéru by místa mohlo být přece jen více
Zvukový doprovod,Vyzývavost „Yellow Night Edition“ se nemusí líbit každému
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-AMG
Typ:,GLA 45 4Matic
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1991 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,280 kW/381 koní v 6000 ot./min
Točivý moment:,475 Nm v 2250 – 5000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.4 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.6 / 6.1 / 7.4
Emise CO2:,172 g/km
Objem nádrže:,56 litrů
Délka:,4 424 mm
Šířka:,1 804 mm
Výška:,1 494 mm
Rozvor:,2 699 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 585 kg
Objem zavazadlového prostoru:,421 / 1235 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]