Nové generace modelů Mercedes-Benz jsou o tolik lepší, než ty předchozí, že se tomu až nechce věřit. Platí to pro „obyčejné“ modely, ale i pro vrcholná AMG. Po týdenním soužití s nejsilnějším produkčním čtyřválcem na světě jsme byli opravdu hodně překvapení.
Vyrýsovaný „fitnessák“
Jsou auta, která svou sílí dávají najevo a Mercedes-AMG A 45 S 4Matic je jedním z nich. Není to nařachaný kulturista s přetékajícími svaly z trička, které je o dvě čísla menší. Tohle je naopak člověk s parádně vyrýsovanou postavou a skvěle padnoucím oblečením. Na první pohled poznáte, že sportuje a že tomu dává hodně.
Ale dost přirovnání, podívejme se na auto. Z čelního pohledu vynikne ostře řezaný nárazník s velkými nádechy vzduchu a aerodynamickými křidélky na boku. Postoj nejmenšího AMG je hodně nízký a odhodlaný. Že jde o pořádně ostré auto nenechá nikoho na pochybách ani pohled z boku, kde pod koly prosvítají velké brzdy a na víku kufru je rozměrné křídlo. A zadek? Tam už je to úplně jasné, protože teprve tady vyniknou tvary křídla a doplňuje je rozměrný difuzor s čtveřicí velkých koncovek výfuku s průměrem 90 mm.
A poznáte to i v interiéru. Tam je nový volant s proužkem na 12. hodině, displeji s ovladači uvnitř věnce a s logem AMG ve spodní části. Řidič a spolujezdec také mají k dispozici sportovní sedadla, ve kterých se skvěle sedí. A v AMG přidali také spoustu červeného prošívání a Alcantary.
Pod kapotou je reaktor
Technické údaje jsou u malého AMG skoro až neuvěřitelné. Vždyť to je jedním turbodmychadle přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr, který má v testované nejvyšší specifikaci dechberoucích 310 kW/421 koní a 500 Nm. Za prvé je to nejvýkonnější sériově vyráběný čtyřválec a za druhé má jen o 10 kW a 20 Nm míň, než modely AMG s označením 53, které mají pod kapotou přeplňované třílitrové šestiválce!
Standardně je motor spojen s automatickou převodovkou a pohonem všech kol, což znamená, že i zrychlení z místa na stovku je vážně rychlé. Tipovali byste, že 100 km/h pokoří Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ za pouhých 3,9 sekundy? Navíc může při zrychlování pokračovat až k 270 km/h, kde leží omezovač rychlosti.
Už na papíře to vypadá skvěle, ale ještě zajímavější je to v autě. Navíc jde o auto mnoha tváří, protože můžete vybírat z nepřeberného množství jízdních režimů – a to je podle mě zbytečné, protože by klidně stačily dva: komfortní a „Race“. A právě ten poslední nás zajímal nejvíce, v tom to totiž zběsilé áčko rozbalí nejvíc. Všechno se přepne do nejostřejšího režimu, otevřou se klapky ve výfuku (ty mají samostatné tlačítko, takže je můžete otevřít dle libosti kdykoliv) a z výfuku se začnou vyluzovat parádní zvuky. Při ubrání plynu i pár ran… Trochu škoda je, že v interiéru se to přiživuje i falešným zvukem.
Ačkoliv má jen jedno opravdu velké turbodmychadlo, zapomeňte na to, že by tu byl nějaký turbolag jako ve starých Porsche 911 Turbo. To nejlepší sice předvede až nad 2000 ot./min, ale pak zátah nepřestává až k červenému poli.
Čtyřicet pětky vycházejí z Mercedes-AMG A 35 4MATIC, ale oproti nim mají spoustu dalších vylepšení. Karoserie dostala více vyztužení (například plech pod motorem a dalších výztuhy na podvozku). Mají také větší a ostřejší brzdy. „Běžné“ modely AMG A 45 mají 350mm kotouče vpředu s čtyřpístkovými třmeny a 330mm kotouče vzadu. Testované AMG A 45 S má vpředu kotouče ještě o 10 mm větší a brzdiče jsou dokonce šestipístkové.
Stabilitu by mohl vyučovat
To nutkání sešlápnout poprvé plynový pedál, když máte na kolech tolik síly, je opravdu silné. A když to pak uděláte, zůstanete v němém úžasu. Malé AMG vystřelí vpřed jako divé a v akceleraci nepolevuje. Přijde první zatáčka, vy jen o trošičku otočíte volantem, protože tady je opravdu ostré řízení, a auto ji s chirurgickou přesností projede. Mysleli jste si, že jste jeli fakt rychle, ale ne. Malé AMG se vám vysměje, že tyhle rychlosti jsou pro něj směšné. Přijde další zatáčka a další a tohle auto je projíždí pořád s výsměchem vašemu řidičskému umu.
To, jak je Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ rychlý, je těžko pochopitelné. Nemám to klišé rád, ale tady to nejde nepoužít. Vždyť tohle auto jede jako po kolejích. Až osobní zkušenost mi dokázala to, o čem kolegové novináři ve svých testech tohoto auta píši. Jeho rychlost je naživo neuvěřitelná, navíc využitelná, aniž by nějak prokluzovala kola anebo se auto hrnulo po předku ven. Díky chytrému pohonu všech kol umí do zatáčky tlačit zadkem, nikoliv tahat předkem.
Mimochodem je tu i drift mód (standardem pro S, u základních verzí za příplatek v rámci paketu AMG Dynamic Plus), díky čemuž bude možné s autem driftovat. Není to ale tak jednoduché, jako s velkými osmiválci, potřebujete na to velký prostor a ani tak to nebude tak jisté, jako s čistokrevnými zadokolkami.
Na každý den?
Na Race je to ostře nabitá zbraň, ale jsou tu i režimy Sport+ a Sport anebo Comfort. A i komfortní jízdní režim překvapil. Ve stejném týdnu jako toto AMG jsme testovali i Hyundai i30 N Project C, na jehož test se můžete těšit už brzy, a oproti němu je mercedes opravdu pohodlný. Překvapil nejen na hladkých silnicích, ale dokonce i v centru Prahy na kočičích hlavách, s nimiž si umí dobře poradit, aniž by posádce vymlátil ledvinové kameny.
V komfortním režimu není ani motor nijak ostrý, přesto potřebujete-li přidat, ochotně celé stádo více než čtyř stovek koní a hlavně pět stovek newtonmetrů zapojí do práce. Důležité ale je, že s tímhle autem si opravdu hodně zábavy užije zkušený řidič, ale jeho řízení zvládne i nezkušený řidič (musí ale mít v hlavě mozek, musí ho umět používat a nešlapat na plyn jako na rýč). Tohle auto je sice vážně rychlé, ale je i docela hodné.
A to je rozhodně obrovské plus, protože se s ním o víkendu vyblbnete na závodním okruhu, ale pak s ním úplně klidně můžete přes týden jezdit do práce a na nákupy. Do kufru totiž naložíte docela dost věcí, jeho objem je 370 litrů.
Závěr a cena
Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ je sice vstupní branou mezi „opravdová“ AMG, ale je to neskutečně rychlá, stabilní a jistá vstupenka. Motor má síly na rozdávání, podvozek by mohl vyučovat stabilitu a kontakt s vozovkou a řízení je chirurgicky přesné. Tohle auto pozitivně překvapuje snad vším. I designem, který je výrazný, nikoliv však vulgární.
Navíc dokáže bezproblémově plnit úlohu jednoho auta. O víkendu vás bude bavit, budete s ním řezat zatáčky a ukrajovat setinky času na kolo na okruzích a přes týden s ním můžete i v obleku jezdit do práce.
A cena? Pohled do ceníku áčka prozradí, že je 2,5krát dražší, než základní A 160. Za nejostřejší model z nabídky zaplatíte minimálně 1 539 120 Kč, ale vzhledem k jeho schopnostem je to cena, kterou si (alespoň podle nás) Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ dokáže obhájit.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:, Mercedes-Benz
Typ:,Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1991 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,310 kW/421 koní v 6750 ot./min
Točivý moment:,500 Nm v 5000 – 5250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,3.9 s
Maximální rychlost:,270 km/h
Převodovka:,8° dvouspojková – AMG SPEEDSHIFT DCT 8G
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.3 / 7.1 / 8.3
Emise CO2:,189 g/km
Objem nádrže:,51 litrů
Délka:,4445 mm
Šířka:,1850 mm
Výška:,1412 mm
Rozvor:,2729 mm
Provozní hmotnost:,1550 kg
Objem zavazadlového prostoru:,370 / 1210 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]