Dnes je jen málo aut, která by nabízela takovou zábavu za volantem, aniž byste museli jezdit velmi vysokými rychlostmi. Jedním z takových aut je i Mazda MX-5, která je nyní s námi už ve čtvrté generaci. V rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli verzi RF s dvoulitrovým motorem.
Recept je nízká hmotnost
Mazda MX-5 je tu s námi už přes 20 let, takže má poměrně bohatou tradici. Auta vyrábí po všechny čtyři generace prakticky podle stejného receptu. Základem je pohon zadních kol doplněný o manuální převodovku a hlavně nízkou hmotnost. Ta je v případě testované verze RF sice vyšší než u klasického roadsteru, ale 1,3 tuny stále není vůbec špatná hodnota.
Díky nízké hmotnosti si užijete perfektní ovladatelnost a pocitovou lehkost auta, a navíc nepotřebujete nijak extrémně výkonný motor. V případě testované Mazdy MX-5 RF to byl dvoulitrový čtyřválec s atmosférickým plněním s výkonem 118 kW/160 koní a točivým momentem 200 Nm.
Jasně, nejsou to nijak závratné hodnoty, ale špatné to také není. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 7,5 sekundy a maximální rychlost je 215 km/h. Díky atmosférickému plnění je ale motor potřeba vytáčet. Maximum točivého momentu leží u 4600 ot./min, výkon vrcholí ještě o dalších 1400 ot./min výše. Na druhé straně jízda s Mazdou MX-5 není o absolutní rychlosti, ale právě o té její lehkosti, zábavnosti a ovladatelnosti.
Motor má velmi příjemný zvuk, sytý a jadrný, přesto nijak vulgární. To si můžete poslechnout v úvodním videu. Nejlepší jsou ale jeho reakce na sešlápnutí plynového pedálu, které jsou okamžité. Jako by snad ani tahle Mazda nebyla moderním autem. Žádná prodleva, žádné přemýšlení. Prostě šlápnete na plyn a hned vidíte, že motor reaguje. Bude pak jen záležet na tom, jaké otáčky v tu chvíli bude mít. Pokud budou nízké, motor sice zareaguje, ale žádný výrazný zátah se nedostaví. Rychlost si tady totiž musíte zasloužíte a držet motor ve vyšších otáčkách. Pak vlastně docela slušně jede.
Vaším věrným společníkem bude při dynamické jízdě řadící páka. Ta má příjemně kulatou hlavici obšitou kůží a skvěle padne do ruky. Navíc je řazení přesné, krátké a s příjemně mechanickým odporem. Budete se těšit na každou příležitost, kdy budete moci rychlost změnit.
Za volantem je to zábava
Mazda MX-5 RF je i ve čtvrté generaci až vtipně maličkým autem. A to jak uvnitř, tak i zvenku. I díky tomu je ale spojení řidiče se strojem intenzivnější. Pro některé prostorově výraznější postavy to tu ideální nebude, a to platí už o samotném nastupování. Sedí se totiž úplně na zemi s nohama nataženýma před sebou. Tak nízký posez dnes nenabízí prakticky žádné jiné mainstreamové auto. Vzhledem k jeho vnitřnímu prostoru ale nebude úplně ideální pro vyšší postavy. Se svými 180 cm jsem tu nad hlavou moc místa neměl.
Stejně jako má kratičkou odezvu motor, bez podobných rušivých elementů je i řízení. Jakýkoliv pohyb volantem vyvolá bleskovou reakci auta. Ovšem nikoliv zbrklou a agresivní. Překvapením je, že do rukou trochu cítíte i to, co se pod předními koly děje.
Podvozek je naladěním spíše tužší, potěší velmi příjemnou jistotou na kvalitních silnicích. Do zatáček se auto totiž prakticky nenaklání, zvolenou jízdní stopu následuje přesně tak, jak si řidič přeje. I přes pohon zadních kol ale není záludné, ovšem třeba na výjezdy ze zatáček ve smyku s kouřícími zadními koly můžete zapomenout. Neznamená to ale, že by snad zadečkem tahle Japonka neházela, jen ji k tomu musíte výrazněji pomoci. Nepříjemný není podvozek ani na rozbitých silnicích. Tuhost tlumičů sice poznáte na každé nerovnosti, ale kola se neustále drží povrchu a auto nikam neodskakuje.
Díky tomu, že auto reaguje na všechny povely vlastně hned a bez prodlení, je velmi zábavné s ním jezdit na klikatých silnicích. Čím více zatáček, tím lépe, protože kromě toho, že si budete užívat to, jak mění směr, budete moci také řadit. V dnešním světě je toto chování už výjimečné, vrací nás totiž tak dvě dekády do minulosti. Podobně zábavná jsou i dvojčata Subaru BRZ/Toyota GT86, která nás v testu čekají také již brzy.
Stisknout a držet
Jakkoliv je chování auta bezprostřední, připomínající časy, kdy výrobce aut tolik nesvazovaly dnes všudypřítomné normy, nabízí spoustu moderních prvků výbavy. Například námi tolik neoblíbený systém Start/Stop (u mazdy i-Stop). Ten se ale dá samozřejmě vypnout. Je potřeba k tomu potřebné tlačítko na chvíli podržet.
Pak tu je také samozřejmě povinně montovaný stabilizační systém. I ten se dá jedním tlačítkem zcela deaktivovat. Na rozdíl od start/stopu však stačí příslušné tlačítko jen kratičce stisknout.
Z roadsteru se stala targa
Ono RF v označení auta znamená Retractable Fastback a prozrazuje tvar karoserie. Ten je po vzoru Porsche 911 spíše takovou targou. Díky tomu je auto těžší, ale skvěle vypadá, tolik do něj nefouká, ale stále můžete jezdit s nebem nad hlavou. A dokonce i v počasí, kdy se teploty pohybují kolem 5°C. Vítr se vám na hlavu – v mém případě již s nemnoho vlasy – sice dostane, ale zdaleka méně než u výchozího roadsteru. Je tu ale výkonné topení a sedadla jsou samozřejmě vyhřívaná.
Stahování střechy probíhá elektricky, slouží k tomu ovladač v palubní desce před řadící pákou. Střecha se uklízí za přední sedadla, zavazadlový prostor nijak neomezuje, ten ale ani tak není se 130litrovým objemem nijak velký. Jak ono skládání vypadá se můžete podívat v přiložené fotogalerii nebo videu. Výhodou je, že při manipulaci se střechou nemusíte stát, nevýhodou je, že můžete jet maximálně 10 km/h.
Závěr a cena
Mazda MX-5 RF si i ve čtvrté generaci ponechává odkaz té první. I když je dělí desítky let, rozměrově jsou si bližší než jiná generačně rozdílná auta. Minimální rozměry a „analogový“ projev auta z něj dělá velmi zábavný stroj na víkendové ježdění. Nebudete s ním pálit zadní gumy, ale naopak si budete užívat chirurgicky přesných a čistých průjezdů. A lehkosti.
Testované provedení je z minulého modelového roku, dnes už ho nekoupíte. Nový modelový rok doznal několika změn. Tou největší je fakt, že byl zvýšen výkon dvoulitrového motoru a to na 175 koní.
Pokud nakoukneme do ceníku, zjistíme, že základní ceny Mazdy MX-5 startují na 632 400 Kč, zatímco za verzi RF zaplatíte minimálně 785 400 Kč. Tak velký rozdíl tu ale není jen změnou karoserie, je to i tím, že v základní výbavě Emotion a ve druhé nejnižší Challenge si RF nekoupíte, ta začíná až od třetí výbavy Attraction.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Zábava za volantem,Není pohodlné pro větší a vyšší jedince
Bleskové reakce na vše,Malý zavazadelník
Skvělé jako „kupé“‚ ale i „bez střechy“,Velký cenový rozdíl mezi roadsterem a RF
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mazda
Typ:,MX-5 RF
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzin
Pohon:,zadních kol
Výkon:,118 kW/160 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,200 Nm při 4600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.5 s
Maximální rychlost:,215 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.7 / 5.4 / 6.6
Emise CO2:,154 g/km
Objem nádrže:,45 litrů
Délka:,3915 mm
Šířka:,1735 mm
Výška:,1230 mm
Rozvor:,2310 mm
Pohotovostní hmotnost:,1055 kg
Objem zavazadlového prostoru:,127 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]
Foto: Lukáš Fabián, Pavel Srp