test-subaru-brz-2018

Test Subaru BRZ (2018)

Autor: Pavel Srp - 7. 6. 2018


Subaru BRZ je autem, které někteří řidiči milují. Důvodů je několik a jsou vlastně jednoduché. Tohle auto totiž všechno nechávána řidiči a navíc je to taková „óda na mechanično“. Na jeho další test jsme se tak opravdu těšili.

MR 2018: Změny jsou minimální

V loňském roce prošlo Subaru BRZ velkým a výrazným faceliftem. Ten se zaměřil na změny v designu i technice a modernizovaný model tak na první pohled zaujal přepracovaným designem exteriéru, ale i některých prvků v interiéru.

Na aktuální modelový rok 2018 toho tak mnoho nezbylo. Z pohledu exteriéru se dá mluvit o změně barvy lakování na některých prvcích jakými jsou ploutev antény, kryty vnějších zpětných zrcátek nebo křídlo na víku kufru.

V interiéru je toho na pohled nového ještě méně. Jde o nový audiosystém s integrovanou navigací a digitálním příjmem rádia DAB nebo funkce tzv. trojbliku pro ukazatele směru.

To hlavní ale zůstalo takřka beze změny, ostatně, ani nebylo proč to měnit. Motor, převodovka, podvozek, brzdy i řízení tak jsou stejné jako v minulém modelovém roce. A to se nám líbilo! I díky tomu nás totiž Subaru BRZ řidičsky vzdělává, vyučuje a také nesmírně baví.

Má atmosféru – auru, ale i motor…

Do Subaru BRZ není jednoduché nastoupit, celé auto je totiž velmi nízké a sedí se téměř na zemi. Věřím tomu, že kdyby tu nebyly dveře, dalo by se snad i dotknout země… Pokud už se vám nastoupit povede – stále je to asi tak 15 000x jednodušší než do BMW i8 – usadíte se v parádních sportovních sedadlech s velmi dobrým bočním vedením a s příjemně tvrdým sedákem.

Mimochodem, jde o kupé, takže dveře jsou poměrně dlouhé. Proč o tom mluvím? Podívejte se, jak daleko jsou B-sloupky, na kterých jsou běžně uchyceny bezpečnostní pásy… Subaru BRZ má na předních sedadlech poutka, do kterých si můžete bezpečnostní pás připnout a nemusíte se, kdykoliv se chcete připoutat, natahovat zbytečně tolik dozadu.

V České republice je na prodej jen jediná výbava, která je velmi bohatá. Například je díky ní auto možné startovat pouhým stiskem tlačítka na středovém panelu u řadící páky. Po jeho stisku se motor s typickým zvukem párkrát převalí a pak se s mírným vyštěknutím usadí na volnoběhu. Zvuk není hlučný, ale je příjemně syrový. Aby také ne, když vychází z těch dvou kanónů vzadu v nárazníku… :)

Subaru BRZ nepohání přeplňovaný motor, jde o „starý dobrý“ atmosféricky plněný čtyřválcový dvoulitr s 200 koňmi, na kterém spolupracovalo Subaru a Toyota. V dnešní době sice takový výkon na sportovní auto není moc, ale pro Subaru BRZ je to úplně ideální porce. Ne snad, že by nesneslo víc, ale takto je opravdu parádně vyladěné a vyvážené.

https://www.instagram.com/p/BjA2thBhtxi/?taken-by=pavel_automaniacz

A jedéééém!

Vezměte do ruky perfektně padnoucí hlavici řadící páky a zařaďte jedničku. V konečcích prstů cítíte, jak do sebe jednotlivá kolečka v převodovce zapadnou, ta mechaničnost je parádní a provází každou součást auta. Přidat plyn, pustit spojku a jedeme.

Užívám si už první metry. Připadám si s BRZ naprosto srostlý, jako bychom byli siamská dvojčata. To, co se děje na silnici, přenáší BRZ skrze sedačku i volant přímo do mě. Cítím snad každý kamínek a můžu na něj reagovat. Jakékoliv otočení volantem, byť jen o milimetr, vyvolává náležitou reakci. Jak tohle auto zatáčí, to je dnes nevídané. Vraťte se do dětsví a zkuste si představit, jak zatáčela autíčka, se kterými jsme si hráli doma na koberci. Subaru BRZ se od volantu vodí přesně tak, jako by ho za střechu držel nějaký obr a jednoduše ho mezi zatáčkami vedl.

Když jsem psal o tom, že nás Subaru BRZ učí být lepšími řidiči, pak je to právě tím, jak na všechny ty pokyny, které mu řidič dává, reaguje a hlavně jak o nich informuje. Pak je jen na tom kterém řidiči, jestli se osmělí a rozhodne se mačkat tlačítko se symbolem autíčka ve smyku – na středovém tunelu jsou nyní dvě. To levé dlouhým stiskem stabilizaci zcela deaktivuje, to pravé ji přepíná do režimu „Track“, jenž nechá lehce vybočit záď, ale nad řidičem přitom stále drží ochrannou ruku. Už i tento režim umožní získávat nezkušeným zadokolkařům potřebné zkušenosti v relativním bezpečí. Zkušenější mohou stabilizaci rovnou úplně vypnout a užívat si samosvorného diferenciálu mezi zadními koly.

Na suchu je potřeba autu do smyku trochu pomoci, ale na mokru to jde úplně samo. BRZ je navíc čitelné, cítit je jakékoliv vybočení zádě a kontroluje se to naprosto jednoduše. Divné ale bylo, že na mokrých silnicích na mě řidiči neustále blbě koukali, všímal jsem si jich nejčastěji ve svém bočním okénku… :D

Tohle auto vás ale naučí ještě víc, perfektně rozmístěné jsou tu pedály – jak vzdálenost, tak i výškový rozdíl mezi brzdou a plynem – takže hrát si s meziplyny je hračka. Při ostřejším brzdění a současném podřazení bez meziplynu se totiž mohou zadní kola občas na moment zablokovat. Pokud podřadíte s meziplynem a vyrovnáte tak otáčky, vše proběhne hladce a vy můžete pokračovat vstříc každé další zatáčce.

https://www.instagram.com/p/Bi4KoxLhK5F/?taken-by=pavel_automaniacz

Potěší lehkost BRZ. Vždyť tohle auto váží méně než 1,3 tuny. To se pozitivně projevuje na jeho mrštnosti v zatáčkách, ale také na tom, že se s ním dá před zatáčkou docela hezky pracovat. Na brzdách si ho můžete do zatáčky jednoduše nastavit lehkým sklouznutím a vyjíždět můžete pak přesně tak, jak chcete anebo potřebujete.

Mimochodem, celá tahle zábava vás vyjde na pár korun. Tedy v palivu, nepočítejme pneumatiky „priusky“. Spotřeba se dá totiž – i když budete tzv. topit – držet do 10 l/100 km! A to je skvělá hodnota. Jenže na druhou stranu vás BRZ může vtáhnout do děje natolik, že vám 50litrová nádrž zmizí rychleji než byste čekali. Hledat pak čerpací stanice kdesi v Křivoklátských lesích není úplně legrace…

V nabídce je jen jedna verze, i když jsou dvě

Koneckonců nijak extra drahé není ani samotné auto, jakkoliv je to relativní pojem. V ceníku najdete pouze jedinou výbavu (z původních dvou tu vyšší), která zahrnuje vše potřebné, ale často i nepotřebné (tady záleží na úhlu pohledu každého z nás).

V ceníku jsou ale i tak dvě položky. Ty se liší použitou převodovkou. Pokud vás baví řídit, pak tady je ale stejně jen jedna – ta s manuálem. Díky tomu totiž máte auto lépe pod kontrolou a lépe ho cítíte pod zadkem. Pokud chcete automat, netrapte se a kupte si raději nějaké jiné auto. Jo, a manuál začíná na 820 tisících Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,BRZ (2018)
Motor:,čtyřválec s protilehlými písty
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,zadní kola
Výkon:,147 kW/200 koní v 7000 ot./min
Točivý moment:,205 Nm v 6400 – 6600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.6 s
Maximální rychlost:,226 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.4 / 6.3 / 7.8
Délka:,4240 mm
Šířka:,1775 mm
Výška:,1320 mm
Rozvor:,2570 mm
Pohotovostní hmotnost:,1235 – 1267 kg
Objem zavazadlového prostoru:,243 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru