test-2020-mazda-cx30-skyactive_x- (8)

Mazda přistupuje ke stále se zpřísňujícím evropským emisním limitům po svém. Turbodmychadla používá jen pro naftové motory, ale u těch benzinových se drží atmosférického plnění a (relativně) velkých objemů. Nejnovějším přírůstkem mezi pohonnými jednotkami je „benzinový motor, který umí fungovat podobně jako naftový“. Mazda ho pojmenovala jako Skyactiv-X a my jsme ho vyzkoušeli v novém crossoveru CX-30.

Revoluční motor

Pod kapotou testovaného japonského crossoveru pracovala novinka mezi pohonnými jednotkami – motor Skyactiv-X. Mazda na tomto motoru použila velmi netradiční technické řešení v rámci něhož umí agregát pracovat s velmi chudou směsí. Mazda o něm na svém webu píše: „Skyactiv-X je výkonný, vysokootáčkový zážehový motor s nízkou spotřebou vznětového motoru. Je citlivý, úsporný a šetrnější k životnímu prostředí.“

Motor má atmosférické plnění, ale obsahuje malý kompresor, který v režimu SPCCI pomáhá s tlakováním vzduchu v motoru. Jde o dvoulitrový čtyřválec s výkonem 132 kW/180 koní a točivým momentem 224 Nm. Mazda CX-30 AWD s ním dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 9.2 sekundy a dokáže jet maximální rychlostí 204 km/h.

test-2020-mazda-cx30-skyactive_x- (40)

Samotné teoretické fungování motoru popsal kolega Ondra Lilling ve svém nedávném testu Mazdy3: „V režimu SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition), tedy svíčkou řízeným kompresním zapalováním, pracuje motor s natolik chudou směsí, že ji není možné svíčkou zapálit. Na konci kompresní fáze tak dojde ke vstříknutí malého množství paliva blízko zapalovací svíčky, která ho zažehne, a následně se pod tlakem zapálí i zbývající směs ve válci. Motor se v tomto režimu pohybuje relativně často, podle Mazdy až z 80 %. Odvíjí se ovšem od celé řady parametrů, kde nechybí otáčky motoru, jeho teplota či poloha plynového pedálu.“

Do spalovacího prostoru válců jde mimořádně chudá směs paliva a vzduchu (v poměru až 40:1), která je stlačena na velmi vysoký tlak. Jiskra následně zapálí velmi malé, leč husté množství paliva, které zvýší teplotu a tlak ve válci, a tím se pod tlakem zapálí i zbývající palivo (jako u vznětového motoru). Palivo se spálí rychleji a lépe, takže následný výkon je vyšší a emise naopak nižší než u tradičního motoru.

Přečtěte si také:  Dvojtest: Audi A4 35 TDI S tronic a Jaguar XE D180 AWD (2019)

A jaká je praxe při jízdě? Pocitově nic divného anebo alespoň jiného, než z motorů Skyactiv-G nepoznáte. Motor má úplně normální zvuk, běžný projev i zátah typický pro nepřeplňované jednotky. Jenže pohled z hlediska spotřeby paliva je minimálně diskutabilní. Že by totiž byl nějak znatelně úspornější, se říci nedá. V rámci týdenního redakčního testu jsme jezdili se spotřebou pohybující se kolem 8-9litrové spotřeby benzinu. Mazda slibuje v kombinovaném režimu 5,6 l/100 km.

test-2020-mazda-cx30-skyactive_x- (27)

„Světelná představení“

Dojem ve mně zanechala Mazda CX-30 díky svému osvětlení. Tím prvním příjemným překvapením byly perfektně fungující LED přední světlomety s funkcí LED Matrix. Díky tomu můžete mít trvale aktivovány dálkové světlomety, aniž byste oslňovali ostatní řidiče. Kamera za čelním oknem totiž monitoruje prostor před autem a protijedoucí a před vámi jedoucí auta odcloňuje. Dálkové světlomety svítí kolem nich, na ně svítí jen paprsek z běžných potkávacích světel.

Druhým překvapením jsou ukazatele směru, respektive způsob jejich blikání. Desítky let jsme byli zvyklí, že žárovkové blikače se střídavě rozsvěcovaly a zhasínaly. Pak přišly LEDky a (hlavně) Audi rozšířilo tzv. dynamické ukazatele směru, kdy se blikač postupně rozsvěcoval ve směru, kam auto odbočuje. Mazda ale přichází s další novinkou, LED blikače jsou totiž tzv. pulzní.

Kromě toho jsou tvary samotných předních světlometů hodně zajímavé. Nejde ale jen o tvar světlometů, Mazda odvážně vytvarovala i masku chladiče, která je takřka kolmo k zemi, ale i kapot, překrývající světlomety. Přední LED denní svícení je ve spodních rozích předního nárazníku a slouží i jako ukazatele směru.

test-2020-mazda-cx30-skyactive_x- (13)

Povedený podvozek

Novou Mazdu CX-30 už jsme v redakci měli, kolega Matěj Skalický ji testoval s benzinovým motorem Skyactiv-G122 a chválil podvozek. Já se pod jeho slova rád podepíšu, protože jeho naladění se technikům opravdu povedlo.

Podvozek není nijak přehnaně tvrdý, ale ani vyměklý, přesto je jeho naladěný parádně vyváženo mezi komfort a sportovnost – jakkoliv to u crossoveru může znít zvláštně. Potěší, že ačkoliv na zadní nápravě nenajdete nezávislé zavěšení, při jízdě i po nekvalitní silnici anebo na svých oblíbených okreskách byste tomu nemuseli věřit. Auto je jisté a nijak neodskakuje a zadek není nervózní. Možná pomáhá i zástavba čtyřkolky, která může pomoci i s lepším vyvážením. Díky čtyřkolce je ale o 3 litry menší palivová nádrž (48 vs. 51 litrů).

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu MINI Countryman Cooper S E ALL4 (2020)

Závěr

Revoluční motor Skyactiv-X není vůbec špatný v případě, že od něj nebudete čekat také „revoluční benzinovou spotřebu“. V tomto směru rekordy netrhá, ale jinak jde o povedený kus techniky. Ve spojení s dobře fungující automatickou převodovkou, která si s atmosférickým motorem dobře rozumí, jde i o poměrně svižné auto. A cena? Na první pohled žádná láce, na ten druhý ale vcelku výhodná koupě, protože vyšší cena se vysvětluje bohatou výbavou. Mazda navíc kromě „běžného“ ceníku nabízí aktuálně i akční ceník 2020.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Mazda
Typ:CX-30
Motor:Skyactiv-X 180 AWD AT
Motor:řadový čtyřválec
Objem válců:1998 ccm
Plnění motoru:atmosférické
Palivo:benzin
Pohon:všech čtyř kol (AWD)
Výkon:132 kW/180 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:224 Nm při 3000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:9.2 s
Maximální rychlost:204 km/h
Převodovka:šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):5.6 / 5.1 / 6.6
Emise CO2:128 g/km
Objem nádrže:48 litrů
Délka:4395 mm
Šířka:1795 mm
Výška:1540 mm
Rozvor:2655 mm
Pohotovostní hmotnost:1471-1556 kg
Objem zavazadlového prostoru:430 / 1406 litrů
Ceník:ke stažení zde