test-2024-land_rover_discovery-d250

Test Land Rover Discovery D250 AWD | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 25. 12. 2024


Když chcete opravdu velké auto, nabízí se prémiové automobilky. Jedny z těch vůbec největších aut u nás nabízí Land Rover. A my jsme jeden z nich vyzkoušeli, v rámci redakčního testu jsme týden jezdili s modernizovaným Land Roverem Discovery D250 AWD.

Na pohled „nic“

Pokud se podíváte na testovaný kousek a vybavíte si nějaký starší Land Rover Discovery, pak by vás asi možná ani nenapadlo, že tady nějaký facelift byl. On se totiž současný Discovery, přestože je na trhu už dlouhých 8 let, vlastně ještě ani pořádně neokoukal. V letošním roce ale tato modelová řada slaví 35. výročí a britská automobilka se rozhodla to náležitě oslavit. Představila decentně změněný model a také speciální edici k 35 letům Land Roveru Discovery. Té jsme se společně s historií samotného auta nedávno věnovali v tomto samostatném článku.

A co je teda jinak? Land Rover zlehka upravil tvar předních světlometů i jejich grafiku a techniku, změnou prošla i maska chladiče a nové světlomety jsou i na zádi. Umístění registrační značky nalevo od středu dveří do zavazadlového prostoru ale zůstalo, je to poznávací znamení Discovery už od jeho první generace. Podobně minimální změny jsou také v interiéru.

test-2024-land_rover_discovery-d250-4

I v Discovery už setkáme s novými povinnými asistenty, takže ani tady už nechybí otravné upozorňování na překročení maximální dovolené rychlosti. Land Rover to ale dokáže velmi jednoduše řešit, za což si zaslouží velký zdvižený palec. Podobně jako u modelů Renault a Dacia k tomu slouží vlastní nastavitelný uživatelský profil, v rámci něhož si řidič nastaví, jaké asistenční systémy chce nechat aktivní a jaké naopak ne. Všechny povinné asistenty se sice vždy po každém novém nastartování opět aktivují, ale stačí jen dvakrát stisknout tlačítka se symbolem autíčka v kruhu na levé straně volantu a auto se přepne do individuálního módu (nazvaný je jako „Uživatelský“ – viz foto níže). Není tak potřeba nic zdlouhavě hledat v infotainmentu nebo v digitálním displeji před řidičem.

Mimochodem, Land Rover Discovery je premiantem v dotekovém ovládání, ovšem nikoliv v tom, že funguje dobře, nýbrž, že je ho v kabině hodně. Dotekové plošky se totiž nacházejí na volantu, ale i na středovém panelu. A ty se docela zvláštně mačkají, jednou se mi to povedlo hned, jindy třeba až napotřetí. Není to dotek jako na displeji telefonu, ale plošku je třeba „promáčknout“, má haptickou odezvu.

I tak jsou tu ale alespoň dva digitální ovladače, ze kterých si možná brala inspiraci škodovka v novém Kodiaqu a Superbu? V jejich centrální části je displej, který primárně ukazuje navolenou teplotu kliatizace/topení. Pokud tlačítko stisknete, grafika centrálního displeje se změní a dostanete se do Menu vyhřívání a odvětrávání sedadel. Pokud naopak ovladač povytáhnete, grafika se opět změní, tentokrát na intenzitu ofuku větráků. A to jsme překvapivě využívali dost často, protože topení v teplotách kolem nuly foukalo hodně intenzivně a nahlas, přeci jen musí vyhřát hodně velký prostor…

test-2024-land_rover_discovery-d250-14

A pak je tu displej infotainmentu. Ten má opravdu skvělou grafiku a velmi vysoké rozlišení. Je radost se na něj dívat, ale… Reakce displeje jsou takové… Rozvážnější. Záměrně nechci použít, že jsou pomalejší, ale po kliknutí na displej následuje drobná pauza a teprve po okamžiku se „něco stane“. Není to nic, co by vás mělo jakkoliv štvát nebo trápit, ale reakce prostě a jednoduše někdy (zejména hlouběji v menu) nejsou úplně okamžité (to si ostatně můžete prohlédnout ve videu níže, displej začíná v čase 6:45). Je to možná ale spíše jen hnidopišství.

Za volantem

Pokud máte nějaké zkušenosti s velkými SUV německých prémiových automobilek, možná si řeknete, že vás za volantem Land Roveru nic nepřekvapí. Vězte však, že překvapí. A hned po nastoupení. Tady se totiž sedí opravdu vysoko, výš než v BMW X7 nebo Mercedes-Benzu GLS. Můžete si spíš mávat do kabiny s řidiči dodávek nebo náklaďáků. Je to nepříjemné? Není, právě naopak. Z auta je opravdu skvělý rozhled a běžným osobním autům se díváte přes střechy. Je to i tím, že samotné řidičovo sedadlo je umístěno hodně vysoko a nedá se moc snížit (sedí se tu vlastně tak trochu jako na křesle).

Ovšem nastupování do takové výšky se bát nemusíte, protože standardně dodávaný vzduchový podvozek má i pozici pro nastupování, která je o 40 mm nižší než standardní jízdní světlá výška. Do této pozice se (pokud je tato pozice v Menu aktivovaná) auto vždy po vypnutí motoru automaticky sníží. Po zařazení „D“ na automatické převodovce se auto opět samo zvýší na standardní světlou výšku.

test-2024-land_rover_discovery-d250-18

Zaujalo nás i to, že tu není soft close pro dovírání dveří a s těmi zadními je potřeba trochu mlátit. Rozumím, že to není luxusnější Range Rover, ale i tak by se mi to k celkovému pojetí auta hodilo. Ono totiž tohle auto tím, jak v kabině vypadá – hezké plasty, kovové ozdoby i bohaté čalounění kůží – ale i to, jak dokáže být při jízdě tiché a pohodlné, vlastně trochu Range Rover připomíná.

A platí to i pro výbavu. Vždyť třeba úplně všechna sedadla v autě (jde o 7místnou verzi) se ovládají elektricky, stejně jako volant. Manuální tady není prakticky nic. Navíc je v kabině opravdu spousta prostoru pro pět, ale nakonec vlastně i pro těch sedm průměrně vzrostlých cestujících. Druhá i třetí řada sedadel se ovládá v kufru na levé straně. Tam lze najít tlačítka na jejich sklopení i vyklopení – po jednom nebo po celé řadě – ale také ovládání výšky zadního odpružení (pokud například potřebujete naložit něco těžkého, můžete si zadek auta snížit a podobně) nebo tažného zařízení (to je samozřejmě také kompletně elektrické a vysouvá i zasouvá se zcela samo).

Rozvážný šestiválec

Testovali jsme verzi s označením D250 AWD, což napovídá 250koňový naftový motor. Jde o šestiválcový třílitr s výkonem 183 kW/250 koní a točivým momentem 570 Nm. To nejsou úplně špatné hodnoty, ale tohle auto je opravdu velké (na délku má bezmála pět metrů, na šířku přes dva a na výšku naměříme skoro 1,9 metru) a těžké (provozní hmotnost je 2,4 tuny). Motor je tak opravdu pro klidnou jízdu, v rámci které si bude řidič i zbytek posádky užívat ten komfortně naladěný již zmiňovaný vzduchový podvozek.

test-2024-land_rover_discovery-d250-13

Technické údaje sice mluví o zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy a v malých rychlostech to skutečně není špatné, ale kolem devadesátky začne pružnost uvadat. Neznamená to, že by Land Rover Discovery D250 AWD byl líné auto, to úplně není, ale předjíždění aut na okreskách je potřeba si dostatečně rozmyslet. Udržet na dálnici rychlosti i zlehka nad povoleným dálničním limitem není samozřejmě vůbec žádný problém. Maximálka je až 194 km/h.

Primárně se tady hledí na pohodlí, komfort a klid na palubě, což tomuhle autu jde skvěle. Ono vás svým naladěním ani neláká k tomu, abyste s ním jezdili nějak ostře. Tahle pětimetrová loď se totiž na silnici až překvapivě honosně pohupuje a posádku izoluje od okolního světa. A platí to i pro testovanou verzi na velkých dva a dvacítkách. S těmi si podvozek rozumí skvěle a na palubě auta prakticky nebudete mít pocit, že váží několik desítek kilogramů a podvozek si s nimi neví rady. Tohle auto ve vás za volantem vyvolává pocit bezpečí a pohody.

Velká černá kola vypadají na autě skvěle, že mají průměr 22 palců (jsou největší v nabídce) byste na pohled ani neřekli. Nehodí se ale tak úplně mimo silnici, protože na černém laku budou jakékoliv škrábance hned vidět a obuté pneumatiky jsou hodně malé. Přesto Land Rover Discovery není jako ostatní SUVéčka, on to dokáže být skvělý off-road. Díky vzduchovému podvozku dokáže světlou výšku zvýšit ze standardních 207 mm až na 283 mm (čímž samozřejmě zvýší i nájezdové a přejezdové úhly a můžete brodit až do 900 mm), navíc má stálý pohon všech čtyř kol, uzávěrky diferenciálů, redukční převodovku a inteligentní systém Terrain Response, který upravuje nastavení elektroniky (odezvy plynového pedálu, ABS, protiprokluzu, stabilizace, ale i diferenciálů) ideálně pro povrch, který si řidič na ovladači zvolí. Auto tak bude nastaveno úplně jinak pro jízdu v bahně a na sněhu nebo na skále.

A co spotřeba paliva? To pro nás bylo velké překvapení. Znovu dodáváme, že jde o opravdu velké a těžké auto. Jenže hodnoty, které ukazoval palubní počítač, jsou překvapivé. I pokud budete jezdit klidně, přestože motor čas od času vytočíte a na plynový pedál šlápnete výrazně, budete se držet mezi 10 a 11 l/100 km. I díky 89 litrové palivové nádrži vám tak palivo jen tak nedojde.

Závěr a cena

Land Rover Discovery se po modernizaci na pohled prakticky nezměnil, ale dostal nové asistenty. Naštěstí u toho někdo přemýšlel a přišel s řešením, ve kterém lze jízdní asistenty rychle přepnout do řidičova preferovaného nastavení. V testované verzi D250 AWD s 22″ koly je to až překvapivě pohodlné auto, které ale nechce jezdit rychle. Kromě toho, že vás k tomu nenutí, tak má i podvozek naladěný do komfortu a 250koňový šestiválec také působí spíše rozvážněji. Má ale skvělou spotřebu paliva a je v kabině skvěle odhlučněný, stejně jako všechny ostatní zvuky.

A co nás čeká, když se podíváme do ceníku? Nejnižší cena tady aktuálně svítí cifrou 2 011 615 Kč s DPH (1 662 492 Kč bez DPH), což nezní vůbec špatně. Za to dostanete auto v základní výbavě Discovery S s testovaným motorem D250 AWD. Za výkonnější 350koňový naftový šestiválec se v nejnižší výbavě připlácí 124 tisíc, ve vyšších pak 150 tisíc korun s daní.

Technické údaje:

Auto:

Land Rover Discovery D250 AWD

Motor:

šestiválec + 48V startér/generátor (mild-hybrid)

Objem válců:

2997 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

183 kW/249 koní při 4000 ot./min

Točivý moment:

570 Nm při 1250 – 2250 ot./min (spalovací motor)

Zrychlení 0-100 km/h:

8,1 s

Maximální rychlost:

194 km/h

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

7,9 – 8,6 l/100 km

Emise CO2:

208 – 225 g/km

Objem nádrže:

89 litrů

Délka:

4956 mm

Šířka:

2220 mm (se zpětnými zrcátky)
2073 mm (bez zrcátek)

Výška:

1888 mm

Rozvor:

2923 mm

Pohotovostní hmotnost:

2367 kg

Objem zavazadlového prostoru:

1137 / 2391 litrů


TIP: Sháníte nové auto na operativní leasing?
 
Vyplňte krátký formulář a poptejte ho. Vybereme pro vás ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky. Anebo si vyberte přímo z aktuálně dostupných aut.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , ,

2 názory na “Test Land Rover Discovery D250 AWD | 2024”

  1. Tomáš Prchal

    Ty ses podělal! Nevím, jak ty, ale já na 2 300 000Kč šetřím dýl než si myslíš… vůbec nevydělávám málo, ale asi si v redakci přijdete na lepší peníze… nebo pověz, co máš za vedlejšák.. nazdar!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru