test-2021-kia_sportage-16_crdi- (2)

Kia Sportage je úspěšným modelem korejské značky. Nabízí poměrně široké možnosti kombinace motorů, pohonů náprav, ale i převodovek. My jsme v rámci testu vyzkoušeli naftovou motorizaci s pohonem předních kol a manuální převodovkou.

„Jeden“ naftový motor ve dvou verzích

Pokud jste chtěli Kiu Sportage s naftovým motorem, ještě před nedávnem jste měli na výběr více pohonných jednotek, než je tomu dnes. Dvoulitr totiž z nabídky zmizel a je tu jen jedna šestka. U té si ovšem můžete vybrat ze dvou verzí – první je klasický spalovací motor, který je i pod kapotou testovaného modelu, druhou je mild-hybrid. „Papírový“ výkon sice mají stejný, ale mild-hybridu pomáhá 48V startér-generátor, díky němuž má ostřejší prvotní reakce.

To ovšem nebyl náš případ, stejně jako jsme neměli auto vybavené novou manuální převodovkou iMT, která je určena výhradně pro mild-hybridy. Systém řazení iMT ovládá spojku přes čidla a kabely, nikoliv přímo „fyzicky“ podle sešlápnutí spojkového pedálu. Na jízdě to ale není prakticky poznat, což jsme si vyzkoušeli například při testu Kii Rio MHEV, která iMT měla.

test-2021-kia_sportage-16_crdi- (14)

Testovanou Sportage tedy poháněl motor s označením 1.6 CRDi SCR 4×2. Tyto zkratky znamenají, že jde o naftový čtyřválec s objemem 1,6 litru, vstřikováním močoviny a s pohonem pouze předních kol. Jeho výkon je 100 kW/136 koní a točivý moment 320 Nm.

Přečtěte si také:  Kia připravila pro zákazníky svých elektromobilů dobíjení zdarma. Nabídka platí na rok

Jde o povedený motor, který pod kapotu přišel v rámci nedávného faceliftu. Už po startu potěší tichostí, která přetrvá i při jízdě. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu sice nejsou nijak dramatické, ale ani s testovaným kusem se nemusíte bát předjíždět na okreskách, ačkoliv se do toho nesmíte pustit bezhlavě, anebo ho naložit posádkou i nákladem a vyrazit na výlet po dálnicích, protože i do stoupání bez problémů udrží i rychlosti nad povoleným českým dálničním limitem.

Potěšila nás spotřeba paliva, protože i při čistě zimním počasí a nízkých teplotách jsme jezdili za 6 l/100 km v kombinovaném provozu, přičemž asi z 50 % to byl provoz po dálnicích. Nádrž má objem 62 litrů, takže akční rádius bude opravdu dostatečný.

test-2021-kia_sportage-16_crdi- (24)

Přehledný interiér

Kia Sportage v současné generaci nabízí interiér, který sází stále spíše na fyzická tlačítka, namísto dotekových plošek a ovládání přes displej. Nejnovější generace Kii Sorento už ale přešla právě na větší míru dotekového ovládání, takže to Sportage v nové generaci asi čeká také. Je ovšem pravda, že na pohled už nejde o nejmodernější řešení.

Na středovém panelu má tedy Kia Sportage fyzická tlačítka, ovládající zejména klimatizaci a topení, stejně jako aktivaci a deaktivaci vyhřívaných sedadel a volantu (pokud je jimi auto vybaveno) a základní Menu multimediálního systému. Pro ten tu jsou navíc dva otočné ovladače: na hlasitost a ladění, respektive i pohyb v menu. Při jízdě tak není třeba odvracet zrak od silnice (škoda, že Sportage nemá head-up displej), ale stačí po paměti rukou sáhnout na středový panel.

Je znát, že jde o starší model koncernu, protože na rozdíl od nové generace Hyundai Tucson nenabízí tolik jízdních asistentů. Aktivní detekce jízdních pruhů, ale i adaptivní tempomat, systém autonomního nouzového brzdění s detekcí automobilů a chodců nebo hlídání mrtvého úhlu nechybí (něco je ve standardu, jiné za příplatek).

test-2021-kia_sportage-16_crdi- (28)

Co se vnitřního prostoru týká, čtveřice cestujících nebude strádat v žádném směru. Pokud byste vzali pátého a chtěli ho posadit na prostřední zadní místo, rozhodně z toho nebude mít radost. A to ještě než se vůbec rozjedete. Toto místo je totiž nejen vyvýšené, ale i docela tvrdé. Rázem se navíc oba krajní pasažéři budou muset uskromnit a ani jim se nakonec nebude sedět komfortně. Zadní sedadla, respektive jejich opěradla, jsou polohovatelná v poměrně širokém rozsahu.

Přečtěte si také:  Test Hyundai i30 kombi N Line 1,5 T-GDI Mild Hybrid 48V DCT (2021)

Závěr a cena

Kia Sportage je stále příjemným autem na ježdění, za jehož volantem vás nebude čekat žádné bláznění. S testovaným naftovým motorem 1.6 CRDi můžete očekávat dostatečnou dynamiku a poměrně příznivou spotřebu paliva. Zároveň oceníte to, že jde o tiché a komfortní auto.

Ceník startuje úplně základní verzí Comfort s atmosférickým motorem 1.6 GDi GPF 4×2 (97 kW/132 koní) na akčních 509 980 Kč. Testované vznětové provedení 1.6 CRDi SCR 4×2 (100 kW/136 koní) ve výbavě TOP vyjde na akčních 624 980 Kč. Pokud byste chtěli pohon všech čtyř kol, budete si muset vybrat už jen ze skladových vozů, do výroby už si takové auto neobjednáte. Pokud si nevyberete, budete muset sáhnout po mild-hybridní verzi, kde se pohon všech kol také nabízí, ale budete si muset výrazně připlatit.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Sportage 1.6 CRDi 4×2
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 100 kW/136 koní v 4000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm v 2000 – 2250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.2 s
Maximální rychlost: 180 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.8 – 6.3
Emise CO2: 152 – 165 g/km
Objem nádrže: 62 litrů
Délka: 4485 mm
Šířka: 1855 mm
Výška: 1645 mm
Rozvor: 2670 mm
Provozní hmotnost: 1576 – 1733 kg
Objem zavazadlového prostoru: 480 / 1469 litrů
Ceník: ke stažení zde