test-kia-soul-sport-16-t-gdi-150-kw-7dct-p1

Test Kia Soul 1.6 T-GDI (7DCT)

Autor: Pavel Srp - 20. 8. 2017


Když na ulici uvidíte crossover Kia Soul, asi by vás nenapadlo, že se pod jeho kapotou bude ukrývat nějaký výkonný motor. Je to na pohled přeci jen spíše stylový crossover než rychlé auto. Ten testovaný, oranžový, ale poháněl motor více než dvousetkoňový. Pojďme se na auto podívat důkladněji.

Design exteriéru

Kia Soul s testovaným motorem se nabízí výhradně s výbavou Sport. Ta sice vzhled exteriéru drobně mění, ale jde spíše o detaily. Pozměněný je přední nárazník, do zadního nárazníku přibyl difuzor a karoserii ozdobilo několik drobných červených detailů. Speciální jsou také 18″ disky.

Zbytek karoserie je však stále tím odvážně tvarovaným crossoverem, kterým Kia Soul bezpochyby je. Karoserie nabízí několik velmi zajímavých prvků jako jsou černé A sloupky nebo různé prolisy a lakované prvky, které z původně obyčejných tvarů dělají tvary mnohem zajímavější. Podívejte se například na víko zavazadelníku. Připlatit si (17 000 Kč) lze i za dvoubarevné provedení interiéru.

test-kia-soul-sport-16-t-gdi-150-kw-7dct-p2

Interiér

V interiéru na vás kromě pozměněného volantu vlastně nic nečeká. Volant dostal zploštělou spodní část a kontrastní oranžové prošívání. Stejnou nit lze najít také na řadící páce i na sedadlech. Jedním z nejvýraznějších designových prvků jsou reproduktory po bocích palubní desky, které jsou kombinovány s ofuky topení.

Co do prostoru posádka trpět nebude. Na předních i zadních sedadlech je místa dostatek, přední sedadla jsou navíc příjemně tvarovaná. Nejen, že podrží v zatáčkách, ale také neotravují při delší jízdě. Rodiny s dětmi však nemusí příliš potěšit podprůměrně objemný zavazadlový prostor. Jeho tvary jsou sice vcelku pravidelné, ale jeho objem je jen 354 litrů.

Pohonné ústrojí

Pod kapotou Soulu můžete mít jeden ze tří motorů. Základ tvoří atmosférický čtyřválcový benzin 1.6 GDI s 97 kW, doplňuje ho vznětový čtyřválec 1.6 CRDi s výkonem 100 kW. Na výběr jsou manuální i automatické převodovky (pro GDI 6° automat, pro CRDi 7° DCT). Vrcholem nabídky je testovaný přeplňovaný čtyřválec 1.6 T-GDI, který je výhradně spojen s dvouspojkovou převodovkou 7DCT.

test-kia-soul-sport-16-t-gdi-150-kw-7dct-p3

Hodnoty agregátu nevypadají vůbec špatně. Vždyť jeho výkon je 150 kW/204 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 265 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tento Soul Sport za 7,8 sekundy a zastaví ho v něm až kulatá cifra 200 km/h. Nejsvižnější je ale Soul v rychlostech přibližně do okreskového tempa, pak už jeho schopnost zrychlovat není tak jiskrná. Minete-li ale ceduli značící konec obce a zašlápnete pedál plynu až k podlaze, převodovka o několik rychlostních stupňů podřadí a auto příjemně dynamicky vyrazí vpřed.

Soul s motorem 1.6 T-GDI se úplně neupejpá co do spotřeby paliva. Do jisté míry za to jistě může vyšší stavba karoserie, větší 18″ kola s 235mm pneumatikami a hmotnost 1364 kg. Ačkoliv výrobce slibuje v technických údajích 6,9 l/100 km, realita byla v rámci testu přibližně o 2-3 litry vyšší. Nutno však jedním dechem dodat, že panovaly tropické teploty, které příznivé spotřebě paliva rozhodně neprospívají, spíše naopak.

Jak jezdí?

Už po startu se z poměrně mohutné dvojité koncovky výfuku ozve příjemný brumlavý zvuk, který mnohdy nenabídnou ani hot-hatche. Přitom je to zvuk vcelku tichý. Příjemné je, že není falešný, neprodukují ho reproduktory ani žádné vibrátory.

test-kia-soul-sport-16-t-gdi-150-kw-7dct-p4

Motor má opravdu dost výkonu, akcelerace na nižší rychlostní stupně příjemně překvapí. Výkonová křivka je plochá, nečekejte tedy žádnou gradaci výkonu. Rozpačitě ale působí dávkování plynového pedálu, protože o nějakém citu se příliš mluvit nedá. Ačkoliv má pedál poměrně dlouhou trasu, není příliš citlivý. I když se svou pravou nohou pohnete jen o několik milimetrů, motor na to zareaguje vcelku výrazným zrychlováním. Plynový pedál se tak spíše tváří jako „vypnutý/zapnutý“. A to je škoda.

Samá pozitiva naopak zaslouží podvozek. Ačkoliv obouvá velká kola, nerozhází ho ani rozbité silnice nebo velké propadlé kanály a nepříjemné díry. Na větších nerovnostech se od podvozku pouze ozývají občasné rány, není to ale nic, s čím by občas nebojovali ani někteří mnohem dražší a prémiovější soupeři. Podvozek celkově potěší komfortem, ale nezklame ani při svižnější jízdě. Jeho nastavení se jednoduše povedlo.

A co převodovka? V nabídce je pouze dvouspojkový automat. Pro dynamickou jízdu to není vhodný parťák. Důvod? Řazení není z nejrychlejších, navíc převodovka postrádá páčky pod volantem a „manuální“ změny převodových stupňů lze provádět pouze pohybem voliče převodovky. Změny převodových stupňů se navíc provádí „obráceně“ – tedy dopředu pro vyšší rychlostní stupeň, dozadu pro ten nižší. Pro běžnou jízdu je ale převodovka naladěna velmi dobře, při předjíždění rychle podřadí a celkově nepůsobí nijak zmateně.

test-kia-soul-sport-16-t-gdi-150-kw-7dct-p5

Závěr a cena

Kia Soul s nejvýkonnějším motorem 1.6 T-GDI, který nezapře geny v Cee’du GT, je poměrně nenápadným, ale vcelku svižným autem. Podobně jako u odcházející Škody Yeti ale nepotěší početné rodiny, protože nenabízí nijak prostorný kufr. Nabídne ale příjemně nastavený podvozek a motor s více než dostatečnou dynamikou. Potěší i neotřelým designem.

Ceník v současné chvíli startuje na akčních 384 900 Kč za verzi Comfort s motorem 1.6 GDI 97 kW, která už nejnutnější výbavu obsahuje. Za testované 1.6 T-GDI musíte poměrně výrazně připlatit. Akční cena je stanovena na 564 980 Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Výkonný motor s příjemným zvukem,Dávkování plynového pedálu
Prostorný interiér,Podprůměrný objem zavazadlového prostoru
Naladění podvozku,V nabídcejen dvouspojková převodovka
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Soul
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 591 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,150 kW/204 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,265 Nm při 1500 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.8 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.7 / 5.8 / 6.9
Délka:,4140 mm
Šířka:,1800 mm
Výška:,1618 mm
Rozvor:,2570 mm
Pohotovostní hmotnost:,1364 kg
Objem zavazadlového prostoru:,354 / 1367 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru