Korejská automobilka Kia se za několik posledních let proměnila k nepoznání. Snad u žádné jiné automobilky (kromě sesterského Hyundaie) není vidět tak velký pokrok. Ještě v roce 2008 se dal pořídit model Cerato, pak přišel první Cee’d a před dvěma lety přišla jeho druhá generace. Jenže…
Stále tomu něco chybělo. Nějaká rychlá verze, která by se mohla postavit proti v Evropě zaběhnutých hothatchům. I to už se změnilo a Kia podobné auto představila v létě. Své rychlé hatchbacky pojmenovala Cee’d GT a pro_ceed GT. Pod kapotou mají přeplňovanou benzínovou jedna šestku a výkon přes 200 koní. Mohou se ale postavit soupeřům jako Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST a podobně? Rozhodli jsme se to v klasickém redakčním testu zjistit.
Podívali jsme se na zoubek sportovnějšímu (vzhledem) z nich, třídveřovému modelu pro_ceed GT. Základem sportovních genů je u něj motor 1,6 T-GDI o výkonu 150 kW/204 koní a s točivým momentem 265 Nm (stejnou, jen slabší, pohonnou jednotku lze nalézt také pod kapotou Hyundai Veloster Turbo). Papírově výrobce slibuje u pro_ceedu GT zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy a maximální rychlost 230 km/h. Kombinovaná spotřeba je podle papírů 7,4 litru, ale záleží to jen na vašem jízdním stylu…
Motor má na volnoběh vcelku klidný až nevýrazný zvuk, jenž při zátahu znatelně zdrsní. Je slyšet svist turba,koncovky výfuku příjemně bručí a po ubrání si motor do výfuku jemně „střílí“… Zvuk v interiéru je navíc prostý jakýchkoliv zvukových šidítek. Palec nahoru!
Motoru by sice neuškodil o trochu vyšší kroutící moment, ale výkonu má dostatek. Po sešlápnutí pedálu plynu je potřeba chvíli počkat na pořádný přísun vzduchu k turbu, ale když se turbo roztočí, zátah je neúnavný až k omezovači. Příjemné je řazení. To sice nedosahuje kvalit některých konkurentů, ale jeho kulisa je přesná a řazení jde hladce. Škoda, že motor má na sešlápnutí plynového pedálu dlouhou rezervu a nedá se podřazovat s efektními meziplyny. A to ani ve sportovním režimu GT. Jen škoda, že nám přesně na test nasněžilo, takže jsme nemohli auto vyzkoušet důkladněji. :(
Kia ve své tiskové zprávě tvrdí, že motor i podvozek byly laděny přímo pro Evropu. Jízdní testy zahrnovaly desetitisíce kilometrů po německých dálnicích, ale i stovky kol po severní smyčce závodního okruhu Nurburgring. Podvozek je sice tvrdší, ale perfektně funguje na dálnici, okreskách, ale i při poskakování po městě. Oproti standartní verzi jsou nové stabilizátory (mají větší průměr), tvrdší pružiny i tlumiče.
Že nejde o běžný model poznáte jasně na první pohled zvenku i zevnitř. Jiná je maska chladiče s logem GT či oba nárazníky, přední s upravenými mlhovkami, LED denním svícením a decentním lízátkem, zadní s difuzorem a dvojicí koncovek v rozích. Tím ale změny rozhodně nekončí. Sportovní design dotváří nová 18″ litá kola, pod nimiž prosvítají červeně lakované brzdové třmeny. Interiéru védodí nová sportovní sedadla Recaro, která nejen, že nabízejí výborné boční vedení, ale jsou pohodlná i pro delší cesty. Sportovní geny jsou patrné také z hliníkových pedálů, či loga GT na volantu a plaketky v odkládací přihrádce před řadící pákou s číslem modelu.
Řidič si může za jízdy díky barevnému TFT displeji vybrat ze dvou zobrazení rychloměru: „analogového“, zobrazujícího tradiční rychloměr a provozní informace, a nebo sportovního režimu „GT“ informujícího o rychlosti jízdy velkými digitálními číslicemi doplněnými o ukazatele využití točivého momentu a plnicího tlaku turbodmychadla.
Kia pro_ceed GT není opravdovým hothatchem, je však opravdu rychlým hatchbackem. Potvrzují to i slova bývalého ředitele českého importéra, Víta Pěkného, při uvedení modelů GT na trh: „Neměli jsme ambice vyrobit klasický sporťák, který by majitel vyvezl z garáže jen občas, protože prostě není dostatečně komfortní ani ekonomický pro denní ježdění. Naším záměrem bylo nabídnout lákavou alternativu všem, kdo si řízení opravdu užívají. Chtějí svůj vůz denně používat, a přitom si dopřát i ostřejší jízdu a profitovat ze skvělého, tvrdšího, ale přitom stále komfortního podvozku.“ A my s ním naprosto souhlasíme.
Sluší se tedy dodat, že na předních místech se usadíte zcela bez problémů a ani nohám, hlavě či ramenům nebude normální postavám nic vadit. Dokonce i zadní sedadla se dají použít nejen pro nutný párkilometrový převoz. Nesmíte jen mít dva metry a 150 kg. Vcelku slušný objem nabídne i zavazadlový prostor. V základním uspořádání to je 380 litrů, se sklopenými zadními sedadly se zvětší až na 1 225 litrů.
Kia navíc za modely GT chce hodně rozumné peníze. Základní cena je stanovena na 540 tisíc Kč bez ohledu na to, jestli si vyberete pětidveřovou nebo třídveřovou verzi. Za vybavenejší testované provedení „Plus“ připlatíte 40 tisíc, navíc ale dostanete xenony, bezklíčkový vstup a startování, dešťový senzor a stmívací zrcátko a vyhřívaná přední sedadla a volant. A to je férová nabídka!
Kompletní ceník je k nahlédnutí tady.
-PS-