Test Kia Niro HEV (2022)

Test Kia Niro HEV | hybrid (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 28. 12. 2022


Druhá generace crossoveru Kia Niro přijela se zajímavějším designem, moderními technologiemi a bohatou nabídkou pohonů. My jsme v testu vyzkoušeli klasický hybrid. Vybrat si ale můžete i plug-in hybrid nebo čistý elektromobil.

Úplně nová

Kia Niro druhé generace je úplně novým autem, které vznikalo s důrazem na aerodynamiku a udržitelnost. Základem je třetí generace podvozkové platformy ‚K‘. Oproti předchozí generaci Nira je větší. Na délku naměříme 4420 mm, na šířku 1825 mm a na výšku 1 570 mm (první generace: délka byla 4355 mm, šířka 1805 mm a výška 1545 mm) a rozvor se z 2700 mm protáhl na 2720 mm. Auto přesto nepůsobí navenek nijak velkým dojmem a přesto je v kabině dostatek prostoru pro čtveřici cestujících. Kufr má u testované hybridní verze podle výbavy objem 425 – 451 litrů (předchůdce maximálně 436 litrů), u plug-in hybridu je to 348 litrů a u elektromobilu Niro EV je to 475 litrů.

Revoluční je design. Z čelního pohledu asi nejvíce zaujme větší maska chladiče, tzv. „tygří nos“. Ta je širší a nižší a doplňuje ji velký otvor v nárazníku. Světlomety mají netradiční tvar a ani jejich grafika není úplně obyčejná. Design denního svícení je klikatice, která se po aktivaci blinkrů mění v blikač. Zboku pak zaujme C-sloupek, který je černý (existují ale i verze, kde je v barvě karoserie), a přechází do vertikálních zadních světlometů. Světlomety ale pouze svítí, zadní blikače jsou stejně jako u většiny crossoverů a SUV značky Kia i Hyundai (mají stejného šéfdesignéra) v zadním nárazníku. Zajímavým designovým prvkem je i velké brzdové světlo, které vede prakticky přes celou šířku víka kufru.

Test Kia Niro HEV (2022)

Kabina dostala recyklované materiály, což Kia zdůvodňuje tím, že se „zasazuje o trvalou udržitelnost s poukazem na budoucí vývoj modelů“. Čalounění stropu kabiny je vyrobeno z recyklovaných tapet a k výrobě sedadel se používá bio polyuretan a tkanina Tencel z celulózových vláken eukalyptu. Na výplních dveří je použit lak bez obsahu BTX s cílem minimalizovat dopady na životní prostředí a omezit tvorbu odpadu.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Design kabiny si vzal inspiraci ve větším modelu Kia Sportage. Na středovém panelu je totiž stejný displej s dotekovým ovládáním. Nabízí dvě zobrazení, přičemž v jednom z nich se s ním ovládá klimatizace a topení, a v tom druhém pak multimediální systém a infotainment. Někdy je to trochu nešikovné, protože chcete přidat teplotu, ale místo toho máte zobrazenou druhou obrazovku. Úplně nový je ale volant, který dostal velké logo Kia.

Hybridní pohon

Testovanou hybridní Kii Niro poháněl paralelní hybridní systém. Ten kombinuje spalovací čtyřválcový atmosférický motor s objemem 1,6 litru s výkonem 77 kW a 144 Nm s elektromotorem o výkonu 32 kW a točivém momentu 170 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je 104 kW/141 koní a 265 Nm. Dynamika? Ucházející, u testovaného kusu na 18″ kolech (příplatek 10 tisíc korun pro HEV a PHEV) je zrychlení z 0 na stovku za 10,8 sekundy a maximálka 162 km/h.

Test Kia Niro HEV (2022)

Při klidné jízdě potěší povedené odhlučnění kabiny, pokud ale budete motor ždímat a šlapat na plyn výrazněji, zvuk vytočeného spalovacího motoru už v kabině bude slyšet výrazněji. Největší výhodou je ovšem plynulost, s níž tohle auto zrychluje, protože spalovací motor se odpojuje a připojuje opravdu jemně. Jeden nedostatek tu přesto je. Jakmile pojedete po dálnici kolem 140 km/h na tempomat (ale stává se to i normálně) a přijde nějaký kopec, auto s sebou drobně cukne, převodovka podřadí a motor vytočí. Když se pak silnice opět srovná, zařadí znovu vyšší stupeň a motor opět ztichne. Nestávalo se to výjimečně, ale pravidelně u každého stoupání. A to nebylo auto ani naložené…

Protože jde „jen“ o full-hybrid, tak čistě na elektřinu nedokáže ujet dlouhé kilometry, elektromotor tu hlavně pomáhá. Nejlépe funguje ve městě, kdy dokáže perfektně vykrýt popojíždění v kolonách, případně neustále rozjezdy ze semaforů a podobně. V čistě elektrickém režimu přesto dokáže jet rychlostí až 120 km/h. Energii čerpá z akumulátoru (LiPol) s kapacitou 1,32 kWh. Díky tomu se právě ve městě dá spotřeba paliva udržet i do 5 l/100 km. Na dálnici ale může vystoupat i vysoko nad 7 l/100 km.

Kia si navíc připravila tzv. „Jízdní režim pro zelené zóny“ (Greenzone). Ten je určen primárně pro plug-in hybrid, ale funguje i pro testovaný hybrid. Kia jej popisuje tak, že „dokáže automaticky přepnout auto do režimu čistě elektrické jízdy (EV) v souladu s nároky na řešení trvale udržitelné mobility. Během jízdy v bezemisních zónách, např. v rezidenčních čtvrtích nebo blízko škol a nemocnic, je vozidlo automaticky poháněno samotnou elektřinou dle pokynů navigace a historie jízd. Kromě toho dokáže rozpoznat řidičova oblíbená místa (např. domácnost a pracoviště), zaregistrovaná v navigaci jako zelené zóny“.

Test Kia Niro HEV (2022)

A podvozek? Testovaná Kia Niro HEV je naladěna spíše komfortněji, přesto jsou na ní 18″ disky kol znát, respektive jejich nízká pneumatika s rozměrem 225/45 R18. Podvozek sice na nerovnostech neodskakuje, ale na hladké silnici je příjemně medový, ale na nerovnostech je právě kvůli nízkým pneumatikám tvrdší. Jakkoliv autu osmnáctky opravdu sluší, asi bych raději volil sedmnáctky.

Závěr a cena

Kia Niro nové generace je v nabídce už pouze s elektrifikovaným pohonným ústrojím. Vybírat si můžete čistě elektrickou verzi (EV), plug-in hybrid (PHEV) s čistě elektrickým dojezdem několik desítek kilometrů a možností externího dobíjení ze zásuvky, anebo testovaný hybrid (HEV). V každém případě jde o auto, které si na ulici jen tak nespletete. Není to úplně rychlík, na dálnici občas potřebuje podřadit, aby udržel rychlost, ale ve městě a při klidné jízdě funguje parádně.

A co cena? Nabízí se ve třech výbavách, přičemž v té nejnižší Comfort si můžete koupit pouze hybrid. Jeho cena startuje na 744 980 Kč. Plug-in hybridní i čistě elektrická verze jsou v nabídce až od vyšší výbavy Style. Testovaný kus byl v nejvyšší výbavě Premium, která s hybridem startuje na 924 980 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Kia Niro HEV (2022)

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1197 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

62 kW/84 koní při 6000 ot/min

Točivý moment:

118 Nm při 4000 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

13.5 s

Maximální rychlost:

165 km/h

Převodovka:

5° manuální

Spotřeba paliva:

5.5 – 6.1 l/100 km

Emise CO2:

125 – 139 g/km

Objem nádrže:

45 litrů

Délka:

4140 mm

Šířka:

1760 mm

Výška:

1520 mm

Rozvor:

2580 mm

Provozní hmotnost:

1080 – 1183 kg

Objem zavazadlového prostoru:

332 / 1135 litrů (s rezervou) – 352/ 1155 litrů (bez rezervy)

Ceník:

ke stažení zde

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru