Dnešní svět válcují SUV, ale i tak se v nabídkách automobilek dají najít schopná terénní auta. Sice už minimum z nich nabízí prostorový rám a často mívají i nezávislé zavěšení, ale přesto se s nimi nemusíte bát sjet ze silnice. Ba právě naopak. Mezi taková auta do terénu patří i Jeep Grand Cherokee, který ale také velmi pohodlně jezdí i po silnici.
Do testu se nám dostala verze S-LIMITED. Ta nabízí bohatou výbavu, ale i terénní schopnosti, které mu může spousta SUV závidět. My jsme s autem jezdili po silnici, ale vzali jsme ho i mimo ni. Jeho schopnosti jsme po boku pick-upu Mercedes-Benz X 350 d 4Matic vyzkoušeli v Off-road parku Milovice.
Design je drsný i sebevědomý
Jeep Grand Cherokee je opravdu velký, i ve srovnání s menším modelem Cherokee. Jeho karoserie měří na délku 4828 mm, široká je 1943 mm a na výšku byste naměřili 1781 mm.
Americká značka svůj největší model před nedávnem modernizovala, šla na to sice citlivě, ale rozdíly jsou oproti verzi před modernizací znát. Auto teď působí více svěžím dojmem, ovšem nemalý podíl na tom má právě i výbava testovaného vozu. Verze S-LIMITED totiž přidává kontrastní tmavé doplňky, kterými jsou například loga Jeep, masku chladiče s typickými sedmi otvory, ale také 20″ disky. I po poslední modernizaci mají však přední světla stále jen bixenony, LED využívají jen pro denní svícení.
To interiér oproti předchozí verzi prakticky nedoznal změn. Vlastně je tu jen nová hlavice voliče automatické převodovky. Zůstala však středová konzole s množstvím tlačítek a ta již dnes působí zastarale. Když se navíc podíváte na to, kolik středový panel obsahuje tlačítek, zjistíte, že chybí třeba ovládání vyhřívání sedadel a volantu. To se provádí výhradně přes dotekový displej. Anebo alespoň mě přišlo. Potěší ale fakt, že v zimě se vyhřívání sedadel a volantu aktivuje po nastartování samo. Naopak některé nepotěší, že kompletní infotainment ani palubní přístroje stále nekomunikují v češtině.
Za volantem: na silnici
Když vystoupáte do interiéru a posadíte se do sedadel, zjistíte, že jsou vážně pohodlná. Navíc mají poměrně výrazné boční vedení, ale samotný posez je v nich vážně příjemný. V testované výbavě jsou nastavitelná elektricky (řidičovo s pamětí), stejně jako volant, a najít tu správnou pozici k řízení není problém. Posez je navíc vysoký a z auta je celkově velmi dobře vidět. Ani z pohledu prostoru nelze mít výhrady. Na předních i zadních sedadlech se s rezervou posadí i nadprůměrně vzrostlí cestující.
Když se podíváte do technických údajů, dočtete se, že pohotovostní hmotnost je 2,4 tuny. A to je na silnici vážně znát. Auto působí poměrně těžkopádně, v zatáčkách i při brzdění tu hmotu cítíte. V oblouku začnou poměrně brzy pískat pneumatiky, které se pod hmotností auta zmítají. Ale vlastně to není špatně, k celkovému charakteru Jeepu Grand Cherokee toto nalazení sedí. Neznamená to však, že byste do zatáček museli brzdit až na dvojku, ale spíše jde o fakt, že řezat s tímhle autem zatáčky není řidičská radost. Je to spíše kliďas na dlouhé, pohodlné (i díky nastavení podvozku a vysokým pneumatikám) cestování.
Třílitrový vidlicový šestiválec spalující naftu, jenž se ukrývá pod kapotou „našeho“ auta, má příjemný zvuk, do interiéru přesto proniká poměrně málo. Jeho výkon je 180 kW/245 koní a točivý moment vrcholí 570 Nm. V nabídce je i jeho slabší varianta se 140 kW/190 koňmi a 440 Nm. Ale taky dva benzinové osmiválce HEMI… Standardně jsou motory spojeny výhradně s osmistupňovými automatickými převodovkami s hydrodynamickým měničem a (různým) pohonem všech kol.
I přes poměrně vysokou hmotnost a nikoliv ideální aerodynamiku s tímto Jeepem motor docela slušně hýbe. I v tomto případě se ale potvrzuje, že jde spíše o auto pro řidiče pohodáře. Motor má nejlepší projev v nízkých a středních otáčkách, maximum točivého momentu je k dispozici ve 2000 ot./min. Ačkoliv slibují technické údaje maximum výkonu ve 4000 ot./min, pocitově už nemá motor příliš cenu nad 3000 ot./min vytáčet.
A převodovka to moc dobře ví. I ta je spíše rozvážnější než rychlá, a snaží se co nejvíce využívat právě vysoký točivý moment přeplňovaného šestiválce. Pokud by se vám její práce nelíbila, můžete samozřejmě rychlostní stupně měnit sami. K tomu jsou tu malé páčky pod volantem. Malé jsou proto, že pod nimi lze najít ještě ovladače pro ovládání audiosystému. Řadit sám jsem si ale vyzkoušel jen proto, abych to vyzkoušel, v praxi to při klidné jízdě opravdu nebylo potřeba. Spotřeba paliva se v průběhu testu pohybovala kolem 10 – 11 l/100 km, což díky 93litrové palivové nádrži vystačí na opravdu dlouhou cestu.
A mimo silnici
Když se pak ze silnice rozhodnete sjet do terénu, můžete být relativně v klidu. Pro takové výlety je Jeep Grand Cherokee ve výbavě S-LIMITED vybaven už v základu velmi dobře. Kromě stálého pohonu všech kol QUADRA-DRIVE II se samosvorným diferenciálem ELSD má i zadní elektronický samosvorný diferenciál, ale také systém Selec-Terrain control s možností upravení nastavení systému pro různé povrchy. Testovaná výbava bohužel nemá pneumatické odpružení QUADRA-LIFT, to je vyhrazeno jen pro výbavy TRAILHAWK, OVERDLAND a SUMMIT. A právě i díky tomu je světlá výška jen 205 mm, což může být vlastně v náročnějším terénu problém. Díky tomu nejsou nijak vysoké ani nájezdové úhly, které činí 26,2° vpředu a 24° vzadu.
Vyrazili jsme schopnosti Jeepu Grand Cherokee v doprovodu dalšího auta vyzkoušet do Milovic. Tady jsme nakonec byli poměrně příjemně překvapení tím, jak si obě auta vedla. Šlo samozřejmě o jednodušší terén, protože jsme měli zcela sériová auta obutá do silničních pneumatik. S mazlavým blátem, pískem, ale i s křížením náprav (i když jsou obě nápravy s nezávislým zavěšením) se vždy Jeep dokázal poprat statečně. Pro náročnější stoupání nebo klesání mu nechybí redukovaný převod a pro méně odvážné řidiče je tu i samočinný asistent sjezdu z kopce.
Díky zvolené výbavě S-LIMITED je však potřeba pečlivě vybírat cestu, zejména s ohledem na kompletně lakované nárazníky. Od poškození vás neochrání žádný plast, všechno půjde přímo do laku. K této verzi si nelze ani objednat paket „Off-Road“ se zvýšenou ochranou. Pokud tedy plánujete více vyjíždět do terénu, popřemýšlejte raději o jiné výbavě. Nejvíce se k tomu hodí TRAILHAWK, který je přesně na takové výlety určen a nabízí mnohem více „terénní výbavy“.
Závěr a cena
Jeep Grand Cherokee je i ve své poslední evoluci autem, na kterém jeho americké geny poznáte. Není to špatně, ba právě naopak. Je to auto s charakterem, které bude se vznětovým motorem vyhovovat spíše klidnějším řidičům. Ti na něm ocení hlavně pocit robustnosti a jistotu toho, že když skončí silnice, oni mohou pokračovat dál. Jeep je sice na silnici sice těžkopádnější, ale vynahrazuje to pohodlím.
A cena? Ta nejnižší startuje ve výbavě LAREDO na 1 354 900 Kč se slabším naftovým třílitrem. Všechny ostatní výbavy mají pod kapotou výkonnější motor. Testované provedení S-LIMITED je o čtyři sta tisíc a nějaké drobné dražší, ale nabízí velmi bohatou standardní výbavu, která zahrnuje například navigaci, vyhřívaný volant i sedadla vpředu a vzadu, elektricky ovládaná sedadla i volant, elektrické víko zavazadelníku, bezklíčový vstup a tak dále.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Schopný na silnici i v terénu,Vyšší spotřeba paliva
Pohodlný podvozek,Infotainment v angličtině
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Jeep
Typ:,Grand Cherokee 3.0L V6 CRD
Motor:,vidlicový šestiválec
Objem válců:,2987 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol (QUADRA-DRIVE II)
Výkon:,184 kW/250 koní 4000 ot./min
Točivý moment:,570 Nm v 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.2 s
Maximální rychlost:,202 km/h
Převodovka:,Osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.3 / 6.5 / 7.5
Emise CO2:,208 g/km
Objem nádrže:,93 litrů
Délka:,4821 mm
Šířka:,1943 mm
Výška:,1781 mm
Rozvor:,2915 mm
Objem zavazadlového prostoru:,800 / 1689 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]