Test Jaguar F-Pace D300 (2023)

Test Jaguar F-Pace D300 (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 23. 12. 2023


Když se dnes řekne Jaguar, už to nejsou ta luxusní kupé a kabriolety ani reprezentativní limuzíny. Dnes jsou to hlavně SUV. V rámci testu jsme vyzkoušeli to největší z nich s naftovým třílitrovým šestiválcem. A vlastně nejezdí vůbec špatně, ba právě naopak.

Nafta, benzin nebo plug-in hybrid

Nabídka motorizací je pro největší SUV z nabídky britské značky poměrně bohatá a vybere si jak ten, které preferuje klasické fosilní palivo, tak i ten, který by rád k jízdě více využíval i elektrický pohon. Základ nabídky totiž tvoří naftový čtyřválec se 165 koňmi nebo 250koňový benzinový dvoulitr, přičemž vrchol s označením SVR pohání 575koňový benzinový osmiválec. Někde uprostřed pak stojí i 400koňový plug-in hybrid.

V rámci testu dorazil vrchol naftové nabídky, kterým je třílitrový šestiválec s označením D300, přičemž ona číslovka označuje výkon v koních. Jde o řadový motor Ingenium, který je přeplňovaný dvojicí turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek. Jeho výkon je rovných 221 kW/300 koní a točivý moment vrcholí 650 Nm. Zrychlit z místa na stovku zvládne auto za 6,4 sekundy a dokáže jet maximální rychlostí 230 km/h.

Test Jaguar F-Pace D300 (2023)

Příjemný jízdní projev

I když jde o poměrně velké (délka: 4747 mm, šířka: 2071 mm, výška: 1664 mm)  a ne úplně lehké (pohotovostní hmotnost je dvě tuny) auto, jeho dynamika není vůbec špatná – a to jak ta absolutní při zrychlování z místa, tak i pružné zrychlení. Osmistupňová převodovka řadí rychle, hladce a intuitivně, a pokud se rozhodnete plynový pedál sešlápnout až na zem, nebojí se podřadit i o víc rychlostních stupňů najednou.

Není to ale takové, že by auto vystřelilo zběsile vpřed, spíše se (hlavní díky 650 Nm točivého momentu) tak masivně rozjede a motor táhne prakticky v celém spektru otáčkoměru. Jakmile se dostane k červenému poli, převodovka zařadí vyšší rychlost a pokračuje to znovu. Pocitově je pod kapotou motor, který je spíše rozvážný než bláznivý, což odpovídá i celkovému charakteru a naladění auta.

Auto je totiž nastaveno spíše do komfortu, za jeho volantem nemáte pocit „závodníka“. Ucítíte z něj, že sportovat se mu moc nechce, přesto se rychlé jízdě nebrání. Nechce se mu ale nijak rychle projíždět zatáčkami, přesto i tohle svižnější tempo zvládne. Pomůže mu v tom jízdní režim Sport (nastavuje se otočným ovladačem na středovém tunelu, k dispozici jsou ovšem i terénní jízdní režimy), který jej celkově zpevní (od podvozku, přes řízení až k ostřejšímu naladění motoru i převodovky). Navíc je to čtyřkolka, která preferuje zadní nápravu, tedy auto spíše tlačí do zatáčky, nikoliv tahá z ní.

Test Jaguar F-Pace D300 (2023)

V normálním jízdním režimu jde ale o auto, které nabídne klidné reakce, přesto příjemně masivní zátah motoru, ale hlavně komfortní jízdu. Na silnici se příjemně pohupuje a snaží se vyrovnávat silnici co nejvíce to jde. A to i přestože testovaný kousek obouval 21″ kola. Za to, jak se podvozek chová, může hlavně příplatkový adaptivní podvozek Adaptive Dynamics. O něco hůř mu to jde na opravdu nekvalitních silnicích, kde jsou velká kola (respektive jejich neodpružená hmotnost) cítit. I tak bude ale v kabině příjemný klid, od podvozku se neozve žádná rána.

Odhlučnění je ale povedené celkově, protože do kabiny se dostává minimum rušivých zvuků z exteriéru. V Jaguaru si dobře poradili s odhlučněním od kol, s odhlučněním motoru (ačkoliv jeho zvuk dává poznat, že jde o poctivý kus techniky), ale i co se týká aerodynamického hluku.

A spotřeba paliva? I ta nás překvapila, protože s tímhle autem dokážete v běžném tempu jezdit klidně mezi 8 a 9 litry na 100 kilometrů. Když si budete více užívat dynamiky, tak se samozřejmě velmi jednoduše dostanete přes 10 litrů. K čerpací stanici ale bude cesta přesto docela dlouhá, protože objem nádrže je 68 litrů. Mimochodem, auto je mild-hybridní, využívá 48V napětí, ale neplachtí, takže při jízdě to takřka poznat nelze.

Test Jaguar F-Pace D300 (2023)

Závěr a cena

Jaguar F-Pace je s námi už od roku 2016, přičemž o čtyři roky později prodělal drobný facelift. Ten jej prakticky pouze učesal, žádné zásadní změny vnějšího vzhledu nepřinesl, přesto tohle auto stále vypadá k světu. Důvodem je možná i fakt, že auto není úplně okoukané. Uvnitř proběhlo změn více – těmi nejzásadnějšími byly nový infotainment a výměna původního otočného ovladače voliče převodovky za klasický pákový volič – ale digitalizace je tu poměrně dobře vyvážena. Ačkoliv se většina věcí ovládá digitálně, je tu kombinovaná s fyzickými ovladači – například klimatizace: po otočení kruhových ovladačů teplota, po jejich stisknutí vyhřívání sedadel a po zatažení intenzitu větráku.

Jaguar F-Pace je celkově hlavně pohodlné a komfortní auto, které svou posádku konejší naladěním podvozku, odhlučněním a nakonec i projevem svého motoru. Jízdní vlastnosti auta si zaslouží pochvalu ve všech ohledech, nakonec i v tom, jak se řidiči v autě sedí.

A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější 165koňový naftový dvoulitr dnes začíná na přibližně jednom a čtvrt milionu korun. Za testovaný naftový šestiválec zaplatíte o více než čtyři sta tisíc korun víc, protože se nabízí až od druhé výbavy R-Dynamic SE. Základní cena startuje na 2 174 232 korun s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Jaguar F-Pace D300 AWD (2023)

Motor:

řadový šestiválec

Objem válců:

2996 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

221 kW/300 koní při 4000 ot/min

Točivý moment:

650 Nm při 1500 až 2500 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

6,4 s

Maximální rychlost:

230 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

7,5 l/100 km

Emise CO2:

196 g/km

Objem nádrže:

68 litrů

Délka:

4747 mm

Šířka:

2071 mm

Výška:

1664 mm

Rozvor:

2874 mm

Pohotovostní hmotnost:

2008 kg

Objem zavazadlového prostoru:

755 / 1804 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru