Když se dnes řekne Jaguar, už to nejsou ta luxusní kupé a kabriolety ani reprezentativní limuzíny. Dnes jsou to hlavně SUV. V rámci testu jsme vyzkoušeli to největší z nich s naftovým třílitrovým šestiválcem. A vlastně nejezdí vůbec špatně, ba právě naopak.
Nafta, benzin nebo plug-in hybrid
Nabídka motorizací je pro největší SUV z nabídky britské značky poměrně bohatá a vybere si jak ten, které preferuje klasické fosilní palivo, tak i ten, který by rád k jízdě více využíval i elektrický pohon. Základ nabídky totiž tvoří naftový čtyřválec se 165 koňmi nebo 250koňový benzinový dvoulitr, přičemž vrchol s označením SVR pohání 575koňový benzinový osmiválec. Někde uprostřed pak stojí i 400koňový plug-in hybrid.
V rámci testu dorazil vrchol naftové nabídky, kterým je třílitrový šestiválec s označením D300, přičemž ona číslovka označuje výkon v koních. Jde o řadový motor Ingenium, který je přeplňovaný dvojicí turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek. Jeho výkon je rovných 221 kW/300 koní a točivý moment vrcholí 650 Nm. Zrychlit z místa na stovku zvládne auto za 6,4 sekundy a dokáže jet maximální rychlostí 230 km/h.
Příjemný jízdní projev
I když jde o poměrně velké (délka: 4747 mm, šířka: 2071 mm, výška: 1664 mm) a ne úplně lehké (pohotovostní hmotnost je dvě tuny) auto, jeho dynamika není vůbec špatná – a to jak ta absolutní při zrychlování z místa, tak i pružné zrychlení. Osmistupňová převodovka řadí rychle, hladce a intuitivně, a pokud se rozhodnete plynový pedál sešlápnout až na zem, nebojí se podřadit i o víc rychlostních stupňů najednou.
Není to ale takové, že by auto vystřelilo zběsile vpřed, spíše se (hlavní díky 650 Nm točivého momentu) tak masivně rozjede a motor táhne prakticky v celém spektru otáčkoměru. Jakmile se dostane k červenému poli, převodovka zařadí vyšší rychlost a pokračuje to znovu. Pocitově je pod kapotou motor, který je spíše rozvážný než bláznivý, což odpovídá i celkovému charakteru a naladění auta.
Auto je totiž nastaveno spíše do komfortu, za jeho volantem nemáte pocit „závodníka“. Ucítíte z něj, že sportovat se mu moc nechce, přesto se rychlé jízdě nebrání. Nechce se mu ale nijak rychle projíždět zatáčkami, přesto i tohle svižnější tempo zvládne. Pomůže mu v tom jízdní režim Sport (nastavuje se otočným ovladačem na středovém tunelu, k dispozici jsou ovšem i terénní jízdní režimy), který jej celkově zpevní (od podvozku, přes řízení až k ostřejšímu naladění motoru i převodovky). Navíc je to čtyřkolka, která preferuje zadní nápravu, tedy auto spíše tlačí do zatáčky, nikoliv tahá z ní.
V normálním jízdním režimu jde ale o auto, které nabídne klidné reakce, přesto příjemně masivní zátah motoru, ale hlavně komfortní jízdu. Na silnici se příjemně pohupuje a snaží se vyrovnávat silnici co nejvíce to jde. A to i přestože testovaný kousek obouval 21″ kola. Za to, jak se podvozek chová, může hlavně příplatkový adaptivní podvozek Adaptive Dynamics. O něco hůř mu to jde na opravdu nekvalitních silnicích, kde jsou velká kola (respektive jejich neodpružená hmotnost) cítit. I tak bude ale v kabině příjemný klid, od podvozku se neozve žádná rána.
Odhlučnění je ale povedené celkově, protože do kabiny se dostává minimum rušivých zvuků z exteriéru. V Jaguaru si dobře poradili s odhlučněním od kol, s odhlučněním motoru (ačkoliv jeho zvuk dává poznat, že jde o poctivý kus techniky), ale i co se týká aerodynamického hluku.
A spotřeba paliva? I ta nás překvapila, protože s tímhle autem dokážete v běžném tempu jezdit klidně mezi 8 a 9 litry na 100 kilometrů. Když si budete více užívat dynamiky, tak se samozřejmě velmi jednoduše dostanete přes 10 litrů. K čerpací stanici ale bude cesta přesto docela dlouhá, protože objem nádrže je 68 litrů. Mimochodem, auto je mild-hybridní, využívá 48V napětí, ale neplachtí, takže při jízdě to takřka poznat nelze.
Závěr a cena
Jaguar F-Pace je s námi už od roku 2016, přičemž o čtyři roky později prodělal drobný facelift. Ten jej prakticky pouze učesal, žádné zásadní změny vnějšího vzhledu nepřinesl, přesto tohle auto stále vypadá k světu. Důvodem je možná i fakt, že auto není úplně okoukané. Uvnitř proběhlo změn více – těmi nejzásadnějšími byly nový infotainment a výměna původního otočného ovladače voliče převodovky za klasický pákový volič – ale digitalizace je tu poměrně dobře vyvážena. Ačkoliv se většina věcí ovládá digitálně, je tu kombinovaná s fyzickými ovladači – například klimatizace: po otočení kruhových ovladačů teplota, po jejich stisknutí vyhřívání sedadel a po zatažení intenzitu větráku.
Jaguar F-Pace je celkově hlavně pohodlné a komfortní auto, které svou posádku konejší naladěním podvozku, odhlučněním a nakonec i projevem svého motoru. Jízdní vlastnosti auta si zaslouží pochvalu ve všech ohledech, nakonec i v tom, jak se řidiči v autě sedí.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější 165koňový naftový dvoulitr dnes začíná na přibližně jednom a čtvrt milionu korun. Za testovaný naftový šestiválec zaplatíte o více než čtyři sta tisíc korun víc, protože se nabízí až od druhé výbavy R-Dynamic SE. Základní cena startuje na 2 174 232 korun s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Jaguar F-Pace D300 AWD (2023) |
Motor: | řadový šestiválec |
Objem válců: | 2996 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 221 kW/300 koní při 4000 ot/min |
Točivý moment: | 650 Nm při 1500 až 2500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,4 s |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 7,5 l/100 km |
Emise CO2: | 196 g/km |
Objem nádrže: | 68 litrů |
Délka: | 4747 mm |
Šířka: | 2071 mm |
Výška: | 1664 mm |
Rozvor: | 2874 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2008 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 755 / 1804 litrů |