Design posledních modelů Hyundai je hodně odvážný a modely korejského výrobce si jen tak s něčím nespletete. Platí to nejen na osobní auta, ale i na dodávky. Otestovali jsme Hyundai Staria. Dodávku, která vypadá jako by vypadla z budoucnosti, ale pohání ji naftový čtyřválec.
Nepřehlédnutelná
Hyundai Staria má podle samotné automobilky „elegantní a čistý přímočarý design“, s čímž lze vlastně souhlasit. Základní tvary karoserie jsou poměrně jednoduché, nejsou tu žádné velké kudrlinky, ale hlavně geometrické tvary. Vždyť třeba přední část kombinuje rozměrnou masku chladiče s ukrytými světlomety i blikači a nad ní světelný proužek. Ten slouží i jako světla pro denní svícení, tehdy však svítí jen části po stranách, nesvítí po celé šířce, to až s hlavními světlomety.
Podobné je to i na zádi. I té dominuje jednoduchost. Po stranách jsou na výšku umístěné světlomety s LED technikou, které ale nesvítí úplně po celé své výšce. Přibližně horní třetina je tu jen na ozdobu. Ani tady nenajdeme žádné kudrlinky, jen sklo, logo výrobce a název modelu, prolis na registrační značku a kliku k otevření.
Nic divokého to není ani z boku. Hladké linie a velká skla rozbíjí jen kliky dveří. Díky opravdu vysokým oknům se ta přední nestáhnou zcela do dveří, ale zůstanou asi z třetiny venku, což není úplně praktické například pokud si musíte vzít lístek u závory na parkovišti. Boční dveře mohou být ovládané elektricky – buď tím, že vezmete za kliku, případně z interiéru (i od řidiče) anebo prostřednictvím dálkového ovladače (klíče).
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Hyundai Staria nelze přehlédnout nejen kvůli samotnému designu, ale i kvůli rozměrům, protože je to opravdu obrovské auto. Nabízí se pouze v jediné konfiguraci karoserie, takže na rozdíl od konkurentů si nemůžete vybrat celkovou délku, rozvor ani výšku střechy. Vždy půjde o auto, které je dlouhé 5253 mm, široké 1997 mm a vysoké 1990 mm. Rozvor je působivých 3273 mm.
Nafta a pohon předních nebo všech kol
Jakkoliv Hyundai Staria vypadá jako auto z budoucnosti, pod jeho kapotou se objevuje docela obyčejný naftový motor 2,2 CRDi. Jde o turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec, který může být spojen s manuální šestistupňovou nebo s osmistupňovou automatickou (dvouspojkovou) převodovkou. Zákazník má také na výběr mezi pohonem předních kol (ten jsme měli v testu) nebo všech čtyř kol, za který je příplatek 50 tisíc korun. To je možné díky tomu, že Staria stojí na stejné podvozkové platformě jako Hyundai Santa Fe. O hybridní, ale ani plug-in hybridní verzi se však v tomto případě nemluví.
Technické údaje prozrazují výkon 130 kW/177 koní a točivý moment 430 Nm. Auto ale váží prázdné bezmála 2,5 tuny, takže jeho dynamika není úplně přesvědčivá. Ve městě a mimo město to ještě není úplně špatné, tady pomůže právě osmistupňová převodovka, ale na dálnici už je zrychlování nad 120 km/h poměrně rozvážné. Když už se ale auto rozjede na 140 km/h, nemá problém si je udržet. Zrychlení z 0 na 100 km/h je u testované verze podle automobilky otázkou 13,5 sekundy a maximální rychlost je 180 km/h.
Potěší ale podvozek, který – hlavně díky tomu, že jej má od Santa Fe – používá vzadu víceprvkové zavěšení s vinutými pružinami, což nemají ani některá osobní auta. To se projevuje na tom, že posádka si může užívat překvapivého komfortu. Celkově je Hyundai Staria naladěna tak, že si jen tak pluje krajinou. V té chvíli je motor tichý, do interiéru se jeho zvuk dostává jen velmi vzdáleně, povedené je i aerodynamické odhlučnění a opravdu jemná je i dvouspojková převodovka, jejíž změna rychlostí probíhá téměř neznatelně. A spotřeba paliva? Jezdit se dá kolem 10 l/100 km, ale o moc méně už to nepůjde.
Interiér
Za volantem se sedí příjemně, navíc jste o hodně výš než řidiči osobních aut. Interier připomíná současné modely Hyundai, středový tunel jako by z Tucsonu vypadl, a stejná je i grafika kapličky přístrojů na úplném vrchu palubní desky. Díky tomu tady nemusí být head-up displej. Středový tunel se ovšem ovládá dotykově, což může být občas trochu trabl. Plošky nejsou velké a někdy – speciální při změně teploty – se může stát, že se netrefíte a přepnete něco jiného anebo nepřepnete nic.
Přední sedadla v testovaném autě kombinovala samostatné sedadlo pro řidiče a dvojsedadlo pro spolujezdce. Ten prostřední bude muset být ale hodně hubený. Opěradlo spolujezdcova sedadla je dělené, přičemž ta část blíže k řidiči se dá jednoduše sklopit a dá se z ní vytvořit odkládací prostor na nápoje a další drobnosti. Odkládacích přihrádek je tady hodně, kromě těch otevřených ve dveřích a v palubní desce jsou tu i některé zavírací, například na vrchu palubní desky.
Praktičnost je ale u Hyundai Staria poměrně diskutabilní věcí. Nabízí se vždy se třemi řadami sedadel, přesto v různém uspořádání. V testované verzi se do ní vejde až devět lidí, ale může být i luxusní verze, kterou jsme zkoušeli v rámci prvních jízd, a ta nabízí sedmimístné provedení (2+2+3). Obě dvě zadní lavice se dají podélně posouvat, jde to velmi jednoduše a zlehka, ale bohužel se nedají jednoduše vyjmout. Není tady k tomu žádná páčka a pokud byste je chtěli vyndat, budete si k tomu muset vzít nářadí. Opěradla se alespoň dají sklopit, čímž se dá prostor pro náklad (hlavně délku) také trochu zvětšit.
Kufr je čalouněný kobercem, je to osobní dodávka (ale v nabídce má Hyundai i klasickou nákladní dodávku, která má na zadní nápravě listová pera) a jeho základní objem je 831 litrů. Je ale spíše vysoký než dlouhý, takže například lyže do něj nenaložíte. A nenaložíte je ani do střešního boxu, protože na Hyundai Staria nejsou podélníky, ale bohužel ani střešní nosiče. Problémem by mohl být i fakt, že v kufru není žádný kryt, takže kolemjdoucí vám do uvidí do auta, což by je mohlo vyprovokovat v vykradení auta.
Závěr a cena
Hyundai Staria je auto, které rozhodně zaujme na pohled. Lidé se v jeho případě dělí do dvou skupin: jedna jeho design zbožňuje, druhá naopak nenávidí. Jisté ale je, že nikoho chladným nenechá. Na rozdíl od exteriéru už není interiér až tak futuristický, ačkoliv sází hlavně na dotekové ovládání. Potěší spousta odkládacích přihrádek, dobré odhlučnění i komfort. Nepotěší naopak (ne)praktičností – ať už samotnou velikostí anebo tím, že se sedadla nedají jednoduše vyjmout.
Na druhé straně jde o auto, jehož cena je ve srovnání s některými konkurenty nastavena velmi dobře. Český ceník aktuálně začíná 949 990 Kč s DPH, přičemž jde o základní verzi Comfort s manuální převodovkou a pohonem předních kol. Už tato výbava přináší vše, co je v dnešní době potřeba. Testovaná verze Style s automatickou převodovkou je ale o něco dražší a vyjde na 1 199 990 Kč, což je stále vcelku dobrá nabídka. Hyundai na auto poskytuje tříletou záruku bez omezení kilometrů.
V ceníku už není ani moc příplatků, omezují se jen na panoramatické střešní okno, metalický lak karoserie a paket Premium. V jeho případě dostanete za 60 tisíc korun kožené čalounění sedadel, ventilovaná přední sedadla, 360° kamerový systém SVM, kamerové sledování mrtvého úhlu BVM a videokomunikaci s cestujícími na zadních sedadlech.
Technické údaje:
Auto: | Hyundai Staria Tour 2,2 CRDi (2022) |
Motor: | čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem |
Objem válců: | 2199 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 130 kW/177 koní při 3800 ot./min |
Točivý moment: | 430 Nm při 1500 – 2500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 13,5 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | 8° dvouspojková (8DCT) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 8,5 l/100 km |
Objem nádrže: | 75 litrů |
Délka: | 5253 mm |
Šířka: | 1997 mm |
Výška: | 1990 mm |
Rozvor: | 3273 mm |
Provozní hmotnost: | 2443 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 831 litrů |