Test Hyundai Nexo Fuel Cell | vodík (2022)

Test Hyundai Nexo | vodík (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 21. 12. 2022


Budoucnost automobilů v Evropě je elektrická, to už je v tuto chvíli jisté. Ale bude to čistá elektřina anebo vodíkové články? My jsme v rámci krátkého seznámení vyzkoušeli Hyundai Nexo, který sice jezdí na elektřinu, ale tu nebere z baterií, nýbrž z vodíku.

Vodík jako palivo pro elektromotor

Když se řekne „auto na vodík“, spousta lidí si vybaví, že vodík jde do motoru, v něm se spálí a na ten pak auto jezdí. Ačkoliv jsou i koncepty aut, které takto fungují, u sériových vodíkových aut je to jinak. Vodík se ukládá do nádrže, odkud jde do palivových článků, kde se vyrobí elektřina a ta pak pohání elektromotor. Opět existují výjimky, protože například Mercedes-Benz GLC F-CELL předchozí generace měl i baterii, která se dala dobíjet, takže člověk nebyl odkázán pouze na zásobu vodíku.

Hyundai Nexo má tři tlakové nádrže na vodík, do kterých lze natankovat až 6,3 kilogramu plynu při tlaku 700 barů. Plnění probíhá podobně jako v případě CNG a trvá podobně dlouho. Stačí jen pár minut a můžete jet dál. Problémem v současnosti ovšem je, že plnicích stanic na vodík je u nás zoufale málo. Aktuálně je jedna neveřejná v Neratovicích, kterou provozuje Ústavu jaderného výzkumu Řež, a pak jedna veřejná v Ostravě. Plánují se sice i další (v Litvínově a Ostravě), ale se zahájením jejich provozu je to složité. Třeba ta pražská se odkládá už skoro dva roky.

Test Hyundai Nexo Fuel Cell | vodík (2022)

Přes šest kilogramů vodíku může vystačit na docela slušný dojezd. Když budete jezdit úsporně po městě, může být spotřeba jen 1 kg na 100 kilometrů. Mimo město a na dálnici se ale zvyšuje, protože auto tolik nerekuperuje. A rekuperovat může právě díky malé lithium-polymerové vyrovnávací baterii s kapacitou 1,56 kWh (umístěná je v kufru). Jaký je reálný dojezd ale bohužel schopni říci nejsme, protože auto jsme dostali s necelou půlkou nádrže a doplnit vodík nebylo kdy a kde.

Jak to tedy funguje?

O pohon auta se tedy fakticky stará vodíkový článek, který si Hyundai vyrábí sám. Jeho životnost je minimálně 10 let a 160 tisíc kilometrů. Palivový článek (Fuel Cell) je umístěn vpředu pod kapotou. V tom vzniká elektrochemickou reakcí vodíku a kyslíku elektřina. Z nádrží je na anodu palivového článku přiveden vodík. Na anodě se pak za pomoci platiny sloužící jako katalyzátor rozdělí vodík na protony a elektrony a protony se pak dostanou elektrolytickou membránou, která odděluje anodu od katody, na katodu. Elektrony naopak procházejí přes svorky, čímž se vytváří elektrický proud. Na samotné katodě nakonec protony a elektrony zareagují s kyslíkem, který sem byl přiveden přes klasické sací potrubí.

Odpadní produktem této reakce je pouze voda, která vychází z článku ven a nakonec se dostává ven také z auta – ať už jako kapalina anebo jako vodní pára. Jde o čistou vodu, kterou je možné bez problémů vypít. Voda ovšem nevychází vždy, auto je vybaveno zásobníkem, který se dá manuálně vypustit tlačítkem nalevo od volantu. Díky systému sání vzduchu s filtry slouží vodíková auta jako lokální čističe vzduchu s tím, že informaci o tom, kolik vzduchu jste při jízdě vyčistili, informuje na palubním počítači.

Vodíkový Hyundai NEXO funguje jako čistička vzduchu. Aktuálně čistí londýnské ulice

Elektrická energie, která se touto reakcí vyrobí v palivovém článku, pak putuje přes měnič na elektromotor, který už se stará o pohon auta. Jde o synchronní motor s permanentním magnetem s jedním stálým převodem, který je umístěn na přední nápravě. Nabídne 120 kW/163 koní a točivý moment 395 Nm. Auto ale váží přes 1,8 tuny, takže nejde o žádného rychlíka. Výhodou ovšem jsou bleskové reakce na pohyby plynovým pedálem, protože točivý moment je k dispozici prakticky okamžitě. Hyundai udává, že auto zrychlí z místa na stovku za 9,5 sekundy a maximální rychlost je 179 km/h.

Za volantem

Vodíkový Hyundai Nexo jezdí jako docela běžný elektromotor. Za jízdy je v něm ticho a klid, jízda je plynulá a spíše pohodová. Ostatně, dynamika není pro žádné rychlé ježdění úplně dostatečná. A navíc je tu psychický problém s dojezdem. Jakmile totiž vodík v nádržích dojde, je to konec a auto musí na odtahovku. Infrastruktura je v České republice tristní. Přeci jen i s běžnými elektromobily už se dá dnes žít docela normálně, protože dobíjecích stanic je dost.

Za jízdy do 30 km/h není v interiéru slyšet téměř nic, vzdáleně jen zvuk, který musejí elektromobily zvenku produkovat kvůli chodcům. Jakmile rychlost roste, začne se přidávat hluk od odvalujících se pneumatik a aerodynamický hluk. V dálničních rychlostech už je to kvůli tomu téměř srovnatelné s tichým spalovacím autem. Na jízdu je to ale velmi jednoduché auto. Po aktivaci auta stačí jen stisknout tlačítko pro jízdu vpřed anebo vzad a pak už není potřeba se o nic starat.

Test Hyundai Nexo Fuel Cell | vodík (2022)

Tedy pokud nechcete… Hyundai Nexo má sice jen jednostupňovou převodovku, ale přesto má na volantu páčky. Ty u spalovacích aut fungují pro změnu rychlostních stupňů, u elektromobilů (i některých plug-in hybridů jako například Hyundai Tucson PHEV) slouží pro změnu intenzity rekuperace – od automatické, přes plachtění až téměř po auto „s jedním pedálem“, kdy po sundání nohy z plynového pedálu začíná auto brzdit intenzivně.

Samotný podvozek auta je spíše komfortní, ačkoliv na větších nerovnostech se od něj mohou ozvat sem tam nějaké rány. Je to další část skládačky, která vás rozhodně nebude nutit jezdit rychle, ba právě naopak spíše na pohodu a klidněji.

Hlučné po „deaktivaci“

Zajímavě funguje auto po tom, co někam přijedete a deaktivujete ho – u spalovacího auta bychom řekli, že vypneme motor. V tu ránu se totiž z auta začne ozývat hluk. Zajímavé to je, když zaparkujete třeba na nějakém frekventovaném místě, protože kromě hluku se z něj začne i kouřit. Je to ale v pořádku, tak to má být, ovšem vyděšené výrazy lidí, kteří se na auto dívají a snaží se od něj co nejvíce vzdálit, jsou vlastně docela úsměvné. Proč se to děje? A co se vlastně děje? Auto totiž po jízdě začne vysušovat potrubí palivové článku od odpadní vody, která by jinak mohla třeba zamrznout. 

Test Hyundai Nexo Fuel Cell | vodík (2022)

Závěr

Vodíková auta nabízí v současnosti jen velmi málo automobilek, prakticky je můžeme omezit na Toyotu a Hyundai, přičemž malou sérii vodíkových X5 vyrobí také BMW. I kvůli tomu jde o stále poměrně drahé řešení, vždyť právě třeba testovaný Hyundai Nexo startuje v České republice na 1 899 990 Kč. Problémem je navíc také samotná infrastruktura, protože v České republice nemáme potřebnou síť plnicích stanic. A ani, pokud se otevřou dvě plánované v Litvínově a v Praze, nebude možné auto využívat zcela běžně, bez problémů se strachem o dojezd. Na rozdíl od elektromobilů by totiž mohlo jít o docela dobré řešení. Jde o auto, které lokálně nevypouští žádné emise, je tiché a ujede stovky kilometrů. Jakmile mu dojde vodík, nebude muset stát desítky minut nebo dokonce hodiny u nabíječek, ale jen maximálně pár minut, než naplní vodíkové nádrže.

Co se týká nákladů na jízdu, nejsou úplně nejlevnější, protože cena vodíku je kvůli jeho složité distribuci i skladování docela vysoká. V sousedním Německu je to aktuálně na plnicích stanicích H2 MOBILITY za jeden kilogram 13,85 € (cca 335 Kč) při plnění tlakem 700 barů, což odpovídá zhruba ceně 3,35 Kč (pokud bychom brali spotřebu 1 kg vodíku na 100 km jako u testovaného Hyundai Nexo) na jeden ujetý kilometr. Průměrná cena benzinu Natural 95 v České republice byla k 20. prosinci 2022 podle údajů CCS 36,35 Kč. To by při průměrné spotřebě 7 l/100 km odpovídalo asi 2,54 Kč na jeden kilometr.

Prodejní trhák tohle auto rozhodně nebude, otázka je, jestli si ho v České republice vůbec někdo koupí, ale je dobré vědět, že tu je. Hyundai vám ho prodá nejen za „hotové“, ale připravil si i speciální nabídku financování. Například s 50% akontací vás auto vyjde na 14 396 Kč po dobu 36 měsíců.

Technické údaje:

Auto:

Hyundai Nexo

Motor:

Elektromotor s vodíkovým článkem (FCEV) ECO

Pohon:

předních kol

Výkon:

120 kW/163 koní

Točivý moment:

395 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

9,5 s

Maximální rychlost:

179 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba vodíku (kombinovaná):

0,95 kg/100 km (WLTP)

Emise CO2:

0 g/km

Délka:

4670 mm

Šířka:

1860  mm

Výška:

1630 mm

Rozvor:

2790 mm

Provozní hmotnost:

1889 – 1948 kg

Objem zavazadlového prostoru:

461 / 1466 litrů

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru