Test-2021-elektromobil-Hyundai_Kona_Electric- (1)

Kona je libero. Umí jet na naftu i na benzin, je to to hybrid nebo elektromobil, a pokud se jo budete chtít utrhnout, Hyundai brzy začne prodávat i verzi Kona N s 280 koni a samosvorem. Univerzální auto z Nošovic se zalíbí kdekomu, ne každému je ale po chuti jeho sveřepý design. Ten se teď navíc díky novému faceliftu skutečně „vybarvil“.

Ta autofasáda!

Ta odvaha v jinak překvapivě konzervativním světě mainstreamového automobilového designu je obdivuhodná. Vyžehlit příď a zanechat v ní jen obrys víčka nádrže, zeštíhlit ledková světla do podoby tenoučkého obočí přehnaně opečovávané burleskní tanečnice, k tomu natřít „autofasádu“ na blankytnou modř a postavit to celé veledílko před zákazníky se slovy: tady máš náš poklad z Nošovic – to je v domácím revíru konkurenční značky, u nichž zákazníci sotva skousnuli dělené přední lampy, mírně řečeno risk, spíš obchodní hazard.

Upřímnost ale funguje vždy a všude. Namísto prohlubněmi naznačeného grilu, které z minulého vydání elektrického Kony dělaly auto, jímž není, teď po faceliftu vypadá nošovický univerzál skutečně pokrokově. Navíc je to účelná změna: u auta na baterky se hraje o každý kilometr, takže je jakýkoli aerodynamický prvek pochopitelně vítán.

Přečtěte si také:  Test Honda Jazz e:HEV 1.5 i-MMD e-CVT (2021)

Mimo vyrovnání vrásek vpředu, jiných světel a přepracovaného nárazníku si všimněte, že kolem kol už není plast, ale lak. Na klikách jsou pořád tlačítka, což s jinak moderním pojetím exteriéru moc nekoresponduje. A detail dělá celek. Krom toho všeho si po faceliftu můžete v konfigurátoru hrát s novými barevnými kombinacemi, což se netýká jen zevnějšku…

Test-2021-elektromobil-Hyundai_Kona_Electric- (7)

Dává víc bacha

… ale i provedení interiéru. A je už jedno, jestli sáhnete po umělé kůži v kombinaci s látkou, nebo bez ní. Inovovaná Kona má teď taky trochu jinak strukturovaný digitální přístrojový štít. Palubce nadále dominuje 12 a čtvrt palce velký displej multimediálního systému, jehož čím dál víc tabletové rozhraní mi nepřijde tak uživatelsky přívětivé co prostý infotainment. Nezpochybňuji ale, že se na něj mnoha lidem bude lépe dívat.

Mohutný středový tunel, který by mohl rozměrnějším řidičům tlačit do pravé čéšky, se de facto nezměnil. Tady mi také stále vadí titěrná přihrádka na mobil, o jejíž ostré hrany člověk zbytečně drhne zápěstím. A byť jsem zpočátku (třeba v prvním Ioniqu) hodně fandil tlačítkovému ovládání jízdy vpřed a vzad, čím dál tím víc zjišťuju, že existují i systémy, které budou řidičům léta zvyknutým na klasickou řadicí páku určitě srozumitelnější – třeba knipl.

Přečtěte si také:  Test Opel Grandland X 1.5 CDTI 8AT (2020)

S faceliftem Hyundai dovybavil Konu některými bezpečnostními asistenčními systémy, takže na vás auto teď dává víc bacha. Zvlášť pomocník pro odvrácení srážky při couvání nebo s vozidly v mrtvém úhlu stojí za ocenění. Pro lelkující řidiče na semaforech se bude hodit i systém upozorňující na rozjetí auta před vámi. A nemusíte se bát – upozornění jsou to vlídná, ne jako ta vyřvávaná megafonem ve vozech koncernu FCA.

Test-2021-elektromobil-Hyundai_Kona_Electric- (14)

Dojezd? Přepychový

Jízdně se nic nezměnilo – Kona je pořád „nebesky svižná“ a zároveň umožňuje „plynulé a plavné“ svezení. To jsou slova z minulých testů. Jednoho před půl rokem, druhého před roky dvěma. A za oběma tvrzeními si nadále stojíme. Stejně jako za tím, že právě Kona Electric dává svým perspektivním dojezdem okusit skutečně mimořádnou svobodu ve světe elektromobilů.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Multivan T6.1 2.0 TDI DSG 4Motion (2021)

Připomenu, že verze s 64kWh baterkou by měla zvládnout až 484 kilometrů, byť nám se v reálných podmínkách osvědčilo počítat spíš s rovnými (a i tak na přepychovými) 400. Vše navíc (vlivem měst, příhodných jízdních podmínek) je bonus. Vše pod je vinou zimy a dálnic. Na cestách máte baterku z 80 procent plnou za 50 minut. Z wallboxu doma auto dobijete do sedmi hodin (při použití třífázové palubní nabíječky), z obyčejné zásuvky si počkáte nejméně celý den, spíš ještě trochu déle.

Nadále tak tou nejzásadnější otázkou zůstává, zda se vám počáteční investice do Kony vyplatí. Za silnější verzi pořád dáte nejméně milion korun, v plné výbavě dokonce milion a čtvrt. A to dost sráží jeho možné uplatnění u ekologicky smýšlejících rodin. Škoda že facelift nefunguje taky na ceník, v něm bychom „žehlení“ uvítali asi ještě víc než ty kosmetické finesy na přední masce. Auto se vám totiž může líbit sebevíc, ale když na něj nemáte…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Hyundai
Typ: Kona
Motor: synchronní s magnetem
Palivo: elektřina
Pohon: předních kol
Výkon: 150 kW/204 koní
Točivý moment: 395 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 7.9 s
Maximální rychlost: 167 km/h
Převodovka: automatická
Spotřeba paliva (Wh/km): 14.7
Emise CO2: 0 g/km
Kapacita baterie: 64 kWh
Homologovaný dojezd (WLTP): 210 km
Délka: 4205 mm
Šířka: 1800 mm
Výška: 1555 mm
Rozvor: 2600 mm
Provozní hmotnost: 1818 kg
Objem zavazadlového prostoru: 332 / 1114 litrů
Ceník: ke stažení zde