test-2021-plug-in_hybrid-jeep-renegade-a-compass

Dvojtest plug-in hybridů Jeep Compass 4xe a Renegade 4xe (2021)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 9. 3. 2021


Kroutit hlavou můžete, jak chcete, ale je to skutečně tak – už i Jeep má vlastní plug-in hybrid. A ne jeden, rovnou dva! Renegade 4xe a Compass 4xe jsou čtyřkolky s vůlí pokořit kdejakou terénní vložku. Mají totožný technický základ, ale liší se cenou, a především pak samozřejmě tím, že úplně jinak vypadají.

Vykulený a přísný

Začněme s Renegadem. Ten má typický jeepový kukuč se symetrickým sedmidílným žebrováním masky chladiče, po jehož bocích jsou roztomile kulaté světlomety. Na délku má auto jen čtyři a čtvrt metru, takže Renegade je kratší třeba než Volkswagen Golf. Že je auto hybridní, poznáte podle modrými obrysy log a nápis na kapotě. A pak má taky dvě víčka v blatníku – jedno pro nádrž, druhé pro zásuvku.

Oproti tomu o něco větší Compass má spíš přísný než vykulený výraz, maska vsází na subtilnější chladič i užší světla. Méně hranatá karoserie připomíná crossovery středního proudu a trochu se vzdaluje od ikonické krabicové siluety jeepů, jak je známe. Auto má ale světlou výšku 198 milimetrů a skoro 4,4 metrů na délku, tak se nenechte zmást. Mohutné oplastování prahů se do terénu taky hodí.

Test-2021-plug-in hybrid-Jeep_Renegade_4xe- (4)

Uvnitř jeep pozná každý

Jestli zvnějšku připomínal tradiční jeepovské rysy pouze menší Renegade, uvnitř si může být každý jist, že ví, v jakém autě sedí. Žádné decentní dekory, minimalistická architektura nebo jemné kontury. Vše je tu okázale velké (madlo u spolujezdce, výdechy klimatizace), silné (věnec volantu), a díky tomu poměrně přehledné (palubní deska). Až tedy na centrální dotykový displej, na němž je na první pohled zmatek jak na „ajťákově“ ploše.

Škoda také, že velká hardwarová tlačítka a kruhové ovladače pod displejem jsou utopená u kolen řidiče, ne každý na ně pohodlně dosáhne. Je to příklad trojice tlačítek, jimiž se u modelu Renegade ovládá hybridní ústrojí auta (Hybrid, Electric, E-Save). Oproti tomu ovladač, který jízdní schopnosti vozu přizpůsobuje okolním podmínkám (třeba sněhu nebo blátě) je mnohem víc po ruce.

Počítejte s tím, že pohodlí pro rodinné cestování nabídne především Compass. Renegade je na poměry Jeepu mrňous. Co se týče kufru – u obou aut zmizely oproti spalovacím verzím zhruba dvě desítky litrů objemu, což je daní za hybridní pohon, ale oproti jiným plug-in hybridním autům je to naprosto zanedbatelný rozdíl. Menší je ale nádrž a s tím je třeba počítat určitě, má totiž jen 36,5 litru.

Fotogalerie: Jeep Renegade 4xe

 

Nová technika

Jak už bylo řečeno, oba plug-in hybridy pohání totožná technika. To znamená, že jak Renegade, tak Compass mají v základu benzinový čtyřválec o (možná překvapivě malém) objemu 1,3 litru. Přeplňovaný agregát doplňuje 60koňový elektromotor, který se stará o pohon zadních kol.  Dohromady má soustava až 177 kW/240 koní, ale v závislosti na výbavě můžete mít taky slabší hybridní ústrojí s maximálně 140 kW/190 koni.

To znamená, že spalovací motor má výkon buď 130, nebo 180 koní, vždy ale maximální točivý moment dosahuje 270 Nm. A funguje ve spolupráci se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Jinak – nebyly by to jeepy, kdyby neměly pohon všech čtyř kol. Renegade i Compass čtyřkolky jsou, samozřejmě vám umožní například navolit si optimálnější rozložení hnací síly vpřed i vzad (pomocí tlačítka 4WD Lock). Anebo si můžete díky 4WD Low zkusit, jak ze sebe auto v pomalém průjezdu nejtěžším terénem vydá maximum sil. Základním kouzlem obou vozů ovšem je, že mezi předními a zadními koly neexistuje žádné mechanické spojení. A to je u jeepů věc, na kterou si člověk musí zvyknout.

Test-2021-plug-in hybrid-Jeep_Compass_4xe- (5)

Těžké váhy

Už byla řeč o tlačítcích nastavující režim hybridního ústrojí. Dodám, že po stisknutí E-Save si můžete rozmyslet, zda chcete náplň baterie pouze uchovat pro cestu třeba ve městě, anebo autu rovnou přikážete, aby spalovacím motorem baterii dobil. Jeep slibuje na 11kWh baterku dojezd kolem 50 kilometrů, což v mrazivém únoru bylo nedosažitelné. I v létě se ale budete patrně pohybovat reálně tak o sedm až deset kilometrů níže. Když necháte baterii dobíjet čistě motorem, budete jezdit tak za osm litrů.

Jízdně hybridní ústrojí funguje parádně, zvlášť v jakémkoli terénu, do toho mají oba vozy skvělé podvozky. Jsou to ale pořád hybridy, takže počítejte s tím, že jsou to cvalíci. Renegade ne tolik, má přes 1700, s touto hmotností zas tak nevybočuje. To Compass má ještě asi dva metráky navíc, což už je za volantem znát. S kopancem od elektromotoru to při dálniční akceleraci asi nepoznáte, ale svižnější předjíždění čistě na spalovací jednotku dává jeepu zabrat. Prakticky vám tak přijde, že jsou na tom obě auta výkonnostně stejně, leč Renegade má v našich testovacích provedeních 190 a Compass 240 koní.

Možná vás taky budou rozčilovat přehnaně opatrné bezpečnostní systémy, které skutečně hodně nahlas a brzy dávají najevo, že byste měli na tu či onu situaci dávat pozor. Možná si chvíli budete zvykat na mnohdy trhané hybridní dobrzďování. Ale pokud to kroucení hlavou na začátku textu bylo nechápavé, odmítavé nebo až zděšené, tak vězte, že Jeep se se svými plug-in hybridy popasoval dobře. Jsou nové, jsou funkční, startují novou éru. Jen kdyby nestály 890 tisíc (Renegade), respektive rovný milion (Compass). Ale to je na jinou debatu…

Fotogalerie: Jeep Compass 4xe

 

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“30%|35%|35%“ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový, Nový
Značka:,Jeep, Jeep
Typ:,Renegade 4xe, Compass 4xe
Motory:,řadový čtyřválec + elektromotor, řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1332 ccm, 1332 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo, turbodmychadlo
Palivo:,benzin, benzin
Pohon:,e-AWD, e-AWD
Výkon spal. motoru:,96 kW/130 koní při 5500 ot./min, 132 kW/180 koní při 5500 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,270 Nm při 1850 ot./min, 270 Nm při 1850 ot./min
Výkon elektromotoru:,44 kW/60 koní, 44 kW/60 koní
Točivý moment elektromotoru:,250 Nm, 250 Nm
Výkon soustavy:,140 kW/190 koní, 177 kW/240 koní
Maximální rychlost:,182 km/h, 183 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická, šestistupňová automatická
Spotřeba:,2.1 l/100 km, 2.1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:, 1770 kg, 1935 kg
Emise CO2:,44 g/km, 45 g/km
Délka:,4236 mm, 4394 mm
Šířka:,1805 mm, 1819 mm
Výška:,1692 mm, 1645 mm
Rozvor:,2570 mm, 2636 mm
Objem zavazadlového prostoru:,330/1277 litrů, 420/1230 litrů
Ceník:,ke stažení zde, ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru