Před dvěma lety to bylo zjevení, před rokem neoficiálně jmenovaný nejlepší hot-hatch na trhu. Hyundai i30 N zaujal perfektními jízdními vlastnostmi, skvěle nastavenou cenovkou a neokoukaností – vždyť kdo by od jihokorejské automobilky čekal takhle prďácké vozítko na okruh? V karosářské variantě Fastback je „enko“ pořád skvostné, ještě o krapet líp vypadá, ale jako by nám pod rukama trochu měklo.
Pořád o kilometr dál
O Hyundai i30 Fastback N už jsme něco málo odtajnili v prvních dojmech z okruhu v Sosnové (k přečtení zde). Před pár měsíci jsme totiž tenhle šedivý korejský zázrak řídili poprvé a byl to – stejně jako před rokem – čirý zázrak. Auto je rychlé, perfektně naladěné, umí dovádět, skotačit, rozesmát vás líp než kdejaký sitcom. „Enko“ je radost řídit, za všech okolností.
Jenže karosářské varianty fastback a hatchback se přeci jen v něčem liší, a inženýři si nadto pro fastbackovou variantu připravili i nějaké drobné změny, které nebyly úplně ku prospěchu věci, tedy zábavné jízdy. Auto sedí o tři čísla níž, je ale o 12 centimetrů delší a vzadu o něco těžší, má o něco málo jiné rozložení hmotnosti.
Dorazy jsou delší, přední pružiny měkčí. A benzinový čtyřválec dostal částicový filtr. Racionální zdůvodnění máte – pocitově si budete bědovat, že „enko“ je ve fastbacku prostě trochu míň rozverné – jízdně i projevem. I fastback ale zvládne zdolat stovku za 6,1 sekundy a nabídne nebývale přesnou manuální převodovku se šesti stupni. Tohle auto je pořád o kilometr dál, než kdo kdy čekal.
Nejlépe utracených 20 tisíc
Chvála Korejcům za verzi Performance. Pokud kupujete „enko“, tak jedině s ní. Připlatíte si jen 20 tisíc a dostanete o tunu větší porci dovádění. Oproti klasickému dvoulitrovému čtyřválci T-GDI má Performance 275 koní (o 25 koní víc) a dostanete i elektronický samosvorný diferenciál na přední nápravě, výztuhu v kufru, aktivní ventil na výfuku nebo větší brzdy (345/315 mm). Na devatenáctkách od Pirelli tohle auto vypadá úplně božsky… A jak se pak klepe zadnice na kočičích hlavách!
Připomeňme si ta bájná numera: T-GDI umí vyvinout zmíněných 275 koní v 6000 otáčkách, maximální točivý moment při overboostu se zvýšením plnícího tlaku sahá k 378 Nm v zúženém rozsahu od 1750 do 4200 otáček (oproti klasickým 353 Nm v rozsahu od 1450 do 4700 otáček). Tunu a půl těžké auto má bleskurychlé zrychlení a neúnavné kotouče s vnitřním chlazením. Pyšní se vytříbenou stabilitou v zatáčkách, i s těžkým zadkem zadní náprava skoro dokonale kopíruje stopu. Je to paráda.
Řazení je k tomu všemu pěkně tuhé, když pracuje auto, musí i sám řidič. Ve volantu je příkladný odpor, jako byste kola ovládali napřímo bez posilovače. Samosvor pomáhá dostat „enko“ z každé zatáčky s nadýchanou lehkostí. Už dost nervózního poskakování, tady na chybu není prostor. Podvozek je jako ušitý rychlé jízdě.
Everyday?
Připlatit si můžete za panoramatické střešní okno a speciální laky. Jinak sakumprásk máte všechno, co potřebujete. Dohromady utratíte maximálně 800 tisíc, a to je na poměry hot-hatchů výsostná cenová lahůdka. Konkurenti (z řad třeba Renaultu Megane R.S. nebo Fordu Focus ST) jsou buď stejně drazí, nebo se jejich cenovka umí vyšplhat ještě o něco výš.
Kdybyste chtěli „enko“ používat každý den, tak v Jižní Koreji vymysleli paket Everyday. Stojí 30 tisíc a jeho kouzlo spočívá v měkčích a elektronicky nastavitelných sedačkách. Možná že všechny ty na první pohled drobné změny oproti hatchbacku spočívali právě v myšlence, nechť „enko“ není jen závodním potěšením, ale umí jezdit i po městě a na dálnicích. Fastback vypadá líp, pocitově však drobně ztratil na své původním výjimečné auře. Přesto je to pořád vrcholně povedené auto.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,i30 Fastback N
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychladlem
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,202 kW/275 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,353 Nm při 1450–4700 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,6.1 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.6 / 6.1 / 7.8
Emise CO2:,178 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4455 mm
Šířka:,1795 mm
Výška:,1419 mm
Rozvor:,2650 mm
Provozní hmotnost:,1595 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 436 / 1337 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu