Protažený Lexus RX má okatě dlouhý zadek a nabízí nebývalé pohodlí a luxus. Testovali ho v ukrutných kanadských mrazech, osadili vidlicovým šestiválcem se dvěma elektromotory a poslali do světa.
Když se v Japonsku zařeknou, že stvoří palác na kolech, stane se tak. Ani v základní výbavě nedáte za sedmimístného obra z Kjúšú méně než dva miliony korun. Ale jestli je máte, je na čase o tomhle autě začít uvažovat.
Jako u violoncella
„Ačkoli jsme prodloužili vůz jen o několik centimetrů, podařilo se nám zachovat jeho elegantní proporce a krásu,“ říká pyšně Gen Ikeda, který má modelovou řadu z hlediska designu na starosti. Poměrně atypická příď hýřící nápaditými asijskými křivkami. Do písmene „X“ tvarované lemy masky jsou chromované a mají připomínat lesk samurajského meče.

Silueta dlouhého auta (má přesně pět metrů) připomíná shrbenou kočku před výpadem. Protažený Lexus RX L zaujme okatě dlouhým zadkem a bočním prosklením s falešným ocáskem na „céčkovém“ sloupku, který velmi vkusně pokračuje až na sklo pátých dveří, a opticky tak celou dynamicky tvarovanou karoserii umně propojuje.
Jsou to detaily, které Lexus dělají výjimečným. Například dřevěné obložení v interiéru, které vnitřní prostor příjemně zatepluje, má totožné laserové gravírování jako ušlechtilé klavíry, housle nebo violoncella od Yamahy. Tenký proužek afrického dřeva je lepený na hliníkové dekory a ornamenty a vzory dodá až laser. Struktura materiálu je pochopitelně vždy jedinečná. Nebudeme si nic nalhávat – je to piplačka, ale přesně na takovou personalizaci majetní milovníci velkých silničních lodí slyší…
V hlavní roli prostor
Pověstná japonská preciznost se při tvorbě auta přeci jen na čas schovala pod návrhářský stůl. Systém ovládání multimediálního centra pomocí plochého joysticku Remote touch je zastaralý, nepřesný a zhýčkaného evropského řidiče minimálně rozčiluje. A to je velká škoda. Naštěstí je tu ještě ovládání hlasem. Kombinace dřeva a kůže na volantu také není z nejpříjemnějších, nicméně u výsostných vozů (a takový mercedes je na to expert) má i taková varianta u zákazníků podporu.

Obrazovka s úhlopříčkou 12,3 palce je jinak gigantickým širokoúhlým plátnem, na němž se vyjímá například panoramatický parkovací systém, který auto ukáže z ptačí perspektivy. Není to tak dávno, co z tohohle úhlu pohledu hráli náctiletí po škole videohry. Neskutečné, jak vývoj technologií uhání směle vpřed. Rozmarné audiofily ukojí prémiový audiosystém od Marka Levinsona s 15 reproduktory a vskutku perfektním prostorovým zvukem.
Prodloužená verze nabízí o něco vetší kufr – při sklopené třetí řadě sedadel má 652 litrů, v sedmimístném uspořádání 211 litrů. Je to o něco méně než konkurující giganti Audi Q7 nebo Volvo XC90. Naopak potěší dělená zadní sedadla v poměru 40:20:40 a velkorysý prostor pro kolena na zadní lavici.
Nic než hybrid
Všechny výbavové verze RX 450hL mají (na rozdíl od krátké verze) vždy pohon všech čtyř kol s elektrickým přispěním. V Lexusu tomuto systému říkají E-Four a kromě zadního elektromotoru o výkonu 50 kW má ještě jeden vpředu o výkonu 123 kW.

Kombinace s vidlicovým zážehovým šestiválcem o vysokém objemu 3,6 litru je nedostižně komfortní. Hybridní soustava z Japonska vyvine 313 koní výkonu a na stovce je za osm vteřin. Pravda je, že do celkového výkonu Lexus započítává i zadní elektromotor, který je v autě pouze na výpomoc, kdy je třeba připojit zadní nápravu. Bez něj a ve městě klesne spotřeba klidně k pěti litrům, kombinovaná se zastaví zhruba na 10.
Tohle auto není na závodění, jeho síla je v klidné jízdě po dálnici nebo posouvání se městem. Potichu, s nižšími emisemi než mají naftoví souputníci kolem. S adaptivním odpružením, radarovým tempomatem a v pohodlí vyhřívaných sedaček. Elektronicky řízená převodovka e-CVT má hladký chod a s trojicí silných fosilně-elektrických srdcí komunikuje na výbornou. Lexus stvořil jedno z nejkomfortnějších aut současnosti.
Škoda, že je tak drahé (testovaná verze stojí 2 407 000 korun) a má nepřesné ovládání multimédií. Jinak by se výtky hledaly těžko.
| Typ vozu: | Nový |
| Značka: | Lexus |
| Typ: | RX 450hL |
| Spal. motor: | V6 3.5 |
| Spal. motor: | vidlicový šestiválec |
| Objem válců: | 3456 ccm |
| Plnění motoru: | turbodmychadlo |
| Palivo: | benzin |
| Elektromotor: | AC synchronní s permanentním magnetem |
| Pohon: | všech kol E-Four |
| Výkon spal. motoru: | 193 kW/262 koní při 6000 ot./min |
| Točivý moment spal. motoru: | 335 Nm při 4600 ot./min |
| Výkon soustavy: | 203 kW/313 koní při 6000 ot./min |
| Zrychlení 0–100 km/h: | 8 s |
| Maximální rychlost: | 180 km/h |
| Převodovka: | E-CVT |
| Spotřeba paliva (l/100 km): | 6.3 / 6.1 / 6.0 |
| Emise CO2: | 138 g/km |
| Objem nádrže: | 65 litrů |
| Délka: | 5000 mm |
| Šířka: | 1895 mm |
| Výška: | 1700 mm |
| Rozvor: | 2790 mm |
| Pohotovostní hmotnost: | 2275 kg |
| Objem zavazadlového prostoru: | 176/652/1656 litrů |
| Ceník: | k nahlédnutí zde |
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek





