Test Ford Ranger Platinum | 2024

Test: Ford Ranger Platinum s šestiválcem je skvělé auto, pokud potřebujete tahat těžké přívěsy | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 5. 10. 2024


Pick-upy bývaly čistě pracovní stroje, ale příchod první generace Volkswagenu Amarok tuto kategorii trochu změnil. Od té doby se pick-upy výrazně zcivilizovaly, jsou stylovější a komfortnější, ale stále umějí za práci vzít. Navíc jsou to jedny z mála aut, která i dnes dokáží utáhnout přívěs s hmotností až 3,5 tuny. A to, že jsou to na tahání těžkých přívěsů skvělá auta, jsme si vyzkoušeli s Fordem Ranger Platinum s třílitrovým naftovým šestiválcem pod kapotou.

Nejluxusnější z nabídky

Ford Ranger nabízí v současné generaci opravdu bohaté portfolio verzí. V tom si vybere opravdu každý. Chcete pracovní auto? Není problém, jsou tu výbavy XL a XLT. Chcete jezdit rychle mimo silnici anebo rovnou v terénu? Není problém, je tu pro vás Ranger Raptor. Chcete styl a silnici spíše neopustíte? Ani to není problém, pro vás má Ford rozšířený a snížěný Ranger MS-RT. A verzí je v nabídce ještě mnohem, včetně té, kterou vidíte na fotkách: Platinum.

Ford Ranger Platinum poznáte docela jednoduše, protože na kapotě motoru nese hrdě nápis „PLATINUM“. Ford o něm mluví jako o verzi, která je určena primárně na silnici, přesto to neznamená, že by se mimo ni ztratil. Stále totiž nabízí elektronicky přiřaditelný stálý pohon všech čtyř kol i uzávěrky diferenciálů, ale také dostatečně vysokou světlou výšku. Na druhé straně má silniční pneumatiky.

Test Ford Ranger Platinum | 2024

Tato verze Rangeru dostala i další odlišnosti. Je tu specifická mřížka chladiče a nová chromovaná úprava vnějších detailů, stejně jako nová 20palcová kola. V kabině najdeme kůží čalouněná sedadla, přičemž ta pro řidiče a spolujezdce jsou perforovaná, vyhřívaná, odvětrávaná a nabízejí elektrické nastavování až v 10 směrech. Na obložení interiéru se používá tmavé javorové dřevo s otevřenými póry a atmosféru doplňuje ambientní osvětlení.

Bohatá je i standardní výbava, která zahrnuje například LED Matrix přední světlomety, automatickou dvouzónovou klimatizaci, bezklíčové odemykání a startování motoru, vyhřívané čelní sklo, audiosystém B&O s 10 reproduktory, bezdrátové nabíjení telefonů i bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto. Nechybí ani systém hlídání mrtvých úhlů s upozorněním na projíždějící vozidla při couvání, který dokáže pokryt právě i přívěs. Ve standardu jsou i asistent změny jízdního pruhu a soustava kamer s pokrytím 360 stupňů okolo vozu, kterou opět oceníte v případě, kdy najíždíte k přívěsu.

Pod kapotou je šestiválec

Nabídka motorizací pro Ford Ranger sahá v České republice od čtyřválcového naftového dvoulitru s jedním turbodmychadlem, přes verzi s dvěma turbodmychadly až k třílitrovým šestiválcům na benzin (pouze Ranger Raptor) nebo naftu. A právě největší naftový motor je pro Ranger Platinum jedinou možností.

Test Ford Ranger Platinum | 2024

Třílitrový vidlicový šestiválec je spojen výhradně s desetistupňovou automatickou převodovkou a chytrým pohonem všech čtyř kol. Na rozdíl od předchozí generace a některých jiných pick-upů je totiž na voliči čtyřkolky i symbol „4A“, který si zapojení jednotlivých náprav do práce hlídá sám. Standardně jede na pohon zadních kol, ale jakmile je potřeba, automaticky přiřadí i předek. Můžete si ale zvolit i pouze pohon zadních kol nebo naopak stálý pohon všech čtyř kol, ale v takovém případě se nedoporučuje jezdit po asfaltu. Ideální je tak nechat automatický režim a o nic se nestarat.

Motor nabízí 176 kW/240 koní a hlavně 600 Nm, což je pro tahání přívěsů nebo převoz těžkých nákladů parádní hodnota. Přestože auto váží lehce přes 2,3 tuny (provozní hmotnost), prázdné a bez nákladu má síly opravdu dostatek. Překvapením bylo, že se to nijak zásadně nezmění ani v situaci, kdy s sebou verze bezmála další dvě tuny navíc – autopřepravník s naloženým autem. Je to samozřejmě poznat, reakce jsou o něco letargičtější, ale i tak mu dynamika rozhodně nechybí. Působivé je hlavně to, že při lehkém přidání převodovka nemusí podřazovat (přestože má hóóóódně převodových stupňů), ale nechá motor pracovat na vlně krouťáku. Když přidáte víc, převodovka odřadí a pošle motor do vyšších otáček.

S přívěsem (skoro) jako bez něj

V žádné chvíli jsme ale neměli problém s tím, že bychom pocitově cítili jakýkoliv nedostatek síly nebo to, že by se Ranger v přívěsem trápil. A vyzkoušeli jsme to se zapřaženým přívěsem na pětisetkilometrové trase, která zahrnovala hlavně dálnice, ale i část okresek. Přívěs je homologovaný na sto třicet kilometrů za hodinu a touto rychlostí jsme s ním také jeli.

Test Ford Ranger Platinum | 2024

Ranger je velké auto, na délku má 5370 mm, široký je 1910 mm bez zrcátek (2208 mm s nimi, takže do zúžení s maximální šířkou 2,2 metru vjet nemůžete), vysoký je 1884 mm (bez antény) a hlavně má 3270 mm dlouhý rozvor. To jsou údaje, které jej předurčují k tomu, že i s těžkým přívěsem bude stabilní. Pokud náklad dobře naložíte a bude mít správně těžiště, při jízdě už se o nic dalšího nebude třeba starat. Stačí si jen pustit adaptivní tempomat a nechat ubíhat kilometry, Ranger je klidně a jistě požírá. Že za sebou vezeme další bezmála dvě tuny, jsme samozřejmě poznali na brzdách. Oproti prázdnému autu je třeba na brzdový pedál samozřejmě šlápnout o něco víc.

Na rozdíl od některých amerických pick-upů neumí Ford Ranger upozornit na mrtvý úhel přes kontrolky v zrcátkách, nelze mu nastavit celkovou délku soupravy. K hlídání mrtvého úhlu ale v případě, kdy má připojený přívěs, začne využívat kameru, jejíž obraz zobrazuje na displeji infotainmentu.

Překvapením byla spotřeba paliva. Rozdíl mezi tím, kdy jedete pouze samotným prázdným autem a autem s dvoutunovým přívěsem jako v našem případě, byl na naší trase asi litr a půl. Do cíle jsme dorazili se spotřebou 12,4 l/100 km. Palivová nádrž má objem 80 litrů, takže vám vystačí na docela dlouhou cestu.

Test Ford Ranger Platinum | 2024

Závěr a cena

Současný Ford Ranger už jsme měli na test v redakci několikrát a pokaždé se nám líbil. Je jedno, zda šlo o vrcholný terénní Raptor nebo naopak Tremor v základní výbavě, vždy nám dal to, co jsme od něj čekali. Tentokrát jsme jej ale podrobili trochu jinému testování než obvykle a s klidným svědomím můžeme říct, že jde o jedno z těch nejlepších aut, které si můžete vybrat na táhání přívěsů.

Přestože je Ranger Platinum tím nejluxusnějším z nabídky, nezapomíná na své pracovní kořeny. Pokud se podíváme do technických údajů, zjistíme, že na korbě uveze až 980 kilogramů, jeho maximální přípustná hmotnost je 3300 kg. A pokud jsme se v celém článku zabývali tím, že je to skvělý tahoun, tak vězte, že na tažném zařízení může vézt až 3,5tunový brzděný přívěs a že celková maximální přístupná hmotnost soupravy je 6,5 tuny.

Pohled do ceníku prozradí, že Ranger Platinum je nejdražší verzí z aktuální běžné nabídky (Raptor a MS-RT jsou ještě dražší). Základní cena je stanovena na 1 453 000 Kč bez DPH, respektive 1 758 130 Kč s DPH. Příplatků ale v ceníku už moc nenajdete, jsou tu jen tři pakety za 8, respektive 14 a 14 tisíc bez daně a přídavné nezávislé programovatelné topení s dálkovým ovládáním za 45 500 korun bez daně. Další peníze pak můžete utratit za  možnosti v nákladovém prostoru.

Technické údaje:

Auto:

Test Ford Ranger Wildtrak 3.0 EcoBlue V6 (2023)

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2956 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

4×4

Výkon:

176 kW/240 koní při 3250 ot./min

Točivý moment:

600 Nm při 1750 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

8,7 s

Maximální rychlost:

180 km/h

Převodovka:

10stupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

10,1 l/100 km

Emise CO2:

266 g/km

Objem nádrže:

80 litrů

Délka:

5370 mm

Šířka:

2028 mm

Výška:

1884 mm

Rozvor:

3270 mm

Provozní hmotnost:

2320 kg


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

1 názor na “Test: Ford Ranger Platinum s šestiválcem je skvělé auto, pokud potřebujete tahat těžké přívěsy | 2024”

  1. Pochopitelně, že má hlídání a kontrolku v zrcátkách a nechá se tam i nastavit rozměry přívěsu, kterou pak zohledňuje…
    Opravte si to pls.
    „Na rozdíl od některých amerických pick-upů neumí Ford Ranger upozornit na mrtvý úhel přes kontrolky v zrcátkách, nelze mu nastavit celkovou délku soupravy. K hlídání mrtvého úhlu ale v případě, kdy má připojený přívěs, začne využívat kameru,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru