Ford podstoupil nebývalý risk – pojmenovat své první elektrické auto po modelu, který je na evropském kontinentu synonymem silné, benzinové „Ameriky“, to chce kuráž. Neobešlo se to bez poznámek a tvrdých kritik. Co s tím? Pokud je novinka dobrá, jméno věky přetrvá a výtky utichnou. Pokud propadne, vrhne to stín na mustang jako takový. K čemu má blíž?
Boří mýty
Mustang (případně Mach 1) dobře znáte. Pětilitrový vidlicový osmiválec. Přísná tvář, muskulaturní, až hromotlucká karoserie, hrubý zvuk, tuhé řízení, tuhý podvozek, tuhé tlumiče. Silné, sportovní auto. Mustang Mach-E? Výdobytek moderní techniky a technologií, který se od svého předchůdce liší snad víc než Bronco od Transitu.
Pokud budeme dál srovnávat, tak elektrický mustang má o něco méně přísný výraz, o to víc obtloustlou karoserii typu SUV-kupé. Není to paskvil, naopak. Boří konvenční mýty o tom, jak by vyšší, mohutné auto mělo vypadat. Podobně jako Jaguar I-Pace i Mach-E má vyzývavou vizáž, která stejně jako u spalovacího mustangu zaujme vůči celkovým proporcím poměrně dlouhou kapotou. Zadek je švihácký useknutý, s podobně rozvrženými lampami jako na vozech s koněm ve znaku potkáváte už léta.
Zaslepená maska chladiče je elektromobilová rutina. Mach-E k tomu přidává, respektive ubírá ještě další designové prvky, čím dál víc typické pro moderní bateriová auta. Zpětná zrcátka zůstávají, ale chybí tu kliky dveří. Namísto nich je tlačítko na rámu. Přední dvojice dveří k tomu má ještě malý pahýlek, který by měl otevírání usnadnit. Možná proto, že tolik neodskočí jako ty zadní. Jiný smysl to nemá a celkový design to zbytečně narušuje.
Obrazovka? Spíš televize
Zamknuté auto jde otevřít i po namačkání kódu na rámu dveří u řidiče. Nasednete a… to je ten klasický, umírněný, ultra-konzervativní Ford? Před řidičem je desetipalcový, horizontální, útlý displej. Na palubní desce je gigantická, vertikálně situovaná obrazovka o úhlopříčce 15,5 palce. Architektura stylu Tesly Model S před řadou let, která zrovna u Fordu působí minimálně šok.
Příjemný, chtělo by se na první pohled říct. A alespoň řidičova zóna to v praxi potvrzuje. Menší přístrojový štít ukazuje jen nezbytně nutné údaje, je na něj vždy dobře vidět a ničemu nepřekáží. Škoda že tu chybí head-up displej. Pěkně tvarované sedačky, snadný přístup k odkládacím prostorám na mobil, peněženku a další nezbytnosti. Jenže pak je tu ta obří obrazovka, téměř bez hardwarových tlačítek. Jen s jedním kruhovým ovladačem ve spodku. A ta prostě budí rozpaky.
Základním pravidlem pro funkční systém ovládaný skoro výhradně dotykem je totiž jeho přehlednost. A tu rozhraní Sync 4A moc nezvládá. Vedle šikovných, v mnohém prostších platforem od konkurence působí chaoticky. Hůř se mu nastavuje světelnost. Buď oslňuje, nebo občas v tmavém, očím přívětivějším módu není moc čitelný. Jeho multitaskingové dovednosti mají výborný potenciál, jen nejsou užitečné v momentě, kdy už máte plné ruce práce s volantem. V prostředí se těžko orientuje i při zastaveném autě. A celkový dojem nezachrání ani působivá projekce mapových podkladů. Ty, nutno uznat, vypadají na velkém displeji skutečně dobře.
Benefitů je v interiéru víc. Jednak je dost prostorný (i díky rozvoru 2984 mm), což u podobně svalnatých aut nebývá úplně zvykem (zvlášť u SUV-kupé), a jednak nabízí úložný prostor jak vpředu, tak vzadu. Ford tedy na rozdíl od elektromobilů třeba od koncernu VW nebo Mercedesu tedy naplno využil potenciál skladnějšího pohonného ústrojí.
Nerozjímat, netrajdat
Testovaný Mach-E má stálý pohon všech kol a dva elektromotory, které dají dohromady 258 kW a 580 Nm točivého momentu. Silnější umí být auto už jen ve verzi GT. I tak je tenhle Mustang zběsile rychlý, stovku dá pod šest vteřin. A to má přes dvě a čtvrt tuny. Auto se skvěle ovládá, má celkem ostré řízení, tužší nastavení. Je dravé, je akční. Není usedlé a nudné.
Zadek bude potřeba zkrotit, to řidiči benzinových mustangů s pohonem pouze na zadní nápravu znají. Mach-E je navíc dost hřmotný, takže pokud se odhodláte elektrický Mustang nešetřit, můžete si s nim užít i dost adrenalinové zábavy. Navíc k brzdění můžete používat pouze plynový pedál, Mach-E zvládne úplně zastavit. Je to jednoduché, funkční a velmi snadno se na to zvyká. Lépe a rychleji než na dávkování brzd, jejichž okamžitý efekt u elektromobilů soupeří s rekuperací.
Mach-E pořídíte i jako zadokolku s menším výkonem. Na rozjímavé trajdání krajinou jsou ale jiné modely. V ceníku jsou tři výkonnostní verze (198 kW, 258 kW a veskrze brutálních 358 kW u verze GT, kterou jsme před pár dny krátce vyzkoušeli v Polsku). Sáhněte po prostřední, nebo nejvyšší variantě. A taky větší baterii, která má 99 kWh a Mach-E by na jedno její nabití měl zvládnout ujet 540 kilometrů. Což je zvlášť v prosinci utopie. Pokud zapojíte dálniční přesuny, dostanete se na 350. Dlouhodobý průměr ale auto hlásilo lehce nad hodnotou 20 kWh/100 km. Léto tak bude k dojezdu určitě milosrdnější.
A tak či onak jsou to vlastně dobré výsledky, zvlášť když dobíjet můžete až rychlostí 150 kW. Připravte se ale na to, že si připlatíte. Testovaná verze přijde minimálně na 1,7 milionu, GT skoro dva miliony. Samotný základ s jedním elektromotorem, menším výkonem i baterií (76 kWh) stojí 1,3 milionu. Co za to? Jízdně a ekonomicky poutavý elektromobil. Až na pitoreskní kličky a přerostlou televizi na palubní desce dobře vypadá. Není malý. Je bleskurychlý, je zábavný. Ukazuje, že elektrická auta nejsou ořezávátka. Nemá špatný dojezd. Možná prostě jen dostal špatné jméno. Ale to ukáže až čas.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Mustang Mach-E
Motor:,synchronní motor
Pohon:,všech kol
Výkon:,258 kW/351 koní
Točivý moment:,580 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,5.8
Maximální rychlost:,180 km/h
Spotřeba paliva (kWh/km):,18.7
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita akumulátorů:,99 kWh
Maximální dojezd:,540 km
Délka:,4713 mm
Šířka:,2097 mm
Výška:,1624 mm
Rozvor:,2984 mm
Pohotovostní hmotnost:,2322 kg
Objem zavazadlového prostoru:,402 / 1420 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Vypadá jako další ohyzdnost od Tesly. To už není ten správný Mustang