Ford Kuga je v nabídce tradičního amerického výrobce velmi oblíbeným modelem. V naftě už si ho sice nekoupíte, ale hybridní verze, kterou jsme otestovali, je dostatečnou náhradou. Její spotřeba je překvapivě nízká a celkový projev je nesrovnatelně kultivovanější.
Ford Kuga Graphite Tech
Pojďme se ale nejdříve podívat na auto jako takové. Jde totiž o speciální verzi Ford Kuga Graphite Tech. Tu představil Ford letos na jaře a kromě osvěženého designu dostala i bohatší výbavu. To, podle čeho tuto verzi poznáte naprosto bezpečně, je právě barva testovaného vozu, která je úplnou novinkou. Barva se jmenuje šedá Matter, je nemetalická a určena je právě výhradně pro tuto verzi.
Kromě barvy ovšem dostanete také specifická 19″ kola v černém laku, paket ST-Line Plus (ten obsahuje velký zadní spoiler, červeně lakované brzdové třmeny, hliníkové pedály a prahové lišty). Vzhled si můžete vylepšit ještě příplatkovým paketem Black Package, jenž obsahuje černě lakovanou střechu a leskle černé kryty vnějších zpětných zrcátek, černou lesklou spodní částí předního nárazníku, černý lesklý zadní spoiler a dokonce 20palcová černá kola. Tu ovšem testované auto nemělo.
Bohatší je také výbava. Ford se podíval na statisticky nejúspěšnější příplatkové pakety, které si zákazníci do svých modelů Kuga připláceli a do Graphite Tech je dal standardně. Jde o Sadu Technology obsahující zejména adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek a další aktivní jízdní asistenty, ale také třeba mechanické chrániče dveří. Standardně je v této verzi i Sada Vision, v rámci níž je auto vybaveno adaptivními předními LED světlomety a head-up displejem (údaje se ovšem nepromítají na čelní sklo, nýbrž na průhledovou destičku na vrchu palubní desky).
Pod kapotou je hybrid
Ford pro model Kuga nabízí tři druhy pohonného ústrojí. Vybrat si můžete čistě benzinovou verzi s tříválcem 1,5 EcoBoost nebo dvojici elektrifikovaných jednotek, které jsou spojeny s atmosférickým 2,5litrovým čtyřválcem Duratec. Jde o full-hybridní a plug-in hybridní verze. A právě tu první jsme měli v testu.
Pokud se ještě v označení elektrifikovaných jednotek příliš neorientujete, pak vězte, že pro full-hybrid se často používá prostě jen hybrid. Je to ten způsob, kdy je auto vybaveno nevelkou baterií (v tomto případě s kapacitou 1,1 kWh), která mu umožňuje čistě elektrickou jízdu pouze na několik nízkých jednotek kilometrů. Je to systém, o který se řidič nemusí vůbec nijak starat, nemusí jej dobíjet a prostě jen bez starostí jezdí. Výhody hybridu se nejvíce projeví ve městě, kdy čistě na elektromotory jezdí auto poměrně často. Největší výhodu má hybrid v kolonách, při rozjezdech nemusí startovat spalovací motor.
S elektrickou energií si autonomně hospodaří sám systém. Baterie se dobíjí rekuperací při sundání nohy z plynového pedálu, případně při brzdění motorem. Baterie není velká, takže se dá celkem rychle dobíjet například při jízdě z kopce, případně se baterie dobíjí přímo spalovacím motorem.
Celkem nabídne hybridní pohonná jednotka u testovaného auta výkon 140 kW/190 koní. V případě točivého momentu se můžete těšit z 200 Nm spalovacího motoru a dalších 230 Nm elektromotoru. Hodnoty ovšem nejde čistě sečíst, ale je potřeba započítat i ztráty v pohonném řetězci. Celkový točivý moment pohonné soustavy ovšem Ford neudává. Hybridní verze jsou standardně vybaveny automatickou převodovkou a v případě testovaného kusu jsme měli i příplatkový pohon všech čtyř kol.
A jaká je dynamika? Zajímavé je, že právě verze se čtyřkolkou je při zrychlení z místa na stovku o 0,4 sekundy pomalejší než předokolka. Zvládne to za 9,5 sekundy. Maximální rychlost je u obou verzí stejná: 196 km/h.
Za volantem
Startování hybridního Fordu Kuga probíhá úplně stejně jako toho čistě benzinového. Stačí pouze stisknout startovací tlačítko. Podle stavu baterie, okolní teploty i některých dalších okolností buď auto nastartuje rovnou spalovací motor anebo „pouze“ aktivuje palubní elektroniku a bude připraveno vyjet čistě na elektřinu. Skvělou zprávou je, že aktivace i připojování, a zároveň deaktivace a odpojování spalovacího motoru probíhá při jízdě naprosto hladce a bez jakéhokoliv škubnutí nebo cuknutí. O fungování systému pohonu se nemusí řidič navíc vůbec nijak starat.
Auto je naladěno tak, že řidiče nepobízí k žádnému divočení, ba právě naopak. Hodně tomu napomáhá i automatická převodovka, kterou Ford nazval jako eCVT. Jak už samotný název napovídá, má plynule měnitelný převod, takže jakmile výrazněji přidáte plyn, otáčky motoru vyletí a zůstanou na prakticky stejné hodnotě až do té doby, než nohu z plynového pedálu opět sundáte. V jízdních režimech Normal a Sport lze ovšem využívat „virtuální“ rychlostní stupně, kdy převodovka simuluje „klasickou změnu rychlostních stupňů“ tím, že po „přeřazení“ páčkou na volantu nechá spadnout otáčky. Při běžné klidné jízdě se ale motor jen tak zlehka převaluje nad volnoběhem a v autě je příjemný klid a pohoda.
I díky tomu je při běžné jízdě na palubě klid a ticho. To dokáže rozbít audiosystém B&O s 10 reproduktory včetně subwooferu, který je pro Graphite Tech ve standardní výbavě. A pokud si svoji oblíbenou hudbu nepustíte a budete mít v autě ticho, pak na velkých nerovnostech můžete slyšet decentní rány od podvozku. Jde ale opravdu o velké nerovnosti, i na nekvalitní silnici je podvozek tichý.
A co naladění podvozku? To se Fordu povedlo. Auto není ani přespříliš měkké a v zatáčkách se zbytečně nenaklání, ale ani příliš tvrdé. Fordu se podařilo najít ideální mix komfortu, ale také jistoty i v rychleji projížděných zatáčkách.
Naftu? Na co?!
Při pohledu do ceníku by některé zájemce o koupit mohlo trápit, že už si do Kugy nemohou pořídit naftový motor. Ale ono to vlastně vůbec nevadí, protože hybrid dokáže jezdit za opravdu malou spotřebu benzinu a navíc nemá tak drsný projev jako naftové motory.
Ford v technických údajích udává, že hybridní Kuga s pohonem všech čtyř kol dokáže jezdit za 5,7 – 5,8 litrů benzinu na 100 kilometrů. A ona to fakt dokáže. Dosáhnout takových hodnot ve městě není problém. O něco vyšší spotřeba bude na dálnici, kde je potřeba počítat s tím, že se bude při jízdě kolem maximální povolené rychlosti pohybovat do 7 l/100 km. Objem palivové nádrže je 54 litrů, takže dojezd bez nutnosti tankování bude opravdu dlouhý.
Závěr a cena
Hybridní Ford Kuga je dobře a úsporně jezdící auto, které bez problémů pojme i rodinu. V kabině nabízí dostatek místa pro čtveřici, ale i pětici cestujících a k tomu přidává poměrně velký kufr. Jeho objem se bude lišit nejen na základě vybraného pohonného ústrojí (plug-in hybridní verze budou mít vždy o pár desítek litrů menší kufr kvůli bateriím), ale také toho, zda bude auto vybaveno pouze sadou na opravu pneumatik nebo mini rezervním kolem. I tak bude kufr kolem šesti set litrů.
V testované verzi Graphite Tech dostanete stylovější vzhled, ale také spoustu užitečné výbavy navíc za výhodnější cenu, než jakou byste platili, pokud byste jednotlivé prvky objednávali zvlášť. Ford Kuga Graphite Tech vychází z výbavy ST-Line X a je dražší o 80 tisíc korun. Pořídit ji lze se všemi nabízenými pohonnými jednotkami.
Základní cena Fordu Kuga v nejnižší, ale i tak už velmi bohaté výbavě Titanium začíná na akční ceně 622 900 Kč, která je platná do konce letošního roku. Standardní cena je vyšší o tři sta tisíc korun! Jde o model s benzinovým tříválcem s 6stupňovou manuální převodovkou. Testovaná verze 2.5 Duratec Hybrid (HEV) AWD Graphite Tech startuje v ceníku na akčních 940 900 Kč. Důvodem akčních cen je i fakt, že v příštím roce by měl Ford Kuga projít faceliftem.
Technické údaje:
Auto: | Ford Kuga Graphite Tech 2.5 Duratec Hybrid AWD (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 2490 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 140 kW/190 koní |
Točivý moment: | 200 Nm (spalovací motor) + 230 Nm (elektromotor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,5 s |
Maximální rychlost: | 196 km/h |
Převodovka: | e-CVT automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,7 – 5,8 l/100 km |
Emise CO2: | 130 – 133 g/km |
Objem nádrže: | 54 litrů |
Délka: | 4614 mm |
Šířka: | 1882 mm |
Výška: | 1690 mm |
Rozvor: | 2710 mm |
Provozní hmotnost: | 1773 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 645 / 1530 litrů |
Vlastním ju druhý mesiac vo výbave Trendy Titanium a v meste sa dokážem dostať na 4-4,5l. Dnes cesta z chaty 3,4l. Vzdialenosť 5.7km, z toho 4.1 na elektriku. Spotreba závisí či je motor zohriaty. Diaľnica do 7.5l. Nové stálo 30000€.
Zajimalo by me srovnani dynamiky s atmosferou 2.5 od Subaru co se tyka vykonu a projevu CVT prevodovky
Jezdím tímto autem a je to super. Měl jsem napřed obavy, ale na kratších cestách mimo dlouhých dálničních přesunů jezdím bez problémů pod 5 litrů na sto kilometrů. V dálničním tempu do 140 km. v hodině je to kolem 6 litrů. Celkový dojem z vozu je velmi dobrý a to jsem již vystřídal mnoho vozů.
Dobrý den, Petře, díky moc za doplnění.
Dobrý den, četl jsem vaši recenzi Fordu Kuga Hybrid, ale jen do části o spotřebě.
Spotřeba kolem 6l a na dálnici kolem 7l, mě stačila, už jsem to nečetl dál.
Hybrid? Vždyť je to normální spalovák, kterých je tady moře. A co baterie? Ta má jakou kapacitu, prosím.
Mám Opel zafira Tourer 2.0DTi a dostanu se celoročně do 7 lirů a uvezu 7 lidí. Nikde tedy nevidím tu úsporu hybridu, kterou bych chtěl, já.
Prosím, existuje nějaký vůz, co na baterii ujede do 100km a má spotřebu kolem 4max litů? Jo a nabíjet ze zásuvky, samozřejmě.
Děkuji Klein Hněvotín.
Provozuji v rodině již dva roky „rozdělený hybrid “ malý elektromobil Citroen C-zero pro běžný denní provoz rodiny a dále držím dieselovou ovci v kombíku. Jezdí dálky, tahá přívěs, vozí velké předměty např. Kontrabas. Spotřeba fosilních paliv klesla na cca 20%.
Dobrý den, mám Kugu třetí rok, je to v naftě s “malým” hybridem a s manuálem, tehdy jsem neměl na výběr. Jsem velmi spokojen, dlouhodobá spotřeba je fakt 5,8 l/100 km a to občas tahám nákladní přívěs. Škoda, že nebyla tehdy k mání testovaná pohonná jednotka, klidně bych do ní šel, původně jsem totiž chtěl automat. I tak jsem se svou Kugou moc spokojen a dobře slouží, stejně jako čtyři předešlé Fordy. Doufám, že automobilka přehodnotí své plány směrem k ukončení produkce spalovacích motorů a vrátí se k jejich dalšímu vývoji a uplatnění. Spalovací Ford, třebas klidně hybrid by určitě chyběl nejenom mně.
No vidíte, Davide, kdybyste četl dál, o kapacitě baterie se dočtete, napsaná tam je. Zároveň nikde nepíšeme, že je to auto, které má nižší spotřebu než naftová verze, ale že se jí dokáže vyrovnat. Hybridní auta jsou z podstaty dobře fungující primárně ve městě, kde jednoduše právě pohonné ústrojí využijí. Plug-in hybrid Ford také nabízí, ale 100 kilometrů neujede. Takovou vzdálenost čistě na elektřinu pravděpodobně neujede žádný plug-in hybrid, ale například nové generace Škodovek Kodiaq a Superb ji mají homologovanou, takže se jí při ideálních podmínkách mohou přiblížit. Dlouhé čistě elektrické dojezdy mají i plug-in hybridy Mercedes-Benz.