V loňském roce představil Ford speciální Focus ST Track Pack, který dostal manuálně nastavitelný podvozek, lehčí kola a brzdy. Teď je tu další speciální edice, která původní Track Pack nahrazuje. Bere si z něj všechna ta technická vylepšení a přidává i nejoblíbenější výbavu navíc. A to všechno za zvýhodněnou cenu. A my jsme Ford Focus ST Edition, jak se tahle speciální novinka jmenuje, vyzkoušeli v rámci klasického týdenního testu.
Na okresky i na okruh
„Původní“ Ford Focus ST Track Pack jsme vzali tam, kam to inženýři ve Fordu zamýšleli, projeli jsme se s ním na Nürburgringu, zatímco novinku jsme zkoušeli při běžném provozu ve městě, mimo něj i na dálnicích. A to nejen v klidném tempu, ale i v tom trochu ostřejším.
A co tedy vlastně Ford Focus ST Edition odlišuje od běžného Focusu ST? Je to hned několik hodně zajímavých prvků. Obyčejné pružiny a tlumiče u něj ve Fordu nahradili za podvozek od KW Automotive, který si ve Ford Performance speciálně naladili. Můžete si na něm nastavit tuhost (ve 12 krocích) i odskok (v 16 krocích), ale také výšku (standardně je o 10 mm nižší než běžné ST, ale lze ji snížit o dalších 20 mm). A také má o více než 50 % tužší pružiny.
Protože nejsme všichni špičkoví inženýři, kteří dokáží auto nastavit přesně na tu danou silnici, situaci anebo okruh, přidává Ford čtyřstránkový návod. V tom jsou nejen informace o samotném podvozku, ale i doporučená nastavení. Radí v něm, jak podvozek nastavit na běžné okreskové ježdění, jak na okruh, ale i speciálně na Nürburgring, který je spíše než typickým okruhem, tak okreskou, kde neplatí rychlostní omezení
Tentokrát jsme nastavení podvozku neměnili, byl nastaven na běžné okreskové ježdění, ale z minule víme, že nastavení není úplně jednoduchou záležitostí a nejde bohužel provádět jen tak někde v boxech na okruhu před jízdou. Přestože k tomu Ford dává potřebné nástroje, musíte k tomu mít ideálně i zvedák a některé části auta budete muset odstranit, abyste se k tlumičům dostali (torpédo, ale i zadní čalounění).
Důraz na co nejlepší ovladatelnost je patrný i na dalších úpravách. Původní eSTéčková kola byla vyměněna za lehčí kola (na každém kole se ušetřilo asi 10 % hmotnosti), o nichž Ford říká, že jsou vyrobená procesem flow-forming, který se používá také při výrobě leteckých komponentů. Obutá jsou do lepivějších pneumatik Pirelli P-Zero Corsa s rozměry 235/35 R19 91Y, které běžný Focus ST také nemá. Pokud se na černá kola podíváte, všimnete si pod nimi červených brzdových třmenů, které také běžný Focus ST nemá. Tady jsou k tom totiž 363mm kotouče, přičemž standardně jsou jen 330 mm kotouče.
Ford Focus ST Edition na první pohled. Ve Fordu pro něj totiž vybrali exteriér v modré barvě modrá Azura s černými lesklými detaily (mřížka chladiče, zrcátka, střecha, střešní spojler, difuzor, …) a modré prvky interiéru v barvě modrá Motion. Ještě detailněji si o autě můžete přečíst v tomto starším článku, kde jsme jej představovali. Dozvíte se tam i tom, jakou nejoblíbenější výbavu do něj ve Fordu přidali.
Jeden motor, jedna převodovka, ale beze změn
Zatímco u běžného Fordu Focus ST máte na výběr mezi manuální a automatickou převodovkou, tak u verze Edition výběr nemáte. Vždy se bude jednat o pětidveřový hatchback se šestistupňovou manuální převodovkou.
Motor je ovšem pro všechna eSTéčka jediný. Jde o jedním twin-scroll turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec s objemem 2,3 litru. Jeho výkon je 206 kW/280 koní při 5500 ot./min a točivý moment vrcholí 420 Nm od 3 000 ot./min. Ford udává, že auto dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a dokáže jet maximální rychlostí až 249 km/h. Na motor u verze Edition, ale ani u staršího Track Packu nejsou žádné změny.
Za volantem
Dost bylo ale řečí, pojďme se svézt. Ještě předtím, než motor nastartujeme, si ale povíme něco o sedadlech. Když Focus ST přišel, využíval skvělé sportovní sedačky Recaro. To už ale neplatí, protože v rámci modernizace před dvěma je Ford vyměnil za vlastní sportovní sedačky z dílny své divize Ford Performance. Sedadla mají navíc certifikaci AGR. Ale byl to dobrý nápad? Po několikáté zkušenosti s těmito sedadly si troufáme tvrdit, že ano. Sedí se v nich skvěle nejen při popojíždění v městských kolonách, ale i při rychlejším tempu na okreskách, stejně jako na Nürburgringu. Sedačky mohou mít pro chladné zimní období i vyhřívání.
Čtyřválec se startuje tlačítkem, klíč můžete nechat v kapse. V dnešní době je docela velkým překvapením, že z výfuků se po startu line poměrně hlučný zvuk. A ještě zajímavější je to při jízdě. Ve sportovním jízdním režimu, ale i v režimu závodního okruhu se navíc z výfuku po ubrání plynu, přeřazení anebo podřazení ozvou rány. Někdy i překvapivě hlučné. Škoda jen, že v obou sportovnějších jízdních režimech se zintenzivní i zvuk v kabině – nikoliv však od výfuku, ale z reproduktorů. Ptám se: Proč?!
280 koní „na papíře“ není dneska už nic moc, ale odpovídá to dobu vzniku Focusu ST. Jeho dobová konkurence buď už skončila nebo posílila, Focus ST ovšem zůstává. Jenže těch 280 koní není nic moc ani na silnici. V přímce tohle auto totiž nejede nijak oslnivě. A vlastně je to o to znatelnější, když dostane všechna ta vylepšení na podvozku. To, jak tohle auto podvozkově a na brzdách funguje, je totiž opravdu působivé a motor by zvládl výkon klidně o 100 a víc koní vyšší. Potěší alespoň svou pružností.
Podvozek nastavený na okresky, je při pomalé a klidné jízdě (nejen na okreskách, ale zejména ve městě) docela tvrdý, ovšem rozhodně ne prkenný. Jednoduše v klidném tempu kopíruje povrch, po kterém auto jede. Jakmile se ale tempo zrychlí, začne fungovat úplně jinak. Pak totiž silnici vyhlazuje, drobné nerovnosti až překvapivě dobře filtruje a pneumatiky se asfaltu drží jako přilepené. A pak přijde zatáčka…
Ostře na brzdy, eSTéčko se „postaví na přední“ (při opravdu ostrém brzdění má auto trochu neklidný zadek), ale pak využijete samosvorný diferenciál na přední hnané nápravě a zatáčku s naprostou jistotou vykroužíte. Svůj podíl na tom mají i obuté pneumatiky. No, ale pak na výjezdu ze zatáčky vlastně chybí výkon. Abychom si ale rozuměli. Tohle auto není pomalé! To rozhodně ne, ale podvozek a brzdy jsou tak moc před motorem, že se z něj kvůli tomu stal nejslabší článek celého auta.
A co spotřeba paliva? Pokud budete jezdit klidně, můžete se držet i do 8 l/100 km. Jakmile se ale budete užívat skvělého podvozku v zatáčkách a začnete tlačit na pilu, začne benzin z 52litrové nádrže mizet výrazně rychleji. Dostáváme se pak na hodnoty kolem 20 litrů na 100 km.
Závěr a cena
Dá se s tímhle autem jezdit každý den? Ano, dá, jen se musíte připravit na tvrdší podvozek při klidné jízdě, kdy „nepracuje“ v tak rychlém tempu. Manuální převodovka má poměrně krátké a přesné dráhy, ale na pohled parádní kovová hlavice v horku pálí (a v zimě bude studit). Zvuk auto je v normálním jízdním režimu docela decentní a sedačky jsou skvělé. A k tomu má verze Edition velmi dobře hrající audiosystém B&O a hodně bohatou komfortní výbavu.
A když se pak chcete svézt po své oblíbené okresce, změní se tohle auto v parádní stroj na emoce. Zatáčí a brzdí skvěle, kvůli skvělému podvozku a brzdám vám ale nakonec bude chybět pár koní navíc, které by tohle auto posunuly ještě mnohem dál.
A co vás bude stát? Standardní Ford Focus ST X vychází v základu na 1 027 900 Kč, ale nemá podvozek, brzdy, kola a zdaleka ani tak bohatou výbavu jako právě Ford Focus ST Edition, jehož cena je vlastně „jen“ o sto tisíc vyšší. V ceníku totiž startuje na 1 129 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Ford Focus ST Edition 2.3 EcoBoost |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 2261 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol + samosvorný diferenciál |
Výkon: | 206 kW/280 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment: | 420 Nm při 3000 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,7 s |
Maximální rychlost: | 249 km/h |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 8,1 l/100 km |
Emise CO2: | 185 g/km |
Objem nádrže: | 52 litrů |
Délka: | 4393 mm |
Šířka: | 1979 mm (včetně zpětných zrcátek) |
Výška: | 1454 mm |
Rozvor: | 2700 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1512 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 358 – 392 / 1354 litrů |