test-ford-explorer-premium-77-kwh-elektromobil-2025-2

Test Ford Explorer Premium 77 kWh | elektromobil | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 1. 2025


Na vlnu elektromobility naskočil i Ford, představil už několik elektromobilů. Ten první a největší už jsme v redakci měli několikrát, tentokrát jsme si posvítili na ten druhý: Explorer. Ten do testu dorazil ve verzi Premium a s pohonem zadních kol.

Elektromobily přicházejí

Automobilky naskakují na elektromobilitu v čím dál větší míře, přičemž jejich strategie jsou různé. Třeba u Fordu dostávají nové elektromobily známá a ikonická jména. Vždyť si vzpomeňme na ten první, který se jmenuje Mustang Mach-E. Když ho Ford představil, rozpoutal vášnivé debaty. Podobné to bylo i u druhého představeného elektrického modelu, který dostal jméno Explorer. To bylo totiž dlouhá desetiletí vyhrazeno nejprve velkému off-roadu a pak velkému SUV s šestiválcovým plug-in hybridem. A pak představil třetí elektromobil a dal mu jméno Capri.

Mimochodem, s touhle reinkarnací jmen začala už před pár lety Puma, která se z malého sportovního kupé změnila na crossover. I ta dostala před pár týdny čistě elektrickou verzi Puma Gen-E, která se na trh dostane už brzy.

test-ford-explorer-premium-77-kwh-elektromobil-2025-15

Základ není Ford, ale poznat to takřka není

Zajímavé také je, jak Ford přistoupil k vývoji svých elektromobilů. Zatímco Mustang Mach-E a Puma Gen-E jsou jeho vlastní modely, tak v případě Exploreru a Capri využil základ jiného automobilového výrobce. Ten totiž pochází od Volkswagenu, protože oba modely stojí na platformě MEB. Spolupráce obou koncernů už nějakou dobu trvá, začala v rámci užitkových modelů (Ford Ranger – VW Amarok, Ford Transit Custrom, Tourneo Custom – Transporter nebo Ford Transit Connect, Tourneo Connect – VW Caddy) a pokračuje elektromobily.

Ford Explorer si jako základ Volkswagen ID.4, zatímco větší Ford Capri využívá Volkswagen ID.5. Není to ale tak, že by Ford vzal elektrický Volkswagen, změnil na něm znaky a vypustil ho do světa, jako to dělají jiné automobilky. Ve Fordu si na proměně výchozích modelů na své dali záležet. Pokud o tom nevíte, vlastně to nemusíte ani poznat.

Zvenku tomu totiž nenasvědčuje prakticky nic. Uvnitř už pár detailů, které na výchozí Volkswageny odkazují, najdeme. Jde zejména o dotekové ovládání světlometů nalevo od volantu, ale také dotekové ovládání na volantu i když mu Ford dal vlastní vzhled (VW už jej v nejnovějších modelech ale přestalo používat) anebo ovládání elektrických oken na dveřích řidiče, kde jsou jen dva ovladače a doteková ploška, kterou se ovládá, zda budete stahovat přední nebo zadní okna. A to je něco, co se z našeho pohledu opravdu nepovedlo a rozhodně by se to mělo změnit. Takové ovládání je totiž nešikovné, otravné a nefunguje předvídatelně.

Zbytek interiéru je už úplně jiný. Své vlastní tvary má palubní deska (stejný je jen displej palubních přístrojů), které dominuje na výšku umístěný dotekový displej s úhlopříčkou 14,6 palce. Jde navíc o displej, jehož poloha se dá měnit. Stačí vzít za stříbrné „madlo“ v jeho spodní části a prostě a jednoduše s ním posunout. V tu chvíli se za ním odkryje „tajná“ schránka, které Ford říká „My private locker“. Jakmile displej zase zatáhnete dolů a zamknete auto, displej se opět uzamkne a nedá se s ním hýbat, takže věci, které jste si do této schránky uložili, zůstanou v bezpečí. Na další předměty, které potřebujete v autě odložit, lze využít odkládací kapsy ve dveřích anebo obrovský prostor ve středovém tunelu, tzv. „Mega Console“ (objem je 17 litrů).

V kabině je dostatek místa pro čtyři (i nadprůměrně vzrostlé) Evropany, přičemž přední sedadla mohou být i ergonomická a masážní. Místa je dostatek jak na předních sedadlech, tak i na těch zadních. Platí to do všech směrů, i pro kolena. Zavazadlový prostor má ve standardu objem 465 litrů, ale bohužel tu je jen jeden. Frunk tu není, ten mají jen elektromobily Ford z vlastního vývoje Mustang Mach-E a Puma Gen-E. A je to škoda, protože frunk (front trunk = přední kufr) je ideální zejména na uložení autolékárničky, dobíjecích kabelů a dalších ne tak často potřebných věcí.

Mimochodem, Ford si Explorer vyrábí sám ve své továrně, s VW nemá při výrobě nic společného. Auto vyjíždí z výrobních linek v německé továrně v Kolíně nad Rýnem, která byla pro tento model výrazně modernizovaná. Ford do její přestavby a úpravy investoval dvě miliardy dolarů.

test-ford-explorer-premium-77-kwh-elektromobil-2025-26

Za volantem

Ford Explorer se nabízí se třemi velikostmi akumulátoru a s pohonem zadních nebo všech kol. Základ nabídky tvoří zadokolka s 52kWh akumulátorem, jejíž výkon je 125 kW/170 koní a dojezd 357 km (výbava Premium), respektive 378 (výbava Explorer). Větší akumulátor má 77 kWh, na zadní kola putuje 210 kW/286 koní a dojezd je až 572, respektive 602 kilometrů. A pak je tu ještě čtyřkolka, která má akumulátor se 79 kWh, výkon 250 kW/340 koní a dojezd 532, respektive 566 kilometrů.

Testované auto je tou prostřední verzí ve výbavě Premium. Dynamika autu rozhodně nechyběla, což dokazují i technické údaje slibující zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy. Maximální rychlost je pro všechny verze omezena na 180 km/h. Nejvíc potěší pružnost samotného auta, protože všech 545 Nm točivého momentu je k dispozici prakticky při jakémkoliv sešlápnutí plynového pedálu.

Explorer má dobře naladěný podvozek, který auto parádně podrží nejen na rovince, ale i v zatáčkách. Tomu pomáhá i nízké těžiště, protože baterie jsou umístěné v podlaze. Potěší také fakt, že auto funguje na hladkém, ale i na nekvalitním a rozbitém asfaltu. U elektromobilů nejsou občas úplně dobře naladěné brzdy – přechod mezi rekuperací a fyzickým brzděním brzdami často doprovází škubnutí a nejistota, to se ale u tohoto auta neděje. V brzdovém pedálu prakticky není poznat, kdy auto rekuperuje a kdy už se začínají brzdit opravdové brzdy.

test-ford-explorer-premium-77-kwh-elektromobil-2025-29

Auto je parádně odhlučněné, za což může i dobrá aerodynamika. Ve městě je v něm prakticky ticho a tichým hlasem si může posádka povídat i na dálnici. Aerodynamický hluk je na minimální úrovni, navíc se do kabiny nedostane prakticky nic ani od podvozku či od kol. A to naše výbava obouvá dvacítky.

Spotřeba a dobíjení

A jak je na tom se spotřebou elektřiny? Ford v technických údajích udává, že v kombinovaném režimu si vezme 14,5 – 15,3 kWh/100 km a dojede až 572 kilometrů. Nám se povedlo ve městě jezdit i kolem 13 kWh/100 km, přestože jsme s autem jezdili v opravdu chladném týdnu. Intenzitu rekuperace si lze nastavit, případně ji nechat na automatický režim. A právě rekuperace k tak dobrým hodnotám hodně přispívá. Pokud navíc při řízení ve městě budete předvídat, nebudete muset prakticky šlapat na brzdový pedál. Rekuperací svoji spotřebu dokážete výrazně snížit.

Město je pro elektromobily ideální teritorium, o něco horší to bude ale mimo něj. Stačí jen pár kilometrů dálnice s jízdou na povoleném limitu a spotřeba se šplhá ke dvaceti. Je to pochopitelné, protože auto má – i přes svou velmi dobrou aerodynamiku – víc práce s prorážením vzduchu a také prakticky nerekuperuje. I tak ale dojedete vysoko přes tři sta, dokonce skoro ke čtyř stem kilometrům.

test-ford_explorer-dobijeni-elektromobil

A co když vám energii v akumulátoru dojde? Pak je potřeba dobíjet. Potěší, že Ford Explorer má předehřev baterie, který se aktivuje sám v případě, kdy je ve vestavěné navigaci nastaven cíl s dobíjením, případně si jej můžete aktivovat v Menu sami. Díky tomu může při nabíjení využívat rovnou nejvyšší aktuálně možný výkon. Ford udává, že v případě AC nabíjení je to maximálně 11 kW, v případě DC nabíjení až 135 kW.

Závěr a cena

V případě elektrického Fordu Explorer se bavíme o docela obyčejném autě v tom nejlepším slova smyslu. Explorer totiž po řidiči vlastně nic nechce, ale zároveň jej samotnou jízdou nijak neobtěžuje. Skočíte do auta, šlápnete na brzdu, ono se aktivuje, zařadíte na pravé straně na sloupku řízení režim vpřed a prostě se rozjedete. Tiše, pohodlně a klidně i svižně. K tomu si posedíte v ergonomických předních sedadlech a poslechnete si hudbu z audiosystému B&O. Ale má to i své chyby, zejména co se týká zmiňovaného dotekového ovládání. Potěší ale, že u Exploreru výchozí Volkswagen vlastně nepoznáte.

A cena? Základní výbava Fordu Explorer (je to prostě Ford Explorer) se vejde pod milion (986 900 Kč), dostanete za to zadokolku se 170 koňmi a dojezdem 378 km. Za vyšší výbavu Premium připlatíte na 1 076 900 Kč. Testovaná verze s větší baterií startuje na 1 149 900 za Explorer, respektive 1 239 900 za Premium. A čtyřkolka? Za tu se připlácí 100 tisíc v obou verzích výbavy. Všechny ceny jsou s DPH a podle ceníku jde o „zvýhodněnou cenu“.

Technické údaje:

Auto:

Ford Explorer Premium

Motor:

elektromotor

Pohon:

zadních kol

Výkon:

210 kW/286 koní

Točivý moment:

545 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

6,4 s

Maximální rychlost:

180 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

14,5 – 15,3 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

77 kWh (využitelná)
82 kWh (celková)

Délka:

4468 mm

Šířka:

1872 mm (bez zrcátek)
2063 mm (se zrcátky)

Výška:

1630 mm

Rozvor:

2767 mm

Provozní hmotnost:

2090 – 2102 kg

Objem zavazadlového prostoru:

465 / 1455 litrů


TIP: Sháníte nové auto na operativní leasing?
 
Vyplňte krátký formulář a poptejte ho. Vybereme pro vás ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky. Anebo si vyberte přímo z aktuálně dostupných aut.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru