Test Ford Mustang Mach-E Extended RWD | elektromobil (2023)

Test Ford Mustang Mach-E Extended RWD | elektromobil (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 12. 10. 2023


Lidé si u elektromobilů často zoufají na jejich dojezd, ale dnes už jsou i elektromobily, které reálně dojedou pět stovek kilometrů a na další stovky kilometrů je dobijete třeba za pár desítek minut. A přesně takovým elektromobilem je i Ford Mustang Mach-E Extended RWD, který jsme otestovali.

Zadokolka s velkou baterkou

Název auta působí docela složitě, ale vlastně tak úplně není. Ford Mustang Mach-E Extended RWD prozrazuje, že jde o zadokolku s prodlouženým dojezdem a s větší baterií (98,7 kWh, z toho využitelných je 91 kWh). Podle Fordu dokáže dojet rovných 600 kilometrů, reálně je možné počítat s 500+ kilometry.

Tuhle verzi elektrického Mustangu tedy pohání jeden elektromotor na zadní nápravě. Jeho výkon je 216 kW/294 koní a maximum točivého momentu je 430 Nm. Dynamika není vůbec špatná a to nejen na papíře, ale i v reálu, a to i přestože je to kvůli vysoké hmotnosti vůbec nejpomalejší verze z nabídky. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne podle technických údajů za 6,2 sekundy a maximální rychlost je omezena na 180 km/h.

Test Ford Mustang Mach-E Extended RWD | elektromobil (2023)

S elektřinou umí dobře hospodařit

Díky samotnému projevu elektromotoru, který má maximum točivého momentu dostupné prakticky kdykoliv, potěší pružnost auta. Jakýkoliv pohyb plynovým pedálem vyvolává okamžitou reakci. Díky tzv. „řízení jedním pedálem“ se to týká nejen zrychlování, ale také brzdění. Tato funkce totiž zvýší rekuperaci na maximum, takže auto po uvolnění plynového pedálu začne opravdu výrazně zpomalovat. Pro brzdění tak téměř nebude potřeba využívat brzdový pedál. Ford Mustang Mach-E je totiž takřka jediným autem, které rekuperací dokáže brzdit až do zastavení.

Když si funkci řízení jedním pedálem neaktivujete, můžete si nastavit intenzitu rekuperace podle sebe (ve třech možnostech) anebo nechat automatickou. V té se auto nakonec rozhoduje hlavně podle okolního provozu a aktuální rychlosti, zda bude plachtit anebo začne rekuperací zpomalovat. Pokud například jedete po městě, nemáte před sebou žádné jiné auto a nepřekračujete maximální povolenou rychlost (i to se ale samozřejmě dá vypnout), tak bude auto plachtit. Jakmile ale například jiné auto budete dojíždět, auto začne automaticky rekuperovat a tím pádem zpomalovat „zdarma“. Nebude mařit energii brzděním a přeměňovat ji v teplo, ale vrátí ji rekuperací zpět do baterie.

Rekuperace v tomto případě nijak zásadně neprodlouží dojezd, protože baterie je tady opravdu obrovská, přesto hlavně ve městě dokáže znatelně snižovat spotřebu elektrické energie. A Ford Mustang Mach-E s ní dokáže hospodařit opravdu skvěle. Jezdit po městě nebyl problém ani za 11 kWh (!) Přitom to bylo vlastně docela normální klidná jízda z jedné strany Prahy na druhou s využitím tunelů na pražském okruhu. Kombinovanou spotřebu elektrické energie udává Ford a úrovni 17,3 kWh, což mimoměstskému provozu v praxi tak nějak odpovídá. Na dálnici se spotřeba přehoupne přes dvacet. Platí to pro letní provoz s aktivovanou klimatizací.

Test Ford Mustang Mach-E Extended RWD | elektromobil (2023)

Reálně se tak s tímhle autem dá i mimo město dojet přes pět set kilometrů. Jakmile energie v bateriích dojde, můžete na rychlodobíjecích stanicích nabíjet za ideálních podmínek až 150 kW. Z 10 na 80 % tak energii v baterii dostanete za tři čtvrtě hodiny. AC dobíjení (například z wallboxu v práci nebo doma) umožňuje nabíjet maximálně 11 kWh.

Za volantem

Dynamika není za volantem vůbec špatná, speciálně v rychlostech ve městě a mimo něj. Předjet pomalejší auto na okresce není vůbec žádný problém. Výhodou je (a to nejen právě při předjíždění, ale vlastně kdykoliv), že po sešlápnutí plynového pedálu není třeba čekat na podřazení nebo nafoukání turbodmychadla, ale auto hned začne zrychlovat. Na dálnici už zrychlování tak intenzivní není, ale ani tak tu s rychlostí problém mít nebudete. Se vzrůstající rychlostí ovšem velmi výrazně roste také spotřeba elektrické energie a klesá dojezd.

V kabině je při jízdě poměrně příjemný klid i akustická pohoda – tedy pokud si nepustíte falešný zvuk z reproduktorů – a to jak ve městě, tak i na dálnici. Aerodynamický hluk je na skvělé úrovní, z hlediska aerodynamiky se Ford Mustang Mach-E povedl.

Test Ford Mustang Mach-E Extended RWD | elektromobil (2023)

Co už ale oceníte méně, to je komfort podvozku. Jeho naladění je spíše tužší a auto dokáže být na nekvalitní a rozbité silnici trochu nervózní. Není to nic zákeřného, ale jako komfortní se naladění podvozku jednoznačně nazvat nedá. Testovaný kus přitom obouval ještě docela vysoké pneumatiky s rozměry 225/55 R19. Na kvalitní silnici vám ale naladění podvozku špatné nepřijde, auto se v zatáčkách nenaklání a působí jistě i vy vyšších rychlostech.

A pokud máte občas chuť se za volantem pobavit, u testované verze to nebude problém. Díky nízkému těžišti, dostatečné dynamice, pohonu zadních kol a možnosti deaktivovat kontrolu trakce i stabilizace dokáže být tento elektromobil překvapivě zábavný. Ze zatáček dokáže vyjíždět s lehkou přetáčivostí. Na kluzkém povrchu si s ním navíc přetáčivosti užijete dosyta. Není sice tak rychlý jako vrcholný Ford Mustang Mach-E GT, ale je jednoznačně bezpečnější s ním jezdit ostřeji.

Závěr a cena

Ford Mustang Mach-e je vcelku příjemným elektromobilem na každodenní soužití, a to i díky bohatému vnitřnímu prostoru, včetně prostorného kufru (k tomu je tu ještě jeden další kufr vpředu). Jde o auto s velmi dobrou dynamikou a zároveň střídmou spotřebou elektrické energie (i díky pohonu pouze jedné nápravy), které dokáže reálně dojet přes pět stovek kilometrů (díky poměrně velké baterii). S rychlostí nabíjení sice například na konkurenční elektromobily Hyundai a Kia, které mají 800V architekturu ztrácí, ale i tak nabízí rychlodobíjení 150 kW. A cena? Aktuálně se tato verze nabízí výhradně v nejvyšší výbavě Premium za 1 431 900 Kč bez DPH, respektive 1 651 900 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Ford Mustang Mach-E Extended RWD (2023)

Motor:

1x elektromotor

Pohon:

zadních kol

Výkon:

 216 kW/294 koní

Točivý moment:

430 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

6,2 s

Maximální rychlost:

180 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

98,7 kWh (využitelná: 91 kWh)

Dojezd:

600 km

Délka:

4743 mm

Šířka:

1881 mm

Výška:

1613 mm

Rozvor:

2984 mm

Provozní hmotnost:

2238 kg

Objem zavazadlového prostoru:

402 /1420 litrů
+ 140 litrů (frunk = přední kufr)

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru