test-2019-ford-edge-vignale-20-tdci-238k-awd-8at- (3)

Patříte-li mezi příznivce robustních aut s původem za oceánem, může být Ford Edge přesně pro vás. Ve výbavě Vignale by mohl zaujmout i jiné příznivce SUV. Nedávno prodělal facelift a my jsme byli zvědaví na to, jak se změnil. Prověřili jsme ho v testu.

Co zůstalo stejné, je pocit, že řídíte opravdu velké auto. Ovšem ten pocit trošku mate, protože Edge vlastně tak velký není. Tedy, nejde o žádného drobečka, pořád je to kus velkého SUV, ale po pár dnech vám jeho rozměry přirostou k ruce a vůbec je nebudete vnímat. Tvrdila jsem to u původního Fordu Edge a teď se budu opakovat. Tento model se Fordu prostě povedl. Není nijak zbytečně přehnaný a extravagantní, přesto si vás ostatní na silnici všimnou.

V případě testovaného auta s temně vínovým lakováním, které nejvíce vynikne hlavně na sluníčku, to platilo dvojnásob. Když k tomu přidáte řadu chromových doplňků a velká, lesklá kola z výbavy Vignale, blýská se opravdu hodně. A platí to i na světla, která po modernizaci dostala Matrix LED, jež umí na dálková světla automaticky odcloňovat protijedoucí auta.

test-2019-ford-edge-vignale-20-tdci-238k-awd-8at- (6)

Prostoru opravdu dostatek

Po otevření dveří si lze všimnout opravdu dlouhé palubní desky. Ta podporuje pocit bezpečnosti, ale zároveň máte díky tomu v autě takový zvláštní pocit – není špatný, je jen jiný než u drtivě většiny ostatních aut. Schválně si to vyzkoušejte. Rozložení ovladačů je přehledné, ale středový panel působí podobně jako u Mondea trochu zastaralým dojmem.

Dobře čitelný je centrálně umístěný velký dotykový displej, na kterém se mimo jiné zobrazují záběry parkovacích kamer. Z pozice řidiče je velmi dobře vidět vpřed i vzad, ale dva problémy jsem přeci jen zaznamenala. První je přítomnost velmi, ale opravdu velmi silných A sloupků, přes které je do některých odboček špatně vidět. Nevyhovovala mi ani zpětná zrcátka, která jsou celkem malá a za celý týden se mi je nepodařilo nastavit tak, abych v nich opravdu dobře a bezpečně viděla.

Ford ale musím pochválit za opravdu nepřeberné množství odkládacích přihrádek všeho druhu. Uklidit si telefon do přihrádky s bezdrátovým dobíjením nebo láhev s vodou není v interiéru žádný problém. Většina přihrádek je navíc čalouněna, takže ani odložené klíče nebudou nikde nepříjemně „rachtat“.

test-2019-ford-edge-vignale-20-tdci-238k-awd-8at- (18)

Velkou změnou v interiéru je podobně jako u nového Focusu i absence klasického voliče automatické převodovky. Ford vsadil na moderní otočný ovladač. Jde o jednoduché řešení, které opticky interiér „uklidilo“.

A co kufr? Jeho základní objem je 602 litrů. Ten se dá sklopením zadních sedadel rychle zvětšit až na 1688 litrů. Ford by nicméně mohl zapracovat na krycí roletce, která zavazadlový prostor kryje před očima případných zvědavců. Ta totiž není v kolejnicích, ale je potřeba se s ní trefit do správných míst a dobře ji zaaretovat. To chce vážně pevné nervy.

Klidný diesel

Pod kapotou modelu Edge může být jen dvoulitrový a dvěma turbodmychadly přeplňovaný dieselový čtyřválec. Jeho výkon je 238 koní při 4000 ot./min a maximum točivého momentu je 500 Nm při 2000 ot./min. Motor pracuje výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou, která se stará o přenos síly na všechna čtyři kola. Podle výrobce zvládne zrychlovat z nuly na 100 km/h za 9,6 sekundy a maximální rychlost se zastaví na hodnotě 216 km/h.

test-2019-ford-edge-vignale-20-tdci-238k-awd-8at- (19)

Auto má hmotnost lehce přes dvě tuny, nečekejte tedy žádnou dynamickou jízdu. Na to tohle auto není. Svižné přesuny po dálnicích zvládá ale bez problémů. Na druhé straně je Edge po modernizaci pocitově výrazně lehčí a funguje lépe v zatáčkách. Trénovat a pilovat jízdní styl s ním ale stejně nebudete, na to je moc komfortně naladěný. I když dokáže zatáčky projíždět opravdu rychle. Už brzy ale narazíte třeba na limity vysokých pneumatik, které se pod těžkou karoserií kroutí.

Jenže i díky vyššímu profilovému číslu pneumatik umí auto v kombinaci s dobrým nastavením a naladěním podvozku vážně dobře filtrovat nerovnosti. I na nekvalitní silnici se k posádce dostane minimum rázů a přitom je pružení tiché.

A co spotřeba paliva u tak velkého auta? Výrobce tvrdí, že se s Edgem dá pohybovat mezi 6,7 a 6,8 litry na 100 kilometrů v kombinovaném režimu. Ovšem, jak už to tak bývá, to jsou jen hodnoty na papíře. Nezapomínejme, že Edge “něco” váží. Podle našich zkušeností počítejte s tím, že se budete pohybovat kolem 8,5 litrů na 100 ujetých kilometrů.

test-2019-ford-edge-vignale-20-tdci-238k-awd-8at- (14)

Závěr a cena

Testovací týden s Fordem Edge Vignale prozradil, že se po modernizaci stal pocitově “lehčím” na řízení, už nepůsobí tak těžkopádně. Je klidný, pohodlný i velmi dobře odhlučněný. Má nějaké vady na kráse? Vlastně kromě těch malých zpětných zrcátek a monstrózních A sloupků, by se ještě jedna další našla. Při jízdě neustále něco zvláštně rachtalo za palubní deskou. Vyřešila to hudba, ale přesto je to u auta za více než jeden a čtvrt milionu divné.

Po modernizaci je nabídka docela jednoduchá. Nabízí se s jedním pohonným ústrojím a ve dvou výbavách, které zákazníky jasně rozdělí. Tou první je sportovněji laděná ST-line, tou druhou luxusnější testovaná Vignale. Cenově se liší o 50 tisíc korun ve prospěch ST-line.

Ford si připravil akční ceny, díky kterým za ST-line zaplatíte akčních 1 199 900 Kč, za testované Vignale 1 249 900 Kč. Běžné ceny jsou přitom o necelých 300 tisíc vyšší. Akční ceny platí do 30. 6. 2019 nebo do odvolání.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Ford
Typ: Edge Vignale
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1997 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 175 kW/238 koní při 400 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.0 s
Maximální rychlost: 216 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.6 / 5.8 / 6.8
Emise CO2: 177 g/km
Objem nádrže: 68 litrů
Délka: 4834 mm
Šířka: 1928 mm
Výška: 1732 mm
Rozvor: 2848 mm
Provozní hmotnost: 2116 kg
Objem zavazadlového prostoru: 602 / 1688 litrů
Ceník: ke stažení zde