test-2018-ford-mondeo-20-tdci-180k-awd-6powershift

Ford Mondeo je stálici mezi manažerskými modely, je tady s námi už od roku 1993, kdy nahradil model Sierra. My jsme se na něj podívali v rámci prosněženého testovacího týdne, v němž nám dělala společnost verze kombi s pohonem všech kol AWD.

Už je tu facelift!

Testované auto je model čtvrté generace, která se v Evropě prodává od roku 2015, a která už čeká na zahájení dodávek faceliftované verze, u níž Ford před několika málo dny uvolnil objednávky.

Auto se bude lišit hlavně technikou, zejména hybridní verzí, jež bude dostupná i pro karoserii kombi, ale pozměněn byl i design – i když nijak zásadně. Jde o detaily jako například o provedení lišt na masce chladiče, kdy modely Titanium dostanou chromované provedení horizontálních lišt, ST-Line bude mít černé drážkované provedení a Vignale matně stříbrné. Upravený bude také vzhled spodní mřížky, která u modelů Titanium a Vignale plynule přechází do vybrání pro mlhová světla a u ST-Line je orámovaná sportovními křidélky. Jiný bude design mlhových světel a LED denního svícení či předního nárazníku. Vzadu se změní grafika světlometů.

Faceliftovaný Ford Mondeo je možné objednávat, přichází také jako hybrid kombi

Pohonné ústrojí

Pokud jste chtěli pohon všech kol, měli jste na výběr pouze jednu motorizaci. A bude to tak i po posledním faceliftu. V obou případech jde výhradně o dvoulitrový vznětový motor, liší se však výkonem. Zatímco v testované, předfaceliftové verzi má 132 kW/180 koní, po modernizaci posílí na 140 kW/190 koní. Výraznější změnou bude ale nová automatická převodovka (s manuálem AWD nelze), protože současných 6 rychlostních stupňů vymění za 8. Jak asi tušíte, tak teď i v ceníku po modernizaci to je ta nejdražší verze z nabídky a jako jediná stojí přes milion (2 ze tří výbav).

Motor má 132 kW/180 koní a 400 Nm, což není úplně málo, ale také má hmotnost 1,7 tuny. A ani to není úplně málo. Mondeo s ním ale vlastně nejede vůbec špatně, dokonce se není třeba bát ani předjíždění s naloženým autem. Co nejlepší dynamice pomáhá i automatická 6° převodovka Powershift, protože ta řadí rychle, přesto hladce a navíc se snaží motor držet v co nejideálnějších otáčkách. Podle jízdy tak řadí v takových otáčkách, aby auto jelo za co nejnižší spotřebu anebo naopak s co nejlepší dynamikou.

Díky sněhu, který ležel prakticky po celý testovací týden na všech silnicích kolem Prahy, ale zpočátku i v ní, jsme důkladně vyzkoušeli pohon všech kol. Ten je tu tzv. “chytrý”, takže není stálý, ale k trvale hnané přední nápravě přidává i tu zadní. Stabilizace se vypnout sice nedá, ale kontrola trakce (přes menu v kapličce přístrojů) ano, a Mondeo pak umí i lehce smýkat boky. Jak pohon všech kol funguje při rozjezdu, se můžete podívat v tomto videu, kde jsme ho natočili 8x zpomalený.

A co spotřeba paliva? V poměrně náročných jízdních podmínkách se sníženou přilnavostí a v zimě jsme se pohybovali v průměru lehce nad 7,5 l/100 km, což nejsou úplně špatné hodnoty.

Potěšilo nás, že i přes poměrně velká 19″ kola, pod kterými díky verzi ST line prosvítají červeně lakované třmeny, není auto nepohodlné. Je sice tužší, přesto nerovnosti slušně filtruje a posádky rozhodně nenaklepává jako manželka řízky k večeři. Jízdně jde o hodně příjemné auto, které se nezalekne ani svižnějšího tempa. Mazda6 je sice ještě agilnější, ale kolik času nakonec strávíte svižnou jízdou na okreskách? Častěji budete asi poskakovat ve městě nebo jezdit dálnicích, kde je podvozek Mondea velmi dobrý.

V interiéru

Ford Mondeo se sice v Evropě prodává od roku 2015, ale v Americe už je o dva roky dříve. Projevuje se to na jeho interiéru, který je sice po čase docela přehledný, ale rozhodně ne moderní. A totéž se dá říci o grafice. Funkčnosti ale nic – kromě jisté pomalosti při dotekovém ovládání – vytknout nelze.

test-2018-ford-mondeo-20-tdci-180k-awd-6powershift- (30)

V interiéru to z pohledu prostoru není špatné, minimálně na předních sedadlech. Na těch zadních to sice také není špatné, ale konkurence je na tom mnohem lépe. Nemusí jít zrovna o Volkswagen Passat, ale pro příklad postačí klidně i Opel Insignia. To ale neznamená, že byste se sem nevešli, jen se budete muset oproti konkurentům trochu uskromnit.

Po otevření zavazadlového prostoru možná budete chvíli smutní z výšky podlahy, která pro to má svůj důvod. Jednak je to samozřejmě pohon všech kol, ale pak také přítomnost plnohodnotného náhradního kola, což je v dnešní době také spíše výjimečné. V kufru je na boku také tlačítko ovládající elektricky tažné zařízení. Skvělá věc v této třídě, ale proč je kvůli tomu uprostřed zadního nárazníku výřez jako by ho dělal Franta v garáži, to je otázka. Na druhé straně z obou koncovek výfuků se kouří, protože nejsou falešné (ačkoliv jsou to stejně jen ozdobné kryty a výfuk je za nimi).

Mimochodem zavazadelník má objem 488 litrů (bez plnohodnotného kola 500 litrů) a dá se samozřejmě sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit. To ale nejde provést přímo z kufru a budete muset do prostoru zadních sedadel. Až opěradla sklopíte, zvětšíte objem na 1585 litrů s plnohodnotnou rezervou, respektive 1605 litrů bez ní. A to není úplně moc, vždyť třeba etalon třídy Škoda Superb Combi 4×4 má objem kufru o stovky litrů větší.

test-2018-ford-mondeo-20-tdci-180k-awd-6powershift- (47)

Závěr a cena

Je dobře, že Ford Mondeo dostává facelift? Z určitého pohledu ano, interiér si to rozhodně zaslouží. Z pohledu vnějšího designu to zase tak nutné – alespoň podle mě není. Testované auto sice nemělo LED přední světlomety, ale jen základní halogenové, ale i tak ve výbavě ST line vypadalo vážně dobře. Ford při modernizaci přední část stejně jen lehce “učesal”, což jí prospělo.

Z pohledu jízdy ale Ford Mondeo, ačkoliv jsme jezdili už končící verzí, potěší. Má sice tužší, ale jízdně (z pohledu komfortu i jistoty při svižnější jízdě) velmi dobře naladěný podvozek. Jistý je i pohon všech kol, s nímž si lze na zasněžených silnicích užít v rámci možností i trochu zábavy.

Přesto jsem na modernizovanou verzi docela zvědav. Tím spíš po spekulacím z konce minulého roku, kdy se objevily informace o tom, že Mondeo jako model úplně skončí. Prozatím ne…

+
Jisté jízdní vlastnosti Zastaralý interiér
Dobře fungující pohon všech kol Nepříliš velký zavazadlový prostor
Design ST-line Výřez na tažné zařízení v zadním nárazníku
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Ford
Typ: Mondeo kombi ST-line 2.0 TDCi AWD
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1997 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech čtyř kol (AWD)
Výkon: 132 kW/180 koní v 3500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 2000 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.5 s
Maximální rychlost: 216 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.1
Emise CO2: 165 g/km
Objem nádrže: 64 litrů
Délka: 4867 mm
Šířka: 1852 mm
Výška: 1501 mm
Rozvor: 2850 mm
Provozní hmotnost: 1703 kg
Objem zavazadlového prostoru: 488 / 1585 litrů
Ceník: ke stažení zde