Test Ford Edge Vignale 2.0 TDCi (AT)

Autor: Pavel Srp - 19. 3. 2017


Poměrně velké SUV, které chce zaujmout nejen svým vzhledem. To je Ford Edge, který prošel naším testem, navíc ve vrcholné specifikaci Vignale.

V Americe jde o již poměrně dobře známý model. Jeho první generace se tam začala prodávat již před jednou dekádou. Druhá generace se z Ameriky rozjela i do zbytku světa a je možné si ji pořídit například i v České republice.

Exteriér

Ford Edge je kusem auta, jeho vnější rozměry 4808 mm na délku, 1928 mm na šířku a 1692 mm na výšku sice samostatně na papíře nevypadají, ale ve skutečnost je to pořádná masa. Potvrdila to i Škoda Kodiaq, kterou jsme testovali ve stejném týdnu, a obě auta jsme tak mohli porovnat.

Na první pohled Edge tak velkým dojmem nepůsobí, na fotkách dokonce působí poměrně kompaktně. Jeho majestátní karoserie ale naplno vynikne vedle jiných aut například na parkovišti u obchodních center.

Edge je podle mě jednoznačně nejhezčím fordem současnosti. A je jedno, jestli se na něj dívám zepředu, kde vynikne velká šestiúhleníková maska chladiče a nebo zezadu, kde zaujme charakteristický světelný podpis táhnoucí se prakticky přes celou šíři vozu. Pohled na zadní část je obzvláště působivý v šeru nebo ve tmě. Tvary karoserie ale díky tmavé barvě testovaného vozu nevyniknou tolik, prozáří ji ale spousta chromových doplňků luxusní verze Vignale. Chrom doplňují leštěná 20″ kola a koncovky chromované koncovky výfuku.

Interiér

Velké vnější rozměry se projevují také v kabině. Cestující na předních sedadlech mají prostoru dostatek ve všech směrech. Posez je hodně vzpřímený, neunaví ani na dlouhých cestách. Rozporuplné pocity mám ale ze středového panelu. Ten se nehodí k moderně pojatému přístrojovému štítu s digitálními budíky. Středový panel totiž obsahuje tlačítka, která jako by vypadla z minulosti. Alespoň že je středový panel přehledný a rozmístění ovladačů intuitivní. Displej multimédií je dotekový a vlastně to, co lze ovládat tlačítky, lze ovládat i jeho prostřednictvím. Každý si tak může vybrat to, co je mu příjemnější. Drobným negativem je jazykové nastavení. Zatímco displej multimedií na středovém panelu umí mluvit česky, v kapličce přístrojů před řidičem je text anglicky. Podle zástupců automobilky jde ale o záležitost konkrétního testovaného auta. Všechny rané vyrobené vozy se systémem Ford SYNC 3 to mají takto, ale vozy vyrobené od října 2016 už češtinu v přístrojovém štítu mají.

Mezi předními sedadly se nachází středový tunel s opravdu rozměrnou přihrádkou pod loketní opěrkou a hlubokými přihrádkami pro nápoje. Alespoň, že Ford do nich dává nástavec, díky kterému se jejich hloubka zmenší. Pochvalu jistě zaslouží množství všemožných dalších odkládacích přihrádek.

Stejně jako vpředu, je dostatek prostoru i na zadních sedadlech. Nejen, že se tu usadí tři cestující, ale ti navíc nemusejí být ani z nejhubenějších, Edge je totiž dostatečně široký. Opěradla zadních sedadel jsou navíc polohovatelné. Edge se nabízí výhradně v pětimístném provedení.

Pozadu nezůstává ani zavazadlový prostor. Jeho základní objem je 602 litrů, sklopením opěradel zadních sedadel se dá zvětšit až na 1847 litrů. Prostor zavazadelníku kryje stahovací roleta, která se nepohybuje v kolejničkách. Pro její zajištění (a tím pádem zakrytí zavazadelníku) je třeba se složitě trefovat za háčky.

Jak jezdí?

Jak již bylo řečeno, posez za volantem je hodně vzpřímený a sedí se vysoko. Sedadla jsou spíše pohodlná křesla s velmi povedeným čalouněním, výraznější boční vedení nemají. To se ale k luxusní výbavě hodí. Z pozice za volantem jsou vidět boule na přední kapotě a auto díky své mase navozuje pocit bezpečí.

Pro Ford Edge jsou v nabídce dvě motorizace, obě spalují naftu. Motory se liší nejen výkony, ale také tím, kolika turbodmychadly jsou přeplňované, Zatímco základní dvoulitr TDCi s jedním turbodmychadlem má výkon 132 kW/180 koní a točivý moment 400 Nm, tak výkonnější biturbo nabídne 154 kW/210 koní a 450 Nm. Slabší motor lze kombinovat pouze s manuální převodovkou a se základní výbavou Trend, silnější je v nabídce výhradně se šestistupňovým automatem pro dvě ostatní výbavy. Základem pro všechny verze je pohon všech kol AWD.

Turboefekt motor prakticky nezná, příjemně zatahuje už od nízkých otáček. Díky přeplňování dvěma nestejně velkými turbodmychadly je maximum točivého momentu k dispozici od 2000 ot./min a vydrží do 2 500 ot./min, maximální výkon vrcholí při 3 600 ot./min, výše motor příliš nemá cenu vytáčet. V některých chvílích ale motoru chyběla nějaká výkonová rezerva. Odhlučnění je navíc na velmi vysoké úrovni, čemuž pomáhá také speciální technologie aktivního potlačování hluku Active Noise Cancellation.

I přes velké rozměry karoserie a hmotnost atakující dvě tuny, potěší spotřeba paliva. Ačkoliv se v technických údajích dočteme o 6,4 l/100 km, jde o hodnotu z říše snů. Praxe i tak ukázala hodnoty poměrně příjemné, jezdili jsme se spotřebou jen lehce nad 8 l/100 km.

Podvozek je tužší, auto potěší chováním na kvalitních silnicích. V takovém případě je v zatáčkách jistý a příliš se nenaklání, ale jakmile vyjede Edge na nekvalitní silnici, hned jeho tužší nastavení poznáte. Ocenil bych možnost adaptivního podvozku s možností tlumiče klidně změkčit. Tomuto autu sportovní jízda úplně nesvědčí, hmotnost zamaskovat nedokáže. Těžkopádně působí hlavně na brzdách.

Vignale: Co je to?

A co je vlastně speciálního na modelech Ford Vignale? Je toho vlastně více, než by se na první pohled mohlo zdát. Každý vůz Ford Vignale se dokončuje ručně ve Vignale Centre, speciálním výrobním zařízení v rámci továrny Ford ve španělské Valencii. Exkluzivní vzhled a provedení vozu podtrhuje kožené čalounění sedadel a palubní desky s prošíváním tuxedo, zvláštní odstíny metalických laků (pro Edge Vignale: bílá Platinum nebo fialová Ametista) a speciální design litých kol.  

Zákazníci Vignale navíc mohou po celou dobu vlastnictví vozu využívat speciální služby sestavené na míru svých individuálních požadavků, za tímto účelem mají k dispozici manažera Vignale a bezplatnou asistenční linku Vignale OneCall poskytující své služby 24 hodin denně. Zákazníci programu Ford Vignale budou moci využívat řady nadstandardních služeb včetně dopravy vozu do servisu a zpět. K majiteli se budou vozy Ford Vignale vždy vracet umyté, vyčištěné a naleštěné.

Závěr

Ford Edge je velkým autem ve všech směrech, zvenku, ale i uvnitř. Nabízí i prostorný zavazadlový prostor. Na trhu patří k těm největším SUV, ale ve srovnání s některými podobně velkými konkurenty je vcelku vysoká i jeho pořizovací cena.

Základní (zvýhodněná) cena je 959 tisíc Kč. Za to dostanete slabší motor s manuální převodovkou. Za silnější biturbo je potřeba výrazně připlatit. Za 1,279 milionu Kč lze pořídit výbavu Sport TOP Edition, testovaná verze Vignale TOP Edition je ještě o dalších 20 tisíc dražší.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Vnitřní prostor,Motor by v některých situacích snesl vyšší výkon
Jízdní vlastnosti,Retro vzhled středového panelu a rozdílné jazyky displejů
Odhlučnění motoru i zbytku vozu,Vyšší pořizovací cena
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Edge Vignale
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 997 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo (2x)
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,154 kW/210 koní při 3 600 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 2 000 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,211 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.4 / 5.4 / 5.8
Emise CO2:,149 g/km
Objem nádrže:,68 litrů
Délka:,4 808 mm
Šířka:,1 928 mm
Výška:,1 692 mm
Rozvor:,2 848 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 949 kg
Objem zavazadlového prostoru:,602 / 1 847 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru