Test Fiat Talento 1.6 Twin Turbo Multijet

Autor: Pavel Srp - 15. 11. 2016


Spolupráce napříč automobilkami i napříč koncerny je dnes poměrně běžnou záležitostí. Prakticky u každé automobilky najdete v nabídce něco, co lze najít u jiné – od motorů modelů, přes podvozkové platformy, až po celé společné modely. A právě poslední možnost se týká i dodávky z nabídky Fiat Professional.

Testem prošla dodávka s názvem Fiat Talento a rovnou ve své vrcholné motorizaci 1.6 Twin Turbo Multijet s výkonem 107 kW/145 koní. Zvenku auto zaujalo zejména tmavě zelenou barvou s černými koly. Kombinace, která naživo vypadala hodně dobře.

test-fiat-talento-16-twin-turbo-multijet-p2

Je to klon!

Pokud se na Fiat Talento podíváte zvenku, budou vám jeho tvary povědomé. Určitě jste to auto už někdy viděli. Ještě patrnější je to v interiéru. Tam totiž na první pohled poznáte ovladače Renault. Jo, Fiat Talento je vlastně trojče Renaultu Trafic a potkat ho lze také jako Opel Vivaro. Je to změna, protože je to nástupce Fiatu Scudo, který byl také dvojčetem francouzského auta, ovšem koncernu PSA.

Neznamená to ale, že by všechna auta vypadala úplně stejně. Všechny tři značky si auto detaily poupravily. Každá ze značek si na vůz připravila jinak tvarovaný nárazník včetně masky chladiče. Zatímco Opel a Renault jsou si docela podobní, Fiat na to šel úplně jinak. To v interiéru se auta až na volant prakticky neliší.

Interiér je prostorný, odveze 8 lidí

Po otevření dveří se před vámi objeví moderně působící palubní deska. Její hlavní dominantou je v testovaném autě 7″ dotekový displej. Ten v sobě kombinuje autorádio s DAB, přehrávač MP3, navigaci a Bluetooth handsfree. Společně s tím dostanete také ovládání na volantu. To vše za pouhých 10 tisíc Kč. Příjemná atmosféra zaručena, jen škoda, že audiosystém dostal tak „papírové reproduktory“. Už při drobném zesílení začínají reproduktory chrčet.

test-fiat-talento-16-twin-turbo-multijet-p3

Interiéru dominovala trojice řad sedadel, přední řada nabízela v testované, osobní verzi pouze dvojici míst. Další dvě řady sedadel jsou třímístné. V každé řadě sedadel je dostatek místa ve všech směrech. Do první i druhé řady se nastupuje zcela bez problémů, dostat se však do třetí řady sedadel vyžaduje jistý cvik, um a mnohdy také gymnastické schopnosti. Sedadla v druhé řadě se samozřejmě dají sklopit, ale příliš prostoru stejně nevznikne.

Přečtěte si také:  Test BMW 420d xDrive Gran Coupé (2022)

I v trojmístném uspořádání lze do zavazadlového prostoru uložit pár zavazadel. Není to však na to, abyste v 8 lidech vyrazili na hory s plnou bagáží. K moři možná…

Pokud nepojedete plně obsazení, dá se zadní lavice sklopit, aby se ušetřilo místo v kufru. Lze buď sklopit pouze opěradla a nebo celá sedadla včetně sedáku. Jednoduše je však potom zcela vyjmout nelze. Na to bude potřeba nějaké nářadí, ale s trochou času a zručnosti se vyndat dají všechny sedačky. Stačí jen chvíli šroubovat.

test-fiat-talento-16-twin-turbo-multijet-p4

Za volantem máte přehled

Ve Fiatu Talento se sedí hodně vysoko, posez je sice „dodávkový“, přesto příjemný. Volant je bohatě nastavitelný výškově i podélně, stejně jako sedadlo, a tak je nalezení „té správné“ pozice otázkou chvilky, ačkoliv jako v osobáku to tady stejně není. Chybělo mi výraznější boční vedení sedaček.

Z auta je skvělý výhled nejen do stran a vpřed, ale také dozadu. Rozměrná vnější zpětná zrcátka obslouží opravdu velký prostor a přidávají se k nim menší panoramatická ve spodu. Při couvání potěší možnost příplatkové couvací kamery (ve zpětném zrcátku) a zadních parkovacích senzorů (přední v nabídce nejsou).

Startujeme motor

Jak již bylo řečeno, pod kapotou byla nejsilnější motorizace z nabídky. Šlo o čtyřválec s poměrně skromný objemem 1.6 litru, který dohání dvojice turbodmychadel. Výkon 107 kW/145 koní a točivý moment 340 Nm sice na papíře neoslní, v praxi ale čísla potěšila. Auto působí silnějším dojmem. A to se v dnešní době už moc nestává…

test-fiat-talento-16-twin-turbo-multijet-p5

Šestistupňová manuální převodovka má sice poměrně gumové řazení, ale vlastně ji nemusíte používat zase tak často. Motor se umí statečně sebrat i z téměř volnoběžných otáček a jeho výkon nepolevuje až ke 4 000 ot./min. Točivý moment vrcholí v 1 500 ot./min a má uživatelsky celkově velmi příjemný průběh. Dynamika je jednoduše překvapivá. Mluvím ale o autě zatíženém (maximálně) přibližně půl tunou nákladu, plně naložené auto ale uveze ještě jednou tolik. Motor by ale mohl klidně být ještě o něco lépe odhlučněn.

Jenže malý objem a hodně vzduchu znamená často také hodně paliva. Jak je to v tomto případě? Výrobce slibuje tradičně velmi nízké hodnoty, kombinovaná spotřeba uvedená v technických údajích je v tomto případě jen 5,9 l/100 km. Spíše je však lepší počítat s hodnotami mezi 8 a 9 l/100 km. Mimo město se ale při klidné, předpisové jízdě dá dostat i k 6 l/100 km.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz Citan Tourer 113 (2022)

Zatáčky mu problém nedělají

I když jde o auto s poměrně vysokou stavbou karoserie, vždyť na výšku měří bez tří centimetrů dva metry, jízdní vlastnosti jsou hodně jisté. A to nejen v přímce, ale i v obloucích.

test-fiat-talento-16-twin-turbo-multijet-p6

Tlumení je sice spíše tužší, nikoliv však takové, že by bylo auto uskákané. Spíše důkladně kopíruje povrch a snaží se mít kola neustále na silnici. Bylo pro mě překvapením, jakým stylem a v jakých rychlostech se s touhle „krabicí“ dají projíždět zatáčky. Řidiči osobních aut se často nestačili divit. Stabilizace se samozřejmě vypnout nedá.

Závěr

Přiznám se, že jsem bohužel nejel zatím ani s jedním ze sourozenců. Jízda s Renaultem Trafic i Opelem Vivaro jsou mi tak cizí, takže nedokážu porovnat, do jaké míry si Fiat auto jízdně upravil a vyladil, ale jisté je, že tahle dodávka jezdí hodně dobře. S nejsilnějším motorem má dost síly. Navíc je díky tužšímu naladění podvozku jistá v přímce, ale můžete si s ní hodně dovolit i v zatáčkách. Je také – to od ní ale vlastně chcete hlavně, že? – praktická, odveze až 8 lidí a v případě potřeby i hodně nákladu.

Myslím, že se Fiatu krok s propojením se s Renaultem povedl. V nabídce jsou nejen dodávky s celkovým oplechováním, ale také osobní verze, což dokazuje právě testované provedení. Stejně tak je možné vybírat z několika rozvorů, respektive délek, ale i výšek střech.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Živý motor bez výraznějšího turboefektu,Odhlučnění motoru
Jízdní vlastnosti,Prostorný interiér
Posez a výhled,Horší přístup do třetí řady sedadel
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Fiat
Typ:,Talento
Motor:,1.6 Twin Turbo Multijet
Typ:,řadový čtyřválec
Palivo:,nafta
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Pohon:,předních kol
Výkon:,107 kW/145 koní při 3 500 ot./min
Točivý moment:,340 Nm při 1 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.1 s
Maximální rychlost:,177 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.9
Emise CO2:,152 g/km
Objem nádrže:,80 litrů
Délka:,4 999 mm
Šířka:,1 956 mm
Výška:,1 971 mm
Rozvor:,3 098 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 882 kg
Objem zavazadlového prostoru:,1 000 / 3 200 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek