Test-2021-elektromobil-Peugeot_e-2008-nahled

Test elektromobilu Peugeot e-2008 GT (2021)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 19. 2. 2021


Na benzin, na naftu i čistě na elektřinu se svezete s aktuální generací Peugeotu 2008. Právě voltová verze nám přišla na týdenní test pod ruku. Nabitá je za půl hodiny, ujede prý kolem 300 kilometrů a ještě k tomu vychází z mimořádně povedeného designového jazyka, který zdobí všechny soudobé peugeoty. Má nějaké chyby?

Bachratý i tajuplný

Modulární platforma CMP umožnila koncernu PSA nevídaná vývojová kouzla – sedí na ní hatchbacky, SUV, elektromobily. Je to takový univerzální recept na úspěch v automobilovém průmyslu současnosti. Proto nepřekvapí, že elektrická 2008 je téměř identické auto jako o malinko nižší a menší e-208.

Nebo abych byl úplně přesný – ty rozdíly nejsou zvlášť v rozměrech úplně malicherné. Na délku má e-2008 o nějakých 25 centimetrů víc, je i širší a pochopitelně vyšší. A podobně krásná. Díky protáhlejší masce má auto delší ledkové kly a působivěji vyniknou i hlavní lampy s tříproužkovou grafikou. Tu a tam najdete na karoserii malé „éčko“, abyste nezapomněli, že tenhle kousek si s fosilními palivy netyká.

Test-2021-elektromobil-Peugeot_e-2008- (3)

Pořád jde o menší crossover (a na elektromobil zas tolik neváží), ale opticky auto působí mohutně. Designově boduje hlavně předkem, ale z boku si povšimněte jak velmi krátkých převisů, tak k C sloupku stoupající linie prosklení, která graduje tak, že na pátých dveří jsou světla tak vysoko (a v tak úzkém provedení!), že oproti roztomile bachratému předku má auto zezadu velmi decentní, až tajuplný výraz.

Vykrojené avokádo

Elektrickou verzi Peugeotu 2008 jsem poprvé řídil přesně před rokem v Barceloně a už tehdy mě dostala svým 3D přístrojovým štítem. Totální inovace, která ale hraje hodně na efekt a při dlouhodobém používání jistě zevšední. Ukazuje ale, co všechno jde ještě v interiérovém designu vymýšlet za návrhářské lotroviny, aby se oči řidiče namlsaly.

Palubní deska cestující vpředu úplně obepíná a je poměrně vysoká, člověk se trochu cítí jako v hluboce vykrojeném avokádu. A leč nemám utopený posez v autech v lásce, tady mi to nevadilo, naopak, určitě taky proto, že v e-2008 se prostě sedí o něco výš. A ještě k tomu pohodlně, přestože architektura palubky není svým rozvržením pro každého, zvykalo se mi na ni tady snadněji než v jiných novodobých peugeotech. Ale možná jsem si prostě jen dobře seřídil sedačku…

Test-2021-elektromobil-Peugeot_e-2008- (18)

Elektrická 2008 má tu výhodu, že je skutečně prostornější než menší 208, takže se nebojíte, že by vás na zadní lavici bolela kolena nebo že by se do kufru nevešla bagáž. Baterka o využitelné kapacitě 45 kWh nesebrala ani píď vnitřního prostoru. A 434 litrů pod pátými dveřmi je vcelku dostačující hodnota.

Dálniční maratonec to není

Peugeot je tichounký, komfortní a hrozně nenáročný. Disponuje vždy a v každé nabízené verzi motorem o výkonu 100 kW/136 koní. Malé, snad i rodinné auto je postavené pro klidnou a plavnou jízdu. Možná budete překvapeni, že některé typicky české výmoly vymete žďuchnutím od kol, není to „vodní postel“ jako jiná francouzská auta, ale povětšinu času si budete libovat, jak příjemné svezení (byť s poměrně liknavou odezvou od kol ve volantu) si dopřáváte.

Zklamávající je bohužel dojezd, ani e-2008 zatím nepatří mezi žádné velké dálniční maratonce, zvlášť tedy v zimě. Začnu pozitivně: s plně nabitou baterií (a po předchozích několikerých jízdách převážně městem a se zapnutým topením) ukazoval systém skoro třísetkilometrový dojezd. Což – buďme upřímní – není vůbec žádná katastrofa, naopak se tento údaj blíží papírovým hodnotám.

Test-2021-elektromobil-Peugeot_e-2008- (23)

Potíž je jakákoli cesta mimo město. V uličkách pražských ještě e-2008 drží poměrně klidnou spotřebu kolem velmi pěkný 16 až 17 kWh na 100 kilometrů, při zapnutém topení zhruba 18. Dálnice ale zvýší apetit přes dvacet (22 až 23 kWh/100 km), a když do toho ještě topíte (sedačkami a centrálně), dojezd vám to okamžitě sníží klidně o polovinu.

Průměrně by za ideálních podmínek měla e-2008 trávit skoro 18 kWh, mně přístrojová deska ukazovala stabilně o tři až pět litrů výš. Jak jsem poznamenal výše, ne nutně je to výtka k autu jako takovému, v zimě má holt problémy každý elektromobil. Ve městě si ale budete libovat, byť rekuperace je automatická (přes volící stupeň B) a nemůžete si s ní pohrát, funguje dobře a je plynulá.

Tak jako vždy u elektrických aut, i v případě e-2008 je podstatnou bolístkou cena. S vyšší, nabitou GT výbavou, která už nabídne třeba hlídání mrtvého úhlu, plně ledková světla, dotykový 10palcový displej, navigaci, hliníkové pedály a tak dále, jste na milionu. Peugeot touhle sumou z řad konkurence nevybočuje, oproti svým benzinovým a naftovým verzím je ale o statisíce dražší. A to je zatím věčný problém všech aut do zásuvky.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,e-2008
Motor:,elektromotor
Palivo:,elektřina
Pohon:,předních kol
Výkon:,100 kW při 3673-10000 ot./min
Točivý moment:,260 Nm při 300-3673 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.0 s
Maximální rychlost:,150 km/h
Převodovka:,automatická
Spotřeba paliva (Wh/km):,17.7
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita baterie:,50 kWh
Homologovaný dojezd:,310 km
Délka:,4300 mm
Šířka:,1770 mm
Výška:,1530 mm
Rozvor:,2605 mm
Provozní hmotnost:,1623 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 434 / 1467 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru