Test DS 9 E-Tense 360 4x4 Rivoli (2022)

Test DS 9 E-TENSE 360 4×4 | plug-in hybrid (2022)

Autor: Pavel Srp -  Foto: Pavel Srp - 19. 1. 2023


DS 9, vlajková loď značky DS Automobiles, dostala nové nejvýkonnější pohonné ústrojí. Pohání jej podobná konfigurace jako Peugeot 508 PSE, tedy plug-in hybridní čtyřkolka s 360 koňmi a 520 Nm. A my jsme jej vyzkoušeli v testu.

Tři motory a čtyři poháněná kola

Když DS 9 přišlo na trh, mohlo mít i spalovací motory, otestovali jsme jej s benzinovým čtyřválcem 1.6 PureTech 225, ale teď už je v ceníku nenajdeme. Aktuálně si můžete pořídit pouze dvě plug-in hybridní jednotky: jednu s pohonem předních kol (E-TENSE 250), druhou s pohonem všech kol (E-TENSE 360 4×4). A právě čtyřkolku, jejíž zadní nápravu pohání elektromotor, jsme otestovali.

Přečtěte si také:  BMW M představilo svůj první čistokrevný model. XM má plug-in hybrid s V8 a 653 koní. Chystá se i verze se 748 koňmi

DS 9 E-TENSE 360 4×4, jak se tohle auto celým jménem nazývá, schovává v útrobách celkem tři motory: jeden je spalovací, dva jsou elektrické. Na všechna čtyři kola posílá celkových 265 kW/360 koní a 520 Nm. Základ pohonného ústrojí tvoří spalovací motor pod přední kapotou, jde o turbem přeplňovaný 1,6litrový čtyřválec se 147 kW/200 koňmi a s 300 Nm. Přímo v osmistupňové automatické převodovce je pak první z elektromotorů s 81 kW/110 koňmi a 320 Nm a na zadní nápravě je druhý elektromotor, který zajišťuje její pohon pomocí 83 kW/113 koní a 166 Nm.

Test DS 9 E-Tense 360 4x4 Rivoli (2022)

Dynamika auta, když má nabitou baterii s kapacitou 11,9 kWh, není vůbec špatná, ba právě naopak. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a maximální rychlost až 250 km/h. Pomalé tohle auto tedy rozhodně není, tím spíše na sportovní režim, kdy se do práce zapojují všechny tři motory najednou. Akcelerovat dokáže DS 9 opravdu přesvědčivě a rychlost v přímce rozhodně nechybí. Elektromotory spolupracují při klidné jízdě se spalovacím motorem i s převodovkou velmi dobře, akcelerace je hladká, jako by tu snad byla jednostupňová převodovka. Když ale elektromotory energii z baterií vyčerpají, auto se začne chovat trochu jinak. Na prvotní akceleraci vybitá baterie vliv mít nebude, protože ačkoliv na displeji svítí nulový dojezd, v baterii vždy nějaká elektřina zůstává, takže řidič se adekvátní odezvy po sešlápnutí plynového pedálu dočká. Na delší zrychlování už to ale nebude.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing?

Vyplňte krátký formulář a poptejte ho. Vybereme pro vás ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky: Chci operativní leasing!


Elektricky nebo hybridně?

Kromě sportovního jízdního režimu má plug-in hybridní DS 9 i další režimy, které dokáží různě hospodařit s elektřinou. Primárně se po startu aktivuje ten čistě elektrický. V tom se snaží auto jet neustále na elektřinu až do té doby, než zcela vyčerpá energii z baterií, pak se přepne do hybridního režimu. Elektřinu do baterií pak dostává rekuperací, přičemž si lze zvolit, zda bude rekuperace jen mírná (převodovka na „D“) nebo opravdu výrazná (převodovka na „B“), kdy bude auto po ubrání plynu znatelně zpomalovat.

Přečtěte si také:  Test Audi SQ5 Sportback TDI quattro (2022)

V elektrickém jízdním režimu vystačí elektrická energie asi na 30 bezemisních městských kilometrů. Primárně auto pohání zadní elektromotor, ten přední se přidává hlavně v situacích, kdy je potřeba vyšší dynamika. Práci jednotlivých motorů (nejen těch elektrických, ale i toho spalovacího) lze pozorovat na grafice na displeji infotainmentu nebo v kapličce přístrojů. Mimochodem, když auto jede v elektrickém režimu, svítí za čelním sklem na spodní části vnitřního zpětného zrcátka modré světlo.

Test DS 9 E-Tense 360 4x4 Rivoli (2022)

Nám se ale líbil právě hybridní jízdní mód, v němž se auto snaží elektřinu využívat co nejefektivněji a kombinuje elektromotory se spalovacím motorem tak, aby byla spotřeba paliva co nejnižší. Na displeji se pak i po 50 kilometrech cesty po Praze ukazují hodnoty spotřeby paliva kolem 3-4 l/100 km a baterie se teprve vyčerpává. Auto je v tomto režimu nejen úsporné, ale pokud je potřeba, tak i pružné. Kooperace elektrických motorů a spalovací jednotky je tu totiž hodně častá. Platí však, že abyste dosáhli ideálních výsledků spotřeby paliva, budete muset baterii často nabíjet. Pokud k tomu využijete například wallbox se 7,4 kW (32 A), bude doba dobíjení z 0 do 100 % podle automobilky 1 hodina a 45 minut. Pokud k tomu využijete běžnou 230 V zásuvku, bude to asi 5-6 hodin.

Je tu samozřejmě i režim, který baterii za jízdy dobíjí, ale ten velmi razantně zvyšuje spotřebu paliva. Hodit se reálně bude až za pár let, kdy v platnost vstoupí to, že (i) plug-in hybridy budou muset v centrech měst jezdit čistě elektricky. V té době dostane využití právě i ono modré světýlko u zpětného zrcátka. Stane se tak s novou emisní normou Euro 7.

Přečtěte si také:  Nejnovější svolávací akce zvou do servisů majitele vozů Mercedes-Benz a Maserati

A co spotřeba? Bude opravdu hodně záležet na tom, zda budete dobíjet. Pokud ano, dá se ve městě dlouhodobě jezdit mezi 3 a 4 l/100 km. Pokud ale dobíjet nebudete, pak budou hodnoty spotřeby paliva přibližně dvakrát vyšší. Pokud budete jezdit hodně po dálnici, pak se připravte asi na 8-9 l/100 km při tachometrových 140 km/h.

Test DS 9 E-Tense 360 4x4 Rivoli (2022)

Adaptivní podvozek v základu

Testovaná verze DS 9 E-TENSE 360 4×4 (lhostejno v jaké výbavě) má v základu podvozek DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, stejně jako vyšší výbava Rivoli (lhostejno v jaké motorizaci). Pro základní výbavu Performance Line a 250koňový hybrid je za příplatek 40 tisíc korun. Kombinuje jiné stabilizátory, specifické naladění pružin a adaptivní tlumiče. Systém má aktivní odpružení, které využívá kameru za čelním sklem, jenž neustále snímá vozovku před autem a podle toho v reálném čase upravuje tlumicí charakteristiku každého z kol samostatně. Něco podobného používají i německé prémiové automobilky.

A jak to funguje? Na kvalitní silnici skvěle. Tohle auto – ačkoliv obouvá velké dvacítky s nízkými pneumatikami 235/40 R20 – dokáže být na kvalitní silnici opravdu pohodlné, příjemně se pohupuje a posádku konejší. Jakmile se ale pod koly objeví špatný nebo hodně nerovný či dokonce rozbitý povrch, podvozek trochu znervózní. Od kol jsou slyšet ranky a auto s sebou občas zvláštně zatřese. Není to sice nijak výrazné, ale vzhledem k celkové cenovce auta by to mělo být ještě lepší.

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI (2022)

Provozní hmotnost DS 9 E-TENSE 360 4×4 je lehce přes 1,9 tuny. Podíl na tom má nejen to, že je to plug-in hybrid, ale také jeho rozměry. Vždyť na délku měří 4934 mm, široké je 1932 mm a na výšku naměříme 1460 mm. DLouhý je také rozvor, který činí 2895 mm. Těžiště má poměrně nízko, takže zatáčky dokáže na kvalitním povrchu projíždět poměrně vysokou rychlostí. Že byste ale ladili stopu a záměrně jezdili rychle, to ale nehrozí, zábavné to v tomhle autě není. Ba právě naopak, hodí se k němu klidnější jízda, kdy si budete na palubě užívat ticho a pohodu.

Test DS 9 E-Tense 360 4x4 Rivoli (2022)

Interiér je totiž hodně příjemné místo k životu. Díky příplatkovému balíčku Opera tu všude najdeme kůži (navíc velmi kvalitní typ Nappa), kromě volantu, sedadel a čalounění dveří je i na palubní desce, ale i na středové konzole. A kde není kůže, tam je Alcantara. Vzhled interiéru je specifický, stejně jako rozložení ovladačů, protože třeba elektrické ovládání oken je na středovém tunelu, nikoliv na dveřích. Nechybí vyhřívání sedadel, odvětrávání sedadel, ale i masážní funkce pro řidiče.

Potěší také dostatek prostoru na předních i zadních sedadlech. Již zmiňovaný balíček Opera sice stojí 150 tisíc korun, ale přidává opravdu hodně stylové i funkční výbavy. Jeho součástí je i paket DS LOUNGE, jehož jednou ze součástí je i tlačítko k odsunutí sedadla spolujezdce dostupné ze zadních sedadel, díky čemuž si lze vzadu užít opravdu luxusní a velmi prostorné sezení. Z opěradla si pak můžete vyklopit loketní opěrku a cestovat jako „pán“.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 508 PSE 1.6 PureTech 360 Plug-in Hybrid (2022)

Cena

A co prozradí pohled do ceníku? Najdeme tu dvě motorizace a dvě výbavy, přičemž ta vůbec nejnižší cena je 1 775 000 korun. Testovaná verze je ale z opačného spektra ceníku a startuje na 2 075 000 Kč. Auto z fotek mělo navíc spoustu další příplatkové výbavy, která jeho cenu vyšroubovala na 2,4 milionu korun. Škoda, že třeba LED Matrix světlomety i některé další prvky výbavy za tuhle cenu DS 9 vůbec mít nemůže.

Technické údaje:

Auto:

DS 9 E-TENSE 360 4×4 (2022)

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

147 kW/200 koní při 6000 ot./min (spalovací motor)
+ 81 kW/110 koní (přední elektromotor)
+ 83 kW/114 koní (zadní elektromotor)
= 265 kW/360 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

300 Nm při 3000 ot./min (spalovací motor)
+ 320 Nm (přední elektromotor)
+ 166 Nm (zadní elektromotor)
= 520 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

5,6 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

1,8 l/100 km

Emise CO2:

41 g/km

Objem nádrže:

42 litrů

Délka:

4934 mm

Šířka:

1932 mm

Výška:

1460 mm

Rozvor:

2895 mm

Provozní hmotnost:

1909 kg

Objem zavazadlového prostoru:

473 litrů

Štítky: , , , , ,


google_news Odebírejte auto-mania.cz na Google News!


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *