Test-2022-DS4_Rivoli_Cross-12_PureTech_130_EAT8- (2)

Značka DS Automobiles před časem uvedla na trh už svůj čtvrtý model. Tentokrát jde o pětidveřový hatchback DS 4, který jsme otestovali v nejvyšší výbavě Rivoli Cross se základním benzinovým motorem.

Design je to, oč tu běží

Vozy značky DS Automobiles chtějí už na první pohled zaujmout designem a vlastně se jim to daří. DS 4 si s ničím jiným nespletete a je jedno, z jaké strany a z jakého úhlu se na auto díváte.

Přečtěte si také:  Test DS7 Crossback Louvre E-Tense 300 4x4 (2022)

Z čelního pohledu vynikne výrazná maska chladiče, kolem které je LED denní svícení ve tvaru klikaté čáry. To vás – pokud u sebe máte klíč od auta – vítá postupným rozsvěcováním odspodu nahoru už když k autu přicházíte. Denní svícení přechází pak přímo do hlavních světlometů, které mohou mít LED Matrix technologii.

Test-2022-DS4_Rivoli_Cross-12_PureTech_130_EAT8- (8)

Z čelního i zadního pohledu mohou také překvapit zčásti nelakované nárazníky. Ty přicházejí s výbavou Cross (ty jsou v nabídce hned dvě: nižší Trocadero Cross anebo ta úplně nejvyšší a testovaná Rivoli Cross) a doplňuje je i několik dalších designových prvků. Těmi jsou lesklé černé podélníky, maska chladiče a orámování oken. Nechybí ani 19″ kola. Výbavu Cross lze jednoduše poznat podle nápisu na předních dveřích.

Ze zadního pohledu zaujmou hlavně světlomety. Ty jsou samozřejmě LEDkové a designově velmi zajímavé. Při bližším pohledu totiž vypadají jako by byly sestaveny ze samostatných šupin. Mezi světlomety pak prochází chromovaná lišta, která celou zadní část opticky rozšiřuje.

Přečtěte si také:  Test Ford Ranger Stormtrak 2.0 EcoBlue Bi-turbo (2022)

Zajímavým designovým prvkem jsou také kliky. Ty jsou v testované výbavě chromové, ale to hlavní je, že když je auto zamčené, nejsou vidět a jsou schované ve dveřích. Když auto odemknete, kliky se samy automaticky vysunou a vy tak můžete dveře otevřít a nahlédnout do interiéru.

Test-2022-DS4_Rivoli_Cross-12_PureTech_130_EAT8- (4)

Interiér působí prémiově

I ten je u modelů značky DS Automobiles zaměřen hodně na design a kvalitní materiály. V testovaném DS 4 Rivoli Cross byl kombinován hnědými a šedými barvami a čalouněním kůží, kterou lze nalézt nejen na sedadlech a dveřních výplních (v obou případech šedá tlačená kůže Galet), ale i na palubní desce (hnědá kůže Nappa Criollo) nebo středovém tunelu. Dekory jsou pak vyvedeny v provedení hnědého jasanu s gilošováním „Clous de Paris“. Jde o verzi interiéru Galet & Criollo.

Fyzických ovladačů v interiéru moc není, drtivá většina funkcí je soustředěna do displeje multimédií. Těch pár ovladačů, které tu zůstaly, schovali v DS Automobiles do stříbrné lišty, procházející celou šíří palubní desky. Pod ní je potom startovací tlačítko, ovladač elektronické ruční brzdy, výstražné blinkry a tlačítko, vyvolávající Menu s nastavením auta.

Přečtěte si také:  Nejkrásnějším autem roku 2022 je podle odborné poroty DS 4

Zajímavý je displej před voličem automatické převodovky, který je tvořen pouze maličkým ovladačem. Jde o ovladač, který v automobilce pojmenovali jako DS SMART TOUCH. Pomocí něho po dlouhém přidržení prstu na displeji vyvoláte na hlavním displeji šest oblíbených funkcí (například deaktivaci systému Start/stop) jako tzv. rychlý výběr. Je škoda, že jeho potenciál nevyužili inženýři lépe – třeba pro psaní písmenek při zadávání cíle do navigace (podobné řešení nabízí Audi), případně pro nějaká gesta, kterými by se daly ovládat některé systémy auta.

Test-2022-DS4_Rivoli_Cross-12_PureTech_130_EAT8- (17)

Z mého pohledu je trochu nepraktické je také umístění vnitřní kliky dveří. Ta je totiž hodně nízko, téměř na úrovni kolene. Za celý týden, kdy jsem s autem jezdil, jsem si na její pozici nezvykl. Netradiční umístění mají i ovladače elektrických oken, které jsou až na vrchu čalounění dveří těsně vedle samotného okna, i ovladač vnějších zpětných zrcátek, který je naopak v palubní desce nalevo od volantu.

Potěší naopak v testované výbavě elektricky ovládaná sedadla, která mají docela příjemný tvar a pěkně se v nich sedí. A to i na dlouhých cestách.  Aby také ne, když mohou mít certifikaci AGR („Aktion Gesunder Rucken e. V“ = kampaň pro zdravá záda). Jde o certifikaci, kterou uděluje sdružení německých odborníků z oblasti prevence a léčby onemocnění zad. Za příplatek lze mít přední sedadla vyhřívaná i ventilovaná a doplněná masážní funkcí.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz C 220 d (2022)

Základní motor je tříválec

Nabídka motorizací zahrnuje jak čistě spalovací benzinové, ale i naftové pohonné jednotky, tak také plug-in hybrid. Poháněna jsou vždy pouze kola přední nápravy a jedinou možností je automatická 8stupňová převodovka.

Test-2022-DS4_Rivoli_Cross-12_PureTech_130_EAT8- (20)

Základní motorizací, která je dostupná i pro nejnižší verzi výbavy Bastille, je benzinový tříválec 1.2 PureTech se 130 koňmi. Takové auto startuje na 720 tisících korunách, ale testovaný kus byl naopak v nejvyšší výbavě, jejíž cena je 970 tisíc korun. Je to jediná verze Rivolli Cross, kterou pořídíte do milionu, například plug-in hybrid vyjde minimálně na milion a čtvrt.

Tříválec nezní úplně prémiově, ale pod kapotou ho pro některé modely nabízejí i jiní prémioví výrobci. Svůj tříválcový původ motor v DS 4 nezapře, zasloužil by si lepší odhlučnění. Dynamika není špatná, ale výkonovou rezervu tenhle motor téměř nemá, přesto jeho pružnost není úplně špatná. Může za to i povedená osmistupňová převodovka. Ta se totiž nebojí podřadit, aby ze sebe motor dokázal dostat maximum.

Přečtěte si také:  DS E-Tense Performance je nejnovější prototyp, který je navržen jako vysoce výkonná laboratoř s až 8000 Nm

Pokud se podíváme na apetit tříválcového motoru, pak počítejte nejčastěji s hodnotami mezi 7 a 8 litry na 100 kilometrů v kombinovaném provozu. K tomu je tu 52litrová nádrž, takže docela slušný je i dojezd.

Test-2022-DS4_Rivoli_Cross-12_PureTech_130_EAT8- (3)

Hladká anebo nekvalitní silnice je rozdíl

Modely DS Automobiles cílí na luxus, sportovní být nechtějí. Odpovídá tomu i jejich naladění. Podvozek chce být hlavně komfortní, tedy měkký a houpavý. A takový i je. Na kvalitních a hladkých silnicích se auto příjemně pohupuje a snaží se posádku ukonejšit jako by snad jela na obláčku. Problém ale přijde, když se stav silnice zhorší. V tu chvíli se totiž kola kvůli nastavení tlumičů nestíhají dostatečně rychle vrátit a ztrácejí pod sebou pevný podklad, takže auto odskočí. Nepříjemné je to hlavně v zatáčce.

Přečtěte si také:  Test BMW M3 Competition M xDrive (2022)

Řešením by mohl být podvozek DS Active Scan Supension, ale to má háček. Ten je totiž u DS 4 dostupný pouze pro pluh-in hybrid E-Tense, pro verze se spalovacím motorem jej nepořídíte. Jde o systém aktivního odpružení, který vyhodnocuje data z kamery umístěné
v horní části čelního skla, čtyř snímačů výšky a tří akcelerometrů. Auto tak v reálném čase nezávisle přizpůsobí tuhost každého kola zvlášť, aby byla jízda ještě hladší.

Závěr

Ačkoliv stojí DS 4 na stejném základu jako nový Peugeot 308 a nový Opel Astra, působí větším a luxusnějším dojmem. A to jak na pohled zvenku, tak i v interiéru. Základní tříválec pod kapotou je sice poměrně dost slyšet, ale z pohledu dynamiky jde o dostatečný pohon. Čím nás ale DS 4 tak úplně nepřesvědčilo, to je naladění podvozku na nekvalitní silnici, na té hladké a kvalitní naopak exceluje.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: DS Automobiles
Typ: DS 4 Rivoli Cross 1.2 PureTech 130 EAT8
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1199 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 96 kW/130 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 230 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: neudává se
Maximální rychlost: 210 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.9 – 6.0
Emise CO2: 135 – 136 g/km
Objem nádrže: 52 litrů
Délka: 4400 mm
Šířka: 1866 mm
Výška: 1470 mm
Rozvor: 2675 mm
Pohotovostní hmotnost: 1428 kg
Objem zavazadlového prostoru: 430 / 1240 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář