Dacia Jogger je poměrně velké kombi, které v nabídce rumunské automobilky nahradilo hned dva modely. Nabídne až sedmimístné provedení a velký vnitřní prostor. My jsme jej otestovali s novou identitou a motorem TCe 110.
Nový kukuč
Není to ještě ani rok, kdy se Dacia Jogger začala prodávat, a už má za sebou první designové proměny. Dacia svůj nejnovější model uvedla před rokem se starým logem, ale mezitím uvedení toho nového dotáhla do konce. Objevuje se tak nejen v komunikačních kanálech, ale i na propagačních materiálech, v showroomech a samozřejmě i na autech. Ta právě v těchto dnech už putují i k zákazníkům.
Měnily se detaily, ale v zásadě se týkají pouze loga, to u Dusteru byl modernizace výraznější, protože se dotkla i kabiny. Jogger jen dostal novou masku chladiče s bílými proužky a výraznými písmeny „DC“, které tvoří logo značky. Bílá barva je zvolena záměrně, důvodem má být to, že logo vypadá jako by svítilo a nemusí tu být světlovodné trubice nebo LEDky jako u některých jiných značek. Nové logo najdeme ještě na středových krytkách kol. A to je vše, nikde jinde není.
Na zádi je totiž nápis „DACIA“, stejně jako na volantu. Na zádi je i také nápis s označením modelu „JOGGER“, které tvoří pouze černá samolepka. Samolepky má testované provedení Extreme i na dveřích nad prolisy a za předním blatníkem.
Dacia Jogger je docela velké auto, vždyť na délku měří přes 4,5 metru, vysoké je bezmála 1,7 metru a má hodně dlouhý rozvor téměř 2,9 metru. I díky tomu má pětice cestujících dostatek místa pro nohy a nemusí se za sebou mačkat. Testovaný kus byl sice pětimístný, ale překvapením je, že i v sedmimístné verzi si do všech tří řad sedadel dokáže bez problémů sednout i člověk se 180 cm, aniž by se musel nějak výrazněji omezovat. Že by to ale bylo nějak příjemné a pohodlné, to se na druhou stranu úplně říci nedá. A velký je i kufr, vždyť u naší pětimístné varianty je jeho základní objem 708 dm³. To se dá sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit až na 1819 dm³.
Za volantem
Aktuálně můžete mít pod kapotou Dacii Jogger pouze dva tříválcové motory s objemem rovného jednoho a s přeplňováním turbodmychadlem. Tím prvním je TCe 110, tím druhým pak TCe 100 ECO-G, což je vlastně stejný motor, ale kromě benzinu umí spalovat i LPG. Mimochodem, číslovka v názvu vyjadřuje výkon v koních. Obě motorizace mají pohon pouze předních kol a manuální převodovku. Koncem letošního roku by měla nabídku rozšířit ještě hybridní verze Dacia Jogger Hybrid 140, která se stane (prozatím) nejdražší Dacií v historii, než ji nahradí chystaný Bigster.
My jsme testovali motorizaci TCe 110. Tento litrový tříválec přišel poprvé právě s Joggerem, ale s novým logem se dostal i pod kapotu modelů Sandero. A není to nic divného, vždyť právě ze Sandera Jogger vychází a sdílí s ním přední část. Výkon motoru je 81 kW/110 koní a maximální točivý moment je 200 Nm. Testovaný kombík by se tak měl podle technických údajů rozjet až na 183 km/h a z 0 na stovku zrychlit za 10,5 sekundy.
Motor svůj tříválcový původ neschová, jeho zvuk se do kabiny dostává, stejně jako drobné vibrace na volnoběh. Při jízdě to ale vůbec není špatné. A špatná není ani dynamika. Výkonu je vlastně při normální jízdě tak akorát, dech mu pocitově dochází až na dálnici, tím spíše, pokud v autě nejede jen řidič, ale přidají se další spolujezdci. Řešením bude častější práce s pákou manuální převodovky, aby se motor dostával do vyšších otáček. Mimochodem, při 130 km/h na šestku točí motor v Joggeru TCe 110 asi 2600 ot./min. Pracovat musíte s tím, že turbodmychadlo potřebuje ke svému roztočení více výfukových plynů, protože nemá variabilní naklápění lopatek, takže v nízkých otáčkách motor příliš netáhne.
A co spotřeba paliva? V technických údajích se píše 5,6 – 5,7 litru benzinu na 100 ujetých kilometrů, v praxi se ovšem spotřeba pohybuje kolem 7 l/100 km. To platí pro klidnou jízdu s relativním dodržováním maximálních povolených rychlostních limitů s nenaloženým autem. Pokud auto naložíte a vyrazíte s ním maximální povolenou rychlostí na dálnici, pak se stěží dostanete pod 8.
Do Joggeru jsme v poměrně krátkém časovém odstupu přesedali ze Sandera a překvapilo nás, že Jogger není tak stabilní jako právě Sandero. Vysvětlením může být jeho vyšší stavba karoserie, ale také užší rozchod kol. Posilovač řízení je navíc nastaven hodně účinný, takže řidič prakticky nemá kontakt se silnicí. Pokud vás řídit nebaví, vadit vám to nebude, protože se aspoň nebudete muset namáhat při parkování, ale zážitek z hezky projeté zatáčky vás tady nečeká. Stejně tak i odpor spojkového pedálu není téměř žádný. Podvozek je u Dacii Jogger docela pohodlný a působí robustně. Na větších nerovnostech se sice auto trochu otřese a může se ozvat nějaká ranka, ale s těmi běžnými si auto poradí slušně. Tím, jak má auto dlouhý rozvor a je úzké, působí za jízdy tak, jako byste za sebou zadní nápravu tahali, do zatáček vám vážně nijak nepomůže.
Závěr a cena
Nahrazení modelů Dacia Dokker a Lodgy se s Joggerem povedlo. Platí to ovšem pro zákazníky, kteří chtějí relativně levné auto, ale s velkým vnitřním prostorem a obrovským kufrem nebo se sedmi místy, ale zároveň je příliš nebaví řídit a potřebují se prostě jen přesouvat. To totiž tohle auto zvládá bezvadně. K tomu má (respektive ve vyšších specifikacích může mít) bohatou výbavu. Prostoru je uvnitř opravdu hodně, a to jak pro posádku, tak i pro náklad.
Cena ovšem za ten necelý rok, co je Dacia Jogger na trhu, docela vyrostla. Aktuálně je nejnižší cena 417 500 Kč, což zaplatíte za výbavu Essential, kde je pouze jediná motorizace TCe 100 ECO-G, spalující nejen benzin, ale také LPG. Testovaná výbava Extreme s motorem TCe 110 je naopak z úplně opačného spektra ceníku a začíná jen opravdu těsně pod půl milionem (499 500 Kč).
Technické údaje:
Auto: | Dacia Jogger TCe 110 Extreme (5 míst) |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 999 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 81 kW/110 koní při 5000 – 5250 ot./min |
Točivý moment: | 200 Nm při 2900 – 3500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10.5 s |
Maximální rychlost: | 183 km/h |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,6 – 5,7 l/100 km |
Emise CO2: | 127 – 129 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4547 mm |
Šířka: | 1848 mm |
Výška: | 1674 mm (1691 mm se střešními ližinami) |
Rozvor: | 2897 mm |
Provozní hmotnost: | 1251 – 1308 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 829 litrů (708 dm³) |
Ta spotřeba se ve skutečnosti snižuje, čím víc je motor zajetý (pomůže také výměna oleje po prvních několika tisících kilometrech). S čerstvým autem jsem jezdil za sedm a půl, teď, po sedmi tisících, jsem se dostal na rovných šest. Když člověk vyloženě nespěchá, dostane se i na několikasetkilometrových trasách (dálnice/okresky/město) blízko výrobcem udávanému průměru (u mě 5,7 l/100 km).
Díky za doplnění.
Kdyby to mělo jednoduchy motor 1,6,bylo by to dobré auto. Kdyby takový litrovy výkon měl můj trilitrovy Touareg,tak by měl 330 koní,o 100 koní více,nez trilirovy diesel. Který motor vydrží více? I spotreba je vcelku totozna,tak jaky ma tento vyhoneny motutek smysl?
Ale srovnávat výkon naftového a benzinového motoru tak úplně nejde. Naftový turbomotor má naopak mnohem vyšší točivý moment než benzinový motor.
Lodgy je neprekonany a je ho velká škoda.
Jogger je obyčejný větší kombík s vyšším podvozkem.
Jogger je spíš nástupce Logana, ale s Lodgym nemá společného nic. Lodgy byl jediný rodinný MPV a je ho obrovská škoda.
No, Lodgy žádná taková výhra zase není. Ano, prostorný, praktický….to ano. Ale tak krutě nepřehledné a nesmyslně rozvržené ovládací prvky (máme doma Lodgy Stepway) nemělo ani první MCV a celkově první Dacie od r.2004. A to stahování oken na středovém panelu je z praktického hlediska děs :D
Máme doma Lodgy a zkoušel jsem i Jogger. Jediné, v čem má Lodgy navrch je „tažná váha“ na přívěs (cca o 200kg více). Jinak Jogger je jiná třída ve všech směrech.