Test Dacia Duster TCe 150 4×4 (2023

Test Dacia Duster TCe 150 4×4 (2023)

Autor: Pavel Srp -  Foto: Pavel Srp - 27. 6. 2023


Život třetí generace oblíbeného modelu Dacia Duster se pomalu, ale jistě chýlí ke konci. I tak je to ovšem stále auto, které má co nabídnout. V nejnovějším testu jsme se podívali na zoubek nejsilnější benzinové motorizaci TCe 150 s pohonem všech čtyř kol.

Nová identita

V testu jsme samozřejmě měli nejnovější provedení Dusteru, které už mělo novou identitu. Poznáte jej na první pohled, protože maska chladiče je úplně jiná, má dvojici přerušovaných bílých proužků a uprostřed nové logo, které vlastně vzniklo spojením písmen „D“ a „C“. To nahradilo původní obyčejnou mřížku chladiče se stylizovaným erbem, který tvořil původní logo. Jasně viditelné jsou změny i na zádi, kde je místo loga jednoduše jen nápis „DACIA“.

Oproti předchozí verzi se více změnil interiér. Tady je upravená palubní deska s upravenými a nově horizontálně umístěnými výdechy klimatizace a topení. Vypadají moderněji a fungují lépe než ty původní kulaté výdechy. Novinkou je také volant, z něhož také zmizelo logo a nahradil jej nápis. Vše ostatní je bez výraznější změny a pro ovládání většiny funkcí má Duster fyzická tlačítka.

Test Dacia Duster TCe 150 4×4 (2023

Nejsilnější benzin = dvě možnosti

V případě Dacii Duster lze vybírat z čistě spalovacích motorů spalujících naftu nebo benzin, přičemž u obou typů paliv je k dispozici pohon předních nebo všech kol. U benzinových motorizací je k dispozici však výhradně pro testovanou nejvýkonnější motorizaci TCe 150. Tu můžete mít buď s dvouspojkovou převodovkou EDC a pohonem předních kol anebo jako čtyřkolku s automatem. Jiné kombinace možné nejsou.

Zatímco předokolka s automatem je v nabídce výhradně v prostřední výbavě Journey, tak manuál a čtyřkolka může být nejen v prostřední Journey (to je i případ testovaného kusu), ale i v nejvyšší výbavě Extreme.

Pořád mluvíme jen o tom, že jde o nejvýkonnější motorizace, jejíž označení je TCe 150. Ale co to vlastně znamená? Je to 1,3litrový benzinový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem o výkonu 110 kW/150 koní a s točivým momentem 250 Nm. Z 0 na 100 km/h se rozjede za 10,4 sekundy a maximální rychlost je 180 km/h. Dynamika není vůbec špatná, ba právě naopak. Tohle auto na silnici překvapí spoustu ostatních řidičů, kteří od něj takovou dynamiku rozhodně nečekají.

Test Dacia Duster TCe 150 4×4 (2023

Ono to totiž není jen o absolutním zrychlení, ale i o pružnosti, která motoru od středních otáček až k omezovači rozhodně nechybí. Mimochodem, Dacia svým modelům stále nedala červené pole otáčkoměru, takže reálně nevíte, jestli se už blížíte k omezovači nebo máte třeba ještě pár stovek otáček rezervu. Pokud budete mít nízké otáčky, pak může tento Duster působit lehce ospale, ale jakmile překročíte přibližně dvoutisícovou hranici, nedostatkem dynamiky trpět nebudete, ba právě naopak. Možná si snad párkrát i řeknete, jestli tohle není už moc… V nižších rychlostech se dokonce může stát, že přední kola proklouznou.

„Nastavitelná“ čtyřkolka

Jak je to možné? Je to jednoduché. Přestože je testovaná verze čtyřkolka, nemusí jít být vždy. Na středovém tunelu je totiž otočný ovladač, kterým se rozdělení točivého momentu mezi nápravy rozděluje (čtyřkolka je řešena mezinápravovou spojkou). Jednou z možností je – i kvůli nižší spotřebě paliva – volba, která zadní pohon odpojí a udělá z auta pouze předokolku. Dalšími možnostmi jsou čtyřkolky, přičemž ta automatická (AUTO) reaguje na prokluz kol a automaticky přiřazuje zadní nápravu, a ta s nápisem „LOCK“ přichází s ještě rychlejšími reakcemi, není to stálá čtyřkolka.

Vydat se tak mimo silnice není problém a nemusíte se toho bát. Kromě pohonu čtyř kol je pro takové výlety Dacia Duster vybavena i poměrně slušnou světlou výškou 214 mm, ale také velmi slušnou průchodností terénem. Přední i zadní nájezdové úhly jsou shodných 29° a ten přejezdový činí 18°. Nárazníky jsou navíc tvarovány tak, aby se případně do země nezabořily, ale svezly se po ní. Jejich spodní části jsou v černém matném laku, abyste si neodřeli parádní zelenou metalízu Dusty, kterou mělo testované auto, anebo jakýkoliv jiný lak.

Test Dacia Duster TCe 150 4×4 (2023

Jak jezdí?

Po nastartování zjistíte, že odhlučnění motoru není špatné, ale rozhodně není skvělé. Zvuk motoru do interiéru proniká a ještě více o čtyřválci budete vědět při zátěži. K tomu se ve vyšších rychlostech přidává aerodynamický hluk, přesto se v kabině stále dá mluvit docela běžným hlasem. Pokud ale vyjedete z města a budete chtít poslouchat rádio, budete muset pár procent hlasitosti přidat. Na větších nerovnostech se do kabiny dostane i sem tam nějaká rána od kol, na běžných nerovnostech je ale podvozek tichý.

Podvozek si obecně zaslouží pochválit za komfort, protože auto je pohodlné. Kvůli tomu se sice v zatáčkách více nakloní, ale pokud jej nebudete ždímat, podvozek se vám bude líbit. Jestliže mu ale budete stát na krku, pak počítejte s tím, že v některých opravdu rychlých zatáčkách může působit trochu nervózně a bude častěji blikat kontrolka stabilizace. Je to ovšem tempo, kterým s tímhle autem mnoho majitelů s jistotou jezdit nebude.

Tou nejlepší zprávou je, že Dusteru je nakonec vlastně úplně jedno, po jaké silnici jede. Lhostejno, zda jde o kvalitní nebo naopak nekvalitní silnici, případně třeba polní cestu, protože ve všech případech si s tím podvozek poradí a auto stále zůstává až překvapivě komfortní. A to jsou tu běžné tlumiče, žádné aktivní nebo snad dokonce adaptivní tlumiče.

Test Dacia Duster TCe 150 4×4 (2023

Motor má síly dostatek, předjíždění na okresce se bát nemusíte. Pomáhá tomu také převodovka, respektive její zpřevodování. Extrémem je i krátká jednička, která vlastně nahrazuje redukční převodovku, abyste se v terénu mohli pohybovat bezpečněji a jemněji. Řadicí páka má docela dlouhé dráhy a přesnost není to, na co byla primárně vyvíjena, přesto je řazení nakonec zcela bezproblémové.

A co spotřeba paliva? Dostat se pod 7 l/100 km není vůbec problém, pokud budete jezdit klidně a nebudete příliš tlačit na pilu. Když budete dynamický potenciál auta využívat, počítejte se spotřebou kolem osmi litrů. Palivová nádrž má objem 50 litrů.

Závěr a cena

Dacia Duster je hlavně komfortním autem, které jezdí pohodlně a navíc je mu prakticky jedno, jestli jede po silnici nebo mimo ni. Pohodlně a bez problémů odveze čtveřici cestujících i 467 litrů jejich zavazadel. Uvnitř auta je trochu větší hluk než třeba ve Škodě Kamiq a podobných autech, ale stále si lze i na dálnici povídat bez problémů klidným hlasem. A cena? Testovaná verze je tou vůbec nejdražší z ceníku a startuje na 595 600 Kč. Konkrétní kus z fotek měl i pár příplatkových prvků, takže se jeho cena přehoupla přes šest set tisíc korun.

Technické údaje:

Auto:

Dacia Duster TCe 150 4×4 (2023)

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1332 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 5250 -6000 ot./min

Točivý moment:

250 Nm při 1700 – 3250 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

10,4 s

Maximální rychlost:

180 km/h

Převodovka:

šestistupňová manuální

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6,8 l/100 km

Emise CO2:

153 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4341 mm

Šířka:

1804 mm

Výška:

1682 mm (1693 mm se střešními ližinami)

Rozvor:

2673 mm

Provozní hmotnost:

1399 kg

Objem zavazadlového prostoru:

411 dm³ (467 litrů) / 1444 dm³

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *