Dacii Duster jsme letos už testovali několikrát, ale v tomto případě šlo o verzi na LPG. Ta je spojena výhradně se základním motorem TCe 100 a pohonem předních kol. A jak se tedy s „plynovou“ dacií jezdí?
Jednorožec
Alternativní paliva jsou v posledních letech na velkém vzestupu. Dacia na to jde ale jinak. Namísto toho, aby představovala hybridy a elektromobily, před nedávnem představila verze na LPG. I když elektromobil už také chystá…
V dnešní nabídce automobilek najdete nepřeberné množství pohonů od naprosto běžných benzinových a naftových, přes ty více či méně schopné jezdit na elektřinu (elektromobily, plug-in hybridy a hybridy), až po elektrifikované (mild hybridy). Méně je už v nabídce vozů na CNG a ještě méně na LPG. v tomto směru je Dacia, potažmo celý Renault (který nabízí další modely na LPG) výjimečný.
Dacia nabízí LPG do modelů Duster, Logan, Logan MCV a Sandero. Kombinuje je výhradně s přeplňovaným litrovým tříválcem TCe 100 a s pohonem předních kol. Dacia se chlubí tím, že nejde o žádnou dodatečnou přestavbu, protože auto se s LPG vyrábí už rovnou v továrně. Benzinová nádrž je zachována stejně velká jako u běžného Dusteru TCe 100, k tomu je tu navíc další, 34litrová nádrž na LPG, umístěná v kufru místo rezervy. Obě tankovací hrdla jsou pod původním otvorem v pravém zadním blatníku.
Jak už číslovka v názvu napovídá, výkon „plynového“ motoru je 74 kW/100 koní a točivý moment vrcholí 170 Nm (bez LPG má TCe 100 jen 160 Nm). Dynamika není nijak oslnivá, naopak je celkově spíše vlažnější. Liší se navíc při jízdě na benzin i na LPG. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne na benzin za 14,4 sekundy, na LPG „jen“ za 13,8 sekundy a rozjede se na 172 km/h (benzin), respektive na 168 km/h (LPG).
Daleko a úsporně, ovšem spíše rozvážně
Spěch ovšem není to, co by vás u LPG Dusteru mělo zajímat, naopak je to ekonomika jízdy a dojezd. Díky dvěma velkým palivovým nádržím je totiž možné dojet i více než tisíc kilometrů. Když se budete trochu snažit, na samotné LPG ujedete i čtyři stovky kilometrů. A pak je tu ještě 50litrová benzinová nádrž.
Ačkoliv testovaná Dacia Duster měla palubní počítač, hodnoty spotřeby paliva jsme se na něm nedočetli. Pokud to budete chtít vědět, budete si to tak muset spočítat. Na LPG sice auto díky vyššímu oktanovému číslu lépe pojede, ale také spotřebuje více paliva. Jde o nárůst o přibližně 2-3 l/100 km, což je někde na úrovni 9-10 l/100 km a to znamená náklady za palivo ve výši cca 0,90-1,30 Kč na každý ujetý kilometr. Natankovat LPG je navíc mnohem jednodušší než CNG, protože čerpacích stanic je poměrně hodně.
Za volantem
Už z technických údajů výše lze usuzovat, že testovaný Duster není žádný rychlík a vyhoví spíše klidnějším řidičům. To ostatně platí nejen pro verzi na LPG, ale i pro tu výhradně na benzin. LPG má navíc kromě vyšší spotřeby i nevýhodu s výkonem ve vysokých otáčkách (i proto je nižší maximální rychlost). Naopak v těch nižších jede LPG lépe než benzinová verze. Je otázkou, jestli to bylo (ne)kvalitou LPG, ale při jízdě na „plyn“ se nám sporadicky stávalo, že motor tzv. „cuknul“. Na benzin se to nestalo ani jednou.
Mezi oběma palivy se navíc dá jednoduše přepínat na přídavném ovladači na palubní desce nalevo od volantu. Stačí pouze stisknout tlačítko v jeho středu. Svítící dioda vás pak upozorňuje na to, jaké palivo aktuálně do motoru putuje. Další diody ukazují stav nádrže na LPG (stav benzinové nádrže je na původním místě v kapličce přístrojů).
Auto jezdí primárně na LPG, na benzin se přepíná buď manuálně nebo automaticky ve chvíli, kdy je nádrž na LPG prázdná. Další chvílí, kdy motor spaluje benzin, je při startování, jde ale jen o jednotky, maximální nízké desítky sekund. Vzhledem ke složení dnešních benzinů je ale dobré jednou za čas benzinovou nádrž vyjet a natankovat benzin čerstvý.
Z pohledu jízdy se Duster LPG nijak neliší od ostatních verzí. Světlá výška zůstala na 210 mm a podvozek je naladěn komfortně. Na silnici vás nic nepřekvapí, přes všechny nerovnosti se rumunský crossover přenáší naprosto hladce a v tichosti. Problémy mu nedělá ani výlet mimo silnice, limitem bude jen pohon předních kol.
Závěr a cena
Rumunská automobilka se zatím vyhýbá elektrifikaci svých modelů. Důvod není příliš složitý: elektrifikace zvyšuje výrobní, ale i prodejní cenu. Do budoucna se tomu ale nevyhne. Mezitím nabízí jiné varianty, jimiž se flotilové emise CO2 snaží také snížit. Vždyť při jízdě na LPG má Duster o 11 % nižší emise než při jízdě na benzin.
Na první pohled nepoznáte, že jde o „jiný“ Duster, než má váš soused. To, že jezdíte na LPG na autě není poznat. Na rozdíl od sousedova naftového Dusteru ale s tím svým na LPG nemůžete zajet do podzemních garáží.
Pokud se podíváte do ceníku, zjistíte že kromě nejnižší výbavy Acces se Dacia Duster TCe 100 LPG nabízí ve všech ostatních výbavách. Ve srovnání s výchozím, výhradně benzinovým motorem TCe 100, připlatíte pouhých 10 tisíc korun. Nejnižší cena tak startuje na 329 900 Kč ve výbavě Essential.
Dacia navíc na verze LPG poskytuje standardní záruku na 3 roky nebo 100 000 km, podle toho, co nastane dříve.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,TCe 74 kW/100 k S&S LPG
Motor:,zážehový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,benzin + LPG
Pohon:,předních kol
Výkon:,74 kW/100 koní při 5000 ot./min
Točivý moment:,170 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,14.4 s / 13.8 s (benzin/LPG)
Maximální rychlost:,172 km/h / 168 km/h (benzin/LPG)
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5 / 6.8–6.9 (benzin/LPG)
Emise CO2:,125–126 / 111–112 g/km (benzin/LPG)
Objem nádrže (litrů):,50 (benzin) + 34 (CNG)
Délka:,4341 mm
Šířka:,1804 mm
Výška:,1693 mm
Rozvor:,2676 mm
Provozní hmotnost:,1327 – 1380 kg
Objem zavazadlového prostoru:,445 / 1478 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]