test-2020-dacia-duster-tce-100-2wd- (2)

Dacia Duster dostala nový základní motor, kdy atmosférický čtyřválec 1,6 SCe 115 nahradil přeplňovaný tříválec 1,0 TCe 100. A my jsme ho vyzkoušeli v rámci týdenního testu.

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster TCe 150 4×4 (2020)

Na benzin i LPG

I když nový motor přišel o jeden válec a o 15 koní výkonu, přidává turbodmychadlo a pár newtonmetrů točivého momentu navíc. Hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h se u obou základních motorizací neliší (12,5 sekundy), ale přeplňovaný tříválec TCe je uživatelsky příjemnější. Díky maximu točivého momentu v mnohem nižších otáčkách je pružnější a není potřeba ho tolik vytáčet jako starší SCe.

Zvuk motoru je navíc v kabině poměrně slušně utlumený a nijak výrazně ani nevibruje, což příjemně překvapilo. Existují samozřejmě auta, u kterých je to o poznání lepší, ale na druhou stranu i auta, u kterých je to horší. A to na kapotě nosí mnohem honosnější a i prémiové znaky. Projev tříválce TCe 100 je ale i tak mdlý, což vlastně nakonec u auta typu Dusteru tolik nevadí. Pilovat jízdní stopu v zatáčkách s ním majitelé nebudou, spíše využijí možnosti sjet mimo silnici anebo schopnosti podvozku odfiltrovat prakticky cokoliv. Po sešlápnutí plynového pedálu začne auto akcelerovat, ačkoliv spíše vlažněji, a v takřka neměnném zátahu vydrží až k omezovači. Ten ale předem neodhadnete, protože otáčkoměr nemá červené pole, Dacia používá stejné budíky pro dieselové i benzinové verze.

test-2020-dacia-duster-tce-100-2wd- (20)

Rumunská značka se v tiskové zprávě chlubí tím, že nový motor má nižší spotřebu paliva. Odpověď na to je taková, že asi jen v laboratoři. Jakkoliv se v technických údajích dočtete o hodnotě 5,3 l/100 km v kombinovaném režimu, počítejte spíše s tím, že pod 7 litrů se nedostanete. Při dálničních 130 km/h auto točí na pětku kolem 3500 ot./min a řidič už nemá pocitově potřebu zrychlovat. I tak se připravte na to, že spotřeba v takovém případě bude atakovat devítilitrovou hodnotu. My jsme po týdenním testování, které zahrnovalo přibližně 50 % dálničních jízd skončili na 8,6 l/100 km.

Pohodlný podvozek

Testovaná základní motorizace se nenabízí s pohonem všech kol, spokojit se tak budete muset výhradně s hnanou přední nápravou. Vadí to? To záleží na tom, kam s autem budete jezdit. Pokud je vaše chata, chalupa anebo třeba práce na samotě u lesa, kam vede blátivá cesta, pak možná ano, jinak nikoliv. Občasné cesty mimo silnici byste s pomocí elektroniky měli zvládnout i s předokolkou. Vybavena je k tomu nejen vysokou světlou výškou 210 mm, ale i velkými nájezdovými (vpředu: 30°, vzadu 34°), ale i přejezdovým úhlem (21°).

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster 1,2 TCe 92 kW 4WD

Podvozek je naladěn na české silnice opravdu velmi dobře. Je jedno, pokud máte pod koly hladký asfalt anebo rozbité cesty třetí třídy. Podvozek je tichý a nerovnosti filtruje příkladně. Velký podíl na tom má i relativně vysoké profilové číslo pneumatik. Do zatáček se ale příliš rychle vrhat nelze, protože podvozek je naladěn relativně měkce a Duster se hodně naklání.

test-2020-dacia-duster-tce-100-2wd- (4)

Závěr a cena

Před mnoha lety jsme bývali zvyklí na to, že modely Dacia nevyniknou výbavou, i to se dnes mění, protože právě Duster komfortními prvky výbavy dokáže překvapit. V nejvyšších výbavách zaujme navigace, hlídání mrtvého úhlu, zadní parkovací kamera, manuální klimatizace, tempomat, palubní počítač nebo elektrická okna a zrcátka. Poměrně příznivě jsou nastaveny i příplatky za některé prvky. Za panoramatický kamerový systém dáte 8000 Kč, za automatickou klimatizaci také a za bezklíčové ovládání dáte 6000 Kč.

Nový základní motor je jízdně uživatelsky příjemnější, než ten původní. Ten byl ale o něco tišší a produkoval méně vibrací. Velkou výhodou také je, že Dacia tento nový motor nabízí nejen jako benzinový, který jsme testovali, ale jako jedna z mála posledních značek i na LPG. Tento motor má dokonce ještě o 10 Nm (celkem 170 Nm) vyšší točivý moment, než ten benzinový.

A cena? Ta aktuálně potěší, protože Duster se dá pořídit už od akčních 219 900 korun. České zastoupení značky totiž v současnosti nabízí plošnou slevu ve výši 50 tisíc korun. V testované nejvyšší výbavě Prestige zaplatíte 326 900 Kč. Ceny platí při využití značkového financování, při koupi za hotové jsou ceny o 30 tisíc korun vyšší. Akční ceny ale platí pouze na základní motor.

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster 1,5 dCi 80 kW S&S 4WD
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Dacia
Typ: Duster TCe 100
Motor: zážehový tříválec
Objem válců: 999 ccm
Plnění motoru: přeplňování turbodmychadlem
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 74 kW/100 koní při 5000 ot./min
Točivý moment: 160 Nm při 2750–4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 12.5 s
Maximální rychlost: 168 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.3-6.5 / 4.7 / 5.3
Emise CO2: 121-122 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4341 mm
Šířka: 1804 mm
Výška: 1693 mm
Rozvor: 2676 mm
Provozní hmotnost: 1387 kg
Objem zavazadlového prostoru: 445 / 1478 litrů
Ceník: ke stažení zde