test-2020-dacia-duster-tce-100-2wd- (2)

Test Dacia Duster TCe 100 (2020)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 6. 5. 2020


Dacia Duster dostala nový základní motor, kdy atmosférický čtyřválec 1,6 SCe 115 nahradil přeplňovaný tříválec 1,0 TCe 100. A my jsme ho vyzkoušeli v rámci týdenního testu.

Na benzin i LPG

I když nový motor přišel o jeden válec a o 15 koní výkonu, přidává turbodmychadlo a pár newtonmetrů točivého momentu navíc. Hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h se u obou základních motorizací neliší (12,5 sekundy), ale přeplňovaný tříválec TCe je uživatelsky příjemnější. Díky maximu točivého momentu v mnohem nižších otáčkách je pružnější a není potřeba ho tolik vytáčet jako starší SCe.

Zvuk motoru je navíc v kabině poměrně slušně utlumený a nijak výrazně ani nevibruje, což příjemně překvapilo. Existují samozřejmě auta, u kterých je to o poznání lepší, ale na druhou stranu i auta, u kterých je to horší. A to na kapotě nosí mnohem honosnější a i prémiové znaky. Projev tříválce TCe 100 je ale i tak mdlý, což vlastně nakonec u auta typu Dusteru tolik nevadí. Pilovat jízdní stopu v zatáčkách s ním majitelé nebudou, spíše využijí možnosti sjet mimo silnici anebo schopnosti podvozku odfiltrovat prakticky cokoliv. Po sešlápnutí plynového pedálu začne auto akcelerovat, ačkoliv spíše vlažněji, a v takřka neměnném zátahu vydrží až k omezovači. Ten ale předem neodhadnete, protože otáčkoměr nemá červené pole, Dacia používá stejné budíky pro dieselové i benzinové verze.

test-2020-dacia-duster-tce-100-2wd- (20)

Rumunská značka se v tiskové zprávě chlubí tím, že nový motor má nižší spotřebu paliva. Odpověď na to je taková, že asi jen v laboratoři. Jakkoliv se v technických údajích dočtete o hodnotě 5,3 l/100 km v kombinovaném režimu, počítejte spíše s tím, že pod 7 litrů se nedostanete. Při dálničních 130 km/h auto točí na pětku kolem 3500 ot./min a řidič už nemá pocitově potřebu zrychlovat. I tak se připravte na to, že spotřeba v takovém případě bude atakovat devítilitrovou hodnotu. My jsme po týdenním testování, které zahrnovalo přibližně 50 % dálničních jízd skončili na 8,6 l/100 km.

Pohodlný podvozek

Testovaná základní motorizace se nenabízí s pohonem všech kol, spokojit se tak budete muset výhradně s hnanou přední nápravou. Vadí to? To záleží na tom, kam s autem budete jezdit. Pokud je vaše chata, chalupa anebo třeba práce na samotě u lesa, kam vede blátivá cesta, pak možná ano, jinak nikoliv. Občasné cesty mimo silnici byste s pomocí elektroniky měli zvládnout i s předokolkou. Vybavena je k tomu nejen vysokou světlou výškou 210 mm, ale i velkými nájezdovými (vpředu: 30°, vzadu 34°), ale i přejezdovým úhlem (21°).

Podvozek je naladěn na české silnice opravdu velmi dobře. Je jedno, pokud máte pod koly hladký asfalt anebo rozbité cesty třetí třídy. Podvozek je tichý a nerovnosti filtruje příkladně. Velký podíl na tom má i relativně vysoké profilové číslo pneumatik. Do zatáček se ale příliš rychle vrhat nelze, protože podvozek je naladěn relativně měkce a Duster se hodně naklání.

test-2020-dacia-duster-tce-100-2wd- (4)

Závěr a cena

Před mnoha lety jsme bývali zvyklí na to, že modely Dacia nevyniknou výbavou, i to se dnes mění, protože právě Duster komfortními prvky výbavy dokáže překvapit. V nejvyšších výbavách zaujme navigace, hlídání mrtvého úhlu, zadní parkovací kamera, manuální klimatizace, tempomat, palubní počítač nebo elektrická okna a zrcátka. Poměrně příznivě jsou nastaveny i příplatky za některé prvky. Za panoramatický kamerový systém dáte 8000 Kč, za automatickou klimatizaci také a za bezklíčové ovládání dáte 6000 Kč.

Nový základní motor je jízdně uživatelsky příjemnější, než ten původní. Ten byl ale o něco tišší a produkoval méně vibrací. Velkou výhodou také je, že Dacia tento nový motor nabízí nejen jako benzinový, který jsme testovali, ale jako jedna z mála posledních značek i na LPG. Tento motor má dokonce ještě o 10 Nm (celkem 170 Nm) vyšší točivý moment, než ten benzinový.

A cena? Ta aktuálně potěší, protože Duster se dá pořídit už od akčních 219 900 korun. České zastoupení značky totiž v současnosti nabízí plošnou slevu ve výši 50 tisíc korun. V testované nejvyšší výbavě Prestige zaplatíte 326 900 Kč. Ceny platí při využití značkového financování, při koupi za hotové jsou ceny o 30 tisíc korun vyšší. Akční ceny ale platí pouze na základní motor.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,Duster TCe 100
Motor:,zážehový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,74 kW/100 koní při 5000 ot./min
Točivý moment:,160 Nm při 2750–4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.5 s
Maximální rychlost:,168 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.3-6.5 / 4.7 / 5.3
Emise CO2:,121-122 g/km
Objem nádrže:, 50 litrů
Délka:,4341 mm
Šířka:,1804 mm
Výška:,1693 mm
Rozvor:,2676 mm
Provozní hmotnost:,1387 kg
Objem zavazadlového prostoru:,445 / 1478 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru