Test Dacia Duster Hybrid 140 Extreme | 2024

Test Dacia Duster Hybrid 140 Extreme | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 8. 2024


Dacia za ty dvě dekády, kdy se v Evropě znovu prodává, udělala obrovský skok. Z nejlevnějších modelů na trhu se dostala do situace, kdy nabízí velmi výhodný poměr cena/užitná hodnota. Typickým představitelem je právě například oblíbený model Duster. Ten letos přišel na trhy v nové generaci a my jsme ji prověřili v testu.

Úplně nový

Zatímco předchozí generace Dusteru stála na výrazně upravené podvozkové platformě první generace, tak ta nejnovější dostala úplně novou platformu od Renaultu. Její označení je CMF-B a používají ji skoro všechny modely Renault. Zajímavé ale je, že žádný z Renaultů nemá pohon všech čtyř kol, Dacia Duster ovšem ano a mechanicky spojený.

A revoluce je to i z pohledu designu, protože původní a nový Duster nemají společného nic, kromě vzhledu masky chladiče, kde jsou bílé proužky s logem „DC“. Auto je o poznání hranatější, modernější a robustnější. Vždyť se podívejte například i na přední kapotu, která má několik prolisů, které dobře vidíte i z výhledu z předních sedadel. K tomu jsou tu výrazné ochranné plasty kolem celé karoserie, které jsou z recyklovaných materiálů (název tohoto materiálu je Starkle), proto jsou v nich různé bílé „tečky“. Žádný Duster je nebude mít stejné. Plasty navíc nejsou lakované, takže pokud byste jej odřeli, nebude to příliš vidět. V jeho struktuře i barvě se to ztratí.

Test Dacia Duster Hybrid 140 Extreme | 2024

I tak jsou tu některé prvky, které odpovídají nižší ceně než u srovnatelné konkurence. Jde například o to, že přední světlomety jsou sice LEDkové, nikoliv však zcela. LED se používají pro blinkry, denní svícení a pro hlavní světlomety, ale dálkové světlomety stále tvoří halogenová žárovka. Zadní světlomety jsou ale kompletně žárovkové, tady LEDky nejsou. Vadí to? Ne, funguje to a o to právě u Dacií jde v první řadě.

Mimochodem, jakkoliv Duster vypadá na fotkách jako kus auta, mezigeneračně se jeho rozměry moc nezměnily. Délka narostla jen o 2 mm na 4343 mm, novinka je širší o 9 mm (nyní 1813 mm bez vnějších zpětných zrcátek), ale výška (bez střešních ližin) se snížila. Na výšku teď naměříme 1656 mm, tedy o 37 mm méně. A kratší je také rozvor náprav, z původních 2673 mm je to teď 2657 mm. Na prostoru pro posádku se to ale nijak zásadně neprojevilo a na zadních sedadlech jsem se svými 180 cm měl místa dostatek.

Je chytřejší

Úplně nová je i kabina. Ta dostala úplně jinou palubní desku, ale přesto si zanechala ty nejdůležitější fyzické ovladače. Potěšilo, že multimediální displej se přesunul na vrch palubní desky. Pod ním jsou pak výdechy klimatizace a topení a pod nimi pak řada ovladačů. Ty slouží pro ovládání klimatizace, topení a ventilace. Další tlačítka jsou i nalevo od volantu. Jedno z nich deaktivuje systém Start/Stop, to druhé pak aktivuje režim „My Perso“. V tom si auto pamatuje vaše nastavení jízdních asistentů. Po jeho dvojitém stisknutí tento režim aktivujete a asistenty se vám nastaví tak, jak jste si je předtím uložili. Jednoduše tak deaktivujete například upozorňování na překročení rychlosti (to už nový Duster taky má), případně některé další asistenty, které při jízdě využívat nechcete.

Test Dacia Duster Hybrid 140 Extreme | 2024

I displej v kapličce přístrojů už je dnes jen digitální. V základní výbavě tu je pouze 3,5palcový TFT displej, v těch vyšších pak barevný 7″ digitální displej. Ten má jednoduchou grafiku a nezobrazuje zbytečně moc informací. I v případě středového displeje potěší jednoduchá grafika a přehlednost, ale také fakt, že má bezdrátovou konektivitu pro Apple CarPlay i Android Auto. A pokud nechcete telefon promítat na displej, hned vedle něj se nachází šikovný držák, jen škoda, že na nerovnostech občas drnčí.

Hybridní pohonné ústrojí

Nová Dacia Duster už nemůže být naftová, místo toho je tu testované hybridní provedení. V nabídce motorizací ale zůstaly čistě benzinové motory, ale také jednotka spalující jak benzin, tak i LPG. Standardem je manuální převodovka a pohon předních kol, pro nejvýkonnější benzinovou verzi je k dispozici také automatická převodovka anebo pohon všech čtyř kol. Obojí dohromady bohužel nejde.

Hybrid, který známe z menších modelů Renault, má ovšem standardně jak pohon předních kol, tak i automatickou převodovku. Jde o multimódovou převodovku, která má dvě rychlosti pro elektrický pohon a čtyři rychlosti pro spalovací motor. Ty se při jízdě tak různě míchají, takže nelze přesně popsat, kdy a v jaké situace bude ta či ona rychlost zařazena. Závisí to nejen na aktuálním jízdním stylu řidiče, ale i na stavu nabití akumulátoru a podobně. Převodovka navíc nemá synchronizaci, o tu se stará právě elektromotor, který otáčky ozubených kol při řazení srovnává.

Test Dacia Duster Hybrid 140 Extreme | 2024

Pohonné ústrojí kombinuje atmosférický benzinový čtyřválec s objemem 1,6 litru s 69 kW a elektromotor s výkonem 36 kW. K tomu je tady ještě startér-generátor s 15 kW, který nahrazuje startér i alternátor. Jde o tzv. full-hybridní pohon, který funguje zcela samostatně a automaticky, není třeba žádné řidičovy aktivity. A také se dobíjí sám při jízdě, do auta se žádný kabel nezapojuje. Baterie má kapacitu 1,2 kWh, což vystačí i na vyšší stovky metrů na čistě elektrický pohon. Celkový systémový výkon je 104 kW/140 koní. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy a maximální rychlost je jen 160 km/h.

Hybridní pohon se nejvíce hodí při cestách do města, kde také dokáže uspořit nejvíce paliva. Fungování systému je povedené, což si pamatujeme i z Renaultů. Speciálně ve městě využívá čistě elektrický pohon opravdu často, prakticky každá kolona znamená, že auto popojíždí na elektřinu a na elektřinu se rozjíždí i z křižovatek. Energii získává rekuperací při zpomalování a lehkém brzdění. Připojování i odpojování spalovacího motoru probíhá překvapivě hladce.

Mimo město a na dálnici už se výhody hybridního pohonného ústrojí vytrácejí, protože spalovací motor se deaktivuje prakticky jen při ubrání plynu, ale při akceleraci elektromotor pomáhá. Díky tomu má Duster docela rychlé reakce. Problém ale nastává v situacích, kdy chcete najednou rychle akcelerovat. V tu chvíli se nejvíce ukážou slabiny multimódové převodovky, která je v ten moment nejpomalejším článkem. Čtyři „spalovací“ a dvě „elektrické“ rychlosti se najednou musí nějak zkombinovat a to chvíli trvá. Může se vám tak jednoduše stát, že pokud chcete předjet pomalejší auto, ten správný moment nakonec propásnete a už se vám nemusí podařit zrychlit včas, bezpečně a dostatečně. Musíte na to tedy dopředu myslet. A pokud s tím budete počítat, předjetí pomalejšího auta problém nebude. Dynamika auta totiž není vůbec špatná, přesto pocitově k rychlosti Duster neprovokuje.

Test Dacia Duster Hybrid 140 Extreme | 2024

A je to dáno hlavně jeho celkovým naladěním. Podvozek je spíše komfortní, auto se do zatáček naklání a celkově působí docela odtažitým dojmem. Duster není pro nadšené řidiče, Duster je pro řidiče, kteří se chtějí někam bez starostí a jakékoliv zábavy dostat. Jen musíte počítat s tím, že pokud vyrazíte na dálnici, bude v kabině docela velký hluk od aerodynamiky, povídat si budete muset vyšším hlasem a pokud budete chtít poslouchat rádio nebo nějaký zvuk z externího zdroje, budete si muset zesílit hlasitost.

A co spotřeba? Ve městě to hybridní Dacia Duster zvládá úplně v pohodě do pěti litrů. Jakmile vyrazíte za město, dostanete se zlehka přes pět litrů a na dálnici se může přiblížit – pokud se budete držet kolem sto čtyřicítky – i k šesti. Benzinová nádrž je 50litrová, takže tankovat můžete klidně i po skoro tisícovce kilometrů.

Závěr a cena

Dacia Duster je v nové generaci úplně jiným a na pohled opravdu povedeným autem, které navíc vypadá robustně. Ani s pohonem pouze předních kol se díky ochraně karoserie i světlé výšce přes 20 cm nebudete muset bát vyrazit mimo silnici, přestože na bláto nebo mokrou trávu to ideální nebude. Hybridní verze má navíc opravdu slušnou dynamiku a parádní spotřebu. A co nakonec prozradí ceník? Nejnižší cena je 429 900 korun za verzi ve výbavě Essential s motorem benzin/LPG. Hybrid je dražší, nabízí se až od druhé výbavy Expression a startuje na 593 tisících korunách. Testovaný a bohatě vybavený Extreme je nejdražší a vyjde minimálně na 622 900 korun.

Technické údaje:

Auto:

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

předních kol

Výkon:

69 kW/94 koní při 5600 ot./min (spalovací motor)
+ 36 kW/49 koní (elektromotor)
+ 15 kW/20 koní (startér-generátor)
= 104 kW/140 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

148 Nm při 3600 ot./min (spalovací motor)
205 Nm (elektromotor)
+ 50 Nm (startér-generátor)
= 250 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

10,1 s

Maximální rychlost:

160 km/h

Převodovka:

multimódová automatická
(2 stupně pro elektromotor, 4 stupně pro spalovací motor)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

5,0 l/100 km

Emise CO2:

113 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4343 mm

Šířka:

1813 mm (bez zrcátek)
2069 mm (se zrcátky)

Výška:

1661 mm

Rozvor:

2657 mm

Provozní hmotnost:

1455 – 1497 kg

Objem zavazadlového prostoru:

430 / 1609 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru