Duster je posledním modelem, v němž Dacia nabízí naftový motor. I tak si ale můžete vybrat i benzinový motor nebo motor s kombinací benzin/LPG. A právě ten jsme tentokrát otestovali.
Velký výběr
Dacia Duster je modelem rumunské značky, u kterého si můžete vybírat z největšího množství verzí. Pohled do ceníku prozradí, že v nabídce už dnes nenajdeme žádný atmosférický motor, všechny jsou přeplňované turbodmychadlem. Základem nabídky je benzinový litrový tříválec s označením TCe 90, přičemž číslovka udává výkon v koních. Dalšími benzinovými motorizace jsou 1,3litrové čtyřválce se 130 koňmi (TCe 130) nebo se 150 koňmi (TCe 150). Duster si můžete pořídit i s naftovým motorem Blue dCi 115 anebo právě i testovanou verzi s kombinací benzin/LPG (ECO-G 100).
Standardem je pohon předních kol, ale v nabídce je i čtyřkolka (přestože pouze pro nejvýkonnější benzinovou motorizaci s manuální převodovkou nebo pro naftovou verzi). Sílu od motoru na kola v základu přenáší manuální šestistupňová převodovka, pořídit si auto můžete i s automatickou (respektive 6° dvouspojkovou) převodovkou (opět k dispozici pouze pro nejvýkonnější benzinovou motorizace, ale pouze s pohonem předních kol).
Velká benzinová nádrž i velká nádrž na LPG
Verze na LPG je litrový tříválec, jehož naladění se při jízdě na benzin a LPG liší. Při jízdě na LPG nabízí 74 kW/100 koní a 170 Nm, na benzin pak 67 kW/90 koní a 160 Nm. Jakkoliv to vypadá jako malý rozdíl, tak při jízdě je to docela znát. Na LPG je cítit, že motor má chuť do otáček a má o poznání lepší dynamiku. Jeho projev je ovšem hodně hrubý a hlučný, hlavně na volnoběh, kdy slyšitelně cvaká. Jakmile se však přepne na benzin, utiší se, jeho chod se výrazně zjemní, ale bude mít znatelně horší dynamiku.
To, na jaký pohon pojedete, si můžete určit sami (samozřejmě za předpokladu, že máte v obou nádržích alespoň nějaké pohonné hmoty). K přepínání obou pohonů (klidně i při jízdě) slouží tlačítko nalevo od volantu. Pokud jedete na LPG, svítí dioda v něm zeleně, pokud na benzin, dioda nesvítí. O tom, na jaké palivo jedete, se dozvíte samozřejmě také v kapličce přístrojů. U stavu palivové nádrže totiž nebude svítit nic, pokud pojedete na benzin, anebo malé LPG, pokud pojedete na plyn (v rámci palubního počítače si samozřejmě můžete zobrazit stav obou nádrží). V případě, že vám některé z paliv dojde, automaticky se přepne na tu druhou.
Obě nádrže jsou velké. Ta benzinová má standardní objem jako u čistě benzinového Dusteru (50 litrů), k tomu je tady dalších 48,8 litrů pro LPG. Nádrž na LPG je navíc schovaná v místě pro rezervu, takže neomezí kufr. Jeho objem je stejných 478 litrů jako u kteréhokoliv jiného Dusteru s pohonem předních kol (čtyřkolky mají objem 467 litrů).
Jezdit na LPG vyjde o poznání levněji, i přestože budete mít větší spotřebu než na benzin. Na plyn, kdy jsou navíc výrazně nižší emise CO2, jsme jezdili jezdili zpravidla kolem 9,0 l/100 km, na benzin to bylo přibližně do osmi.
Za volantem
Testovaná verze je ve výbavě Extreme. Díky tomu vypadá zajímavěji zvenku (17″ černá kola, měděné doplňky karoserie, grafika na B-sloupcích a podobně), ale i uvnitř. Tady také najdeme doplňky v měděné barvě, ale také speciální čalounění Extreme v kombinaci látka/MicroCloud a s prošíváním v měděné barvě. Specifický design mají i vkládané koberce, objevuje se na nich totiž stejná grafika jako zvenku na B-sloupcích.
Lepší je i standardní výbava, takže tu je v základu kompletní ovládání oken i vnějších zpětných zrcátek v elektrice, automatická klimatizace, hlídání mrtvého úhlu, vestavěna navigace s bluetooth, ale také bezklíčové otevírání a startování, ale také třeba panoramatický kamerový systém.
Z pohledu samotné jízdy se Dacia Duster ECO-G s pohonem (i) na LPG nijak neliší od ostatních verzí. Světlá výška zůstala na 210 mm a podvozek je naladěn hlavně komfortně. Navíc působí bytelně. Na nekvalitních silnicích se navíc od kol neozývají žádné nepříjemné zvuky ani rány. S Dusterem se připravte hlavně na klidnější jízdu, do zatáček se naklání a při ostrém brzdění se občas zavlní.
Závěr a cena
Dacia Duster je autem, které jízdě nenadchne ani neurazí. Potěší ale komfortním podvozkem, nenáročným ovládáním, ale i praktickým interiérem. Bez problémů odveze pětici cestujících i s jejich zavazadly. Díky kombinaci benzinu a LPG navíc na obě plné nádrže dojedete daleko přes tisíc kilometrů a nejste omezeni tím, že budete muset hledat čerpací stanice na LPG. V zahraničí si navíc občas jen tak nenatankujete, protože budete potřebovat redukci.
A na kolik Dacia Duster vyjde? Její ceník aktuálně startuje na 410 500 Kč ve výbavě Expression se základním tříválcem TCe 90. V základní výbavě ale nemůžete mít automat nebo čtyřkolku, ty jsou až ve vyšších dvou výbavách. Testovaná verze ECO-G 100 v nejvyšší výbavě Extreme vyjde minimálně na 485 600 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Dacia Duster ECO-G 100 (2023) |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 999 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 74 kW/100 koní při 4600 – 5000 ot./min (LPG) |
Točivý moment: | 170 Nm při 2000 – 3500 ot./min (LPG) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 13,8 s (LPG) |
Maximální rychlost: | 168 km/h (LPG) |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6,9 – 7,0 l/100 km (LPG) |
Emise CO2: | 125 – 127 g/km (LPG) |
Objem nádrže: | 48,8 litrů (LPG) |
Délka: | 4341 mm |
Šířka: | 1804 mm |
Výška: | 1693 mm |
Rozvor: | 2673 mm |
Provozní hmotnost: | 1251 – 1308 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 478 litrů |